Twijfel

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Rongoos
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2016, 21:00
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Twijfel

Ongelezen bericht door Rongoos »

Goedemorgen mensen,

Ik sta op het punt om een voor mij moeilijke beslissing te nemen....
Ik rijd op dit moment een Honda Goldwing GL1500 uit 1989. Nou is de Goldwing een zeer betrouwbare machine, maar ook de goldwing heeft zijn zwakke punten. En laat die zwakke punten zich nu een voor een bij mij aankondigen. De versnellingsbak is een zwak punt en een zeer dure reparatie. Bij mij hoor je in lage toeren duidelijk dat de bak eraan zit te komen. speling op de cardanas en een balhoofdlager die eraan komt maakt voor mij dat ik de motor weg wil doen alvorens tegen een paar zeer kostbare reparaties aan te lopen.

gisteren bij de Goldwing dealer geweest en die heeft een R1150RT staan die er uit ziet als nieuw maar dit niet is. De BMW heeft 150.000 km gelopen. Van de onderhoudshistorie is eigenlijk alleen bekend dat de versnellingsbak al is vervangen. Iets wat mij overigens wel weer geruststeld.
Verder heb ik gisteren een uitgebreide proefrit mogen maken en de motor reed prima. Alles werkt en nogmaals hij ziet eruit als nieuw. Enig minpuntje is dat er geen topkoffer op zit. Wel 2 zijkoffers maar ik vind ze zonder zijkoffers mooier.

Gisteravond dit forum doorgestruind en ben toen toch wel weer een beetje geschrokken. De BMW heeft toch ook wel een hoop zwakke puntjes (welke motor niet) nu vraag ik me af of ik een juiste keuze ga maken. zoals u boven al kunt lezen speelt geld voor mij wel degelijk een rol. Het budget is beperkt en op dit moment (vakantie net geboekt) eigenlijk niet aanwezig. Lening is voor mij ook geen optie daar ik niet echt afhankelijk ben van de motor. Ik rijd wel woon-werk maar heb daarvoor ook nog een auto voor de deur staan. De Goldwingdealer deed mij een zeer aantrekkelijk aanbod en ik was eigenlijk al voornemens deze aan te nemen. Maar begon na het lezen van dit forum toch wel te twijfelen. Ga ik me niet van de ene ellende in de volgende storten? Die vraag kan natuurlijk niemand hier beantwoorden want je kunt een motor niet beoordelen vanuit je luie stoel.

Ik kan natuurlijk een aankoopkeuring doen maar we praten hier over het bijna omruilen van de motor. Enige voordeel is dat ik van de Goldwing zeker weet dat er een aantal dure reparaties aan zit te komen en van de BMW weet ik dat niet. :roll: Het kan zijn dat alle probleem gevallen al gedaan zijn bij een km stand van 150.000 of dat alles nog moet komen. anyway dit wordt nog een lange dag met veel gepieker.

Ik neig zeer sterk naar de aanschaf van de BMW, ook al omdat deze er echt zo geweldig netjes uitzag en gewoon prima reed. Heel anders dan de Goldwing natuurlijk en ik moest wennen aan de karakteristieke BMW eigenschappen maar hij kwam op mij goed over. Komt nog bij dat ik altijd gezegd heb als er wat anders komt dan wordt het een RT.

Toch ben ik geschrokken van de ABS perikelen en de koppelingsplaten. Ik weet ook niet zo goed wat ik nu van jullie verlang haha.
Het zou natuurlijk prachtig zijn als iedereen hier gaat roepen dat ik gewoon die motor moet kopen en daar nog heel veel onbezorgde km-ers mee kan maken maar zo werkt het helaas niet.

vriendelijke groet,
van de piekeraar
Gebruikersavatar
bratus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2010, 11:21
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door bratus »

Ga anders voor een K1200LT. Heeft overeenkomsten met de Goldwing en kent niet zo veel problemen.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Het zal altijd moeilijk blijven. De BMW heeft ook al behoorlijk wat kilometers op de teller. Met een aankoopkeuring kan je een aantal zaken al wel vaststellen maar ook daar heb je geen 100% zekerheid mee. Waar het vooral om gaat is hoe die motor onderhouden is tijdens die 150000km. En hoe reparaties zijn uitgevoerd. Een onderhoudsboekje vol met stempels van gedaan onderhoud is wel prettig maar zegt ook niet alles. Vaak worden er reparaties aangegeven die gedaan moeten worden in de toekomst maar die stempel staat er al weer in. Wat heeft de BMW rijder gekocht vraag ik me dan weer af. Iedereen ruilt in met een reden. Bij zo'n kilometerstand kan je best veel onderhoud in de nabije toekomst verwachten.
Wat je ook koopt verrassingen kan je tegen komen. Om een aantal verrassingen uit te sluiten moet ik eerlijk zijn en zeggen dat ik geen motor of auto koop met zo'n kilometerstand. Tenzij de prijs wel zo laag is dat ik de motor niet kan laten staan. Soms ben je nog beter af met wat je hebt dan wat je koopt. Als je hem graag wil stel een aankoopkeuring voor en zie wat de verkoper hiervan vind. Vaak is het beter als je niks in te ruilen hebt.
Rongoos
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2016, 21:00
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Rongoos »

Bedankt voor het advies Ton.
Ik ga mijn motor niet particulier verkopen, als ik de problemen vermeld laat hij hem staan, als ik het niet vermeld..enfin zo zit ik niet in elkaar.
Bij de inruil heb ik ook eerlijk verteld wat er aan de hand was, maar de BMW stond toevallig bij een goldwing dealer. Deze kan de goldwing in de loze uurtjes repareren. Met mijn budget koop je een motor met wat meer km-ers erop. Op zich niet erg als hij goed onderhoden is, wat volgens mij wel het geval is gezien de staat. Minder km-ers lees 60 of 80.000 en je hebt kans dat de bak eraan komt. Het blijft altijd een risico, dat kun je niet uitsluiten voor dat geld. Helaas. Een LT is weer net iets duurder. En die staat niet toevallig bij de Goldwing dealer haha.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Rongoos schreef:Bedankt voor het advies Ton.
Ik ga mijn motor niet particulier verkopen, als ik de problemen vermeld laat hij hem staan, als ik het niet vermeld..enfin zo zit ik niet in elkaar.
Bij de inruil heb ik ook eerlijk verteld wat er aan de hand was, maar de BMW stond toevallig bij een goldwing dealer. Deze kan de goldwing in de loze uurtjes repareren. Met mijn budget koop je een motor met wat meer km-ers erop. Op zich niet erg als hij goed onderhoden is, wat volgens mij wel het geval is gezien de staat. Minder km-ers lees 60 of 80.000 en je hebt kans dat de bak eraan komt. Het blijft altijd een risico, dat kun je niet uitsluiten voor dat geld. Helaas. Een LT is weer net iets duurder. En die staat niet toevallig bij de Goldwing dealer haha.
Sommige particulieren zullen hem wel kopen al weten ze van de problemen. Een keuring lijkt me wel wijs als je de BMW koopt. Dat de versnellingsbak vervangen is zegt mij persoonlijk dan weer weinig. Tenzij het een gereviseerde bak was natuurlijk. De bak hoeft er niet noodzakelijk aan te komen denk ik dan ook weer. Er zijn er meer die gewoon goed blijven werken dan die kapot gaan. Ik wens je in ieder geval succes wat je ook koopt.
Inspector Gadget

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Simpel gesteld. een BMW moet je niet kopen als je verder geen geld hebt.
Want als er reparatie of onderhoud moet plaats vinden, kán dat flink geld gaan kosten en dat geld heb je dan ff weer niet.

Ik heb hele mooie motoren gezien die er aan de buitenkant prima uitzagen maar "door het kanaal" rondgestuurd werden totdat er weer een koper was, omdat er willens en wetens iets mis mee was.
En dan praat ik niet over BMW (alleen).

Je zult de dealers maar op de kost hebben die "gebakjes" zonder te knipperen met hun ogen, gerust doorduwen.
Omdat ze er vaak mee wegkomen. Helaas.
Er wordt, en dat meen ik hartgrondig, heel wat afgerommeld.

Het is zoals Ton1959 aangeeft, het ligt er maar helemaal aan wat in het vorig leven van die BMW allemaal gedaan is.
Het kan ook een lot in de loterij zijn, dat komt zeker ook voor.

Een aankoopkeuring zal geen 100% uitsluitsel geven maar gedaan door de juiste expert en met de juiste (BMW) expertise kan er dan wel gestaafd worden of de binnenkant er ook net zo mooi uitziet.

Op een forum wordt, in mijn optiek althans, lief en leed gedeeld, en die ABS perikelen kunnen heel gemakkelijk voorkomen worden;
Een goede accu en jaarlijks goed & de juiste onderhoud.
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

Het is wel weer zo, als je een beetje handig bent en je hebt de ruimte, kan je veel zelf aan de BMW. Je hebt alternatief vervoer staan, dus als een klus iets langer duurt moet het geen probleem zijn. En dit forum is gewoon een Boxer encyclopedie, wat je onuitputtelijk kunt raadplegen.

Je maakt uiteindelijk zelf de keuze, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Kosten krijg je ook al je de Goldwing blijft rijden.

Succes met je besluit

Gr. Hein
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Rongoos
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2016, 21:00
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Rongoos »

Ik ben weer een paar dagen verder. ik hebop dit moment 2 RT's op het oog.

Een BMW1150Rt uit 2001 met 150.000 op de teller waarvan we in ieder geval weten dat de versnellingsbak is gereviseerd.
Deze motor ziet er smetteloos uit en als je hem ziet, zie je de 150k er niet aan af. Kleur is zilvergrijs wat ik zelf de mooiste kleur vind.

Een BMW1100RT uit1997 met 39.000 op de teller in de kleur roestbruin :cry: Niet mijn favoriete kleur dus, maar ook weer geen redden om te laten staan. Voordeel is dat er een verhoogd scherm op zit (ik ben 2 mtr) en een volledige kofferset. Alleen is de algehele staat van deze motor niet zo netjes. Je ziet aan de voorpoten dat hij wel eens in de pekel heeft gereden, dit zie je dus ook op de uitlaatbochten.

U begrijpt dat dit een moeilijke keuze is. Ga ik voor de mooiere zilveren met 150k op de teller of de minder mooie met 39k op de teller. pfff
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Inderdaad lastige keuze. Voordeel van de 1150 is de 6de versnelling en de power brakes. Hoewel dat een nadeel kan zijn als dat remsysteem niet het nodigr onderhoud heeft gehad. Verlichting van de 1150 is ook iets beter.
Ik zou in elk geval op beide even proefrijden, dan kan je het verschil voelen.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Ton1959 »

En let goed op de bak bij die van 97. Bij dat bouwjaar is de kans op versnellingsbakproblemen een stuk groter. Een revisiebak kan zomaar 500 Euro toevoegen aan de aankoopprijs. Plus de montagekosten . Dus weer een dag arbeid . Dus bij beide blijft de aankoopkeuring belangrijk.
doov650

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door doov650 »

Een BMW kan dan wel zwakke punten hebben, maar wat dan nog ?
Een Goldwing, kweenie hoor.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Ton1959 »

doov650 schreef:Een BMW kan dan wel zwakke punten hebben, maar wat dan nog ?
Een Goldwing, kweenie hoor.

Tja wat wil je hiermee zeggen precies.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door HansD »

Als je de 1150 wilt kopen, absoluut eerst de Abs laten nakijken en doorspoelen, bijv. bij MSA.
Wat is er tegen een aankoopkeuring? zie het als een soort verzekeringspremie tegen latere ellende.
Inspector Gadget

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je moet er echt een flink stuk mee gaan rijden, dan voel je ook of de motor je gaat bevallen.
Het uiterlijk zegt echt helemaal niets, bij een persoon gaat het ook om de inhoud, lijkt mij, toch?
Mogelijk wordt het dan liefde op het eerste gezicht.
Hoewel liefde niet altijd rationeel hoeft te zijn, natuurlijk.
(en dat van een verstokte vrijgezel(lig)) :$

Je kunt ook ff wachten en verder zoeken terwijl je een keuze maakt welk model je exact wenst.
Ikzelf zou dan gaan voor een jonge 1150RT (geproduceerd tot en met 2004, maar er zijn ook productie-runs geweest in 2005 én 2006!) twin-spark en met een zo laag mogelijke kilometerstand.

En met een aankoopkeuring heb je meer zekerheid dat je de relatie kunt gaan verdiepen. _004

Want de 1150RT is in mijn ogen de allermooiste RT -kwijling- , alleen het remmen-als-de-brandweer kon mij toentertijd echt niet bekoren.
Perry
Berichten: 78
Lid geworden op: 17 mar 2014, 14:34
Type: R1200RT
Bijz: DOHC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Perry »

Ben het met de heren eens echter ben je nooit zeker. Hoor ook veel problemen bij andere merken. Alles staat met onderhoud ed zelf heb ik 1100, 1150 3 x en dan nu 1200 gereden nooit iets gehad. Rij woon werk en vakantie spaar hem niet gewoon elk dag rijden weer of geen weer.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Je moet een beetje geluk hebben. Soms heb je pech.
Kopen bij een BMW dealer kan geen kwaad. Heb ervaring met meerdere dealers en nooit issues gehad met garantie. Daarbuiten was men altijd schappelijk.

Ik rijdt nu op mijn 3de boxer en het geluid en de karakteristiek is toch wel erg verslavend.

Bij Stella motoren in Apeldoorn staat een zilveren vam 2001 voor 5K.
Geen idee of dat past bij wat je wilt uitgeven.
Rongoos
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2016, 21:00
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Rongoos »

Allemaal bedankt voor jullie adviezen en tips.
Ik heb inmiddels weer een gesprek gehad met de Goldwingdealer waar de 1150 te koop staat.
De beste man deed mij een voorstel die ik bijna niet kan weigeren, namelijk omruilen met gesloten beurs.
Daar de financieen zowiezo een issue was is dit dus wel aantrekkelijk voor mij. De BMW rijd, schakelt goed en zag er ook goed uit.

Mijn huidige motor zitten behoorlijke kosten aan te komen. De 150k op de teller is fors maar ik denk al met al dat ik de gok ga wagen.
Ik was eigenlijk ook al stiekum een beetje aan het kijken voor een 1200 rt maar daar moet toch flink geld bij.
De 1150 kan ik voorlopig op gaan rijden en dan zien we wel waar het schip strand.

Ik denk dat ik morgen de knop doorhak
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Rongoos schreef:Allemaal bedankt voor jullie adviezen en tips.
Ik heb inmiddels weer een gesprek gehad met de Goldwingdealer waar de 1150 te koop staat.
De beste man deed mij een voorstel die ik bijna niet kan weigeren, namelijk omruilen met gesloten beurs.
Daar de financieen zowiezo een issue was is dit dus wel aantrekkelijk voor mij. De BMW rijd, schakelt goed en zag er ook goed uit.

Mijn huidige motor zitten behoorlijke kosten aan te komen. De 150k op de teller is fors maar ik denk al met al dat ik de gok ga wagen.
Ik was eigenlijk ook al stiekum een beetje aan het kijken voor een 1200 rt maar daar moet toch flink geld bij.
De 1150 kan ik voorlopig op gaan rijden en dan zien we wel waar het schip strand.

Ik denk dat ik morgen de knop doorhak
Knoop doorgehakt zie ik al. Al druk bezig met onderdelen zoeken Big RT Smile
Rongoos
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2016, 21:00
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Rongoos »

haha Ton, is ook nog gedeeltelijk informatief.
Wat ga ik nog aan kosten krijgen om hem naar het zin te maken.
Een verhoogd scherm is met mijn 2 mtr lengte een "must"
En de topkoffer omdat ik ook woon/werk rijd en daar een rugzak in kwijt wil.
Ik vind de zijkoffers wat fors. Maar nogmaals ik ga proberen er eerst een nachtje over te slapen. :roll:
doov650

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door doov650 »

Ton1959 schreef:
doov650 schreef:Een BMW kan dan wel zwakke punten hebben, maar wat dan nog ?
Een Goldwing, kweenie hoor.

Tja wat wil je hiermee zeggen precies.
Dat ik liever een brakke Beemer heb, dan een rijdend bankstel.
Rongoos
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2016, 21:00
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Rongoos »

dat mag, ieder zijn mening toch?
Ik vind het erg jammer dat ik misschien weer afscheid moet nemen van mijn bankstel.
Voor iemand met een versleten rug een zeer prettig vervoermiddel _005

Afbeelding

Maar goed, de Beemer heeft ook al langer mijn interesse en ik kan altijd weer terug naar het bankstel als het me niet bevalt.
Anyway ik ben er nog niet helemaal uit.. moet nog maar een 2e proefrit maken.
Inspector Gadget

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Vroeger vond ik deze bankstel ook mooi, nu echt foeilelijk.
Smaken verschillen en kunnen veranderen, net als meningen. ;)
Rondo's schreef:Anyway ik ben er nog niet helemaal uit.. moet nog maar een 2e proefrit maken.
Maak het jezelf niet te moeilijk, te lang kauwen haalt weinig meer uit voor de smaak.

Als je nog zo twijfelt, vraag anders of je die 1150RT een lang weekend kan meenemen. :idea:
Of een bedenktijd van zegge 2 weken na de deal, dat je eventueel nog terug kan of zo.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door HansD »

Vraag 3 of 6 maanden Bovag garantie.
Rongoos
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2016, 21:00
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Rongoos »

hah jullie hebben een stukje gemist. ik kan hem omruilen met gesloten beurs.
Dan kan ik niet aankomen met 3 tot 6 maanden bovag garantie.
Het is handen schudden en meenemen :D

Ik heb dat 1 keer eerder gehad met een auto.
Ik moest eerst 1500 bijleggen. Daar had ik geen interesse in en 2 dagen later belde hij dat ie een klant had voor mijn auto en hij hem met gesloten beurs wilde ruilen. Dan kun je je afvragen is er wat mis met die auto? Maar ik heb de gok genomen en nooit geen seconde spijt van gehad.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Rongoos schreef:hah jullie hebben een stukje gemist. ik kan hem omruilen met gesloten beurs.
Dan kan ik niet aankomen met 3 tot 6 maanden bovag garantie.
Het is handen schudden en meenemen :D
Ik ken de details niet en de waarde van je motor, maar ik neem aan dat omruilen betekent dat je meer voor je eigen motor krijgt dan het aanvankelijke inruilbod?
Als de inkoopwaarde van je motor echter evenhoog is als de verkoopprijs van de RT, dan zou garantie helemaal niet onredelijk zijn.
Inspector Gadget

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De 1150RT is een betrouwbare machine maar heeft ook z'n zwakke punten en zaken die aandacht verdienen.

Je GW dealer zal jou waarschijnlijk al langer kennen, en waarschijnlijk ook jou worstelingen herkennen en erkennen.
Op basis van die relatie mag je m.i wel verwachten dat hij je ook wat ruimte geeft, juist omdat je nog zo zit te twijfelen.
Of dat in de vorm van garantie of bedenktijd, ff een weekendje gebruiken, daar moet je als redelijke mensen toch samen uit moeten kunnen komen. Lijkt mij.
Rongoos
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2016, 21:00
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Rongoos »

De Goldwing heb anderhalf jaar geleden gekocht voor 3250,-
De 1150 staat te koop voor 3500,-
Normaal gesproken zou de waarde van de Goldwing nog wel rond die 3250,- liggen maar ik ben altijd eerlijk.
Bij een particuliere verkoop zeg ik wat er aan mankeert en dat zou de verkoopprijs aanzienlijk naar beneden drukken, sterker nog ik denk dat een particulier ervan af ziet omdat er meer te koop staan voor die prijs.

http://www.goldwing.nl/renswoude/index. ... 336&photo=

Ook bij de Goldwing dealer ben ik eerlijk geweest en gezegd wat er aan mankeert. Ik denk dat hij er een winter projectje van maakt.
We kunnen nog heel veel schrijven hierover, het blijft altijd een gok. Die gok wil ik wel nemen maar ik moet mezelf er nog even van overtuigen dat het verminderde comfort wat meer rij plezier terug geeft. Een moeilijke keuze. Ik hoor heel veel meningen over zowel de Goldwing als de BMW. Op het Goldwing forum raden ze de BMW sterk af ivm hoge onderhoudskosten, maar aan de andere kant wat weten zij ervan?
Ik ga vanavond als ik thuis kom nog eens met de vrouw babbelen, kijken wat zij ervan zegt.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Klinkt als een nette deal. Succes met de keuze dan. Ik hoop dat je nog vele kilometers mag rijden, op welke brommer dan ook.
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

Succes met je beslissing. Neem hem vanuit je hart, en dan is hij altijd goed.
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Perry
Berichten: 78
Lid geworden op: 17 mar 2014, 14:34
Type: R1200RT
Bijz: DOHC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Perry »

Kennelijk is je twijfel zo groot dat je zelf de beslissing niet kan of wil nemen. Mogelijk ligt je hart nog te veel bij de GW. Als dat zo is moet je het niet doen simpel. Je gaat nu op de mening van je vrouw af en dat is geen goede basis.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door HansD »

Rongoos schreef:hah jullie hebben een stukje gemist. ik kan hem omruilen met gesloten beurs.
Dan kan ik niet aankomen met 3 tot 6 maanden bovag garantie.
Het is handen schudden en meenemen :D

Ik heb dat 1 keer eerder gehad met een auto.
Ik moest eerst 1500 bijleggen. Daar had ik geen interesse in en 2 dagen later belde hij dat ie een klant had voor mijn auto en hij hem met gesloten beurs wilde ruilen. Dan kun je je afvragen is er wat mis met die auto? Maar ik heb de gok genomen en nooit geen seconde spijt van gehad.
Had ik niet gemist hoor, maar ik hou niet van gokken.
Als je geen garantie kunt krijgen, wat bij die aankoopprijs en leeftijd reeel is, spreek dan iets af over de abs.
Wat doe je als die in slechte staat blijkt! Een nieuwe rempomp is niet goedkoop!
Rongoos
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2016, 21:00
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Rongoos »

Perry, je hebt deels gelijk. Ik heb grote moeite om afscheid te nemen van mijn bankstel. Ik weet dat het voor mij beter is, maar toch valt het niet mee. Vanmiddag op een 1100 gereden en die reed ook lekker. Ga je hem vergelijken met het bankstel dan ga ik voor mijn gevoel er op achteruit. Maar dat ga je met iedere motor.

Hartelijke groeten van Lenovo TAB 2 A10-70F aan alle forumleden
Perry
Berichten: 78
Lid geworden op: 17 mar 2014, 14:34
Type: R1200RT
Bijz: DOHC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Perry »

Rongoos schreef:Perry, je hebt deels gelijk. Ik heb grote moeite om afscheid te nemen van mijn bankstel. Ik weet dat het voor mij beter is, maar toch valt het niet mee. Vanmiddag op een 1100 gereden en die reed ook lekker. Ga je hem vergelijken met het bankstel dan ga ik voor mijn gevoel er op achteruit. Maar dat ga je met iedere motor.

Hartelijke groeten van Lenovo TAB 2 A10-70F aan alle forumleden
Ik waardeer je eerlijkheid, geef je dus even iets mee.
Zelf heb ik hetzelfde probleem gekend ben ooit van een R 1150 RT overgestapt op een Honda Pan 1300 twee jaar gehad wereld fiets. Echter op de dag van de overdracht had ik al zo iets mijn mooie RT snik. Nogmaals hele fijne fiets die PAN maar als ik een BMW zag slik........ Had echt zoiets dit had ik niet moeten doen en ja hoor na twee jaar..... Weer BMW daar stap ik dus nooit meer vanaf, weet niet wat het is. Wat ik wel weet het voelde weer als thuis komen. Sterkte met je keuze. ;)
Inspector Gadget

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En ik met mijn overstap van de 1100RT naar de 1200RT.
Ik mis(te) de bijzonder goede comfort vwbt de wind.
Ook vond ik de 1200RT meer windgevoelig(er).

Wat ik zeker niet mis is het grotere gewicht van de 1100RT versus de 1200RT.

Maar uiteindelijk zou ik zeker niet meer terug willen, de 1200RT is echt de betere motor op diverse vlakken.
Behalve de looks van de 1150RT (maar dan wel twin-spark) dat blijft voor mij de mooiste BMW.

Natuurlijk deelt deze en gene een plaagstootje uit, maar we menen het goed om te proberen (hopelijk) rationele gedachtes met je te delen.

Het is altijd moeilijk om afscheid te nemen van hetgeen wat je kent, met alle voors-en-tegens, alle nukken maar zeker ook de bijzonder plezierige momenten, die er ongetwijfeld ontelbare momenten zeker geweest zullen zijn.
Het is toch een stukje van jezelf, net als die spreekwoordelijke oude schoenen;
Ze mogen dan bijna versleten zijn tot op de draad, maar ze zitten nog o zo lekker.
Totdat je nieuwe schoenen probeert, dan zal na de gewenning, ook die nieuwe schoenen lekker gaan zitten.

Maar uiteindelijk maak jij die keuze(s).
Ik hoop wel voor je dat je die knoop ook daadwerkelijk gaat doorhakken.
Anders maar je het voor jezelf alleen maar moeilijker en moeilijker, lijkt mij.

Ik wens je veel wijsheid toe in je uiteindelijke keuze, ongeacht wat je kiest.
Als je maar kiest. Een keer. ;)
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 24 jul 2016, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

Ik merk wel dat jouw hart nog steeds bij de GW ligt. Als dat zo is, zou ik hem gewoon laten maken en er lekker mee doorrijden. Je hebt dan een motor die weer helemaal goed is. Als je een andere koop zit er meestal ook werk aan, wat je geld gaat kosten.

Dus.......

Succes met je keuze.
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Bert M »

Begin dit jaar heb ik de absolute motor van mijn dromen (K1600GT) verkocht na een periode van twee jaar intens geluk. In plaats daarvan rijd ik nu op een motor waarvan ik tot twee jaar geleden uit volle overtuiging dacht: "dat nooit!" (F650GS) . En weet je wat het gekke is: ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Integendeel: ik beleef veel meer puur motorgenot van mijn mini-GS, dan van het BMW equivalent van seats & sofa's. Het gewicht, de overdaad aan (op mijn locatie volstrekt onbruikbaar) motorvermogen, de kosten van onderhoud, verzekering en verbruik, de ruimte die het monster vrat in de garage... Ik wil je nergens van overtuigen of wat ook, maar 'Out of the box'-denken kan soms heel verfrissend zijn...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Jeroen
2023
2023
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 dec 2015, 18:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Moto Guzzi Stelvio
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Jeroen »

Ach het maakt toch niet uit waar je op rijd de oude slogan van BMW was toch freude am fahren :) gold voor alle BMW motoren
Honda CB350 twin
Honda 550 K3
CX 500ES
Yamaha XV920
Honda VF 750 Sabre
BMW K100 RS
BMW K100/2
BMW R1200RT
ArnoR
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door ArnoR »

Raar, maar toen ik de overstap maakte van een 1100 naar een 1200 had ik ook een beetje een raar gevoel, achteraf moet je erom lachen natuurlijk, maar zelfs nu mis ik mijn ouwe gebakkie soms
Ik wou dat mijn garage en portemonnee zo groot waren dat je er alleen maar bij kon nemen en nergens geen afscheid van moest nemen
Inspector Gadget

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De absolute droommotor is voor mij de K1600GT.
Maar geheel onrealistisch want ik denk dat ik nooit die motor (lang genoeg) onder mijn macht kan houden, met name het gewicht.
Dat had ik ook met mijn 1100RT en vandaar dat die weg moest, alleen toen wist ik nog niet de oorzaak van mijn "verval". :(
Qua motorvermogen is de K1600 de bombe op wielen, waarschijnlijk zo'n beetje vergelijkbare mate als de FJR in een ander draadje.
De technieken, de looks, de K1600 is een plaatje.
Maar voor mij totaal onrealistisch.

Een fun fiets waar ik ook wel eens naar gekeken heb, hoewel slechts vanuit de ooghoeken, is de 1200GS.
Maar ik wil toch ook iets van comfort, dus ik zal die tupperware van de RT gaan missen.
Maar wat voor mij belangrijk is, dat de motor ook door de poortdeur heen kan, en dat zou zeer waarschijnlijk niet gaan met de 1200GS.
Andere fun BMW's op mijn lijstje zijn de F800GS-en, maar waarschijnlijk met dezelfde breedte-problemen (in relatie tot mijn poortdeur).

Kortom, ik "snoep met den oogen" maar ben heel tevreden met wat ik heb.
En daar is niets mis mee, en misschien is dat uiteindelijk de keuze die jij moet maken.
Robbel
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 sep 2014, 01:59
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Schagen

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Robbel »

Kun je je Goldwing niet laten maken? Als die weer gerepareerd is weet je wat je hebt.

Ik begrijp uit je reacties dat de Goldwing je goed bevalt. Wat houd je tegen om de Goldwing te laten repareren? Geld? Die RT's kosten straks ook geld aan onderhoud.

Succes met je beslissing!!!
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door RToon »

van ruilen komt huilen
maak er zelf een winter project van en repareer de GW
zoek desnoods een monteur die het in zijn vrije uurtjes doet
nu weet je wat je hebt na de ruil moet je het maar afwachten
als ik het zo lees ben je een echt GW fan en rijder
als je dat aan de kant zet blijf je alle foutjes aan de BMW zien en voelen
je blijft maar vergelijken omdat je een echte GW rijder bent
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Rongoos
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2016, 21:00
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Rongoos »

wederom bedankt voor de goede adviezen.
Het valt niet mee om een beslissing te maken en dat komt eigenlijk maar door een ding.
Buiten dat de goldwing erg fijn rijd is het een drama om de GW een beetje knap te houden als je er meer op rijd dan hem poetst.
Er zitten diverse chroom elementen op die niet zo goed tegen het buiten staan kunnen. Daarbij komt dat ik het poetsen ook een beetje zat ben.
Ga je het over de rij-eigenschappen hebben ja daar kan bijna geen motor tegenop. Maar een BMW 7 serie rijd ook super, betekent niet dat je er dan ook een moet hebben. Soms moet je met minder genoegen nemen. En kun je net zoveel fun of zoniet meer fun hebben.

Ik heb mijn zinnen al heel lang gezet op de BMW RT. Ik vind dat nou eenmaal een prachtige machine waar je nog redelijk beschermd tegen de elementen op zit en met een prachtige look. Maar waar ik echt buikpijn van krijg is dat topic over ABS. Man wat een ellende zeg. En dat is de grote moet ik het doen of moet ik het niet doen factor. :roll: Een goed werkend systeem die het zomaar kan begeven met alle gevaren van dien of een niet goed werkend systeem waarbij je behoorlijk je knip moet trekken. :neutral:
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door blackers »

Rongoos schreef:. Maar waar ik echt buikpijn van krijg is dat topic over ABS. Man wat een ellende zeg. En dat is de grote moet ik het doen of moet ik het niet doen factor. :roll: Een goed werkend systeem die het zomaar kan begeven met alle gevaren van dien of een niet goed werkend systeem waarbij je behoorlijk je knip moet trekken. :neutral:
ABS verwijderen is een optie (zie je regelmatig bij 2e hands GS). Rij al 13 jaar met ABS, maar in de praktijk nooit hoeven te gebruiken (maar dat kan vanmiddag wel het geval zijn). Maar als je beschikt over een goede remtechniek, kun je misschien zonder ABS. Weet je één ding zeker dat je er geen kosten meer aan kunt krijgen.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Inspector Gadget

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als het systeem kundig en regelmatig bijgehouden is, zal je geen problemen mogen verwachten.
Want in 80 ~ 90% van de gevallen is de oorzaak achterstallig en/of onjuist onderhoud.
Want remvloeistof is sterk hygroscopisch en door dat water in de remvloeistof kan de capillaire kanalen roesten, letterlijk.
Waardoor verstopping, sensoren die falen, en zo voort.

En dat is 100% te voorkomen door de jaarlijkse én juiste onderhoud.

Helaas wordt dat meer dan eens door menig werkplaats met voeten getreden, want dat kost tijd, dus geld, en daarmee getracht ten koste van jou dat te besparen.
Dan wordt niet het systeem volledig (!) doorgespoeld en niet alle remolie vervangen.
Je moet dus een werkplaats vinden die dat wel exact allemaal doet, tot ver achter de komma.
No if's, no but's, no exceptions. Punt.

Want met alle respect, vele werkplaatsen kunnen nog wel eens heel gemakzuchtig zijn en bochten afsnijden. Ook letterlijk.
Behalve degene die het nukken van dat systeem kennen en wel volgens het boekje én nauwgezet werken.

Overigens, als het systeem wel faalt, is het zeker niet zo dat je helemaal geen remmen meer hebt, maar het bekrachtigde deel valt weg, je zult dus harder dan je gewend bent de remmen moeten bedienen.

Er rijden dus hele volksstammen 1150RT's (en 1e generatie 1200RT, die gebruik exact hetzelfde systeem) rond die nog nooit problemen gehad hebben, met respectabele kilometerstanden.

Omdat het juiste onderhoud op tijd én juist gedaan is, dat is de oplossing.
Plain and simple.
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenavond.
Ik rijdt al 11 jaar met mijn R 1150 RT Twin Spark Bj 2003 ,spoel om de twee jaar het remsysteem en nog nooit problemen met het remsysteem gehad.
Gr-Kees.
Kees BMW
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

Toen ik mijn 1150 kocht, zag de remolie helemaal zwart, heb hem toen ook gelijk door laten spoelen, de monteur zag dat de abs module nog origineel was en alles werkte gewoon nog. Deze motor had toen 131000 km gelopen. Dus het is niet alleen drama met de abs.
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Rongoos
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2016, 21:00
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Rongoos »

Ik ben nog steeds bezig met zoeken. Ik heb er nu een gevonden met 39000 km op de teller en in een nette staat. Alleen de kleur is niet mijn voorkeur, metallic bruin. Ik zou liever een andere kleur willen en ken mezelf, dan moet hij straks weer gespoten worden. :( Eigenlijk wil ik dat allemaal niet. Maar ja wat is belangrijker, de kleur of dat hij gewoon goed is.

Hartelijke groeten van Lenovo TAB 2 A10-70F aan alle forumleden
Gebruikersavatar
heinvandermeijs
Berichten: 396
Lid geworden op: 15 jun 2015, 04:56
Type: R1200RT
Bijz: R1200rt uit 2010
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: tilburg
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door heinvandermeijs »

De kleur daar wen je aan, als hij beroert loopt of slecht is, daar wen je nooit aan.
Het leven hoort een groot feest te zijn, waarin niks moet en alles kan
Rongoos
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 jul 2016, 21:00
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Rongoos »

Klopt Hein.
Het is alleen geen vergelijking als je met een dikke 6-cilinder daar naar toe rijd.
En 5 minuten later op een 2 cilinder weg rijd. Dat verschil is gewoon mega.
En deze motor heb ik vanmorgen op proef gereden en hij reed waanzinnig netjes schakelde heerlijk soepel
Geen enkele reden op hem dus niet te nemen, maar de 6 cilinder ervaring uitwissen is het lastigste van het hele verhaal.
Ik probeer mezelf steeds voor te houden waarom ik dit wil (de goldwing kan gewoon niet tegen het buiten staan) en ik rijd maar korte stukjes erop.
En de onderhoudskosten voor een goldwing zijn megahoog. Al met al genoeg redenen om het te doen, alleen dat ene zinnetje bij de verkoper "ik neem hem" die heb ik nog niet over mijn lippen kunnen krijgen. Ik lig er s'nachts wakker van dus er moet snel iets ondernomen worden.
Inspector Gadget

Re: Twijfel

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Wie weet kom je niet zo snel een dergelijke deal wederom tegen.
Pas op dat je zelf niet onnodig extra moeilijk maakt, want blijkbaar zit je hart al op die BMW. :lol:

Laat ik het dan nogmaals proberen & een poging wagen;
Motor rijden moet genieten zijn, op velerlei vlakken.
Motor rijden is ook een avontuur.
Ik denk dat jij jezelf echt te kort doet niet deze stap te nemen net zoals je gedaan hebt bij je 1e, 2e, en wellicht je 3e motor.
Hoeveel cilinders zou voor mij weinig tot niets uitmaken, het gaat om de ziel van de motor.
En zo te lezen hebben je daar al een bepaalde connectie mee.
Stel dat je de keuze niet maakt voor de BMW, hoe lang gaat het dan duren dat jij er spijt van krijgt?

Motor rijden doet je met gevoel, het rationeel proberen te benaderen is het ontkennen dat emoties niet zo van belang zijn, naar mijn mening.

Tuurlijk zijn 6 cilinders geweldig, maar hele volksstammen rijden met minder cilinders rond, en die liggen daar echt niet 's nachts wakker van.
Dat is nergens voor nodig, hoe begrijpelijk ook in jou situatie.

Ik wens je veel wijsheid toe.

/unsubscribe
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”