Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
- MofkaP
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Deze informatie ontving ik zojuist van het ministerie; het is goed om er rekening mee te houden:
Volgens de Europese Commissie hebben wij in NL de 3e rijbewijs richtlijn niet goed geïmplementeerd waar het gaat om rijden op de motor met aanhangwagen. De lidstaten, dus ook NL, mogen alleen rijden met aanhangwagen toestaan op het eigen grondgebied, je mag er dus niet de grens mee over. Dat geldt overal in de EU: motorrijders mogen nergens de grens over met aanhangwagen.
IenM is bezig zijn regelgeving hierop aan te passen. Wij hebben daarbij de keuze tussen algeheel verbod op rijden met aanhangwagen of het toestaan op eigen grondgebied. wij zijn van plan voor het laatste te kiezen (iets is beter dan niets) We verwachten dat nieuwe regelgeving in voorjaar 2016 klaar is. Exacte datum van inwerkingtreding wordt t.z.t. nog bekend gemaakt.
IenM heeft overigens bij navraag geen overtuigende verklaring gehoord voor deze interpretatie door de EC. Daarom zal NL voor aanpassing van de 3e rb rl na de evaluatie ( 2e helft 2018) de wens inbrengen om het mogelijk te maken om in heel de EU te rijden met een motor met aanhanger.
Volgens de Europese Commissie hebben wij in NL de 3e rijbewijs richtlijn niet goed geïmplementeerd waar het gaat om rijden op de motor met aanhangwagen. De lidstaten, dus ook NL, mogen alleen rijden met aanhangwagen toestaan op het eigen grondgebied, je mag er dus niet de grens mee over. Dat geldt overal in de EU: motorrijders mogen nergens de grens over met aanhangwagen.
IenM is bezig zijn regelgeving hierop aan te passen. Wij hebben daarbij de keuze tussen algeheel verbod op rijden met aanhangwagen of het toestaan op eigen grondgebied. wij zijn van plan voor het laatste te kiezen (iets is beter dan niets) We verwachten dat nieuwe regelgeving in voorjaar 2016 klaar is. Exacte datum van inwerkingtreding wordt t.z.t. nog bekend gemaakt.
IenM heeft overigens bij navraag geen overtuigende verklaring gehoord voor deze interpretatie door de EC. Daarom zal NL voor aanpassing van de 3e rb rl na de evaluatie ( 2e helft 2018) de wens inbrengen om het mogelijk te maken om in heel de EU te rijden met een motor met aanhanger.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Bedankt, maar wie bedenkt zoiets totaal onpraktisch nu weer? Wanneer hang je evt. Een aanhanger achter je motor? Juist, als je een langere toertocht gaat maken. De kans lijkt me bijna 100% dat die zich niet tot Nederland beperkt.
Ambtenarij op het hoogste nivo wat mij betreft
Ambtenarij op het hoogste nivo wat mij betreft
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4371
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
En voor dit soort flauwekul betalen wij letterlijk de rekening, laten ze eens iets wél regelen i.p.v. beperkingen te verzinnen .............
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Hazeldonk
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Vraag van een leek op dit gebied: "is een zijspan ook een aanhanger?'
Ben
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
- MofkaP
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Nee, een motor al dan niet met zijspan valt onder rijbewijs categorie A. Let je wel even op de melding bij de RDW als je een motor met zijspan hebt.
Nederland (met andere landen) is door de EC gewoon teruggefloten.
Probleem is dat in de derde rijbewijsrichtlijn de motor met aanhanger in het geheel niet wordt genoemd of als rijbewijscategorie wordt vermeld.
De lidstaten van de Europese ruimte erkennen onderling elkaars rijbewijzen, echter alleen voor zover die categorieën rijbewijzen in de richtlijn zijn vermeld. En A met aanhangwagen wordt niet vermeld.
De lidstaten mogen op sommige punten afwijken van de genoemde categorieën of verruimen, onder de beperking dat die afwijking of verruiming dan alleen geldt voor binnen de eigen landsgrenzen. Die afwijkingen of verruimingen betreffen voornamelijk minimum leeftijd voor een bepaalde categorie rijbewijs en de automatische toekenning van een categorie bij het verkrijgen van een andere categorie, bijvoorbeeld automatisch A1 bij B.
In al die jaren dat er over de tekst van die derde rijbewijsrichtlijn is gesteggeld, is er nooit een EC lid of een ambtenaar (ook niet van de lidstaten) op het lumineuze idee gekomen dat er achter een motor ook wel eens een aanhanger kan worden gekoppeld.
OVER MOTOR MET AANHANGER WORDT IN HET GEHEEL NIET GEREPT.
Nu past de EC een analogie toe met de wel genoemde afwijkingen:
Als een afwijking of verruiming niet genoemd wordt, dan is het verboden buiten de eigen landsgrenzen.
Omdat evaluatie van de richtlijn niet voor medio 2018 zal plaatshebben (de eventuele aanpassing volgt dan een paar jaar later), weet ik dat er informeel overleg tussen lidstaten is gepland om te kijken en te onderzoeken of het rijbewijs motor met aanhanger toch buiten de landsgrenzen onderling erkend wordt. Nederland is namelijk niet het enige land dat met die problematiek wordt geconfronteerd. Eventuele wederzijdse erkenning gaat sneller en buiten de richtlijn om.
Maar voor het zover is dient Nederland zich te conformeren aan wat de EC heeft geoordeeld en de wet aan te passen.
Europa, dat hebben we met zijn allen per referendum toch met elkaar afgesproken?
Nederland (met andere landen) is door de EC gewoon teruggefloten.
Probleem is dat in de derde rijbewijsrichtlijn de motor met aanhanger in het geheel niet wordt genoemd of als rijbewijscategorie wordt vermeld.
De lidstaten van de Europese ruimte erkennen onderling elkaars rijbewijzen, echter alleen voor zover die categorieën rijbewijzen in de richtlijn zijn vermeld. En A met aanhangwagen wordt niet vermeld.
De lidstaten mogen op sommige punten afwijken van de genoemde categorieën of verruimen, onder de beperking dat die afwijking of verruiming dan alleen geldt voor binnen de eigen landsgrenzen. Die afwijkingen of verruimingen betreffen voornamelijk minimum leeftijd voor een bepaalde categorie rijbewijs en de automatische toekenning van een categorie bij het verkrijgen van een andere categorie, bijvoorbeeld automatisch A1 bij B.
In al die jaren dat er over de tekst van die derde rijbewijsrichtlijn is gesteggeld, is er nooit een EC lid of een ambtenaar (ook niet van de lidstaten) op het lumineuze idee gekomen dat er achter een motor ook wel eens een aanhanger kan worden gekoppeld.
OVER MOTOR MET AANHANGER WORDT IN HET GEHEEL NIET GEREPT.
Nu past de EC een analogie toe met de wel genoemde afwijkingen:
Als een afwijking of verruiming niet genoemd wordt, dan is het verboden buiten de eigen landsgrenzen.
Omdat evaluatie van de richtlijn niet voor medio 2018 zal plaatshebben (de eventuele aanpassing volgt dan een paar jaar later), weet ik dat er informeel overleg tussen lidstaten is gepland om te kijken en te onderzoeken of het rijbewijs motor met aanhanger toch buiten de landsgrenzen onderling erkend wordt. Nederland is namelijk niet het enige land dat met die problematiek wordt geconfronteerd. Eventuele wederzijdse erkenning gaat sneller en buiten de richtlijn om.
Maar voor het zover is dient Nederland zich te conformeren aan wat de EC heeft geoordeeld en de wet aan te passen.
Europa, dat hebben we met zijn allen per referendum toch met elkaar afgesproken?
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- Hazeldonk
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Dat maakt het duidelijk, had al medelijden met al die zijspan liefhebbers
Ben
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Kunnen ze zich niet gaan bezig houden met nuttigere zaken?
Ik weet er wel een paar (crisis en brandhaarden in de wereld)
Ik weet er wel een paar (crisis en brandhaarden in de wereld)
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Dan is het dus niet de 'schuld' van "Europa", maar van een stel ambtenaren en wetgevers die collectief hebben zitten slapen!MofkaP schreef:In al die jaren dat er over de tekst van die derde rijbewijsrichtlijn is gesteggeld, is er nooit een EC lid of een ambtenaar (ook niet van de lidstaten) op het lumineuze idee gekomen dat er achter een motor ook wel eens een aanhanger kan worden gekoppeld.
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Welkom in Nederland!
Het is af en toe echt gênant. :shock:
Saillant detail;
Voor de aanhanger achter de motor geldt geen toonplicht van het kentekenbewijs.
Het is af en toe echt gênant. :shock:
Saillant detail;
Voor de aanhanger achter de motor geldt geen toonplicht van het kentekenbewijs.
- JM1100RT
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 25 aug 2013, 19:28
- Type: R1250RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eindhoven
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Laten we dan maar hopen dat er een verschil zal zijn tussen deze krankjorume regelgeving en de handhaving daarvan op de weg zolang de de ambtenarij zijn realiteit nog niet aan de echte wereld heeft aangepast.
Ik fantaseer verder: komt er een rijbewijs A-E waarvoor je dan weer apart examen moet gaan doen?!
:lol: :lol: JM
Ik fantaseer verder: komt er een rijbewijs A-E waarvoor je dan weer apart examen moet gaan doen?!
:lol: :lol: JM
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Belangrijke exameneis zal het achteruit inparkeren worden , ik ga met Blackers mee: laten ze alsjeblieft wat nuttigs gaan doen i.p.v deze flauwekul; anders wil ik wel een baantje bij die club, dat wordt lachen: wat zullen we nu weer eens verzinnen ......JM1100RT schreef:Laten we dan maar hopen dat er een verschil zal zijn tussen deze krankjorume regelgeving en de handhaving daarvan op de weg zolang de de ambtenarij zijn realiteit nog niet aan de echte wereld heeft aangepast.
Ik fantaseer verder: komt er een rijbewijs A-E waarvoor je dan weer apart examen moet gaan doen?!
:lol: :lol: JM
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
De wegen van de EU zijn ondoorgrondelijk. Gelukkig is dit geneuzel blijkbaar het belangrijkste issue waar Europa op dit moment mee te kampen heeft... Hier in Engeland wachten wij ondertussen met veel belangstelling op het grote 'Europa-referendum'. Ben benieuwd wat daar straks uit komt.
Bert M
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Over een ding kunnen we het wel eens zijn: we zijn het niet ermee eens
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Blijkt een hoop gedoe om niks te zijn geweest
http://www.anwbmotor.nl/nieuws/bericht- ... schrik-aan
Oftewel de regels zijn niet veranderd, je mag gewoon met je motor met aanhangwagen de grens over mits je je maar aan de regels houdt die in dat betreffende land gelden, duh!
http://www.anwbmotor.nl/nieuws/bericht- ... schrik-aan
Oftewel de regels zijn niet veranderd, je mag gewoon met je motor met aanhangwagen de grens over mits je je maar aan de regels houdt die in dat betreffende land gelden, duh!
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Niet alleen nutteloos, maar ook nog foutief. Lekker bezig daar -top-
Als het geen oktober was, zou ik denken aan een 1 april grap.
Als het geen oktober was, zou ik denken aan een 1 april grap.
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Eenvoudiger kunnen ze het niet maken, gênanter wel. :lol:
- MofkaP
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
De informatie die de ANWB in dit laatste bericht verstrekt is onjuist of in ieder geval voorbarig.PaPinkelman schreef: Oftewel de regels zijn niet veranderd, je mag gewoon met je motor met aanhangwagen de grens over mits je je maar aan de regels houdt die in dat betreffende land gelden, duh!
Het komt volledig voor rekening van de ANWB die hiermee aantoont niet over de juiste kennis te beschikken.
Er is zeker wat aan de hand.
Al sinds 1980 (1ste rijbewijsrichtlijn) wordt de mogelijkheid van aanhanger in de definitie van rijbewijs categorie A niet genoemd.
Die definitie is in de 2de en 3de rijbewijsrichtlijn overgenomen.
Wederzijdse erkenning van rijbewijzen geldt alleen voor de categorieën voor zover de definitie die noemt.
Het staat de lidstaten vrij om de categorieën uit te breiden, aan te passen, aan te vullen of te wijzigen, maar dan geldt die uitbreiding, aanpassing, aanvulling of wijziging van het rijbewijs alleen binnen de eigen landsgrenzen van die betreffende lidstaat.
De tekst die de ANWB schrijft, die "er had bij moeten staan" komt zeker niet uit de bronnen van het ministerie.
Het ministerie is verbaasd over die tekst die de ANWB schrijft en begrijpt niet waarom de ANWB deze misinformatie verspreidt.
Het is juist de EC die het ministerie op de vingers heeft getikt omdat het ministerie ervan uitging dat een aanhanger achter de motor binnen het rijbewijs categorie A viel en geldig was binnen de EU. En dat is dus niet zo (volgens de EC).
Het gaat er niet om of je je wel of niet aan de regels van het buitenland houdt als je met zo'n aanhanger rijdt; het gaat er om dat je rijdt met een aanhanger terwijl dat niet in de definitie van categorie A is begrepen en om die reden niet valt binnen de wederzijdse erkenning van rijbewijzen en daarom alleen geldig is binnen de eigen landsgrenzen.
Op de keper beschouwd rijd je in het buitenland dan met een ongeldig rijbewijs.
Feitelijk rijd je als sinds 1980 illegaal met een aanhanger in het buitenland, maar eerst onlangs is dat door iemand in de EC opgemerkt.
Dat is voer voor verzekeraars als je in een ongevalssituatie belandt.
Op dit moment wordt naarstig gewerkt en naar een oplossing gezocht om deze lacune in de richtlijn zo snel mogelijk te herstellen. In ieder geval eerder dan eind 2018 wanneer de eerste evaluatie van de 3de rijbewijsrichtlijn plaats heeft. Op welke wijze dat precies vorm zal gaan krijgen is op dit moment nog niet duidelijk.
Tot op dat moment dat er meer duidelijkheid is, zou ik het risico niet lopen om met een aanhanger in het buitenland te gaan rijden.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- white
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
In beide verzekerings-polissen (ik heb 2 motoren met trekhaak), staat mijn aanhanger genoemd als verzekerd indien gekoppeld aan mijn motorfiets.
De groene kaart, wederom gekoppeld aan mijn polis, geeft de landen aan waar dekking word gegeven.
Ik ben heel benieuwd hoe er zou worden omgegeaan met een eventueel ongeval in het buitenland, indien rijdend met de aanhanger.
Lijkt mij dat een verzekeraar in mijn geval dus nu een wijziging van de polis zou moeten doorvoeren.
Gezien de commotie in de media mag je ervan uit gaan dat zij ook op de hoogte zijn.
Lijkt mij dat bij uitblijven van die wijziging, zij gebonden zijn aan de dekking.
Bovenstaande even los van het feit dat je dan zonder geldig rijbewijs op pad bent.
En ja: ik ben ervan op de hoogte dat je verzekering niet geldig is indien je zonder geldig rijbewijs op pad bent.
Toch maakt dit het een ingewikkeld iets, daar de verzekeraar mij specifiek en letterlijk in de polis aangeeft inclusief aanhanger verzekerd te zijn.
Enfin, laten we hopen dat dit snel op de juiste manier word opgelost..
De groene kaart, wederom gekoppeld aan mijn polis, geeft de landen aan waar dekking word gegeven.
Ik ben heel benieuwd hoe er zou worden omgegeaan met een eventueel ongeval in het buitenland, indien rijdend met de aanhanger.
Lijkt mij dat een verzekeraar in mijn geval dus nu een wijziging van de polis zou moeten doorvoeren.
Gezien de commotie in de media mag je ervan uit gaan dat zij ook op de hoogte zijn.
Lijkt mij dat bij uitblijven van die wijziging, zij gebonden zijn aan de dekking.
Bovenstaande even los van het feit dat je dan zonder geldig rijbewijs op pad bent.
En ja: ik ben ervan op de hoogte dat je verzekering niet geldig is indien je zonder geldig rijbewijs op pad bent.
Toch maakt dit het een ingewikkeld iets, daar de verzekeraar mij specifiek en letterlijk in de polis aangeeft inclusief aanhanger verzekerd te zijn.
Enfin, laten we hopen dat dit snel op de juiste manier word opgelost..
- MofkaP
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Ik ook.white schreef:Ik ben heel benieuwd hoe er zou worden omgegeaan met een eventueel ongeval in het buitenland, indien rijdend met de aanhanger.
Het eerste wat onderzocht moet worden is of het werkelijk een omissie betreft of dat de aanhangwagen bij de categorie A destijds bewust is weggelaten.
Misschien is het wel met opzet niet in de definitie van categorie A opgenomen, juist omdat het rijden met een aanhanger achter de motor in sommige landen niet is toegestaan.
De verplichte wederzijdse erkenning van het rijbewijs zou anders betekenen dat die landen (waar het verboden is) wel buitenlandse motorrijders met aanhanger zouden moeten toelaten, terwijl de eigen lokale wetgeving het rijden met aanhanger verbiedt.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Ik denk dat het heel simpel is en dat je gewoon met je aanhanger de grens over mag maar alleen naar die landen waar het rijden met een aanhanger aan de motor toegestaan is.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Dat is ook ongeveer wat ik er zoal van begrepen heb;
Europa liet vorige week aan Nederland weten dat grensoverschrijdend verkeer met een motoraanhanger niet langer is toegestaan.
Inmiddels is er vanuit onze overheid een nuancering gekomen: je mag de grens over, mits in het aangrenzende land het rijden met een motoraanhanger ook is toegestaan.
Europa liet vorige week aan Nederland weten dat grensoverschrijdend verkeer met een motoraanhanger niet langer is toegestaan.
Inmiddels is er vanuit onze overheid een nuancering gekomen: je mag de grens over, mits in het aangrenzende land het rijden met een motoraanhanger ook is toegestaan.
Bron: http://www.knmv.nl/Nieuws-motorrijden/2 ... aanhanger/Van de Europese Commissie heeft de Nederlandse overheid te horen gekregen dat de 3e Europese Rijbewijsrichtlijn in Nederland niet goed geïmplementeerd is, waar het gaat om rijden op de motor met een aanhanger. Volgens ‘Brussel’ is grensoverschrijdend verkeer niet toegestaan en mag je op een motor met aanhanger alleen in eigen land rijden.
Deze regels voortvloeiend uit de ‘3e Rijbewijsrichtlijn’ gelden overal in Europa: officieel nergens mag je de grens over op een motor met een aanhangwagen. Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu is het niet eens met deze uitleg van deze Europese regels, maar zal onder druk van Europa de regelgeving wel moeten aanpassen. In 2018 wordt de richtlijn geëvalueerd en kan Nederland voorstellen om het motorrijden met aanhanger door geheel Europa wel weer mogelijk te maken.
Tot die tijd heeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu de keuze tussen het invoeren van een algeheel verbod op het motorrijden met een aanhangwagen of het in ieder geval nog in eigen land toe te staan. Via het Motorplatform heeft ministerie laten weten dat het van plan is om voor het laatste te kiezen en dat het verwacht dat de nieuwe regelgeving in het voorjaar van 2016 klaar is. De exacte datum van de inwerkingtreding van de nieuwe regels wordt te zijner tijd nog bekend gemaakt. Het is onduidelijk of Nederlandse motorrijders tot die tijd nog wel de grens over mogen met een aanhangwagen.
KNMV Hoofd Verkeer en Opleidingen Arjan Everink is verbijsterd over de opstelling van de Europese Commissie: “Waarom mag je wel zonder een E-rijbewijs een lichte aanhanger achter een auto trekken en niet achter de motor? De lobby om dit wel te mogen is al ingezet door het ministerie, maar wanneer Nederland de wetgeving uit Brussel niet volgt dan krijgen we een boete.” Overigens is Nederland dit keer volgens Everink niet het ‘braafste jongetje van de klas’: “Er zijn zelfs al een aantal landen waar je helemaal niet meer met een aanhanger achter de motor mag rijden”. Op het vroegst kan Nederland het pas in 2018 weer mogelijk maken om wel op de motor met aanhanger de grens over te mogen. De KNMV blijft de ontwikkelingen op de voet volgen.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 28 jun 2016, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- MofkaP
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Nou nee. De ANWB (promotor) heeft inmiddels de misinformatie in haar eerste berichtgeving aangepast en verbeterd, nu ongeveer dezelfde informatie als ik geef.WaltzingMatilda schreef:Ik denk dat het heel simpel is en dat je gewoon met je aanhanger de grens over mag maar alleen naar die landen waar het rijden met een aanhanger aan de motor toegestaan is.
Grensoverschrijdend rijd je zonder geldig rijbewijs. Met een bon zal het wel loslopen, maar je loopt wel risico. Zowel verkeerstechnisch als verzekeringstechnisch.
Dat de KNMV "verbijsterd" is dat is een gotspe; ze waren nota bene betrokken bij de totstandkoming van de Europese richtlijn en hadden het zo kunnen lezen in de begripsomschrijving van rijbewijs A. Bij B staat inclusief lichte aanhangwagen genoemd, bij A niet.
Ik ben verbijsterd dat ze hebben zitten slapen.
Het eerste wat onderzocht moet worden is of het werkelijk een omissie betreft of dat de aanhangwagen bij de categorie A destijds bewust is weggelaten. (Dat is al in gang gezet.)
Misschien is het wel met opzet niet in de definitie van categorie A opgenomen, juist omdat het rijden met een aanhanger achter de motor in sommige landen niet is toegestaan.
De verplichte wederzijdse erkenning van het rijbewijs die voor alle lidstaten geldt, zou anders betekenen dat die landen (waar het verboden is) wel buitenlandse motorrijders met aanhanger zouden moeten toelaten, terwijl de eigen lokale wetgeving het rijden met aanhanger verbiedt.
Dat laatste heb ik wel een voorbeeld van.
Volgens de regels van de Europese richtlijn geldt voor rijbewijs A1 een minimumleeftijd van 16 jaar. Die leeftijdsgrens is opgenomen in de definitie en begripsomschrijving van categorie A1.
Nederland heeft gekozen voor een afwijking, de minimumleeftijd voor rijbewijs A1 is hier gesteld op 18 jaar.
In Duitsland echter is aangesloten bij de in de richtlijndefinitie genoemde minimumleeftijd van 16 jaar voor A1.
Vanwege de verplichting voor wederzijdse erkenning van rijbewijzen mag een Duitser van 16 jaar hier in Nederland met A1 rijden.
Daar zijn toch al wat (onterechte) bekeuringen voor uitgedeeld: "Nein, Sie sind noch kein 18 jaar. Und in Nederland geldt ein minimum leebzeit van 18 jaar. Sie mogen hier nicht reiten. Wissen Sie wool wie gefährlich das ist. Sie mogen nicht weiter reiten. Sie kunnen iemand bellen om das motorrad auf zu holen"
Probleem daarbij is, dat je als buitenlander direct het boetebedrag mag aftikken.
Al sinds 1980 (1ste rijbewijsrichtlijn) wordt de mogelijkheid van aanhanger in de definitie van rijbewijs categorie A niet genoemd.
Die definitie is in de 2de en 3de rijbewijsrichtlijn overgenomen.
Op de keper beschouwd rijd je in het buitenland dan met een ongeldig rijbewijs.
Feitelijk rijd je als sinds 1980 illegaal met een aanhanger in het buitenland, maar eerst onlangs is dat door iemand in de EC opgemerkt.
Dat is voer voor verzekeraars als je in een ongevalssituatie belandt.
Op dit moment wordt naarstig gewerkt en naar een oplossing gezocht om deze lacune in de richtlijn zo snel mogelijk te herstellen. In ieder geval eerder dan eind 2018 wanneer de eerste evaluatie van de 3de rijbewijsrichtlijn plaats heeft. Op welke wijze dat precies vorm zal gaan krijgen is op dit moment nog niet duidelijk.
Tot op dat moment dat er meer duidelijkheid is, zou ik het risico niet lopen om met een aanhanger in het buitenland te gaan rijden.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- white
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Aangezien het seizoen er weer aankomt word dit onderwerp natuurlijk weer meer actueel.
Is er inmiddels meer bekend?
Onlangs heb ik ergens gelezen dat grensoverschrijdend verkeer inderdaad zou worden toegestaan in die landen die het rijden met een aanhanger toestaan.
Je diende volgens dat artikel zelf uit te zoeken in welke landen het rijden met aanhanger dan wel is toegestaan.
Ik heb dat artikel blijkbaar niet goed opgeslagen, ik weet wel dat het niet om de bijdrage van WaltzingMatilda ging, al is de context inderdaad exact hetzelfde.
Ik zal ook mijn verzekeringsmaatschappij gaan benaderen, eens kijken wat hun standpunt is over deze kwestie.
Zeker gezien het feit dat mijn aanhanger in de polis staat vermeld.
Is er inmiddels meer bekend?
Onlangs heb ik ergens gelezen dat grensoverschrijdend verkeer inderdaad zou worden toegestaan in die landen die het rijden met een aanhanger toestaan.
Je diende volgens dat artikel zelf uit te zoeken in welke landen het rijden met aanhanger dan wel is toegestaan.
Ik heb dat artikel blijkbaar niet goed opgeslagen, ik weet wel dat het niet om de bijdrage van WaltzingMatilda ging, al is de context inderdaad exact hetzelfde.
Ik zal ook mijn verzekeringsmaatschappij gaan benaderen, eens kijken wat hun standpunt is over deze kwestie.
Zeker gezien het feit dat mijn aanhanger in de polis staat vermeld.
- MofkaP
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Zoek even op www.loot.nl. Ik dacht in de loot-infowijzer van februari.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- white
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Bedankt voor de link.
Inderdaad de versie van Februari, en meteen bovenaan in de infowijzer.
Alleerst dus feitelijk een opsomming van de oorzaak van de situatie, en daarna de constatering dat de soep niet zo heet gegeten word als ie word opgedient.
Wel met de kanttekening dat je dus feitelijk geen geldig rijbewijs hebt/kunt hebben voor die combinatie.
Ik heb gisteren een email gestuurd naar de Rijksoverheid (zij hebben hem doorgezet naar Consuwijzer), en naar mijn verzekeraar.
Maar eens kijken wat daar uit komt.
Misschien is het wel zo dat je niet direct word aangehouden in het buitenland.
Ik kan me zo voorstellen dat menig handhaver daar ook niet exact weet wat de stand van zaken is.
Toch vind ik het risico dat de verzekeraar een beroep doet op het niet hebben van een geldig rijbewijs voor de combinatie bij schade te groot.
Inderdaad de versie van Februari, en meteen bovenaan in de infowijzer.
Alleerst dus feitelijk een opsomming van de oorzaak van de situatie, en daarna de constatering dat de soep niet zo heet gegeten word als ie word opgedient.
Wel met de kanttekening dat je dus feitelijk geen geldig rijbewijs hebt/kunt hebben voor die combinatie.
Ik heb gisteren een email gestuurd naar de Rijksoverheid (zij hebben hem doorgezet naar Consuwijzer), en naar mijn verzekeraar.
Maar eens kijken wat daar uit komt.
Misschien is het wel zo dat je niet direct word aangehouden in het buitenland.
Ik kan me zo voorstellen dat menig handhaver daar ook niet exact weet wat de stand van zaken is.
Toch vind ik het risico dat de verzekeraar een beroep doet op het niet hebben van een geldig rijbewijs voor de combinatie bij schade te groot.
- 1-handed
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
- Type: R1200RT
- Bijz: www.1-handed.com
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sappemeer
- Contacteer:
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Het zelfde geld voor een normale aanhanger achter de auto/motoraanhanger
Vorig jaar een klein ongeval gehad met de aanhanger waar de motor op stond
Polizei erbij, moest papieren verlegen van de aanhanger, maar die heb ik niet
Na veel overleg mocht ik verder rijden omdat de man zelf ook een BMW motor bestuurde denk ik
Normaal moet die blijven staan tot je papieren hebt of anders
Zorg dus dat je bij elke aanhanger papieren hebt
Doe er je voordeel mee
Vorig jaar een klein ongeval gehad met de aanhanger waar de motor op stond
Polizei erbij, moest papieren verlegen van de aanhanger, maar die heb ik niet
Na veel overleg mocht ik verder rijden omdat de man zelf ook een BMW motor bestuurde denk ik
Normaal moet die blijven staan tot je papieren hebt of anders
Zorg dus dat je bij elke aanhanger papieren hebt
Doe er je voordeel mee
BeRT
www.1-handed.com
www.1-handed.com
- white
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Hmm, ik heb hier twee aanhangers die in combinatie met de motor/motoren gebruikt worden.
1 Trailer specifiek om motoren op te zetten, en een California trailer voor achter de motor.
De California word verkocht zonder type/chassisnr, daar heb ik dus ook geen papieren van.
De Trailer heeft het onderstel van een (vroegere) vouwwagen. Daar staat wel een nummer in, maar dus ook geen papieren.
Nu vallen me 2 dingen in:
Is de buitenlandse politie niet verplicht zich aan de wet te houden van waar het betreffende voertuig komt (althans voor wat betreft de papieren)
Ze kunnen moeilijk papieren eisen, als die in het land van herkomst niet waorden afgegeven bij eerste verkoop.
Is het mogelijk bij de RDW papieren te laten opmaken, in ieder geval voor de trailer waar een nummer in staat?
1 Trailer specifiek om motoren op te zetten, en een California trailer voor achter de motor.
De California word verkocht zonder type/chassisnr, daar heb ik dus ook geen papieren van.
De Trailer heeft het onderstel van een (vroegere) vouwwagen. Daar staat wel een nummer in, maar dus ook geen papieren.
Nu vallen me 2 dingen in:
Is de buitenlandse politie niet verplicht zich aan de wet te houden van waar het betreffende voertuig komt (althans voor wat betreft de papieren)
Ze kunnen moeilijk papieren eisen, als die in het land van herkomst niet waorden afgegeven bij eerste verkoop.
Is het mogelijk bij de RDW papieren te laten opmaken, in ieder geval voor de trailer waar een nummer in staat?
- 1-handed
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
- Type: R1200RT
- Bijz: www.1-handed.com
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sappemeer
- Contacteer:
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Mij werd verteld dan de Duitse politie hou zich aan hun regels
Voertuigen die zich op de Duitse weg bevinden horen zich aan de Duitse wetgeving te voldoen
Wat de papieren aangaat zou je contact op kunnen nemen met de leverancier
Type en verdere info volstaat
Ik heb contact gehad met de RDW en ANWB ook zij hadden geen passend antwoord
Het blijft vreemd , maarja dat was mijn xenon verhaal ook
Voertuigen die zich op de Duitse weg bevinden horen zich aan de Duitse wetgeving te voldoen
Wat de papieren aangaat zou je contact op kunnen nemen met de leverancier
Type en verdere info volstaat
Ik heb contact gehad met de RDW en ANWB ook zij hadden geen passend antwoord
Het blijft vreemd , maarja dat was mijn xenon verhaal ook
BeRT
www.1-handed.com
www.1-handed.com
- white
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Mooi he, die EU
Ik zal eens gaan rondvragen.
Van de rijksoverheid, en mijn verzekeraar overigens nog geen nieuws.
Lastige vraag gesteld blijkbaar... :lol:
Ik zal eens gaan rondvragen.
Van de rijksoverheid, en mijn verzekeraar overigens nog geen nieuws.
Lastige vraag gesteld blijkbaar... :lol:
- BlackBull
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 08:59
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: NoordHollandNoord
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Buiten alle (on)wettelijke bepalingen om ben ik nog nergens de reden tegengekomen waarom er geen aanhanger achter de motorfiets zou mogen hangen....
- Te lang....?
- Te gevaarlijk..?
- Een belangrijke oorzaak van ongelukken.....?
- Te zwaar......?
- Te drie/vier wielerig....?
- Te hondehokkerig....?
- Te mooi....?
- Te praktisch.....?
Ik denk dat als je het percentage ongevallen van motorfietsen met aanhanger afzet tegen diegene zonder aanhanger dan praat je over promilles......
Kortom: De moeite van de (europese) wetgever niet waard.....
Bovenstaande is een mening..... :)
- Te lang....?
- Te gevaarlijk..?
- Een belangrijke oorzaak van ongelukken.....?
- Te zwaar......?
- Te drie/vier wielerig....?
- Te hondehokkerig....?
- Te mooi....?
- Te praktisch.....?
Ik denk dat als je het percentage ongevallen van motorfietsen met aanhanger afzet tegen diegene zonder aanhanger dan praat je over promilles......
Kortom: De moeite van de (europese) wetgever niet waard.....
Bovenstaande is een mening..... :)
- white
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Tja, het heeft ook altijd gemogen..
Niet alleen dat, de Rijksoverheid heeft keurig omschreven waaraan de combinatie dan dient te voldoen.
Ik rij al sinds bijna 30 jaar met een aanhanger, en heb nog nooit problemen ondervonden, niet in Nederland, en ook niet erbuiten.
Maar goed, ik wil ook niet het risico lopen dat de verzekeraar dadelijk bij schade in het buitenland aangeeft dat ik niet verzekerd ben ondanks mijn polis.
Net maar eens contact gezocht met alle instanties waar ik deze vraag heb neerglegt:
Rijksoverheid: dat weten we niet meneer, probeert u het eens bij Consuwijzer.
Consuwijzer: dat soort specifieke zaken behandelen wij niet, probeert u het eens bij de RDW.
De RDW zou mij moeten kunnen vertellen wat de rechtsgeldigheid van mijn Rijbewijs A is, dus daar heb ik net ook een vraag uitgezet.
Mijn verzekeraar (die tot nog toe helemaal niks had laten horen) heb ik net even uitgelegt dat ik niet echt tevreden ben over de service.
Of dat is aangekomen weet ik niet, de dame aan de telefoon wist niet een wat een motorfiets is....
Is dat een scooter meneer? Een Bromfiets, of een fiets met hulpmotor? :roll:
Misschien toch maar weer terug naar de oude verzekeraar van BMW: Turien. Nooit problemen mee gehad -top-
De verzekeraar zou me vandaag iets laten weten..
Niet alleen dat, de Rijksoverheid heeft keurig omschreven waaraan de combinatie dan dient te voldoen.
Ik rij al sinds bijna 30 jaar met een aanhanger, en heb nog nooit problemen ondervonden, niet in Nederland, en ook niet erbuiten.
Maar goed, ik wil ook niet het risico lopen dat de verzekeraar dadelijk bij schade in het buitenland aangeeft dat ik niet verzekerd ben ondanks mijn polis.
Net maar eens contact gezocht met alle instanties waar ik deze vraag heb neerglegt:
Rijksoverheid: dat weten we niet meneer, probeert u het eens bij Consuwijzer.
Consuwijzer: dat soort specifieke zaken behandelen wij niet, probeert u het eens bij de RDW.
De RDW zou mij moeten kunnen vertellen wat de rechtsgeldigheid van mijn Rijbewijs A is, dus daar heb ik net ook een vraag uitgezet.
Mijn verzekeraar (die tot nog toe helemaal niks had laten horen) heb ik net even uitgelegt dat ik niet echt tevreden ben over de service.
Of dat is aangekomen weet ik niet, de dame aan de telefoon wist niet een wat een motorfiets is....
Is dat een scooter meneer? Een Bromfiets, of een fiets met hulpmotor? :roll:
Misschien toch maar weer terug naar de oude verzekeraar van BMW: Turien. Nooit problemen mee gehad -top-
De verzekeraar zou me vandaag iets laten weten..
- 1-handed
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
- Type: R1200RT
- Bijz: www.1-handed.com
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sappemeer
- Contacteer:
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Ook ik heb de vraag gesteld bij de RDW die wisten zelfs van niets
Blijft een vreemd onderwerp blijkbaar
Blijft een vreemd onderwerp blijkbaar
BeRT
www.1-handed.com
www.1-handed.com
- white
- Berichten: 267
- Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Landgraaf
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Inderdaad, hoewel er veel over te vinden is op internet, is er bij de diverse instanties nog weinig bekend hierover.1-handed schreef:
Blijft een vreemd onderwerp blijkbaar
Ik heb van de RDW nog geen bericht gehad, dat wacht ik dus nog even af.
Wel heb ik inmiddels van mijn verzekeraar zwart op wit dat mijn verzekering ten alle tijde dekkend is bij een ongeval in het buitenland, ook in die gevallen waar dit eventueel word veroorzaakt door de achter de motorfiets gekoppelde aanhanger.
- R1nus
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
- Type: R1200RT
- Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Locatie: Amsterdam
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Ik lees net in MotoPlus informatie over een aanhanger achter de motor in Europa.
Hierin wordt verwezen naar onderstaande link.
http://www.fema-online.eu/website/index ... a-trailer/
Hierin is een overzicht te zien waar het wel en niet mag en met welke snelheid e.d.
Hierin wordt verwezen naar onderstaande link.
http://www.fema-online.eu/website/index ... a-trailer/
Hierin is een overzicht te zien waar het wel en niet mag en met welke snelheid e.d.
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Maar voor Nederland staat er zelfs geen vermelding van de bron achter . En bij andere landen vaak de ANWB . Dus hoe betrouwbaar is die info dan?R1nus schreef:Ik lees net in MotoPlus informatie over een aanhanger achter de motor in Europa.
Hierin wordt verwezen naar onderstaande link.
http://www.fema-online.eu/website/index ... a-trailer/
Hierin is een overzicht te zien waar het wel en niet mag en met welke snelheid e.d.
- heinvandermeijs
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200rt uit 2010
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: tilburg
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Ton1959 schreef:Maar voor Nederland staat er zelfs geen vermelding van de bron achter . En bij andere landen vaak de ANWB . Dus hoe betrouwbaar is die info dan?R1nus schreef:Ik lees net in MotoPlus informatie over een aanhanger achter de motor in Europa.
Hierin wordt verwezen naar onderstaande link.
http://www.fema-online.eu/website/index ... a-trailer/
Hierin is een overzicht te zien waar het wel en niet mag en met welke snelheid e.d.
Het is dan weer jammer dat er een Honda staat, had liever een BMW gezien !!!
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
- MofkaP
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer:
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
Die informatie komt van een zeer betrouwbare bron, met onberispelijke levenswandel, van onbesproken gedrag, die integriteit hoog in het vaandel heeft staan.Ton1959 schreef:Maar voor Nederland staat er zelfs geen vermelding van de bron achter . En bij andere landen vaak de ANWB . Dus hoe betrouwbaar is die info dan?
En vooral goed op de hoogte is van de Nederlandse verkeers- en voertuigwetgeving.
Groetjes van MofkaP
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
Klik voor motorreisverslagen, verkeersquiz en foto's.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Bericht van het ministerie over motor met aanhanger
En dat is?MofkaP schreef:Die informatie komt van een zeer betrouwbare bron, met onberispelijke levenswandel, van onbesproken gedrag, die integriteit hoog in het vaandel heeft staan.Ton1959 schreef:Maar voor Nederland staat er zelfs geen vermelding van de bron achter . En bij andere landen vaak de ANWB . Dus hoe betrouwbaar is die info dan?
En vooral goed op de hoogte is van de Nederlandse verkeers- en voertuigwetgeving.
- MofkaP
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1300GS (besteld) + F850GS
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amstelland
- Locatie: Juynen aan den Aemstel
- Contacteer: