Metzeler Roadtec 01
- Henk r1200s
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 12 jul 2016, 21:54
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R 1200 S bouwjaar 2006
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Haag
Metzeler Roadtec 01
Komende week een setje nieuwe banden monteren: de nieuwe Metzeler Roadtec 01. Momenteel rijd ik met Michelin Pilot power 2 CT. Reden voor vervanging is een behoorlijke beschadiging op de achterband en al behoorlijke slijtage. Op mijn vorig fiets had ik een setje Metzeler Roadtec Z8 Interact zitten en die bevielen me eigenlijk prima. De Raodtec 01 is de opvolger van de Z8 en zou (nog) beter moeten zijn: minder slijtage (nog) betere grip op nat wegdek.
Zijn er op het forum al leven met Roadtec 01 ervaring?
Zijn er op het forum al leven met Roadtec 01 ervaring?
- Henk r1200s
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 12 jul 2016, 21:54
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R 1200 S bouwjaar 2006
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Haag
Re: Metzeler Roadtec 01
Eerste 250 km met de Roadtec 01 gereden. Voelt vertrouwd aan. Eerste 50 km uiteraard rustig aan gedaan en dan langzamerhand het gas erop.
Duurde best wel even voordat de waslaag van de band was gereden, maar het resultaat mag er wezen! Wat vooral opvalt is dat de banden langsrichels in de weg totaal negeren, super! Geen oprichtmoment bij remmen in de bocht (tja, soms moet je wel), prima grip en feedback. Nog niet in de echte regen gereden, wel met nat wegdek en dat gaf alvast veel vertrouwen. Voor zit een 120-70 R17 TL 58W, achter een 190-50 R17 TL 73 W. Prijs bij De Jong in Alphen 171,50 en 237, dat is heel wat ... maar er ging 25% korting vanaf :-).
Benieuwd nu dus naar de levensduur! Ik zal jullie op de hoogte houden.
Duurde best wel even voordat de waslaag van de band was gereden, maar het resultaat mag er wezen! Wat vooral opvalt is dat de banden langsrichels in de weg totaal negeren, super! Geen oprichtmoment bij remmen in de bocht (tja, soms moet je wel), prima grip en feedback. Nog niet in de echte regen gereden, wel met nat wegdek en dat gaf alvast veel vertrouwen. Voor zit een 120-70 R17 TL 58W, achter een 190-50 R17 TL 73 W. Prijs bij De Jong in Alphen 171,50 en 237, dat is heel wat ... maar er ging 25% korting vanaf :-).
Benieuwd nu dus naar de levensduur! Ik zal jullie op de hoogte houden.
- R1nus
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
- Type: R1200RT
- Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Locatie: Amsterdam
Re: Metzeler Roadtec 01
Vorige week ook deze banden laten monteren bij NH motoren in Assendelft en was ik in totaal € 330,00 kwijt.
Dit was inclusief demonteren en monteren van de wielen en er zat ook nog Forumkorting op.
Het voelt inderdaad vertrouwd aan en ook nog niet in de regen gereden.
Aangezien ik ook veel woon-werkverkeer rij zal dit zeker gaan gebeuren.
Onder andere voor deze banden gekozen n.a.v. een test in Motoplus 15 van 2016
Daarin kwam deze band als beste uit de test.
Dit was inclusief demonteren en monteren van de wielen en er zat ook nog Forumkorting op.
Het voelt inderdaad vertrouwd aan en ook nog niet in de regen gereden.
Aangezien ik ook veel woon-werkverkeer rij zal dit zeker gaan gebeuren.
Onder andere voor deze banden gekozen n.a.v. een test in Motoplus 15 van 2016
Daarin kwam deze band als beste uit de test.
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
- Henk r1200s
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 12 jul 2016, 21:54
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R 1200 S bouwjaar 2006
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Haag
Re: Metzeler Roadtec 01
Eerste 3000 km met de Metz nu afgelegd. Moet zeggen: SUPER! Band blijft ongelofelijk veel vertrouwen geven, ook in de regen (zomer, waar blijf je?).
Van slijtage nog niet veel gezien (na 3000 km moet dat natuurlijk ook nog niet).
Wordt vervolgd!
Van slijtage nog niet veel gezien (na 3000 km moet dat natuurlijk ook nog niet).
Wordt vervolgd!
- RTTwoTone
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
- Type: R1200RT
- Bijz: Two-Tone 2011
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Den Hoorn
Re: Metzeler Roadtec 01
Ik heb inmiddels 4200km op deze banden gereden. Nog niets aan te zien en voelen nog steeds vertrouwd aan. De meeste kilometers zijn met duo en/of volle koffers.
Hartelijke groeten van PLK-L01 aan alle forumleden
Hartelijke groeten van PLK-L01 aan alle forumleden
- HarryK
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 03 mar 2016, 23:19
- Type: R1250RT
- Bijz: Full option,
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Veldhoven
- Contacteer:
Re: Metzeler Roadtec 1
Heb nu ca 3000 km, voornamelijk met duo en in bergachtige omgeving gereden. Banden geven veel vertrouwen, ook in de regen. Heb hiervoor met de Metzeler Z8 en Michelin Pilot Road 3/4 gereden maart de Roadtec bevalt nu tot nu toe het beste. Het blijft nog even afwachten hoe de band zich bij een toenemend aantal kilometers gaat gedragen.
Wordt nog vervolgd.
Wordt nog vervolgd.
- bartb
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 08 aug 2009, 20:34
- Type: R1200RT
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: almere
- Locatie: Almere
Re: Metzeler Roadtec 01
Ik kreeg van Metzeler het advies om een r1200rt 2010 aan de voorkant te voorzien van de normale roadtec01 maar achter de HWM-variant. Welke variant hebben jullie?
Ik twijfel nog. De michelin pilotroad 4gt lijken tot nu toe een best-fit (vaak aangeschaft via NH-motoren ) en heb veel geprobeerd, oa ook de roadtec z8. Ik rijd dagelijks zowel zomer als winter, op vakantie, vrije tijd en woon-werk.
Ik twijfel nog. De michelin pilotroad 4gt lijken tot nu toe een best-fit (vaak aangeschaft via NH-motoren ) en heb veel geprobeerd, oa ook de roadtec z8. Ik rijd dagelijks zowel zomer als winter, op vakantie, vrije tijd en woon-werk.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Metzeler Roadtec 01
De Metzeler roadtec 01 kwam als beste uit de test, Michelin PR stond op plaats 4.
Test Motoplus.
Test Motoplus.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Re: Metzeler Roadtec 01
bartb schreef:Ik kreeg van Metzeler het advies om een r1200rt 2010 aan de voorkant te voorzien van de normale roadtec01 maar achter de HWM-variant. Welke variant hebben jullie?
Ik twijfel nog. De michelin pilotroad 4gt lijken tot nu toe een best-fit (vaak aangeschaft via NH-motoren ) en heb veel geprobeerd, oa ook de roadtec z8. Ik rijd dagelijks zowel zomer als winter, op vakantie, vrije tijd en woon-werk.
Ik heb de HWM variant
- Guusvb
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 10 apr 2014, 20:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: type 2014
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Venray
Re: Metzeler Roadtec 01
Ik heb op mijn R1200RT/LC voor en achter de HWM versie liggen en inmiddels 5.5 k km mee gereden.doov650 schreef:bartb schreef:Ik kreeg van Metzeler het advies om een r1200rt 2010 aan de voorkant te voorzien van de normale roadtec01 maar achter de HWM-variant. Welke variant hebben jullie?
Ik twijfel nog. De michelin pilotroad 4gt lijken tot nu toe een best-fit (vaak aangeschaft via NH-motoren ) en heb veel geprobeerd, oa ook de roadtec z8. Ik rijd dagelijks zowel zomer als winter, op vakantie, vrije tijd en woon-werk.
Ik heb de HWM variant
De vorige banden waren MPR 4 GT's (die er af fabriek ook oplagen) maar de laatste set was bij 7000 km al flink gaan cuppen. Ik heb daar nog 5000 km mee gereden maar dat vergde toch wel meer "werken" in de bochten. Toen zag ik de test in Motoplus en heb meteen de Roadtec 01 besteld. Rijdt prima maar de tijd moet leren hoeveel (en hoelang) deze beter is.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Metzeler Roadtec 01
Ik heb de PilotRoad 4 GT af fabriek eronder gekregen, heb nu bijna 8000km gereden en hij begint alweer zwaarder te sturen en weer te reageren op alle oneffenheden op de weg. Ook stuurt hij weer een flink stuk zwaarder dan in het begin.bartb schreef:Ik kreeg van Metzeler het advies om een r1200rt 2010 aan de voorkant te voorzien van de normale roadtec01 maar achter de HWM-variant. Welke variant hebben jullie?
Ik twijfel nog. De michelin pilotroad 4gt lijken tot nu toe een best-fit (vaak aangeschaft via NH-motoren ) en heb veel geprobeerd, oa ook de roadtec z8. Ik rijd dagelijks zowel zomer als winter, op vakantie, vrije tijd en woon-werk.
Vanaf nu gaat het met deze band alleen maar bergafwaarts.
Heb zojuist de bandenspanning gaan verhogen, van voor 2,5 naar 2,7 en achter van 2,9 naar 3,1.
Ik weet dat dit maar een tijdelijke oplossing is (zie "waarom cuppen banden") aangezien de banden weer behoorlijk aan het cuppen zijn.
Binnen een maand zal de teller op 10.000km staan en zal ik gelijk met de beurt de Metzeler Roadtec 01 eronder laten leggen.
Laatst gewijzigd door WaltzingMatilda op 08 dec 2016, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Wigo
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 03 sep 2015, 10:37
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Groene Hart
Re: Metzeler Roadtec 01
Ik heb een r1150rt (2001) en heb ook wel interesse in de roadtec 01, met name de HWM variant.
Standaard moet er een 170/60/17 band achter gemonteerd worden maar die is er niet in HWM.
Wel hebben ze de 180/55/17 in HWM.
Kan ik die laten monteren of ga ik dan tegen problemen aan lopen?
Standaard moet er een 170/60/17 band achter gemonteerd worden maar die is er niet in HWM.
Wel hebben ze de 180/55/17 in HWM.
Kan ik die laten monteren of ga ik dan tegen problemen aan lopen?
Motorhistorie: cb550f, cb750kz, cx500c, vf700c, k75, r850r, r1100rt, r1150rt, r1200gs, k75, k75rt, r1150rt, r1200rt
Nu r1200rt lc
Nu r1200rt lc
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 15 mar 2014, 19:26
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: K75 RT
- Land: nl.
- Woonplaats of omgeving: Bollenstreek
Re: Metzeler Roadtec 01
Als ik het goed berekent heb is je afrolomtrek 0.8% kleiner.
In de bandenbranche is 1.5% groter en 2% kleiner de marge die toegestaan is.
In de bandenbranche is 1.5% groter en 2% kleiner de marge die toegestaan is.
- Rhonus
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 16 sep 2014, 22:17
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Noord-Holland
Re: Metzeler Roadtec 01
Het verschil in wielomtrek op opzich niet zo spannend. Waar het grootste "probleem" zit, is in het feit dat de 180/55 band bedoeld is voor een 5.50" velg, waar de 1150 een 5.00" velg heeft. De band zal dus meer "geknepen" worden om op de velg te passen, waarmee de vorm van de band niet zal zijn zoals de fabrikant bedoeld heeft. Dit kán gevolgen hebben voor het gedrag van de band en/of z'n stabiliteit (of dit daadwerkelijk problemen geeft zal de praktijk moeten uitwijzen). Daarnaast zal de band ronder worden dan ontworpen, waardoor ook het raakvlak met het wegdek anders (kleiner) zal zijn, wat ook voor de grip, slijtage en het gedrag van de band gevolgen zal hebben.
Persoonlijk zou ik het zelf niet doen. Maar het hoeft niet perse een probleem te zijn. Alleen de praktijk kan uitwijzen of het wel of niet goed uitpakt, de vraag is of je het wilt uitvinden...
Persoonlijk zou ik het zelf niet doen. Maar het hoeft niet perse een probleem te zijn. Alleen de praktijk kan uitwijzen of het wel of niet goed uitpakt, de vraag is of je het wilt uitvinden...
Re: Metzeler Roadtec 01
180/55-17 past niet op de 1150 rt, loopt aan tegen de cardan. Op de 1150 rockster past deze maat wel, maar deze heeft inderdaad een andere velg, 5,50, en die staat iets verder naar links, waardoor er iets meer ruimte ontstaat aan de kant van de cardan.
Groet, Aad
Groet, Aad
- bartb
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 08 aug 2009, 20:34
- Type: R1200RT
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: almere
- Locatie: Almere
Re: Metzeler Roadtec 01
...ik heb toch besloten het advies van Metzeler te volgen dus op een r1200rt bj 2010 aan de voorkant de normale roadtec01 en achter de HWM-variant.
Tot nu toe voelt het goed
Tot nu toe voelt het goed
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Metzeler Roadtec 01
bartb schreef:...ik heb toch besloten het advies van Metzeler te volgen dus op een r1200rt bj 2010 aan de voorkant de normale roadtec01 en achter de HWM-variant.
Tot nu toe voelt het goed
Verstandig!
Heb gisteren deze banden eronder laten leggen en inderdaad ook het advies van mij dealer en BMW gevolgd met aan de voorzijde de gewone en achter de HWM uitvoering. Mijn Michelins PR4 met iets meer dan 10.000 km waren toch echt wel toe aan vervanging.
Vandaag al 180km ermee gereden en ik moet zeggen dat ze tot nu toe prima bevallen.
Nu is het wel zo dat, als je vorige banden versleten zijn en er komen nieuwe onder, het allemaal wel prima bevalt. Maar toch.
Dus even afwachten of de Metzelers ook zo slecht worden als de Michelins na 8000km.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Henk Opperman
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 19 jun 2011, 11:53
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: EDE
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Metzeler Roadtec 01
Heb zelf een nieuwe voor- en achterband geplaatst. Beide Roadtec 01 HWM. Had de PR4, deze waren na 14.000 km echt op.
Wist trouwens niks van het advies van BMW. Is dit te vinden op het Internet of was het een mondeling advies.
Nog niet proef gereden, ben nog bezig met overig onderhoud.
Zal na proefrit mijn bevindingen plaatsen.
Wist trouwens niks van het advies van BMW. Is dit te vinden op het Internet of was het een mondeling advies.
Nog niet proef gereden, ben nog bezig met overig onderhoud.
Zal na proefrit mijn bevindingen plaatsen.
Met vriendelijke motorgroet,
Henk Opperman
___________________________________________________________________________________
BMW R 1200 RT - Garmin Zumo 660 - Garmin Virb Elite - SENA intercom
Henk Opperman
___________________________________________________________________________________
BMW R 1200 RT - Garmin Zumo 660 - Garmin Virb Elite - SENA intercom
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Metzeler Roadtec 01
Daarom is het ook belangrijk om advies in te winnen bij de echte dealer!
Deze heeft uiteindelijk toch de meeste kennis en ervaring mbt het onderhoud van onze BMW motoren.
De keuze van de HWM variant achter en de gewone voor is het advies van Metzeler in samenspraak met BMW.
Heb er inmiddels al meer dan 500km mee gereden en ben er zeer tevreden over, zowel op droge als op natte wegen.
Deze heeft uiteindelijk toch de meeste kennis en ervaring mbt het onderhoud van onze BMW motoren.
De keuze van de HWM variant achter en de gewone voor is het advies van Metzeler in samenspraak met BMW.
Heb er inmiddels al meer dan 500km mee gereden en ben er zeer tevreden over, zowel op droge als op natte wegen.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Wullum
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
- Type: R1250RT
- Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
- Land: DE
- Woonplaats of omgeving: 74251
Re: Metzeler Roadtec 01
Mijn Michling PR4 blijken ook behoorlijk gecupt te zijn na pakweg 11.000 km. Was me eerder niet zo goed opgevallen, maar bij inspecteren vna de banden gisteren viel het me op. Van echte slijtage is niet echt sprake, maar de cupping is nogal aanwezig. Je voelt goed dat de RT trekt als je bijvoorbeeld een rotonde rijdt, nu weet ik dat te verklaren.WaltzingMatilda schreef: Mijn Michelins PR4 met iets meer dan 10.000 km waren toch echt wel toe aan vervanging.
Vandaag al 180km ermee gereden en ik moet zeggen dat ze tot nu toe prima bevallen.
Nu is het wel zo dat, als je vorige banden versleten zijn en er komen nieuwe onder, het allemaal wel prima bevalt. Maar toch.
Dus even afwachten of de Metzelers ook zo slecht worden als de Michelins na 8000km.
Ik ben benieuwd naar de resultaten van de Metzelers, ik lees elders (Brits RS forum) dat ze nogal zoekerig kunnen zijn bij hoge snelheid...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
- Rhonus
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 16 sep 2014, 22:17
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Noord-Holland
Re: Metzeler Roadtec 01
Dat kan ik onderschrijven. Zeker in vergelijking met de MPR4GT's die ik gewend was, vindt ik deze wat nerveuzer op de snelweg, zeker onder invloed van turbulentie. Hier moet ik wel bij zeggen dat het me is opgevallen, maar ik het niet direct hinderlijk vind. Het is even wennen, maar het voelde voor mij niet onveilig. Het is dus niet té...Wullum schreef:[...] ik lees elders (Brits RS forum) dat ze nogal zoekerig kunnen zijn bij hoge snelheid...
Daarnaast vind ik ze in de bocht juist weer wat stabieler. In een rustige , lange bocht, kun je de RT goed "plaatsen" en dan blijft hij zeer stabiel in die bocht, tot zelfs "zonder-handen-rijden-mogelijk" stabiel. (Mits natuurlijk de bocht niet te scherp is, dan krijg je zonder handen andere problemen. Maar in bochten waar ik met de Michelins de handjes echt wel om het stuur moest hebben, durf ik nu gerust de handvatjes even te laten voor wat het is..)
Dit overigens met nu zo'n 2 duizend km ervaring met de Roadtec 01, aan de voorzijde de normale en achter de HWM versie. Ik ben nog even nieuwsgierig naar de levensduur, maar ik ben tot nu toe wel tevreden over de overstap van MPR naar Roadtec..
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Metzeler Roadtec 01
Waarom zou je je handen ook los moeten laten in een bocht?Rhonus schreef:Dat kan ik onderschrijven. Zeker in vergelijking met de MPR4GT's die ik gewend was, vindt ik deze wat nerveuzer op de snelweg, zeker onder invloed van turbulentie. Hier moet ik wel bij zeggen dat het me is opgevallen, maar ik het niet direct hinderlijk vind. Het is even wennen, maar het voelde voor mij niet onveilig. Het is dus niet té...Wullum schreef:[...] ik lees elders (Brits RS forum) dat ze nogal zoekerig kunnen zijn bij hoge snelheid...
Daarnaast vind ik ze in de bocht juist weer wat stabieler. In een rustige , lange bocht, kun je de RT goed "plaatsen" en dan blijft hij zeer stabiel in die bocht, tot zelfs "zonder-handen-rijden-mogelijk" stabiel. (Mits natuurlijk de bocht niet te scherp is, dan krijg je zonder handen andere problemen. Maar in bochten waar ik met de Michelins de handjes echt wel om het stuur moest hebben, durf ik nu gerust de handvatjes even te laten voor wat het is..)
Dit overigens met nu zo'n 2 duizend km ervaring met de Roadtec 01, aan de voorzijde de normale en achter de HWM versie. Ik ben nog even nieuwsgierig naar de levensduur, maar ik ben tot nu toe wel tevreden over de overstap van MPR naar Roadtec..
Heb er inmiddels 5000km mee gereden en ze bevallen prima, zowel op droog als op nat.
Voornamelijk natuurlijk onder winterse omstandigheden gereden maar nu gelukkig bij wat warmere temperaturen.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Rhonus
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 16 sep 2014, 22:17
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Noord-Holland
Re: Metzeler Roadtec 01
Ik zeg niet dat het moet, ik geef aan dat het kan. Het is een inhoudelijke reactie op iemand met een vraag over stabiliteit, om een duidelijk beeld te schetsen die antwoord geeft op zijn vraag.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: Metzeler Roadtec 01
Het blijft in mijn ogen toch een vreemde manier om de stabiliteit van een band te testen.Rhonus schreef:Ik zeg niet dat het moet, ik geef aan dat het kan. Het is een inhoudelijke reactie op iemand met een vraag over stabiliteit, om een duidelijk beeld te schetsen die antwoord geeft op zijn vraag.
Bij testverslagen van banden in bijvoorbeeld motorbladen lees ik dan ook nooit dat motorjournalisten en testrijders hun handen in een bocht van het stuur halen. Dat er banden getest worden in een bocht lijkt mij logisch, maar dan wel op hoge(re) snelheid waarbij (op een circuit) de grens opgezocht gaat worden met beide handen aan het stuur.
Ik test al jaren banden maar dit lees ik nu voor het eerst.
Misschien een inhoudelijke reactie ondersteunt door wat aanvullend bewijs?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Metzeler Roadtec 01
Ik denk dat rhonus hier alleen maar doelt op vertrouwen in de banden. Je kunt met deze banden zelfs met losse handen de bocht door sturen. Klinkt voor mij als zeer stabiel en vertrouwenwekkend. Hoeft daarom nog niet een gebruikelijke testmethode te zijn en wordt ook niet als zodanig gepresenteerd.WaltzingMatilda schreef:Het blijft in mijn ogen toch een vreemde manier om de stabiliteit van een band te testen.Rhonus schreef:Ik zeg niet dat het moet, ik geef aan dat het kan. Het is een inhoudelijke reactie op iemand met een vraag over stabiliteit, om een duidelijk beeld te schetsen die antwoord geeft op zijn vraag.
Bij testverslagen van banden in bijvoorbeeld motorbladen lees ik dan ook nooit dat motorjournalisten en testrijders hun handen in een bocht van het stuur halen. Dat er banden getest worden in een bocht lijkt mij logisch, maar dan wel op hoge(re) snelheid waarbij (op een circuit) de grens opgezocht gaat worden met beide handen aan het stuur.
Ik test al jaren banden maar dit lees ik nu voor het eerst.
Misschien een inhoudelijke reactie ondersteunt door wat aanvullend bewijs?
Hartelijke groet,
Nico
- Rhonus
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 16 sep 2014, 22:17
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Noord-Holland
Re: Metzeler Roadtec 01
Je mag er van vinden dat je wilt, prima.WaltzingMatilda schreef: Het blijft in mijn ogen toch een vreemde manier om de stabiliteit van een band te testen.
[...]
Misschien een inhoudelijke reactie ondersteunt door wat aanvullend bewijs?
Ik test geen banden, ik geef ook geen testresultaten. Heb ik ook nergens beweerd. Ik geef mijn ervaring. Hoe had jij bewijs gewenst van een persoonlijke ervaring?
- Wolfs RT
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Re: Metzeler Roadtec 01
Heeft iemand misschien de laatste test van de motorbanden zodat ik e.e.a. kan lezen over de Metzeler?
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
- Wolfs RT
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Re: Metzeler Roadtec 01
Zojuist viavia de test van de Metzeler Roadtec 01 ontvangen. Ben erg benieuwd hoe ze bevallen.
Weet iemand waarom de BMW dealer in samenspraak met Metzeler adviseren dat op een 1200RT het beter is om alleen achter de HWM variant te leggen en voor de normale? Wordt er onderscheid gemaakt tussen de "oude" 1200RT en de LC?
Weet iemand waarom de BMW dealer in samenspraak met Metzeler adviseren dat op een 1200RT het beter is om alleen achter de HWM variant te leggen en voor de normale? Wordt er onderscheid gemaakt tussen de "oude" 1200RT en de LC?
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
- Type: R1150RT
- Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eijsden
Re: Metzeler Roadtec 01
Is de Roadtec 01 gewoon de opvolger van de Z8 en in principe zijn ze beiden goed genoeg (voor op een 1150RT) ?
En wat is een HMV variant ?
Thnx
Gr.
C
En wat is een HMV variant ?
Thnx
Gr.
C
"Rubber onder"
- Wolfs RT
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Re: Metzeler Roadtec 01
Roadtec 01 komt beter uit de test van de Z8.....maar dat wil niet zeggen dat de Z8 niet goed is
De HMV variant is voor de Heavy Motor Variant(?)....ofwel de grotere en dus zwaardere toerbuffels.
De HMV variant is voor de Heavy Motor Variant(?)....ofwel de grotere en dus zwaardere toerbuffels.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
- Type: R1150RT
- Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eijsden
Re: Metzeler Roadtec 01
Dank je, dus de 01 of de z8 maakt niet zoveel.
Dat HMV is dat nodig voor een of heb je het dan over een goldwing ?
Dat HMV is dat nodig voor een of heb je het dan over een goldwing ?
"Rubber onder"
- Wolfs RT
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Re: Metzeler Roadtec 01
Persoonlijk zou ik absoluut voor de 01 gaan ipv de Z8.....het is een verbeterd product tov de Z8 en een aantal andere bandenmerken.
De HMV wordt op de RT's gemonteerd. Op mijn onlangs afgeleverde 1200RT zit zowel achter als voor de HMV. Ik lees hier ook dat men aan de voorzijde de "normale" heeft zitten ipv de HMV. Schijnbaar een advies vanuit BMW en Metzeler maar ik heb daar nog geen schrijven over gevonden.
De HMV wordt op de RT's gemonteerd. Op mijn onlangs afgeleverde 1200RT zit zowel achter als voor de HMV. Ik lees hier ook dat men aan de voorzijde de "normale" heeft zitten ipv de HMV. Schijnbaar een advies vanuit BMW en Metzeler maar ik heb daar nog geen schrijven over gevonden.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
- Type: R1150RT
- Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eijsden
Re: Metzeler Roadtec 01
Dank je. Dan kijk ik naar de 01.
Waar herken ik de HMV variant aan ? Profiel, of vermelding op de band ?
En......hoe zoek je die versie op internet op vwb prijs en levering ?
Waar herken ik de HMV variant aan ? Profiel, of vermelding op de band ?
En......hoe zoek je die versie op internet op vwb prijs en levering ?
"Rubber onder"
- Wolfs RT
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Re: Metzeler Roadtec 01
Er staat HMW op de band.
Ik zie met regelmaat NH-Motoren in Assendelft voorbij komen. Misschien gewoon eens rondbellen?
Ik zie met regelmaat NH-Motoren in Assendelft voorbij komen. Misschien gewoon eens rondbellen?
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Metzeler Roadtec 01
De GT was toe aan een nieuwe achterband, nu ook gekozen voor de Roadtec 01 vanwege de uitstekende testresultaten én de goede ervaringen hier op het forum.
Er zat een Michelin PR4 onder, deze is net iets mee dan 13.000 km meegegaan. Ben benieuwd hoe lang de Roadtec 01 het uithoudt...
Er zat een Michelin PR4 onder, deze is net iets mee dan 13.000 km meegegaan. Ben benieuwd hoe lang de Roadtec 01 het uithoudt...
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 29 okt 2012, 09:26
- Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
- Bijz: r1200rt
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: arnhem
Re: Metzeler Roadtec 01
Hoi Heren,
Wat zijn de rij ervaringen bij hogere km standen van de banden
Iemand al banden vervangen en bij welke km-stand?
Hoor graag
Dick
Wat zijn de rij ervaringen bij hogere km standen van de banden
Iemand al banden vervangen en bij welke km-stand?
Hoor graag
Dick
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Metzeler Roadtec 01
Helaas, nog niet genoeg ermee gereden, nog "maar" 2000 km. Tot nu toe bevalt de (achter)band uitstekend, deze week gaat er voor ook een Roadtec 01 op!
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- Rhonus
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 16 sep 2014, 22:17
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Noord-Holland
Re: Metzeler Roadtec 01
Ik zit nu zo rond de 9000:
Slijtage is prima, doet niet onder voor het vorige setje MPR4 GT. Al moet het kritieke moment m.i. nu nog komen, het kan opeens hard gaan.
Vorm blijft netjes, weinig cupping, vierkante slijtage valt me niet tegen t.a.v. de hoeveelheid rechtdoor-kilometers.
Zijn wel wat zoekeriger aan het worden, ten opzichte van de stabiliteit die ze in het begin boden. Heb al eens getwijfeld of de bandenspanning niet te laag was, maar bleek OK. Laatste tijd al paar keer op de grens van glijden gezeten, overigens wel prima feedback. Was wel allemaal mede onder invloed van wegdek, dus twijfel nog of ik hier echt de banden de schuld van mag geven.
Samengevat: niet ontevreden maar blijf nog even kritisch...
Slijtage is prima, doet niet onder voor het vorige setje MPR4 GT. Al moet het kritieke moment m.i. nu nog komen, het kan opeens hard gaan.
Vorm blijft netjes, weinig cupping, vierkante slijtage valt me niet tegen t.a.v. de hoeveelheid rechtdoor-kilometers.
Zijn wel wat zoekeriger aan het worden, ten opzichte van de stabiliteit die ze in het begin boden. Heb al eens getwijfeld of de bandenspanning niet te laag was, maar bleek OK. Laatste tijd al paar keer op de grens van glijden gezeten, overigens wel prima feedback. Was wel allemaal mede onder invloed van wegdek, dus twijfel nog of ik hier echt de banden de schuld van mag geven.
Samengevat: niet ontevreden maar blijf nog even kritisch...
- Wigo
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 03 sep 2015, 10:37
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Groene Hart
Re: Metzeler Roadtec 01
Ik had ze onder mijn r1150rt liggen. Banden gaven veel vertrouwen maar vond ze wel wat "zingen"
Motorhistorie: cb550f, cb750kz, cx500c, vf700c, k75, r850r, r1100rt, r1150rt, r1200gs, k75, k75rt, r1150rt, r1200rt
Nu r1200rt lc
Nu r1200rt lc