ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
- theotrucker
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 21 aug 2016, 19:36
- Type: R1100RT
- Bijz: 2004
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: landgraaf
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Ik rij al 45 jaar zonder ABS. Mijn laatste val is 44 jaar geleden. De laatste jaren wel een paar keer een stapje opzij met mijn achterband bij paniek remmen.
Nu sinds kort met mijn r1100rt ABS en ik voel me er veilig bij. Hopenlijk nooit nodig maar misschien wordt ik er eens door gered. Nu nog graag 44 jaar zonder brokken. Dan stop ik ermee!
Theo
Nu sinds kort met mijn r1100rt ABS en ik voel me er veilig bij. Hopenlijk nooit nodig maar misschien wordt ik er eens door gered. Nu nog graag 44 jaar zonder brokken. Dan stop ik ermee!
Theo
De mooiste weg van A naar B is geen rechte lijn!
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:10
- Type: R1200RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Gierle
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Hallo.
Ik rij al vanaf 1980 met de motor,heb al veel geluk gehad,had toen geen ABS,
maar sinds 2013 heb ik een R 1200 RT,met ABS,en sinds April dit jaar een Harley
Electra-Glide,ook met ABS,en voel mij toch wel een beetje veiliger,dat, ingeval
het nodig is,het er is.In 2008 reed ik met de vorige Harley in de regen van Franrijk
naar huis. In Antwerpen werd het file aan de Kennedytunnel,dus ik denk: zonder ABS
in de gietende regen,afstand houden,komt er een Auto tussen mij en mijn voorligger,en
die gooit alles dicht. Ik dus ook vol in de remmen,en ik voel de motor achteraan wegglijden,
remmen lossen was geen optie,want dan zou ik erop geknald zijn,op die Auto,dus blijven
remmen,en zwemmen,niet te hard vooraan remmen want dar rem je je vooraan onderuit,
en blijven hopen dat er niks gebeurd. Ik stond op tijd stil maar op 10 centimeter van een
vrachtwagen zijkant,dus veel geluk gehad. :shock:
Het enige probleem(denk ik) dat ik zou hebben met ABS is,na 36 jaar motorrijden,als er iets
voorkomt,en ik moet het ABS eens nodig hebben,is vol remmen,en blijven remmen,want
dat is het moelijke er aan,ik ben het niet gewend,VOL in de ankers gaan,en vast blijven houden.
Ik heb er dus geen ervaring mee,hoop het nooit niet nodig te heeben,maar als het zover
ooit komt,laat ik het wel weten.
Salu.
Chris.
Ik rij al vanaf 1980 met de motor,heb al veel geluk gehad,had toen geen ABS,
maar sinds 2013 heb ik een R 1200 RT,met ABS,en sinds April dit jaar een Harley
Electra-Glide,ook met ABS,en voel mij toch wel een beetje veiliger,dat, ingeval
het nodig is,het er is.In 2008 reed ik met de vorige Harley in de regen van Franrijk
naar huis. In Antwerpen werd het file aan de Kennedytunnel,dus ik denk: zonder ABS
in de gietende regen,afstand houden,komt er een Auto tussen mij en mijn voorligger,en
die gooit alles dicht. Ik dus ook vol in de remmen,en ik voel de motor achteraan wegglijden,
remmen lossen was geen optie,want dan zou ik erop geknald zijn,op die Auto,dus blijven
remmen,en zwemmen,niet te hard vooraan remmen want dar rem je je vooraan onderuit,
en blijven hopen dat er niks gebeurd. Ik stond op tijd stil maar op 10 centimeter van een
vrachtwagen zijkant,dus veel geluk gehad. :shock:
Het enige probleem(denk ik) dat ik zou hebben met ABS is,na 36 jaar motorrijden,als er iets
voorkomt,en ik moet het ABS eens nodig hebben,is vol remmen,en blijven remmen,want
dat is het moelijke er aan,ik ben het niet gewend,VOL in de ankers gaan,en vast blijven houden.
Ik heb er dus geen ervaring mee,hoop het nooit niet nodig te heeben,maar als het zover
ooit komt,laat ik het wel weten.
Salu.
Chris.
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Met ABS was je achterwiel niet geblokkeerd en was blijven remmen.Willempie1 schreef:Rij al jaren zonder en met abs, slechts een keer een narrow escape gehad, zonder abs hard geremd voor een remmende auto voor mij en dankzij een blokkerend achterwiel ,schuivend langs de auto gegleden en daarna verder gereden. Dankzij de slippende beweging ben ik er langs gegleden wat met een abs systeem nooit was gelukt. Gewoon defensief rijden en afstand houden is de beste rijtechniek, maar er zijn idd omstandigheden dat abs reddend kan zijn.
Nu was je voorbij de auto gegleden en met ABS voorbij de auto gereden.
In beide gevallen was je voorwiel nl al naast de auto (anders was je er immers niet langs gegleden)
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- WaltzingMatilda
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
- Type: R1250RT
- Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
- Land: LUXEMBOURG
- Woonplaats of omgeving: Kautenbach
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Waarom ga je niet op een rustig stukje weg of terrein dit eens oefenen? Of anders eens contact opnemen met een rijschool?Chris Wils schreef:Hallo.
Ik rij al vanaf 1980 met de motor,heb al veel geluk gehad,had toen geen ABS,
maar sinds 2013 heb ik een R 1200 RT,met ABS,en sinds April dit jaar een Harley
Electra-Glide,ook met ABS,en voel mij toch wel een beetje veiliger,dat, ingeval
het nodig is,het er is.In 2008 reed ik met de vorige Harley in de regen van Franrijk
naar huis. In Antwerpen werd het file aan de Kennedytunnel,dus ik denk: zonder ABS
in de gietende regen,afstand houden,komt er een Auto tussen mij en mijn voorligger,en
die gooit alles dicht. Ik dus ook vol in de remmen,en ik voel de motor achteraan wegglijden,
remmen lossen was geen optie,want dan zou ik erop geknald zijn,op die Auto,dus blijven
remmen,en zwemmen,niet te hard vooraan remmen want dar rem je je vooraan onderuit,
en blijven hopen dat er niks gebeurd. Ik stond op tijd stil maar op 10 centimeter van een
vrachtwagen zijkant,dus veel geluk gehad. :shock:
Het enige probleem(denk ik) dat ik zou hebben met ABS is,na 36 jaar motorrijden,als er iets
voorkomt,en ik moet het ABS eens nodig hebben,is vol remmen,en blijven remmen,want
dat is het moelijke er aan,ik ben het niet gewend,VOL in de ankers gaan,en vast blijven houden.
Ik heb er dus geen ervaring mee,hoop het nooit niet nodig te heeben,maar als het zover
ooit komt,laat ik het wel weten.
Salu.
Chris.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Ik heb zo'n noodstop ook eens gemaakt zonder ABS. Iedereen kan eens treffen dat hij een keer te laat remt. Als je te laat bent en dus te dicht bij je voorganger dan zorgt het ABS systeem dat je voorwiel niet zal blokkeren maar als je niet uitwijkt knal je nog wel op je voorganger.
Dus bij te laat remmen is uitwijken vaak de enige manier om een botsing te voorkomen. Wat belangrijk blijft is om zelf te testen hoe hard je kan afremmen. Er zijn genoeg mensen die bij een noodstop niet hard genoeg aan de rem trekken. Bij droog weer blokkeer je een voorwiel niet snel.
Dus bij te laat remmen is uitwijken vaak de enige manier om een botsing te voorkomen. Wat belangrijk blijft is om zelf te testen hoe hard je kan afremmen. Er zijn genoeg mensen die bij een noodstop niet hard genoeg aan de rem trekken. Bij droog weer blokkeer je een voorwiel niet snel.
- Rhonus
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 16 sep 2014, 22:17
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Noord-Holland
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Even een knuppel-in-het-hoenderhok-stelling:
Als je bij een noodstop de ABS niet aanspreekt, rem je dus niet genoeg.
Als je defensieve rijden, afstand houden, vertelt vooruit kijken, etc. niet hebben geholpen en het op je noodstop aankomt: Knijp dan alsof je leven ervan afhangt. (Met een beetje pech is dat ook zo.) ABS dan erg fijn om te hebben, een juist kijkgedrag gaat je redding zijn. Met ABS houdt het je stabiel en zorgt dat je (indien mogelijk) langs het obstakel stuurt, zonder ABS is het kijkgedrag je mogelijke redding bij een blokkerend voorwiel.
Een juiste reactie in een crisissituatie realiseer je alleen door jezelf het juiste aan te leren met training (oefenen). Door jezelf te "programmeren" met de juiste handelingen, kun je hopen dat dat er op het juiste moment uit komt als het er echt om gaat...
Als je bij een noodstop de ABS niet aanspreekt, rem je dus niet genoeg.
Als je defensieve rijden, afstand houden, vertelt vooruit kijken, etc. niet hebben geholpen en het op je noodstop aankomt: Knijp dan alsof je leven ervan afhangt. (Met een beetje pech is dat ook zo.) ABS dan erg fijn om te hebben, een juist kijkgedrag gaat je redding zijn. Met ABS houdt het je stabiel en zorgt dat je (indien mogelijk) langs het obstakel stuurt, zonder ABS is het kijkgedrag je mogelijke redding bij een blokkerend voorwiel.
Een juiste reactie in een crisissituatie realiseer je alleen door jezelf het juiste aan te leren met training (oefenen). Door jezelf te "programmeren" met de juiste handelingen, kun je hopen dat dat er op het juiste moment uit komt als het er echt om gaat...
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Nou, zo'n knuppel-in-het-hoenderhok-stelling vind ik het niet... Je hebt goed opgelet bij de VRO (?)Rhonus schreef:Even een knuppel-in-het-hoenderhok-stelling:
Als je bij een noodstop de ABS niet aanspreekt, rem je dus niet genoeg.
Als je defensieve rijden, afstand houden, vertelt vooruit kijken, etc. niet hebben geholpen en het op je noodstop aankomt: Knijp dan alsof je leven ervan afhangt. (Met een beetje pech is dat ook zo.) ABS dan erg fijn om te hebben, een juist kijkgedrag gaat je redding zijn. Met ABS houdt het je stabiel en zorgt dat je (indien mogelijk) langs het obstakel stuurt, zonder ABS is het kijkgedrag je mogelijke redding bij een blokkerend voorwiel.
Een juiste reactie in een crisissituatie realiseer je alleen door jezelf het juiste aan te leren met training (oefenen). Door jezelf te "programmeren" met de juiste handelingen, kun je hopen dat dat er op het juiste moment uit komt als het er echt om gaat...
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4482
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Toeval of niet (n.a.v. onderstaande opmerking): dit weekend was ik bij een kameraad die ook motor rijdt en we besloten om komend jaar een VRO cursus te doen op het circuit in Lelystad . . . eerst maar eens beginnen met de VRO1 en dan zien we wel weer voor wellicht de VRO2.
Eilert
Eilert
Rhonus schreef:Een juiste reactie in een crisissituatie realiseer je alleen door jezelf het juiste aan te leren met training (oefenen). Door jezelf te "programmeren" met de juiste handelingen, kun je hopen dat dat er op het juiste moment uit komt als het er echt om gaat...
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Ik moet dus niet te hard knijpen omdat ik zonder ABS rijd. Volgens mij lukt het alleen om de juiste handeling in je hoofd te houden door dit heel vaak te oefenen. Maar bij een schrik reactie ben ik bang dat de meeste toch nog niet genoeg geoefend hebben. En dan denk ik dat in zo'n geval een motorcrosser of racer nog wel vaak de juiste beslissing zal nemen. Die zitten vaak genoeg in deze situatie.Bert M schreef:Nou, zo'n knuppel-in-het-hoenderhok-stelling vind ik het niet... Je hebt goed opgelet bij de VRO (?)Rhonus schreef:Even een knuppel-in-het-hoenderhok-stelling:
Als je bij een noodstop de ABS niet aanspreekt, rem je dus niet genoeg.
Als je defensieve rijden, afstand houden, vertelt vooruit kijken, etc. niet hebben geholpen en het op je noodstop aankomt: Knijp dan alsof je leven ervan afhangt. (Met een beetje pech is dat ook zo.) ABS dan erg fijn om te hebben, een juist kijkgedrag gaat je redding zijn. Met ABS houdt het je stabiel en zorgt dat je (indien mogelijk) langs het obstakel stuurt, zonder ABS is het kijkgedrag je mogelijke redding bij een blokkerend voorwiel.
Een juiste reactie in een crisissituatie realiseer je alleen door jezelf het juiste aan te leren met training (oefenen). Door jezelf te "programmeren" met de juiste handelingen, kun je hopen dat dat er op het juiste moment uit komt als het er echt om gaat...
Bert M
Al moet ik toch ook wel terug denken aan het trieste ongeval van Rob Slotemaker . Bij de beste kan het zelfs fout gaan.
Ik moet zeggen dat ik de beste oefening heb op de fiets. Met regelmaat is er wel iemand die me plat wil rijden terwijl ze bezig zijn met hun mobieltje in de auto.
Bij natte en winterse omstandigheden leg je het zonder ABS af tegen de motoren met ABS.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
EileRT schreef:Toeval of niet (n.a.v. onderstaande opmerking): dit weekend was ik bij een kameraad die ook motor rijdt en we besloten om komend jaar een VRO cursus te doen op het circuit in Lelystad . . . eerst maar eens beginnen met de VRO1 en dan zien we wel weer voor wellicht de VRO2.
Eilert
Rhonus schreef:Een juiste reactie in een crisissituatie realiseer je alleen door jezelf het juiste aan te leren met training (oefenen). Door jezelf te "programmeren" met de juiste handelingen, kun je hopen dat dat er op het juiste moment uit komt als het er echt om gaat...
Heel verstandig EileRT! En naast het feit dat het heel leerzaam en verstandig is, gaan jullie ook nog eens een ontzettend leuke dag beleven. Ik heb het zelf destijds vier maanden na het behalen van mijn rijbewijs gedaan (om een beetje meer zelfvertrouwen op de R1100RT te krijgen) en heb er werkelijk van genoten!
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:44
- Type: R1100RT
- Bijz: Z-technik ruit, Bagster zadel, xenon verlichting
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zuid Holland
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Vanmorgen heb ik de ABS op m'n R1100RT echt gebruikt.
Ik reed tussen de file door en opeens wisselde een auto van rijstrook, en uitwijken was niet echt een optie. Heb de ABS aangesproken maar ik weet niet of ik voluit geremd heb. Heb deze motor nog maar net en heb al heel wat km's gemaakt op motoren zonder ABS, dus hard remmen doe je niet zomaar (in een schrikreactie).
Ik heb de R1100 primair voor de ABS gekocht, maar het blijkt verder ook een heerlijke fiets te zijn
Ik reed tussen de file door en opeens wisselde een auto van rijstrook, en uitwijken was niet echt een optie. Heb de ABS aangesproken maar ik weet niet of ik voluit geremd heb. Heb deze motor nog maar net en heb al heel wat km's gemaakt op motoren zonder ABS, dus hard remmen doe je niet zomaar (in een schrikreactie).
Ik heb de R1100 primair voor de ABS gekocht, maar het blijkt verder ook een heerlijke fiets te zijn
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Geloof me maar Kees als je ABS gewerkt heeft dan weet je ervan en dan moet je met een droge weg behoorlijk hard remmen.keesbmw schreef:Vanmorgen heb ik de ABS op m'n R1100RT echt gebruikt.
Ik reed tussen de file door en opeens wisselde een auto van rijstrook, en uitwijken was niet echt een optie. Heb de ABS aangesproken maar ik weet niet of ik voluit geremd heb. Heb deze motor nog maar net en heb al heel wat km's gemaakt op motoren zonder ABS, dus hard remmen doe je niet zomaar (in een schrikreactie).
Ik heb de R1100 primair voor de ABS gekocht, maar het blijkt verder ook een heerlijke fiets te zijn
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4482
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Dank je wel Bert . . . wij zien er naar uit!Bert M schreef:EileRT schreef:Toeval of niet (n.a.v. onderstaande opmerking): dit weekend was ik bij een kameraad die ook motor rijdt en we besloten om komend jaar een VRO cursus te doen op het circuit in Lelystad . . . eerst maar eens beginnen met de VRO1 en dan zien we wel weer voor wellicht de VRO2.
Heel verstandig EileRT! En naast het feit dat het heel leerzaam en verstandig is, gaan jullie ook nog eens een ontzettend leuke dag beleven. Ik heb het zelf destijds vier maanden na het behalen van mijn rijbewijs gedaan (om een beetje meer zelfvertrouwen op de R1100RT te krijgen) en heb er werkelijk van genoten!
Voor mij wordt dat dus na 21 jaar motorrijden. Ik ben nooit te oud om te leren! Het plezier wat je daarbij ook samen beleefd, is inderdaad minstens zo belangrijk!
Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Philippine
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Heb op Lelystad op de motor met zijwieltjes met en zonder abs gereden, of zeg maar gegleden op het ijsbaan gedeelte, en sindsdien weet ik dat je met abs een kans hebt, zonder abs ga je geheid op je plaat
Het was een leerzame dag, en ik was sceptisch over abs, een beetje zoals een paar bovenstaande commentaren, maar ik kan zeggen dat deze dag mijn mening 100% pro abs heeft gemaakt
Misschien is de remweg langer (hoewel ik dat betwijfel) maar je motor is beheersbaar, of in ieder geval meer beheersbaarder dan zonder
Tevens heb ik op die cursus dag voor het eerst mij eigen abs moeten aanspreken, was een cursus onderdeel, en dat is ind iets wat je regelmatig moet oefenen, want je schrikt er toch even van, terwijl je op dat moment je aandacht wel ergens anders voor nodig hebt
Het was een leerzame dag, en ik was sceptisch over abs, een beetje zoals een paar bovenstaande commentaren, maar ik kan zeggen dat deze dag mijn mening 100% pro abs heeft gemaakt
Misschien is de remweg langer (hoewel ik dat betwijfel) maar je motor is beheersbaar, of in ieder geval meer beheersbaarder dan zonder
Tevens heb ik op die cursus dag voor het eerst mij eigen abs moeten aanspreken, was een cursus onderdeel, en dat is ind iets wat je regelmatig moet oefenen, want je schrikt er toch even van, terwijl je op dat moment je aandacht wel ergens anders voor nodig hebt
- Exgoldwing
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 06 dec 2016, 20:57
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: haarlem
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Ik heb in 2001 of 2002 een R 1150 RT gehad en reed van de snelweg een afrit op en moest remmen.
Op de sneeuw (het was januari) blokkeerde mijn achterwiel, waardoor de abs gelijk ingreep.
Dit resulteerde toen in een langere remweg zonder valpartij.
ABS heeft van dat moment af op mijn voorwaardenlijst voor ee nieuwe motor gestaan.
Groet Huib
Op de sneeuw (het was januari) blokkeerde mijn achterwiel, waardoor de abs gelijk ingreep.
Dit resulteerde toen in een langere remweg zonder valpartij.
ABS heeft van dat moment af op mijn voorwaardenlijst voor ee nieuwe motor gestaan.
Groet Huib
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Maar vergeet niet dat je bij het oprijden van die afrit ook gewoon plat kan gaan. Er is weinig grip op sneeuw met gewone motorbanden. Nu denk ik daar wat meer over na.Exgoldwing schreef:Ik heb in 2001 of 2002 een R 1150 RT gehad en reed van de snelweg een afrit op en moest remmen.
Op de sneeuw (het was januari) blokkeerde mijn achterwiel, waardoor de abs gelijk ingreep.
Dit resulteerde toen in een langere remweg zonder valpartij.
ABS heeft van dat moment af op mijn voorwaardenlijst voor ee nieuwe motor gestaan.
Groet Huib
Maar op een glad wegdek is het met een motor met abs wel veel veiliger om af te remmen. In feite blijft het rijden als de temperatuur onder 0 C is gewoon link.
- ErikS
- 2024
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
- Type: R1250RT
- Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
- Locatie: De parel van Gelderland
- Contacteer:
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Ik heb de ABS tijdens mijn privé en andere ritten nog nooit nodig gehad. Wel gebruikt in trainings situaties. O.a. bij vervuilde rijbaan. Je voelt dan wat de ABS doet.
Ik adviseer dan ook iedereen eens met regelmaat zodanig te remmen dat je voelt wat de ABS doet. Je bent dan voorbereid op een moment dat het echt nodig zou kunnen zijn.
Ik adviseer dan ook iedereen eens met regelmaat zodanig te remmen dat je voelt wat de ABS doet. Je bent dan voorbereid op een moment dat het echt nodig zou kunnen zijn.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
- theotrucker
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 21 aug 2016, 19:36
- Type: R1100RT
- Bijz: 2004
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: landgraaf
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Regelmatig remmen dat de ABS werkt zeg jij en vele anderen.
Met de auto oké dat durf ik wel als ik over sneeuw rij en ik plaats genoeg heb.
Maar met de motor ben ik extra voorzichtig als het glad is.
Ik durf dan niet vol in de remmen te knijpen. De motor kan toch zijwaarts wegschuiven is mijn angst.
Of doe je die test op droog wegdek?
Te bang daarvoor maar gelukkig meer dan 4 decennia niet gevallen. (zonder ABS)
Met de auto oké dat durf ik wel als ik over sneeuw rij en ik plaats genoeg heb.
Maar met de motor ben ik extra voorzichtig als het glad is.
Ik durf dan niet vol in de remmen te knijpen. De motor kan toch zijwaarts wegschuiven is mijn angst.
Of doe je die test op droog wegdek?
Te bang daarvoor maar gelukkig meer dan 4 decennia niet gevallen. (zonder ABS)
De mooiste weg van A naar B is geen rechte lijn!
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Als je abs hebt, moet je heel anders remmen: eigenlijk moet je altijd meteen voluit remmen.
Het beste is dit natuurlijk op het droge te oefenen zou je denken, maar dan moet je bij de wel heel hard knijpen. Ik had mijn vro-training met nat weer en dan is het makkelijker. Raar maar waar.
Het is een kwestie van vertrouwen opbouwen: als je eenmaal ervaren hebt dat de abs prima werkt en je kan redden, wordt het makkelijker. Op de vro gooien ze na wat oefenen zand op de weg. Je gaat dan vol remmend over dit zand heen. Het enige dat je merkt is dat de abs de boel afregelt en daardoor de remkracht op het zand wat minder is.
Dit moet je dus eerst ervaren om de volgende keer vol te durven remmen.
Het laatste dagelijkse stukje weg naar huis is vrij rustig. Ik probeer regelmatig om daar even zo hard te remmen dat de abs in komt. Dit is de enige manier om te zorgen dat je in geval van nood ook vol durft te remmen. Oefening baart kunst,zeggen ze en dat geldt ook voor remmen met abs.
Het beste is dit natuurlijk op het droge te oefenen zou je denken, maar dan moet je bij de wel heel hard knijpen. Ik had mijn vro-training met nat weer en dan is het makkelijker. Raar maar waar.
Het is een kwestie van vertrouwen opbouwen: als je eenmaal ervaren hebt dat de abs prima werkt en je kan redden, wordt het makkelijker. Op de vro gooien ze na wat oefenen zand op de weg. Je gaat dan vol remmend over dit zand heen. Het enige dat je merkt is dat de abs de boel afregelt en daardoor de remkracht op het zand wat minder is.
Dit moet je dus eerst ervaren om de volgende keer vol te durven remmen.
Het laatste dagelijkse stukje weg naar huis is vrij rustig. Ik probeer regelmatig om daar even zo hard te remmen dat de abs in komt. Dit is de enige manier om te zorgen dat je in geval van nood ook vol durft te remmen. Oefening baart kunst,zeggen ze en dat geldt ook voor remmen met abs.
- MotorBurler
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 03 apr 2019, 21:45
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Arnhem
- Locatie: Arnhem
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Het is even schrikken, en vooral wennen om met ABS vol in de ankers te moeten. Maar het heeft me tot nu toe twee keer geholpen. Het woord 'gered' wil ik niet gebruiken, want misschien was het zonder ABS ook wel goed gekomen.
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 25 apr 2014, 12:48
- Type: R1150RT
- Bijz: trekhaak
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: zoetermeer
- Locatie: zoetermeer
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
abs nog nooit gebruikt , wel heel veel dure problemen mee . 2 1/2 jaar compleet vervangen . nu weer een alarm . deze keer remt de motor nog goed.
iemand tips? vloeistof misschien te laag ?
ps rij 30 jaar motor waarvan 13 jaar met abs .
vriendelijke groet jan
iemand tips? vloeistof misschien te laag ?
ps rij 30 jaar motor waarvan 13 jaar met abs .
vriendelijke groet jan
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4482
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Beste Jan,
Graag vragen stellen in een nieuw aan te maken onderwerp over het ABS binnen “Remmen - ABS (perikelen)”. Dit topic is alleen om aan te geven of je het ABS wel eens hebt gebruikt.
Verder kun je de zoekfunctie van ons forum gebruiken. Deze vind je rechts bovenin de forumindex. Er is al heel veel geschreven over het ABS (en het onderhoud).
Eilert
Moderator
Graag vragen stellen in een nieuw aan te maken onderwerp over het ABS binnen “Remmen - ABS (perikelen)”. Dit topic is alleen om aan te geven of je het ABS wel eens hebt gebruikt.
Verder kun je de zoekfunctie van ons forum gebruiken. Deze vind je rechts bovenin de forumindex. Er is al heel veel geschreven over het ABS (en het onderhoud).
Eilert
Moderator
janvanvelzen schreef: ↑22 apr 2019, 19:35 abs nog nooit gebruikt , wel heel veel dure problemen mee . 2 1/2 jaar compleet vervangen . nu weer een alarm . deze keer remt de motor nog goed.
iemand tips? vloeistof misschien te laag ?
ps rij 30 jaar motor waarvan 13 jaar met abs .
vriendelijke groet jan
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Brouwer
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 19:55
- Type: R1250RT
- Bijz: Rood/zwart
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Ede
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Jazeker gebruikt bij een kruising waarbij het licht op rood sprong en ik niet kon zien of er iemand uit de zijstraat kon komen.
Oorzaak vochtig wegdek en een te hoge snelheid voor die situatie
Oorzaak vochtig wegdek en een te hoge snelheid voor die situatie
Jawa250, Jawa 350, BMW: R69S, R60/6, R60/7 RT, K75 RT, R1200 RT LC
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4371
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Sinds kort test ik de ABS wekelijks. Ik doe dit bij een nat of zanderig wegdek. Dit is goed voor het systeem.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4371
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Klopt Hans, je weet dan wat je te wachten staat . . .
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Mijn ABS test doe ik op nat gras.
Van regen of dauw, maakt niet uit dus je komt het vaak genoeg tegen. Binnen tien meters weet je weer of HET hulpsysteem nog werkt.
gr v Ciske
Van regen of dauw, maakt niet uit dus je komt het vaak genoeg tegen. Binnen tien meters weet je weer of HET hulpsysteem nog werkt.
gr v Ciske
- Wiz38506
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:51
- Type: R1200RT
- Bijz: RT-P uit 2011
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Alkmaar
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Op mijn vorige motor (R1200ST) een keer een noodstop zonder ABS moeten maken, trapte iets te had op de achterrem en de achterkant begon akelig heen en weer te zwaaien. Toen heb ik me bedacht dat mijn volgende motor toch wel ABS moest hebben en gelukkig is dat nu het geval met mijn RT-P. Zou het eigenlijk regelmatig moeten testen en oefenen.
- Lexy
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 15 feb 2020, 08:00
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: K1300GT, 2009, Magnesiumbeige metallic
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hilversum
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Op de Shadow zat geen ABS en 2 x een geblokkerd voorwiel gehad, 1 x op een rotonde door een automobilist die besloot te stoppen op de afslag dus rem los en er nipt langs gereden (zat wel met mijn elleboog tegen zijn spiegel) en 1 x op de rijksweg, idioot gaf me een remproef nadat hij mij sneed en ik claxoneerde. Gelukkig toen ook goed gegaan door direkt rem los te laten en opnieuw remmend uit te wijken naar vluchtstrook maar bijde gevallen waren geen leuke ervaring.
Op de R1100RS 2x ABS nodig gehad op rotondes, dus met relatief lage snelheid, eerste keer was surprising, 2de keer was van, oja, zo voelde ABS.
Misschien moet ik ook maar eens oefenen op een grasveld of zandweg met mijn R1200RT, maar ik denk dat het gevoel van de ABS vergelijkbaar is met dat van de R1100RS.
Groet, Lex
Op de R1100RS 2x ABS nodig gehad op rotondes, dus met relatief lage snelheid, eerste keer was surprising, 2de keer was van, oja, zo voelde ABS.
Misschien moet ik ook maar eens oefenen op een grasveld of zandweg met mijn R1200RT, maar ik denk dat het gevoel van de ABS vergelijkbaar is met dat van de R1100RS.
Groet, Lex
Voorheen Honda Shadow VT700, BMW R1100RS, BMW R1200RT
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 31 jan 2020, 20:02
- Type: R1200RT
- Bijz: 2011
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Geleen
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Regelmatig, bewust zelfs.
gecontroleerd hard remmen en de ABS aanspreken is een prima methode om het systeem te testen, en wellicht belangrijker, gangbaar te houden.
Menig ABS pomp heeft te geest gegeven omdat deze nooit gebruikt werd, en gaat het stuk, kom ik er liever op een gecontroleerd moment achter ipv als ik hem nodig heb
gecontroleerd hard remmen en de ABS aanspreken is een prima methode om het systeem te testen, en wellicht belangrijker, gangbaar te houden.
Menig ABS pomp heeft te geest gegeven omdat deze nooit gebruikt werd, en gaat het stuk, kom ik er liever op een gecontroleerd moment achter ipv als ik hem nodig heb
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 16 mei 2020, 18:36
- Type: R850RT
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Hoi ja ik heb de abs zeker gebruikt vorigeweek 2 auto’s
Voor me opeens op de rem uit het niets!
De auto voorme vloog achter op de auto
Ik had gelukkig abs die hielp dus kon optijd uitwijken en sturen zonder op me toetie tegaan!
Top spul
En ja test het geregeld om tekijken of het het nog doet wel zo veilig om te weten of hij het doet en goed voor verversing in systeem
Voor me opeens op de rem uit het niets!
De auto voorme vloog achter op de auto
Ik had gelukkig abs die hielp dus kon optijd uitwijken en sturen zonder op me toetie tegaan!
Top spul
En ja test het geregeld om tekijken of het het nog doet wel zo veilig om te weten of hij het doet en goed voor verversing in systeem
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 06 nov 2019, 15:28
- Type: R1200RT
- Bijz: hij is niet mooi blauw :-)
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: LENDELEDE
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Op de RTLC sprak ik het ABS dikwijls aan , je kan het goed voelen bij het aanremmen en tot stilstand komen , op de RT 2008 heb ik het nog niet gevoeld ....
- Venzent
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Almere
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Om zoals in een ander topic ook beschreven het systeem "vers" te houden heb ik van de week ook geprobeerd het ABS (1200RT '05) te activeren. Aangezien ik dit best wel een dingetje vind (er is mij immers vroeger in het DNA gestampt om een blokkerend voorwiel te vermijden), heb ik dit van de week geprobeerd op een stuk nat gras. Ik reed iets harder dan stapvoets (beide voetjes aan de grond) en kneep de voorrem in. Ik voelde mijn voorwiel iets wegglijden, maar geen ABS....
Nu kan het zijn dat het misschien té glad was en hij zijdelings wegschoof, waar geen ABS tegenop kan, maar verbaas me toch wel over het gemak waarop sommige zeggen geregeld bewust het ABS aanspreken. In een normale situatie (droog asfalt) moet je toch stevig in de ankers om je voorwiel te blokkeren.
Nu kan het zijn dat het misschien té glad was en hij zijdelings wegschoof, waar geen ABS tegenop kan, maar verbaas me toch wel over het gemak waarop sommige zeggen geregeld bewust het ABS aanspreken. In een normale situatie (droog asfalt) moet je toch stevig in de ankers om je voorwiel te blokkeren.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Er is wel een minimum snelheid voor het het ABS, iets harder dan stapvoets is mogelijk te laag. Voorheen testte ik het op een asfalt weg die ik goed kende en dan bij 100 kmh in de regen vol in de ankers, dan voel je dat het werkt! Om te testen is een bermvlucht waar een beetje gravel ligt ook goed te doen, met een gangetje van 30 kmh maar eens beginnen met de achterrem, wel je koppeling intrekken. Als je daar een beetje aan gewend bent maar eens met de voorrem doen.Venzent schreef: ↑28 nov 2020, 09:26 Om zoals in een ander topic ook beschreven het systeem "vers" te houden heb ik van de week ook geprobeerd het ABS (1200RT '05) te activeren. Aangezien ik dit best wel een dingetje vind (er is mij immers vroeger in het DNA gestampt om een blokkerend voorwiel te vermijden), heb ik dit van de week geprobeerd op een stuk nat gras. Ik reed iets harder dan stapvoets (beide voetjes aan de grond) en kneep de voorrem in. Ik voelde mijn voorwiel iets wegglijden, maar geen ABS....
Nu kan het zijn dat het misschien té glad was en hij zijdelings wegschoof, waar geen ABS tegenop kan, maar verbaas me toch wel over het gemak waarop sommige zeggen geregeld bewust het ABS aanspreken. In een normale situatie (droog asfalt) moet je toch stevig in de ankers om je voorwiel te blokkeren.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Venzent
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Almere
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Afgelopen weekend was het natuurlijk schitterend weer, en de RT maar van stal gehaald.
Om te kijken hoe de ABS zou voelen, eerst maar eens ABS op het achterwiel forceren.
Gangetje van 60-70 km/u en toen volop op alleen het achterwiel geremd.
Ik verwachtte een beetje hetzelfde als met een auto, dus een ratelend/trillend effect van het remsysteem die steeds de remdruk iets loslaat.
Wat er echter gebeurde was een soort regelmatig / rustig klikken (1 á 2 keer per seconde) en de motor remde zonder slippen best fors af.
Er ging geen lampje ABS branden of knipperen.
Is dit het verwachtte gedrag, want dan werkt het wel heel deftig...(nog nooit een motor met ABS gehad).
Om te kijken hoe de ABS zou voelen, eerst maar eens ABS op het achterwiel forceren.
Gangetje van 60-70 km/u en toen volop op alleen het achterwiel geremd.
Ik verwachtte een beetje hetzelfde als met een auto, dus een ratelend/trillend effect van het remsysteem die steeds de remdruk iets loslaat.
Wat er echter gebeurde was een soort regelmatig / rustig klikken (1 á 2 keer per seconde) en de motor remde zonder slippen best fors af.
Er ging geen lampje ABS branden of knipperen.
Is dit het verwachtte gedrag, want dan werkt het wel heel deftig...(nog nooit een motor met ABS gehad).
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4482
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Ik heb een 1100 met ABSII. Daarna kwam ABSIII (deel-integraal) die op de 1150 en het eerste model van de 1200 (2005/2006) zit. Bij die laatste werken voor- en achterwiel samen. Volgens mij ging je voorwiel dus ook in het ABS terwijl je aangeeft alleen het achterwiel aan te spreken. De voorrem neemt overigens ruim 80 procent van de remkracht op zich.
Oefenen kun je het beste doen op een weg zonder verkeer (het liefst op een afgelegen weggetje). Dit kun je ook op een weg met steentjes of gras doen. Bij dat laatste moet de ondergrond ook weer niet te nat zijn. Doe dit met een snelheid van ongeveer 50 km/u.
De beschrijving die jij aangeeft komt ook overeen met mijn ervaring op de 1100. Je remt inderdaad fors af. En slippen doet de motor inderdaad niet. Gelukkig maar want dan ga je glijden en verlies je de macht over de motor.
Goed dat je eens oefent. Je raakt bekend met het gevoel. Al hoop je niet in een situatie te komen waarbij je het moet aanspreken. Het is mij in het verkeer echter al eens een paar keer overkomen.
Oefenen kun je het beste doen op een weg zonder verkeer (het liefst op een afgelegen weggetje). Dit kun je ook op een weg met steentjes of gras doen. Bij dat laatste moet de ondergrond ook weer niet te nat zijn. Doe dit met een snelheid van ongeveer 50 km/u.
De beschrijving die jij aangeeft komt ook overeen met mijn ervaring op de 1100. Je remt inderdaad fors af. En slippen doet de motor inderdaad niet. Gelukkig maar want dan ga je glijden en verlies je de macht over de motor.
Goed dat je eens oefent. Je raakt bekend met het gevoel. Al hoop je niet in een situatie te komen waarbij je het moet aanspreken. Het is mij in het verkeer echter al eens een paar keer overkomen.
Venzent schreef: ↑25 feb 2021, 09:22 Afgelopen weekend was het natuurlijk schitterend weer, en de RT maar van stal gehaald.
Om te kijken hoe de ABS zou voelen, eerst maar eens ABS op het achterwiel forceren.
Gangetje van 60-70 km/u en toen volop op alleen het achterwiel geremd.
Ik verwachtte een beetje hetzelfde als met een auto, dus een ratelend/trillend effect van het remsysteem die steeds de remdruk iets loslaat.
Wat er echter gebeurde was een soort regelmatig / rustig klikken (1 á 2 keer per seconde) en de motor remde zonder slippen best fors af.
Er ging geen lampje ABS branden of knipperen.
Is dit het verwachtte gedrag, want dan werkt het wel heel deftig...(nog nooit een motor met ABS gehad).
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Venzent
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Almere
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Beste EileRT,
Dank voor je reactie.
Ik heb een 1200 uit 2005, dus in mijn beleving met I-ABS oftewel ABSIII. Voorrem roept ook achterrem aan, achterrem werkt zelfstandig (althans, zo heb ik het begrepen)....
Was verbaasd over de soepele werking, had een hoop geratel en gestuiter verwacht, maar dit ging heel delicaat..(en geen ABS lampje die aangeeft dat ABS in werking is getreden, dat verbaasde me. Lampje knippert bij aanzetten contact, dus hij doet het wel....
Dank voor je reactie.
Ik heb een 1200 uit 2005, dus in mijn beleving met I-ABS oftewel ABSIII. Voorrem roept ook achterrem aan, achterrem werkt zelfstandig (althans, zo heb ik het begrepen)....
Was verbaasd over de soepele werking, had een hoop geratel en gestuiter verwacht, maar dit ging heel delicaat..(en geen ABS lampje die aangeeft dat ABS in werking is getreden, dat verbaasde me. Lampje knippert bij aanzetten contact, dus hij doet het wel....
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4482
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Klopt Venzent. Ik las het later. Na mijn posting. Ik heb deze inmiddels aangepast. Je was snel in je reactie. Als de brandweer.
Je remt met i-ABS ook als de brandweer . . . alles wat je beschrijft klopt i.i.g.
Je remt met i-ABS ook als de brandweer . . . alles wat je beschrijft klopt i.i.g.
Venzent schreef: ↑25 feb 2021, 09:50 Beste EileRT,
Dank voor je reactie.
Ik heb een 1200 uit 2005, dus in mijn beleving met I-ABS oftewel ABSIII. Voorrem roept ook achterrem aan, achterrem werkt zelfstandig (althans, zo heb ik het begrepen)....
Was verbaasd over de soepele werking, had een hoop geratel en gestuiter verwacht, maar dit ging heel delicaat..(en geen ABS lampje die aangeeft dat ABS in werking is getreden, dat verbaasde me. Lampje knippert bij aanzetten contact, dus hij doet het wel....
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Het zijn 2 verschillende systemen van de 1100 en de 1200. De 1100 (ABS II) werkt middels magneet platen die in 1 keer de druk weg trekken. Hierdoor is het bij de 1100 een veel hogere frequentie van wel/niet ingrijpen dan bij de 1200. Die 1200 heeft een pomp en regelt de druk dus veel fijner. Hierdoor wordt de druk steeds verlaagt en weer langzaam verhoogt. Die frequentie is veel lager en kan rond de 2 Hz uitkomen.
Verschil is dus schakelend bij de 1100 en meer regelend bij de 1200.
Ter aanvulling; het ABS lampje is een test cq ik heb een probleem lampje. Als de ABS dus goed werkt of gewerkt heeft is geen fout. Dus geen lampje.
Verschil is dus schakelend bij de 1100 en meer regelend bij de 1200.
Ter aanvulling; het ABS lampje is een test cq ik heb een probleem lampje. Als de ABS dus goed werkt of gewerkt heeft is geen fout. Dus geen lampje.
- Venzent
- Berichten: 165
- Lid geworden op: 30 okt 2020, 16:30
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Almere
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Dank jullie wel,
Nu ik weet dat het ABS in ieder geval werkt zoals het zou moeten, een volgende keer eens de voorrem proberen......
Nu ik weet dat het ABS in ieder geval werkt zoals het zou moeten, een volgende keer eens de voorrem proberen......
- schoonwater
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 29 mar 2016, 20:55
- Type: R1200RT
- Bijz: incl. radio, navigatie, cruise control, etc.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: NL
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Gelukkig heb ik de ABS op mijn eigen motor nog nooit nodig gehad. Weleens stevig geremd, maar dat zorgde niet voor het ingrijpen van ABS.
Wel heb ik jaren geleden een slipcursus(-je) gedaan, waarbij we met motoren met ABS een noodstop deden. We reden over een gladgemaakt wegdek en de motoren waren uitgerust met zijwielen. Een gekke ervaring, maar leuk om eens te doen om te voelen wat ABS doet als het ingeschakeld is. Bij deze motoren (merk en type mij niet meer bekend :-( voelde je je handvat pulseren. Is dat bij de BMW ook het geval?
Overigens heb ik daar ook geleerd dat je op een glad wegdek prima rechtuit kunt 'remmen' om netjes tot stilstand te komen. Had ik helaas laatst nodig op een boerenweg, waarbij mijn banden vol liepen met modder. Het waren net slicks aan het eind.
Wel heb ik jaren geleden een slipcursus(-je) gedaan, waarbij we met motoren met ABS een noodstop deden. We reden over een gladgemaakt wegdek en de motoren waren uitgerust met zijwielen. Een gekke ervaring, maar leuk om eens te doen om te voelen wat ABS doet als het ingeschakeld is. Bij deze motoren (merk en type mij niet meer bekend :-( voelde je je handvat pulseren. Is dat bij de BMW ook het geval?
Overigens heb ik daar ook geleerd dat je op een glad wegdek prima rechtuit kunt 'remmen' om netjes tot stilstand te komen. Had ik helaas laatst nodig op een boerenweg, waarbij mijn banden vol liepen met modder. Het waren net slicks aan het eind.
- Sinds november 2001 op de motor te vinden. O.a. Kawasaki KZ 440 LTD, Honda CX 500, Honda Deauville NT650V, Honda Deauville NT700VA en BMW R1150RT uit 2003. Tegenwoordig een R1200RT!
-
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 02 okt 2019, 20:00
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enkhuizen
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Heb het op een grindpaadje geprobeerd. Niet echt snelheid gemaakt omdat ik iets angstig was. Eigenlijk stelt het niets voor. Ik hoorde wat geklak en remde zonder te slippen. Het werkt.
Grijpt hij ook in bij sneeuw? Of heb je dan te weinig weerstand?
Groet en veilige kilometers allemaal.
Grijpt hij ook in bij sneeuw? Of heb je dan te weinig weerstand?
Groet en veilige kilometers allemaal.
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Op de beide wielen zit er een krans met tanden die door de ABS sensoren wordt uitgelezen. Als er tijdens het remmen een verschil optreedt tussen het voor en achterwiel dan gaat de ABS er van uit dat het wiel met de minste omwenteling mogelijk slipt. De ABS grijpt dan in door de remdruk op dat wiel lager te maken zodat de telling weer synchroon loopt. Bij de 1100 (ABS 2) is dat schakelend dus krijg je inderdaad een klakkend geluid. Bij de andere ABS units wordt het sneller en op druk geregeld waardoor deze vloeiender ingrijpt. Het maakt dus niet uit of je wiel op een stroeve ondergrond of op een gladde ondergrond slipt. In beide gevallen, dus ook bij sneeuw, werkt de ABS gewoon. Alleen zal je nog steeds verder door glijden op een gladde ondergrond.
- Brouwer
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 27 feb 2017, 19:55
- Type: R1250RT
- Bijz: Rood/zwart
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Ede
Re: ABS wel eens gebruikt? (in geval van noodstop)
Het ABS op de 1250 RT werkt heeft fijn is mijn ervaring. Ik heb het een tweetal malen moeten gebruiken. De motor blijft uiterst stabiel en bestuurbaar en je voelt vooral een trilling bij het maximaal vertragen. Op eerdere motoren zonder ABS leverde dit soort remacties me een zwabberend achterwiel op (en een sterk verhoogde hartslag!)
Alle keren dat het ABS in werking kwam was in de regen op modderige wegen in het buitengebied, ik heb het tevoren nooit geoefend ( leek me gevaarlijk )
Een keer was toen een vrachtwagen van rechts opeens achter een rij bomen vandaan kwam en het stoplicht vlak voor me op rood sprong ( eigenlijk gewoon mijn fout dus : harder rijden als het vrije zicht toelaat).
De andere keer draaide een grote landbouw tractor opeens de weg op zonder dat ik een knipperlicht gezien had. Ik zat weliswaar op de voorrangsweg maar het leek me verstandig om toch maar het zekere voor het onzekere te nemen en te stoppen en dat deed de tractor ook zodat we samen ruim voor de kruising stil stonden.
Volgens de theorie zou je voor je gaat remmen eerst in de spiegels moeten kijken of er iemand achter je rijdt, ik weet niet of dat wel juist is: eerst in de spiegels kijken kost tijd en verkort de beschikbare remweg en vergroot dus je kans op problemen. Volgens mij kan je beter zeer frequent in de spiegels kijken zodat je weet of er iemand dicht achter je rijdt zodat je dat weet op het moment dat je hard moet remmen, beter nog voorkom dat er iemand te dicht achter je rijdt als is dat door je te laten inhalen.
Andy
Alle keren dat het ABS in werking kwam was in de regen op modderige wegen in het buitengebied, ik heb het tevoren nooit geoefend ( leek me gevaarlijk )
Een keer was toen een vrachtwagen van rechts opeens achter een rij bomen vandaan kwam en het stoplicht vlak voor me op rood sprong ( eigenlijk gewoon mijn fout dus : harder rijden als het vrije zicht toelaat).
De andere keer draaide een grote landbouw tractor opeens de weg op zonder dat ik een knipperlicht gezien had. Ik zat weliswaar op de voorrangsweg maar het leek me verstandig om toch maar het zekere voor het onzekere te nemen en te stoppen en dat deed de tractor ook zodat we samen ruim voor de kruising stil stonden.
Volgens de theorie zou je voor je gaat remmen eerst in de spiegels moeten kijken of er iemand achter je rijdt, ik weet niet of dat wel juist is: eerst in de spiegels kijken kost tijd en verkort de beschikbare remweg en vergroot dus je kans op problemen. Volgens mij kan je beter zeer frequent in de spiegels kijken zodat je weet of er iemand dicht achter je rijdt zodat je dat weet op het moment dat je hard moet remmen, beter nog voorkom dat er iemand te dicht achter je rijdt als is dat door je te laten inhalen.
Andy
Jawa250, Jawa 350, BMW: R69S, R60/6, R60/7 RT, K75 RT, R1200 RT LC