Plagiaat

Hulp, meld storingen, melding modificaties.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Plagiaat

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Onlangs kregen wij een bericht van https://www.overweg-olie.nl/ met deze inhoud:

"Ik kwam dit forum bericht tegen op jullie forum:
viewtopic.php?f=1&t=12139&p=131434#p131434 en zag dat één van jullie leden een tekst van onze tekst in zijn geheel heeft gekopieerd en vervolgens geplakt in dit forumbericht.
Het betreft deze tekst op de volgende pagina op onze website:
https://www.overweg-olie.nl/tribologie.
Ik zie dat er een bronvermelding is gemaakt in een daaropvolgend bericht, maar nog steeds is het niet de bedoeling dat de tekst in zijn geheel wordt gekopieerd en geplakt elders op het web. Wel mag je de eerste alinea toevoegen van de tekst en vervolgens linken naar de pagina op onze website https://www.overweg-olie.nl/tribologie voor de complete tekst."


We hebben dit op het forum aangepast en het betrokken bedrijf hierover ingelicht.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
bratus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2010, 11:21
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Plagiaat

Ongelezen bericht door bratus »

Leuk (van dit) bedrijf, Overweg olie.

Jammer dat zij zelf niet aan bronvermelding doen (zie het daar niet staan) want ik denk dat dit de originele bron is: https://www.kroon-oil.com/nl/nieuws/nie ... ericht=364 (daar even doorscrollen naar additieven.)

Grote lappen tekst komen daar een op een vandaan en de rest zal ook wel geshopt (is ook zo, zoek maar even in Google op Lubevision2013_ED15_NL_def_11062013b_LR.pdf (ook van Kroon olie)) zijn.

Dus volgens mij pleegt Overweg Olie hier zelf een ernstiger (zij vermelden zelf niets van bronnen maar hier op het forum gebeurde dat nog wel) vorm van plagiaat.

Ik zou Kroon olie hier als bron te vermelden en Overweg olie verwijderen. Vermoedelijk doet Kroon olie daar niet zo moeilijk over. (Het zijn per slot van rekening nieuwsbrieven.)

(Sorry, maar ik heb moeite met bedrijven die andere de maat nemen maar dat niet voor zichzelf doen.)
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Plagiaat

Ongelezen bericht door blackers »

bratus schreef:Leuk (van dit) bedrijf, Overweg olie.

Jammer dat zij zelf niet aan bronvermelding doen (zie het daar niet staan) want ik denk dat dit de originele bron is: https://www.kroon-oil.com/nl/nieuws/nie ... ericht=364 (daar even doorscrollen naar additieven.)

Grote lappen tekst komen daar een op een vandaan en de rest zal ook wel geshopt (is ook zo, zoek maar even in Google op Lubevision2013_ED15_NL_def_11062013b_LR.pdf (ook van Kroon olie)) zijn.

Dus volgens mij pleegt Overweg Olie hier zelf een ernstiger (zij vermelden zelf niets van bronnen maar hier op het forum gebeurde dat nog wel) vorm van plagiaat.

Ik zou Kroon olie hier als bron te vermelden en Overweg olie verwijderen. Vermoedelijk doet Kroon olie daar niet zo moeilijk over. (Het zijn per slot van rekening nieuwsbrieven.)

(Sorry, maar ik heb moeite met bedrijven die andere de maat nemen maar dat niet voor zichzelf doen.)
Helemaal mee eens. De tekst van Overweg is samengesteld uit diverse Lubevision van Kroon Olie.

http://docplayer.nl/14609112-High-perfo ... n-oil.html
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Plagiaat

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

En als dit bedrijf daar nu toestemming voor heeft? Niet gelijk beschuldigen dus.
bratus schreef:Leuk (van dit) bedrijf, Overweg olie.

Jammer dat zij zelf niet aan bronvermelding doen (zie het daar niet staan) want ik denk dat dit de originele bron is: https://www.kroon-oil.com/nl/nieuws/nie ... ericht=364 (daar even doorscrollen naar additieven.)

Grote lappen tekst komen daar een op een vandaan en de rest zal ook wel geshopt (is ook zo, zoek maar even in Google op Lubevision2013_ED15_NL_def_11062013b_LR.pdf (ook van Kroon olie)) zijn.

Dus volgens mij pleegt Overweg Olie hier zelf een ernstiger (zij vermelden zelf niets van bronnen maar hier op het forum gebeurde dat nog wel) vorm van plagiaat.

Ik zou Kroon olie hier als bron te vermelden en Overweg olie verwijderen. Vermoedelijk doet Kroon olie daar niet zo moeilijk over. (Het zijn per slot van rekening nieuwsbrieven.)

(Sorry, maar ik heb moeite met bedrijven die andere de maat nemen maar dat niet voor zichzelf doen.)
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: Plagiaat

Ongelezen bericht door RToon »

en hiermee hebben ze hun doel weer bereikt -naughty-
hun naam wederom een keer vermeld en onder de aandacht gebracht
het is gewoon een olie boer die in hun assortiment Kroon olie heeft zitten
die Kroon olie moet dus bij hun besteld worden en niet bij Kroon zelf
dit valt volgens mij gewoon onder reclame maken
mij lijkt het verstandig om topic te sluiten en geen aandacht meer aan besteden
misschien nog beter het gehele topic verwijderen
is het ook geen reclame
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Gebruikersavatar
bratus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 jun 2010, 11:21
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Plagiaat

Ongelezen bericht door bratus »

Volgens mij beschuldig ik hier verder niemand maar geef aan dat het bedrijf een ergere vorm van plagiaat (als je kijkt naar de definitie) hanteert dan degene die het hier op het forum heeft geplaatst.

Plagiaat wordt in de onderzoekswereld als volgt gedefinieerd: Plagiaat of letterdieverij is "het overnemen van stukken, gedachten, redeneringen van anderen en deze laten doorgaan voor eigen werk".

De plaatser op het forum had keurig aangegeven waar hij het vandaan het gehaald en liet het niet doorgaan als eigen werk. Hiermee voldoet dat al niet aan plagiaat en wordt er geen plagiaat gepleegd. Hij had zich daar ook nog tegen indekken door officiele bronvermeldingsmanieren te gebruiken zoals Harvard, APA(Kroon, 2013) etc. Maar daar zit volgens mij niemand (en al helemaal niet om het door Ephorus heen te halen) op te wachten in een toegangkelijk forum.

Het bedrijf eigent zich echter wel teksten van een ander toe door de forumeigenaar er wel op te wijzen dat zijn/haar teksten gebruikt worden zonder forumeigenaar op de hoogte te brengen dat de bron ergens anders ligt. Dit schurkt tegen plagiaat aan.

Plagiaat kan het dus niet zijn dan misschien de auteursrechten? Ik vermoed (het is dus een vermoeden, ik zeg niet zo dat dit zo is )dat het originele stuk van Kroon olie is en zullen zij de auteursrechten hebben. (Ik heb echter nog niet ergens gezien dat Kroon olie daar een beroep op doet m.b.t. dit onderwerp.) Of Kroon olie moet dit hebben overgenomen van bovenstaand bedrijf? (Hebben zij Kroon-olie al aangeschreven?)

Netjes van het bedrijf zou zijn geweest dat men had verwezen naar de originele artikelen van Kroon Olie en dat eventuele auteursrechten (en dat is iets anders dan plagiaat) daar liggen en dat men Kroon Olie moet verwittigen. (Er van uit gaande dan Kroon Olie de auteur is.)
Laatst gewijzigd door bratus op 20 okt 2016, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
ruudRTlc
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 sep 2014, 21:42
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full options, Ztechnik Vstream
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Beverwijk

Re: Plagiaat

Ongelezen bericht door ruudRTlc »

bratus schreef: De plaatser op het forum had keurig aangegeven waar hij het vandaan het gehaald en liet het niet doorgaan als eigen werk. Hiermee voldoet dat al niet aan plagiaat en wordt er geen plagiaat gepleegd. Hij had zich daar ook nog tegen indekken door officiele bronvermeldingsmanieren te gebruiken zoals Harvard, APA etc. Maar daar zit volgens mij niemand (en al helemaal niet om het door Ephorus heen te halen) op te wachten in een toegangkelijk forum.

Het bedrijf eigent zich echter wel teksten van een ander toe door de forumeigenaar er wel op te wijzen dat zijn/haar teksten gebruikt worden zonder forumeigenaar op de hoogte te brengen dat de bron ergens anders ligt. Dit schurkt tegen plagiaat aan.

Netjes van het bedrijf zou zijn geweest dat men had verwezen naar de originele artikelen van Kroon Olie en dat eventuele auteursrechten (en dat is iets anders dan plagiaat) daar liggen en dat men Kroon Olie moet verwittigen. (Er van uit gaande dan Kroon Olie de auteur is.)
Helemaal mee eens! Trouwens, speuren ze dan het hele internet af op zoek naar mogelijk gekopieerde teksten??? _001
R1200RT 2012, Lightgrey metallic
R1200RT 2014 LC, Kallistograu metallic mat
doov650

Re: Plagiaat

Ongelezen bericht door doov650 »

Wie gaat er nou janken als er een stukkie tekst van zijn site wordt gehaald?

Dan heb je dus helemaal niks van de internets begrepen.
Inspector Gadget

Re: Plagiaat

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Al met al een rare vertoning, in mijn optiek, van het bedrijf wat klaagt over "plagiaat", reden voor mij om hen verder te mijden.

Ik zou dan mijn verwijzing in het andere draadje willen aanpassen naar Kroon Oil;
https://www.kroon-oil.com/downloads/nie ... _LR_V2.pdf
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 20 okt 2016, 20:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Plagiaat

Ongelezen bericht door Bert M »

Plagiaat wordt in de onderzoekswereld als volgt gedefinieerd: Plagiaat of letterdieverij is "het overnemen van stukken, gedachten, redeneringen van anderen en deze laten doorgaan voor eigen werk".

Maar dat is wel degelijk wat er gebeurde. Zie ook mijn vermanende opmerking later in het betreffende topic! De bron van het artikel werd door anderen naar verwezen.

[groet]

Bert M
Moderator
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Plagiaat

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Kennelijk is het sommige lezers kennelijk ontgaan:
Op het forum werd plagiaat gepleegd door een forumlid. Hij had een tekst van een derde partij letterlijk overgenomen en niet (eens) van een bronmelding voorzien.
Oftewel, hij had andermans ideeën door laten gaan als eigen werk. Dat is inbreuk op het auteursrecht.
Dat en alleen dat is de reden van dit bericht.
Wat men vindt van de betrokken partij doet m.i. niet ter zake.

Op het forum willen we dit voorkomen en de leden hiervan in kennis stellen.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over het forum”