Motorheftafel
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Motorheftafel
Ik ben voornemens om een motorheftafel aan te schaffen. Ik heb mij, ook op andere fora, goed kunnen inlezen waar ik op moet letten. Echter over een punt lees ik niets.
Je hebt motorheftafels met "hefarmen" en je hebt ze met "schaararmen". Het enige onderscheid tussen deze tafels is volgens mij de ruimte die zij "ingeklapt" innemen. De motorheftafel met "schaararmen" neem dan aanzienlijk minder "grondruimte" in.
Zijn er nog andere belangrijke (technische) aspecten/verschillen tussen deze twee uitvoeringen waar ik rekening mee moet houden.
Je hebt motorheftafels met "hefarmen" en je hebt ze met "schaararmen". Het enige onderscheid tussen deze tafels is volgens mij de ruimte die zij "ingeklapt" innemen. De motorheftafel met "schaararmen" neem dan aanzienlijk minder "grondruimte" in.
Zijn er nog andere belangrijke (technische) aspecten/verschillen tussen deze twee uitvoeringen waar ik rekening mee moet houden.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Motorheftafel
Als je hier ook je bevindingen van de andere fora kort kunt samenvatten kunnen we meedenken. :mrgreen:
Je kunt grofweg stellen dat een groter grondoppervlak ook een stabielere opstelling zou opleveren, daarnaast moet het gewicht dusdanig zijn dat het ding nog een beetje handelbaar moet zijn als hij tegen de muur geparkeerd word. Verder zou ik me er in moeten verdiepen of het krachtenverhaal, en daarmee de constructie/gewicht, erg verschilt tussen de beide uitvoeringen.
Je kunt grofweg stellen dat een groter grondoppervlak ook een stabielere opstelling zou opleveren, daarnaast moet het gewicht dusdanig zijn dat het ding nog een beetje handelbaar moet zijn als hij tegen de muur geparkeerd word. Verder zou ik me er in moeten verdiepen of het krachtenverhaal, en daarmee de constructie/gewicht, erg verschilt tussen de beide uitvoeringen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Motorheftafel
De meeste heftafels die ik gezien heb met schaararmen, steunen af onder het motorblok. Dan kan prima bij een crosser, maar bij onze RTs moet dan eerst de onderkuip eraf. Daarnaast krijg je dat zonder vastzetten met bouten en spanbanden, en een verbreding van de basis van de krik nooit stabiel (genoeg).
Maar misschien heb jij heftafels gezien die ik nog niet heb gevonden? (Heb je een link?)
Maar misschien heb jij heftafels gezien die ik nog niet heb gevonden? (Heb je een link?)
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Motorheftafel
@HansDHansD schreef:De meeste heftafels die ik gezien heb met schaararmen, steunen af onder het motorblok. Dan kan prima bij een crosser, maar bij onze RTs moet dan eerst de onderkuip eraf. Daarnaast krijg je dat zonder vastzetten met bouten en spanbanden, en een verbreding van de basis van de krik nooit stabiel (genoeg).
Maar misschien heb jij heftafels gezien die ik nog niet heb gevonden? (Heb je een link?)
Volgens mij beschrijf jij een motorlift. Dat is iets anders dan een motorheftafel. Ik zou graag enkele plaatjes willen plaatsen, maar daar ben ik niet goed in.
Er zijn verschillende bedrijven die motorheftafels verkopen. O.a. HBM machines, Powerplustools, Kippersrijssen, Beerepoot enz. Google op een of meerdere van deze sites en je zult zien wat ik bedoel.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Motorheftafel
@BairdBaird schreef:Als je hier ook je bevindingen van de andere fora kort kunt samenvatten kunnen we meedenken. :mrgreen:
Je kunt grofweg stellen dat een groter grondoppervlak ook een stabielere opstelling zou opleveren, daarnaast moet het gewicht dusdanig zijn dat het ding nog een beetje handelbaar moet zijn als hij tegen de muur geparkeerd word. Verder zou ik me er in moeten verdiepen of het krachtenverhaal, en daarmee de constructie/gewicht, erg verschilt tussen de beide uitvoeringen.
Enkele punten die ik heb gevonden waar je rekening mee moet/kan houden zijn oa. minimale draagvermogen, minimale hoogte, maximale hoogte, hydraulisch of pneumatisch (of beiden), verplaatsbaar (wieltjes), totaal gewicht, tafelbladlengte, tafelbladbreedte, uitneembaar deel voor demontage achterwiel, type voorwielklem, etc. etc.
Verder bedoel ik met "grondoppervlak" hoeveel plaats de motorheftafel liggend inneemt in "ingevouwen/ingeklapte" positie. Wat jij bedoeld met stabiliteit heeft te maken met de afmetingen van het "onderstel". Dat mag uiteraard niet te klein zijn qua lengte en breedte.
Buiten het grondoppervlak heb ik nog niet de voor- of nadelen van "armen" of een "schaar" kunnen vinden. Alleen omdat een "schaartafel" rechtstandig (verticaal) omhoog komt neemt deze een kleiner "grondoppervlak" in dan een tafel met armen, die "schuin" omhoog komt.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Motorheftafel
Voor zover ik kan zien zijn alle schaarsystemen altijd motorliften, en hebben de heftafels nooit scharen die recht omhoog gaan.Dingeman schreef:@HansDHansD schreef:De meeste heftafels die ik gezien heb met schaararmen, steunen af onder het motorblok. Dan kan prima bij een crosser, maar bij onze RTs moet dan eerst de onderkuip eraf. Daarnaast krijg je dat zonder vastzetten met bouten en spanbanden, en een verbreding van de basis van de krik nooit stabiel (genoeg).
Maar misschien heb jij heftafels gezien die ik nog niet heb gevonden? (Heb je een link?)
Volgens mij beschrijf jij een motorlift. Dat is iets anders dan een motorheftafel. Ik zou graag enkele plaatjes willen plaatsen, maar daar ben ik niet goed in.
Er zijn verschillende bedrijven die motorheftafels verkopen. O.a. HBM machines, Powerplustools, Kippersrijssen, Beerepoot enz. Google op een of meerdere van deze sites en je zult zien wat ik bedoel.
Re: Motorheftafel
@ Hans,
ik heb toch echt een heftafel met een schaar er onder.
Bijdrage aan de discussie:
Grootste voordeel is inderdaad de plaats die ingenomen wordt, in ingeklapte toestand net zoveel als in elke stand erboven.
De stabiliteit van een schaartafel zal iets minder zijn dan van een net zo brede heftafel zonder schaar (met parallel-armen), simpelweg omdat bij een schaartafel twee hefarmen binnen en twee hefarmen buiten staan, terwijl bij parallel-heftafels alle armen aan de buitenkant staan, maar het is geen wereld van verschil.
Je zult bij alle heftafels merken dat er wat zijwaartse beweging in zit, zeker als je zijwaarts kracht gaat zetten, werken met beleid dus.
Hoe breder de heftafel, hoe stabieler, maar ook hoe lastiger je werkt, omdat je verder af komt te staan, en de controle over kracht zetten minder wordt.
Je zult altijd voor een compromis moeten gaan, zelf kiezen wat voor jou belangrijk is.
Veel succes,
groet, Aad
ik heb toch echt een heftafel met een schaar er onder.
Bijdrage aan de discussie:
Grootste voordeel is inderdaad de plaats die ingenomen wordt, in ingeklapte toestand net zoveel als in elke stand erboven.
De stabiliteit van een schaartafel zal iets minder zijn dan van een net zo brede heftafel zonder schaar (met parallel-armen), simpelweg omdat bij een schaartafel twee hefarmen binnen en twee hefarmen buiten staan, terwijl bij parallel-heftafels alle armen aan de buitenkant staan, maar het is geen wereld van verschil.
Je zult bij alle heftafels merken dat er wat zijwaartse beweging in zit, zeker als je zijwaarts kracht gaat zetten, werken met beleid dus.
Hoe breder de heftafel, hoe stabieler, maar ook hoe lastiger je werkt, omdat je verder af komt te staan, en de controle over kracht zetten minder wordt.
Je zult altijd voor een compromis moeten gaan, zelf kiezen wat voor jou belangrijk is.
Veel succes,
groet, Aad
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Motorheftafel
Welk merk Aad? Heb je een link?
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Motorheftafel
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Re: Motorheftafel
Om die zijwaartse bewegingen tegen te gaan, steek ik altijd volstalen lange stangen in de breedte door de poten.
Hierdoor meer stabiliteit.
En zit dat het rondom eraan werken je verder niet in de weg.
Hierdoor meer stabiliteit.
En zit dat het rondom eraan werken je verder niet in de weg.
- wobbert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
- Type: R1200RT
- Bijz: Van Harten special
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Almere
Re: Motorheftafel
Ik heb al enige jaren een heftafel van HBM in huis en daar staat de RT zeer stabiel op. Kortom, erg tevreden. Ik heb de 300.
Re: Motorheftafel
@hans,
ik heb geen flauw idee, staat bij mijn oudste zoon in de garage, onder ons bouwproject (K75).
Ik zal kijken als ik er kom.
Groet, Aad
ik heb geen flauw idee, staat bij mijn oudste zoon in de garage, onder ons bouwproject (K75).
Ik zal kijken als ik er kom.
Groet, Aad
- Dingelbert
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 22 apr 2009, 22:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Horst
- Locatie: Horst aan de Maas
Re: Motorheftafel
+1wobbert schreef:Ik heb al enige jaren een heftafel van HBM in huis en daar staat de RT zeer stabiel op. Kortom, erg tevreden. Ik heb de 300.
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Motorheftafel
Dat is geen schaartafel die recht omhoog komt. De schaar van deze tafel zit aan de voorkant vast en achter niet waardoor de tafel naar voren (op de foto naar links) beweegt als hij omhoog komt, net als een tafel met parallelarmen.Dingeman schreef:Bijvoorbeeld:
http://www.hbm-machines.com
Tabblad "motorheftafels"
En dan het model HBM 500
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Motorheftafel
Model 500 is ook 45 kg zwaarder dan model 300, wordt lastig om na gebruik tegen de muur omhoog te zetten
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Motorheftafel
Ik heb er vier ander zwenkwielen onder gezet kan nu alle kanten op met de heftafel.
Gr-Kees.
Gr-Kees.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kees BMW
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4482
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Motorheftafel
Ik ben geen sleutelaar Kees, maar jouw aanpassing is vindingrijk en praktisch! -top-
Eilert
Eilert
Kees BMW schreef:Ik heb er vier ander zwenkwielen onder gezet kan nu alle kanten op met de heftafel.
Gr-Kees.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Motorheftafel
Je hebt ook nog de schaartafel HBM 200. Die heeft ook een gewichtsklasse van 450 kg.Baird schreef:Model 500 is ook 45 kg zwaarder dan model 300, wordt lastig om na gebruik tegen de muur omhoog te zetten
Alleen de lengte van het tafelblad (182 cm) is aan de korte kant voor de R1200RT.
Deze heeft slechts het gewicht van 130 kg.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 05 sep 2014, 01:59
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Schagen
Re: Motorheftafel
De 300 is een goede brug. Bevalt zeer goed. Verstandig is om de druk van de pomp te halen als de motor er geruime tijd op moet staan. Bij de brug zit een stalen stang waarmee je de voorste armen blokkeert en zodoende de druk van de pomp af haalt.
Het is absoluut geen schaarbrug maar als de motor erop staat kun je de oprijplaat verwijderen hetgeen ruimte scheelt. (Natuurlijk ook als de motor er niet op staat)
Het is absoluut geen schaarbrug maar als de motor erop staat kun je de oprijplaat verwijderen hetgeen ruimte scheelt. (Natuurlijk ook als de motor er niet op staat)
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Motorheftafel
Waar heb je deze materialen gehaald?Kees BMW schreef:Ik heb er vier ander zwenkwielen onder gezet kan nu alle kanten op met de heftafel.
Gr-Kees.
Ik bedoel de dubbele zwenkwielen en de uitdraaibare steuntjes.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 05 sep 2014, 01:59
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Schagen
Re: Motorheftafel
De uitdraaisteuntjes zitten er standaard op.
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Motorheftafel
Dan heb jij geen HBM 300 motorheftafel volgens mij.Robbel schreef:De uitdraaisteuntjes zitten er standaard op.
Welk merk en type heb jij dan?
En waar gekocht?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Motorheftafel
Deze uit draaisteuntjes heb ik zelf gemaakt,ik heb de constructie zo gemaakt dat ik de zelfde hoogte heb als bij de standard zwenkwielen.Het was wel even denken hoe ik het zou maken,deze zwenkwielen zijn veel groter en lopen op kogellagers.Robbel schreef:De uitdraaisteuntjes zitten er standaard op.
Gr-Kees.
Kees BMW
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 05 sep 2014, 01:59
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Schagen
Re: Motorheftafel
Dingeman,
Kijk even op de site van HBM, motorheftafels en dan de 300. Als je dan goed kijkt zie je de uitdraaisteuntjes aan de voorzijde van de heftafel.
Verder voorzien van stalen wielen ( één paar draaibare en één paar vaste). Ik zuig het niet uit mijn duim.
gr
Rob
Kijk even op de site van HBM, motorheftafels en dan de 300. Als je dan goed kijkt zie je de uitdraaisteuntjes aan de voorzijde van de heftafel.
Verder voorzien van stalen wielen ( één paar draaibare en één paar vaste). Ik zuig het niet uit mijn duim.
gr
Rob
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 05 sep 2014, 01:59
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Schagen
Re: Motorheftafel
Dingemans
Nog even een aanvulling:
Dubbele zwenkwielen zijn te koop bij de "wielenoutlet".
gr
Rob
Nog even een aanvulling:
Dubbele zwenkwielen zijn te koop bij de "wielenoutlet".
gr
Rob
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Motorheftafel
Excuus, ik heb jou verward met Kees BMW.Robbel schreef:Dingeman,
Kijk even op de site van HBM, motorheftafels en dan de 300. Als je dan goed kijkt zie je de uitdraaisteuntjes aan de voorzijde van de heftafel.
Verder voorzien van stalen wielen ( één paar draaibare en één paar vaste). Ik zuig het niet uit mijn duim.
gr
Rob
Het waren zijn foto,s en daar zag ik een "wijziging" de motorheftafel, waardoor ik dacht dat het geen "HBM-tafel" was.
Maar inmiddels heeft Kees BMW zelf al geantwoord.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Motorheftafel
Zwenk wielen komen onder een trolly vandaan,zijn zwaar uitgevoerd en lopen op kogellagers.Dingeman schreef:Waar heb je deze materialen gehaald?Kees BMW schreef:Ik heb er vier ander zwenkwielen onder gezet kan nu alle kanten op met de heftafel.
Gr-Kees.
Ik bedoel de dubbele zwenkwielen en de uitdraaibare steuntjes.
Gr-Kees.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kees BMW
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Motorheftafel
@Kees BMWKees BMW schreef:Zwenk wielen komen onder een trolly vandaan,zijn zwaar uitgevoerd en lopen op kogellagers.Dingeman schreef:Waar heb je deze materialen gehaald?Kees BMW schreef:Ik heb er vier ander zwenkwielen onder gezet kan nu alle kanten op met de heftafel.
Gr-Kees.
Ik bedoel de dubbele zwenkwielen en de uitdraaibare steuntjes.
Gr-Kees.
Toch nog even twee vragen.
- Wat is het merk en type van jou motorheftafel?
- Wat is de diameter van de zwenkwielen?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Motorheftafel
@Kees BMWDingeman schreef:Kees BMW schreef:Zwenk wielen komen onder een trolly vandaan,zijn zwaar uitgevoerd en lopen op kogellagers.Dingeman schreef:Waar heb je deze materialen gehaald?Kees BMW schreef:Ik heb er vier ander zwenkwielen onder gezet kan nu alle kanten op met de heftafel.
Gr-Kees.
Ik bedoel de dubbele zwenkwielen en de uitdraaibare steuntjes.
Gr-Kees.
Toch nog even twee vragen.
- Wat is het merk en type van jou motorheftafel?
- Wat is de diameter van de zwenkwielen?[/qu
Mijn heftafel is een HBM 300 Prijs € 299, ik heb hem al 8 jaren in mijn bezit en gebruik hem haast elke week voor de brommers.Diameter zwenkwielen is 80 mm.
Gr-Kees.
Kees BMW
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Motorheftafel
Sinds een paar dagen heb ik hem dus staan, de HBM 300 motorheftafel.
Ik mag wel stellen dat het nog niet van "een leien dakje" gaat om de motor (BMW R1200RT) op de motorheftafel te rijden.
De minimale hoogte is nog net geen 18 cm.
Hoe doen jullie dat, die een motorheftafel hebben.
Mogelijk hebben jullie handige en praktische tips voor mij.
Ik mag wel stellen dat het nog niet van "een leien dakje" gaat om de motor (BMW R1200RT) op de motorheftafel te rijden.
De minimale hoogte is nog net geen 18 cm.
Hoe doen jullie dat, die een motorheftafel hebben.
Mogelijk hebben jullie handige en praktische tips voor mij.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Motorheftafel
Is vrij simpel. Mijn vrouw zet haar voet tegen de voorkant en ik rijd de motor langzaam erop. Op de heftafel natuurlijk niet de voet
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Motorheftafel
Mag ik aannemen dat je dan naast de motor staat/loopt?Ton1959 schreef:Is vrij simpel. Mijn vrouw zet haar voet tegen de voorkant en ik rijd de motor langzaam erop. Op de heftafel natuurlijk niet de voet
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Re: Motorheftafel
Andere mogelijke tips;
Zaag een euro pallet over hoogte in tweeën en leg die 2 stukken dan langs de lengte van de motorheftafel.
Dat is jou loop-gedeelte en eventueel ook steun voor je voet(en) als je op de motor zit.
Je loopt dus naast de motor, met beide handen op het stuur, een klein aanloopje en je kunt in 1 moeite doorlopen zonder dat het gewicht van het ene moment op het andere moment te veel verandert. (momentum)
Want het lijkt mij het meest verstandig om te zorgen dat je naast de motor loopt terwijl je die op de heftafel duwt. Als het kán een 2e persoon die aan de achterkant zorgt voor duwkracht en stabiliteit.
Je kunt eventueel ook overwegen de oprij-plaat te "verlengen" door er een 2e plaat er voor te plaatsen en de 1e oprij-plaat iets meer horizontaal te plaatsen. Daardoor de overgang naar die 18cm wat te reduceren in "2 stappen", alsjebegrijptwatikbedoel.
Er zijn mensen die de motor "gewoon" de heftafel oprijden. Samen met die 2 halve euro-pallets naast de heftafel (= ongeveer zelfde hoogte) is je sta-plek wat breder.
Zaag een euro pallet over hoogte in tweeën en leg die 2 stukken dan langs de lengte van de motorheftafel.
Dat is jou loop-gedeelte en eventueel ook steun voor je voet(en) als je op de motor zit.
Je loopt dus naast de motor, met beide handen op het stuur, een klein aanloopje en je kunt in 1 moeite doorlopen zonder dat het gewicht van het ene moment op het andere moment te veel verandert. (momentum)
Want het lijkt mij het meest verstandig om te zorgen dat je naast de motor loopt terwijl je die op de heftafel duwt. Als het kán een 2e persoon die aan de achterkant zorgt voor duwkracht en stabiliteit.
Je kunt eventueel ook overwegen de oprij-plaat te "verlengen" door er een 2e plaat er voor te plaatsen en de 1e oprij-plaat iets meer horizontaal te plaatsen. Daardoor de overgang naar die 18cm wat te reduceren in "2 stappen", alsjebegrijptwatikbedoel.
Er zijn mensen die de motor "gewoon" de heftafel oprijden. Samen met die 2 halve euro-pallets naast de heftafel (= ongeveer zelfde hoogte) is je sta-plek wat breder.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Motorheftafel
Nee hoor ik zit er op.Dingeman schreef:Mag ik aannemen dat je dan naast de motor staat/loopt?Ton1959 schreef:Is vrij simpel. Mijn vrouw zet haar voet tegen de voorkant en ik rijd de motor langzaam erop. Op de heftafel natuurlijk niet de voet
- wobbert
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
- Type: R1200RT
- Bijz: Van Harten special
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Almere
Re: Motorheftafel
Eh, gewoon duwen. Klein aanloopje is wel nodig. Af en toe laat ik de motor het werk doen. Gewoon in zun 1 en ernaast lopen. Werkt ook prima.Dingeman schreef:Sinds een paar dagen heb ik hem dus staan, de HBM 300 motorheftafel.
Ik mag wel stellen dat het nog niet van "een leien dakje" gaat om de motor (BMW R1200RT) op de motorheftafel te rijden.
De minimale hoogte is nog net geen 18 cm.
Hoe doen jullie dat, die een motorheftafel hebben.
Mogelijk hebben jullie handige en praktische tips voor mij.
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Motorheftafel
Ben toch maar voor deze optie gegaan. Doch ipv 2 halve euro-pallets heb ik van 18 mm multiplex twee (30 cm brede) verhogingen gemaakt, die ik aan weerszijden van de motorheftafel "aanleg" (is dezelfde hoogte als de motorheftafel). Kan daardoor gewoon de motorheftafel op- en afrijden en gewoon af- en opstappen.Inspector Gadget schreef:
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Er zijn mensen die de motor "gewoon" de heftafel oprijden. Samen met die 2 halve euro-pallets naast de heftafel (= ongeveer zelfde hoogte) is je sta-plek wat breder.
Bedankt Inspector Gadget.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Re: Motorheftafel
Graag gedaan Dingeman.
Plaats gerust een foto ter inspiratie van anderen.
Plaats gerust een foto ter inspiratie van anderen.
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: Motorheftafel
Met deze constructie kan ik gewoon, zittend op de motor, rustig de motorheftafel oprijden.
Het af- en opstappen gaat hierdoor heel gemakkelijk en is wel zo veilig.
De ondersteuningsbalkjes van de verhogingen, die uitsteken, komen onder de zijkant van de motorhefbrug.
Hierdoor is de stabiliteit van de motorhefbrug bij het oprijden verbeterd en veiliger.
Als de motor eenmaal staat, zet ik de verhogingen opzij.
Het af- en opstappen gaat hierdoor heel gemakkelijk en is wel zo veilig.
De ondersteuningsbalkjes van de verhogingen, die uitsteken, komen onder de zijkant van de motorhefbrug.
Hierdoor is de stabiliteit van de motorhefbrug bij het oprijden verbeterd en veiliger.
Als de motor eenmaal staat, zet ik de verhogingen opzij.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4482
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Motorheftafel
Heel mooi gedaan Dingeman! Aan mij is een heftafel niet besteed, maar dit zal menig forumlid ongetwijfeld inspireren!
Eilert
Eilert
Laatst gewijzigd door EileRT op 27 okt 2016, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
Re: Motorheftafel
Netjes!
Ter vermaak, zoals ik het opgelost heb met een euro-pallet;
(hier ff aan de rechter kant, maar normaal gesproken links van de heftafel)
Ter vermaak, zoals ik het opgelost heb met een euro-pallet;
(hier ff aan de rechter kant, maar normaal gesproken links van de heftafel)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 21:42
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Full options, Ztechnik Vstream
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Beverwijk
Re: Motorheftafel
Zo verdomd makkelijk voor het poetsen! Ik zou er ook wel een willen hebben...
R1200RT 2012, Lightgrey metallic
R1200RT 2014 LC, Kallistograu metallic mat
R1200RT 2014 LC, Kallistograu metallic mat
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Motorheftafel
Goedenavond.
Dit is mijn constructie ik twee frames uit hoekijzer gemaakt waar een stuk hechthout in ligt.Ik heb dit zo gemaakt dat ik dit aan de heftafel vast haak,aan de andere kant heb er ik pootjes er aan gelast.Ik start de motor rijdt er dan bij op,en verwijder de de frames weer.
Gr-Kees.
Dit is mijn constructie ik twee frames uit hoekijzer gemaakt waar een stuk hechthout in ligt.Ik heb dit zo gemaakt dat ik dit aan de heftafel vast haak,aan de andere kant heb er ik pootjes er aan gelast.Ik start de motor rijdt er dan bij op,en verwijder de de frames weer.
Gr-Kees.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kees BMW
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Motorheftafel
Mooi gemaakt KeesKees BMW schreef:Goedenavond.
Dit is mijn constructie ik twee frames uit hoekijzer gemaakt waar een stuk hechthout in ligt.Ik heb dit zo gemaakt dat ik dit aan de heftafel vast haak,aan de andere kant heb er ik pootjes er aan gelast.Ik start de motor rijdt er dan bij op,en verwijder de de frames weer.
Gr-Kees.