slot vervangen topkoffer R1200RT

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Boxerfreak
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2015, 10:31
Type: R1200RT
Bijz: Ex overheids motor
Land: Ned.
Woonplaats of omgeving: Vianen

slot vervangen topkoffer R1200RT

Ongelezen bericht door Boxerfreak »

Heeft iemand wel eens een cilinderslot van een topkoffer [R1200RT] vervangen, waar geen sleutel bij is.
Mijn vraag = kan je hem er dan wel uit krijgen?
Mvg. Boxerfreak
Inspector Gadget

Re: slot vervangen topkoffer R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb het zelf een paar keer gehad en heb de boormachine gebruikt om het slot uit te boren. :(
Maar dat is echt meer een noodgreep en is niet aan te raden. :$

Je kunt de topkoffer ook uit elkaar halen.

Op YT zijn er filmpjes te vinden hoe het ook kan door eenvoudigweg op het slot zelf in te breken;
[youtube]CCJ677blYzM[/youtube]
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: slot vervangen topkoffer R1200RT

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Het verwijderen van het slot zoals in bovenstaand filmpje werkt alleen als het slot "open" is. Staat het slot in de "lock" positie met de klep gesloten dan zul je het slot moeten uitboren.....

Als het slot in de open positie staat en de klep is open dan kan je dmv het indrukken van een pennetje het slot ook zo verwijderen. Staat hier ergens op het forum vermeld......geloof dat ik daar ook eens DIY van heb geplaatst met foto's.

Succes
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Inspector Gadget

Re: slot vervangen topkoffer R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mootje1200
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2016, 19:31
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: slot vervangen topkoffer R1200RT

Ongelezen bericht door Mootje1200 »

Ik heb vandaag een originele topkoffer gekocht van persoon van wie ik de motor kocht. Eerst wou hij de topkoffer niet verkopen Maar uit eindelijk mocht ik m kopen. Was niet goedkoop maar wel in juiste kleur.

Hij heeft het slotje aangepast, maar ik kom net thuis en kom erachter dat deze slotje gewoon met een vinger te draaien is! Ik neem aan dat dat niet de bedoeling is.
Moet ik nu een nieuwe slotje kopen en dan deze op mijn sleutel aanpassen of kan deze slotje alsnog aangepast worden?
Iemand die me hiermee kan helpen? Slotjes uit elkaar halen daar begin in niet aan.


Sent from my iPhone aan alle forumleden
Inspector Gadget

Re: slot vervangen topkoffer R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is over het algemeen raadzaam & netter als je een eigen draadje start. ;)
Ik adviseer je langs te gaan bij Molenaar in IJsselstein, die heeft de spullen en expertise om dat prima in orden voor je te maken.
Mootje1200
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2016, 19:31
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: slot vervangen topkoffer R1200RT

Ongelezen bericht door Mootje1200 »

@inspector niet aan gedacht.
Maar is geregeld. Heb dealer gebeld voor info. Cilinder kan besteld worden op frame nr voor 37,50. Of een universeel cilinder met sleutel voor 21. Ik bestel met meteen de juiste scheelt friemelen


Sent from my iPhone aan alle forumleden
Inspector Gadget

Re: slot vervangen topkoffer R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mootje1200 schreef:@inspector niet aan gedacht.
_004
Geen groot probleem, maar met je eigen draadje krijg je de volle aandacht voor jou probleem. ;)
Mootje1200 schreef: ... Cilinder kan besteld worden op frame nr voor 37,50. Of een universeel cilinder met sleutel voor 21. Ik bestel met meteen de juiste scheelt friemelen
Het kán zijn dat het achterste mesje welke de cilinder in de (plastic) slot-huis vergrendelt, (nog) niet goed in zijn gleufje geschoten is/was, waardoor jij de slot-cilinder kon blijven ronddraaien. Waarschijnlijk kan je de hele cilinder er zo uittrekken als je de sleutel erin steekt?
Pas wel op dat je dan *niet* de sleutel uit de slotcilinder haalt want dan schieten alle genummerde mesjes en minuscule veertjes mogelijk allerlei kanten op.
Belangrijke tip: doe ff een plakbandje rondom de cilinderslot als je de sleutel eruit haalt.

De meeste BMW dealeRTs zijn bedreven in het oplossen van allerlei slot- en offerproblemen, en Molenaar heb ik goede ervaringen mee bij de wat "lastige" zaken. Die halen zelfs een koffer helemaal uit elkaar als het moet. :$
Boxerfreak
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2015, 10:31
Type: R1200RT
Bijz: Ex overheids motor
Land: Ned.
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: slot vervangen topkoffer R1200RT

Ongelezen bericht door Boxerfreak »

Hallo allemaal.
Ik ben bij de dealer geweest, die hadden een doos met een paar honderd sleutels, kost even wat tijd, maar ik heb nu een goed setje sleutels er bij, en het koste mij niks, binnen schaal demonteren word af geraden omdat je hem heel moeilijk weer in elkaar krijgt Want er is geen beschrijving van, en als je het verkeerd doet werkt de vergrendeling niet goed meer, dan heb je het volgende probleem
Mvg boxerfreak
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: RE: Re: slot vervangen topkoffer R1200RT

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Boxerfreak schreef:Hallo allemaal.
Ik ben bij de dealer geweest, die hadden een doos met een paar honderd sleutels, kost even wat tijd, maar ik heb nu een goed setje sleutels er bij, en het koste mij niks, binnen schaal demonteren word af geraden omdat je hem heel moeilijk weer in elkaar krijgt Want er is geen beschrijving van, en als je het verkeerd doet werkt de vergrendeling niet goed meer, dan heb je het volgende probleem
Mvg boxerfreak
Het is op zich wel te doen, maar inderdaad een heel gepriegel en gedoe. Het is mij wel gelukt met een handleiding via het forum :)

Hartelijke groeten van Y300 aan alle forumleden
Inspector Gadget

Re: slot vervangen topkoffer R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De binnenschaal loshalen is inderdaad te doen, maar echt gemakkelijk is het inderdaad niet.
Ik heb zelf verschillende "bouwdozen" liggen. :$

Ik weet uit eigen ervaringen dat Molenaar er bijna de hand niet voor omdraait om de koffer uit elkaar te halen, als het echt nodig is.

Kortom, het is zeker te doen, maar inderdaad niet bepaald echt gemakkelijk.

PS: Het uitboren van de slotcilinder is echt, echt het allerlaatste "redmiddel" want het binnenwerk waarin die cilinder zit is plastic, dus als je ff te enthousiast bent... :shock:
Gebruikersavatar
Cobaard
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 jul 2013, 07:37
Type: R1200RT
Bijz: Verlaagd HyperPro, BMW Comfortzadel, VStreamscherm
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Drunen

Re: slot vervangen topkoffer R1200RT

Ongelezen bericht door Cobaard »

Ik heb 2 jaar gelden mijn topkoffer gedemonteerd EN gemonteerd met de instructies van de Rep/Data DVD. Big RT Smile
Ook het slot heb ik met succes uitgebouwd, aangepast en weer ingebouwd (info via internet).
Ik durf te stellen: als het mij lukt kan iedereen het. Big RT Smile
Ik wilde de info bijvoegen (PDF) alleen de bestanden zijn te groot, ook na compressie.
Mocht je ze willen hebben even een mail onder vermelding van je E-mail adres
Groet, Co
Mootje1200
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2016, 19:31
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: slot vervangen topkoffer R1200RT

Ongelezen bericht door Mootje1200 »

Ik sleutel heel graag aan me motor. Maar aan de cilinder beginnen en wat ik hier lees dat het fout kan gaan begin ik op me voorhoofd te krabben.
Molenaar zit niet ver van me vandaan. Ik zal eens langs rijden of ze de cilinder kunnen bestellen en wat het gaat kosten om het erop te zetten.

Co. Je hebt een PB van me.


Sent from my iPhone aan alle forumleden
Inspector Gadget

Re: slot vervangen topkoffer R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als de deksel maar open is/kan, is het prima zelf te doen.
Meest lastige is het vergrendeling-mesje te bereiken achteraan de slotcilinder.
Daar zit een gaatje die vanaf de bovenzijde via het muntstuk-draaiklepje bereikt kan worden.
BMW dealeRTs hebben daar een speciale tool voor om dat vergrendeling-mesje te kunnen indrukken.

In het document van Co staat hoe je zelf iets kunt fabriceren.

Het is dus zeker niet zo dat je koffer altijd helemaal uit elkaar moet, mocht die indruk gewekt zijn.

Zelf de mesjes selecteren voor jou slot;
(het is een andere BMW koffer maar het principe van de slotcilinder & mesjes is hetzelfde)

[youtube]mygeTPWUhqY[/youtube]
Mootje1200
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 jun 2016, 19:31
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: slot vervangen topkoffer R1200RT

Ongelezen bericht door Mootje1200 »

Vandaag even naar ARIE MOLENAAR gereden. Ik wist niet eens dat Arie Molenaar ook een BMW dealer was en uit 2 panden bestond. Pand aan de hoofdweg daar kwam ik vroeger vaak voor onderdelen.

Ik vanmorgen eerst erheen gebeld en ja hoor ze liggen gewoon op de plank bij ze! Ik zet meer meteen voor je in zei hij. Neem je sleutel en koffer maar mee.

Ik stap op de motor erheen, SUPPER aardige heer aan de balie. Hij gaf de koffer aan een jong monteur. En met ong 5 minuten was hij klaar!! Ik heb een olie dop sleutel erbij gekocht en was totaal €36,70 kwijt.

@inspector. Je hebt helemaal gelijk over je ervaring!!


Sent from my iPhone aan alle forumleden
Inspector Gadget

Re: slot vervangen topkoffer R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klopt, Molenaar voert meerdere merken maar blijkbaar Herrn. BMW staat niet toe dat er andere merken op dezelfde verkoopvloer staan of zo.
Herrn. BMW dicteert veel, heel veel aan de dealeRTs, heb ik zoal begrepen. :$

Ja, in mijn ervaringen zijn het superaardige gasten, ben er ook altijd heel goed geholpen. _004

Behalve die ene keer dat ik andere motorkleding kwam kopen bij hen (dan aan de overkant), de stevige kledinghanger was geen optie en ook niet te koop. :O
Vond ik wel wat minder, eerlijk gezegd, hoewel deels begrijpelijk.

Ben in ieder geval blij dat het voor je opgelost is, nu zal geen onverlaat gemakkelijk in je koffer kunnen komen en sluit je de boel af met 1 en dezelfde sleutel.
(ik weet dat sommige verkopers bij de verkoop van (alleen) hun koffer vaak de plastic reserve-sleutel meegeven maar dat is bij een dergelijk slot-mechanisme niet echt een heel goed idee)
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”