Remvloeistof spoelen

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Willempie1 schreef:Is t niet mogelijk om mn remolie te verversen gewoon aan de voorremmen en achterrem zonder de bekleding er af te halen? Dus niet de abs pomp of module te verversen, die olie loopt toch ook daar wel doorheen? Bij mln parts verkopen ze olie met een vulsetje erbij voor weing.
Het is mogelijk om alleen die remvloeistof te verversen maar je verspilt je tijd dan. Doe het in één keer goed en je kan jezelf veel geld besparen.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door EileRT »

Google (via de zoekfunctie) hier op 't forum maar even op "ABS pomp" en er gaat een niet al te vrolijke wereld voor je open . . . (dan weet je meteen waarom Ton zegt dat je geld kan besparen door vooral wél het volledige remsysteem te verversen).

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Benji »

Willempie1 schreef:Is t niet mogelijk om mn remolie te verversen gewoon aan de voorremmen en achterrem zonder de bekleding er af te halen? Dus niet de abs pomp of module te verversen, die olie loopt toch ook daar wel doorheen? Bij mln parts verkopen ze olie met een vulsetje erbij voor weing.
Da gaat niet werken met een R1150RT.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Georgio »

De topicstarter vraagt of de remolie vanuit het reservoir op het stuur via de abs module naar de remmen gaat en zo ververst kan worden. Bij de 1100rt is dat zo, ik weet het niet precies voor de 1150.

Als je bij de 1100rt de remolie in het reservoir op het stuur steeds goed bijvult en de remhandle met een touwtje iets intrekt en vast zet, staat het systeem 'open' en wanneer je dan bij de voorrem de nippel losdraait stroomt het systeem onder vrij verval automatisch door, zonder pompen met je remhandle. Zo wordt ook de remolie in de abs module ook ververst.
Echter voor de achterrem zit het reservoir te laag en moet je pompen met het rempedaal, maar ook hier wordt de abs module mee ververst. Een vulsetje lijkt me niet echt nodig.

De 1150 heeft een gekoppeld systeem waarbij voor en achter ergens met elkaar in contact staan. Ik kan me voorstellen dat het dan net effe iets anders in mekaar zit, maar dat weet vast wel iemand hier. Ik hoop toch wel dat je dit bij een 1150 kan doen zonder de tank eraf te halen :roll:
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Willempie1 schreef:
EileRT schreef:Google (via de zoekfunctie) hier op 't forum maar even op "ABS pomp" en er gaat een niet al te vrolijke wereld voor je open . . . (dan weet je meteen waarom Ton zegt dat je geld kan besparen door vooral wél het volledige remsysteem te verversen).

[groet] Eilert
Ja idd, als ik dit zo allemaal lees denk ik maar aan een ding, vlug weer in de verkoop doen. Heb m pas 3 weken. Heb 4 motoren gehad in 2002 en 2003 met dit abs systeem,maar nooit iets gehoord over dit probleem. Er zitten al rvs stalen leidingen op . Systeem is 5 jaar geleden ververst. Tot nu toe remt t nog prima.
5 jaar geleden ververst lijkt mij vragen om problemen. Maar ja één voordeel heb je al de RVS remleidingen. Als remvloeistof al niet ververst is verwacht ik ook niet veel van het overige onderhoud.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door EileRT »

Ton1959 schreef:5 jaar geleden ververst lijkt mij vragen om problemen.
Dat klopt helemaal Ton. Ik heb mijn RT destijds van de eerste eigenaar overgenomen en ook mijn RT had in bijna 4 jaar geen onderhoud gehad. De ABS module is na aankoop door MSA gereset vanwege een storing en dat was toen voldoende om het nog even te doen. Dat heb ik op 't forum in het "voorstel draadje" van topicstarter al eerder gezegd. Na de reset deed de module het nog enige tijd en toen was het over en uit. Wat overbleef was een dure revisie. De schade door niet jaarlijks te spoelen was al aangericht. Willempie1 mag, ondanks de stalen remleidingen, van geluk spreken als de module door het achterstallig onderhoud inmiddels niet beschadigd is. Jaarlijks spoelen en fingers crossed!

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Baird »

Jongens, geen paniek!

De overgrote meerderheid van de R1150 en vroege R1200 rijden rond met dit systeem en hebben geen problemen, heb zelf inmiddels 330k gereden met de R1100 (110k) en R1150 (100k + 120k) en behalve een slechte accu met bijbehorende storingen nooit een serieus probleem gehad.

Als je het trucje door hebt met remvloeistof vervangen dan kost het een halve liter vloeistof en een uur werk als de tupperware er af is, tupperware verwijderen kost10 minuten, dus alles bij elkaar: waar hebben we het over _001 . Toen ik het zelf nog niet deed bracht ik hem zonder tupperware bij Ad van Gils en die deed het dan binnen het uur incl. de koppeling.

Als je een motor hebt die je bevalt moet je je niet door paniekverhalen laten weerhouden als er iets wat lastiger is dan je gewent bent, zie het als een kleine uitdaging!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door EileRT »

Bert (Baird) bedankt voor je geruststellende woorden. ;)

Het spoelen is niet zo moeilijk, dat neem ik direct van je aan. Maar je bent het toch wel met ons eens dat de jaarlijkse spoeling belangrijk is?

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Willempie1 schreef:Het is natuurlijk zo dat je alleen de gevallen hier ziet waar t mis bij gaat, de rijders die al jaren rijden zonder spoelen en nooit last hebben met t abs hoor je niet. T is dat ik op dit forum terechtkwam anders had ik ook niets geweten van de problemen met t abs. Ben benieuwd of er hier ook rijders zijn die gewoon jaren rijden zonder problemen en nooit hipun remsysteem hebben ververst!
Het is eenvoudiger om het onderhoud te doen lijkt mij. Je zoekt geen oplossing maar wil eigenlijk weten hoelang je op het probleem kan wachten en dat lijkt mij geen goed idee .
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Bert M »

Willempie1 schreef:...knipperdeknip... Na de spoeling heeft die weinig km,s gemaakt.
Bij remvloeistof zit 'm de kneep ook niet in het aantal kilometers, maar juist de factor tijd is fnuikend. Remvloeistof heeft nogal de neiging water (zoals in condens, hoge luchtvochtigheid etc) aan te trekken en in zich op te nemen. En dat is waar het bij het (over-) gevoelige ABS systeem van de R1150RT verkeerd gaat. Het water dat in de loop van de tijd wordt opgenomen in de remvloeistof, doet vreselijk zijn best om de stalen klepjes in het inwendige van de ABS-pomp te vernietigen door corrosie. En dat is een proces wat niet van de een op andere dag plaats vindt. De mededeling dat je nog al wat moest ontroesten aan jouw nieuwe aanwinst stelt mij wat dat betreft geenszins gerust. Dat betekent namelijk dat al die 5 jaar dat de remvloeistof niet is vervangen en het systeem niet is gespoeld, de motor dus is opgeslagen in een wat vochtiger omgeving. En dat betekent dus dat de remvloeistof bovengemiddeld is blootgesteld aan vocht met alle mogelijke gevolgen van dien.

Ik denk dat het niet of niet volledig jaarlijks spoelen van het ABS-systeem op de R1150RT het best te vergelijken is met het roken van een pakje sigaretten per dag: er zijn zat voorbeelden te noemen van mensen die tot op hoge leeftijd geen enkele gezondheidsschade lijken te ondervinden van deze slechte gewoonte, maar over het algemeen is risico dat je er aan onderuit gaat relatief toch echt wel behoorlijk groot... (zei de man die het al sinds zijn veertiende niet kan laten :oops: )

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik weet niet of bij het vervangen van de remslangen bij een R1150RT echt alle rubber slangen vervangen worden door RVS. Het zijn namelijk net die stukjes die in je ABS unit problemen kunnen veroorzaken in combinatie van een lichte vorm van slijpsel van bewegende delen in het remsysteem. Het water verlaagt vooral het kookpunt van de remvloeistof en veroorzaakt corrosie en daardoor vastzittende zuigers.
De ABS units gaan natuurlijk ook nog eens sneller kapot omdat ze soms misschien maar één keer in een jaar hoeven te werken. Dus al de klepjes staan constant stil in een systeem dat vervuilt. En als het dan een keer moet werken beginnen de storingen.
Maar als je zo snel wisselt van motor kan je geluk hebben. Maar even een handleiding lezen en alsnog die remvloeistof verversen is gewoon vrij simpel. En zelfs als je het laat doen wegen die kosten niet op tegen de kosten van een ABS unit vervangen of reviseren.
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Benji »

Willempie1 schreef:in t voorjaar zal ik eens bij mn vriend gerjo langsgaan in alphen, doet t in 2,5 uur voor 180 euro, met ook de koppeling erbij 230 euro. ben benieuwd.
Je kunt het ook zelf doen, stuur me anders je email eens en dan stuur ik je een handleiding met foto's.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Baird schreef:Jongens, geen paniek!

De overgrote meerderheid van de R1150 en vroege R1200 rijden rond met dit systeem en hebben geen problemen, heb zelf inmiddels 330k gereden met de R1100 (110k) en R1150 (100k + 120k) en behalve een slechte accu met bijbehorende storingen nooit een serieus probleem gehad.

Als je het trucje door hebt met remvloeistof vervangen dan kost het een halve liter vloeistof en een uur werk als de tupperware er af is, tupperware verwijderen kost10 minuten, dus alles bij elkaar: waar hebben we het over _001 . Toen ik het zelf nog niet deed bracht ik hem zonder tupperware bij Ad van Gils en die deed het dan binnen het uur incl. de koppeling.

Als je een motor hebt die je bevalt moet je je niet door paniekverhalen laten weerhouden als er iets wat lastiger is dan je gewent bent, zie het als een kleine uitdaging!
Tupperware in 10 min verwijderen,als je er wat aandacht aan besteed duurd het wel iets langer.En weer terug zetten duurd meestal nog iets langer dat is mijn ervaring.

Gr-Kees.
Kees BMW
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Willempie1 schreef:
Ton1959 schreef:Ik weet niet of bij het vervangen van de remslangen bij een R1150RT echt alle rubber slangen vervangen worden door RVS. Het zijn namelijk net die stukjes die in je ABS unit problemen kunnen veroorzaken in combinatie van een lichte vorm van slijpsel van bewegende delen in het remsysteem. Het water verlaagt vooral het kookpunt van de remvloeistof en veroorzaakt corrosie en daardoor vastzittende zuigers.
De ABS units gaan natuurlijk ook nog eens sneller kapot omdat ze soms misschien maar één keer in een jaar hoeven te werken. Dus al de klepjes staan constant stil in een systeem dat vervuilt. En als het dan een keer moet werken beginnen de storingen.
Maar als je zo snel wisselt van motor kan je geluk hebben. Maar even een handleiding lezen en alsnog die remvloeistof verversen is gewoon vrij simpel. En zelfs als je het laat doen wegen die kosten niet op tegen de kosten van een ABS unit vervangen of reviseren.
Hoe kom ik aan een handleiding?
Staat of op het forum ergens of anders op Facebook ik kwam hem al vaker tegen. Maar aangezien ik zelf geen ABS heb heeft het systeem niet echt mijn belangstelling. Maar ik zag de methode van ontluchten al voorbij komen op het forum.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Baird »

Kees BMW schreef:
Baird schreef:Jongens, geen paniek!

knip knip
Tupperware in 10 min verwijderen,als je er wat aandacht aan besteed duurd het wel iets langer.En weer terug zetten duurd meestal nog iets langer dat is mijn ervaring.

Gr-Kees.
Mijn record is rond 50 minuten: tupperware verwijderen, synchroniseren van de gaskleppen en tupperware weer terug bouwen inclusief de volledige kofferset. De adrenaline stond vrij hoog op dat moment want ik had er vreselijk de damp in want ik wist wat ik de vorige dag fout gedaan had :evil:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door EileRT »

Bert, je hebt nog geen antwoord gegeven op m'n vraag. Ik ben overigens niet in paniek hoor, maar het kostte mij twee jaar geleden bijna 1000 euro aan een verwaarloosd remsysteem (door de vorige eigenaar) in hetzelfde tijdsbestek die forumlid Willempie1 ook aangeeft en daar wil ik hem (en andere forumleden) vanuit mijn ervaring feitelijk voor behoeden.

[groet] Eilert
EileRT schreef:Bert (Baird) bedankt voor je geruststellende woorden. ;)

Het spoelen is niet zo moeilijk, dat neem ik direct van je aan. Maar je bent het toch wel met ons eens dat de jaarlijkse spoeling belangrijk is?

[groet] Eilert
Laatst gewijzigd door EileRT op 22 nov 2016, 23:29, 4 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Baird »

Willempie1 schreef:knip knip

Ben benieuwd of er hier ook rijders zijn die gewoon jaren rijden zonder problemen en nooit hun remsysteem hebben ververst!
Ik begrijp je nieuwsgierigheid maar ik twijfel of er hier iemand is die zonder te blozen durft te erkennen dat het systeem al jaren niet ververst is, zeker nadat wat er al geschreven is over een falend systeem.

Vraag eens aan Beemer-Tycoon de foto's van de gummiballen die in het remreservoir zaten bij een van onze leden nadat daar ook jaren geen verversing had plaats gevonden.
EileRT schreef: schreef:
Bert (Baird) bedankt voor je geruststellende woorden. ;)

Het spoelen is niet zo moeilijk, dat neem ik direct van je aan. Maar je bent het toch wel met ons eens dat de jaarlijkse spoeling belangrijk is?

[groet] Eilert
Deze gesloten vraag antwoord ik bevestigend ;) : Persoonlijk ververs ik het altijd in het voorjaar: de natte winter is voorbij en we gaan de bergen weer in: de remmen krijgen weer op hun donder _005 . Ook doe ik dan meteen de koppeling mee, is ook hydraulisch en je weet dat die ook weer met schone vloeistof werkt, je wilt niet dat die kapot op een onverwacht moment.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Baird schreef:
Kees BMW schreef:
Baird schreef:Jongens, geen paniek!

knip knip
Tupperware in 10 min verwijderen,als je er wat aandacht aan besteed duurd het wel iets langer.En weer terug zetten duurd meestal nog iets langer dat is mijn ervaring.

Gr-Kees.
Mijn record is rond 50 minuten: tupperware verwijderen, synchroniseren van de gaskleppen en tupperware weer terug bouwen inclusief de volledige kofferset. De adrenaline stond vrij hoog op dat moment want ik had er vreselijk de damp in want ik wist wat ik de vorige dag fout gedaan had :evil:
Moet nog wel even melden dat ik ook de valbeugels van Wunderlich moet verwijderen.

Gr-Kees.
Kees BMW
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Dit zijn de foto's die Baird bedoelde, dit vond ik onder in het remvloeistof reservoir van de voor en achter rem van een BMW rem systeem wat al vele jaren niet is ververst.

https://myalbum.com/album/NT0yL6a55Nti

[groet] Peter -1150-
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door EileRT »

Beemer-Tycoons schreef:Dit zijn de foto's die Baird bedoelde, dit vond ik onder in het remvloeistof reservoir van de voor en achter rem van een BMW rem systeem wat al vele jaren niet is ververst.
Deze foto's zeggen meer dan woorden en die woorden ga ik niet herhalen. Bedankt voor het delen van de foto's Peter! -top-

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door minko »

Weet iemand waarom de klauw gedemonteerd moet worden, blokken eruit en de houten klossen erin gaan

Als je tocht gewoon alles laat zitten zou het toch ook moeten werken.
Niet dat ik dat ga doen maar wil ook snappen waarom.

Is dit puur om de cilinders max in te drukken of ??????????
de druk van het remmen gedurende langere tijd kan ook gewoon op de schijf toch :?

Drukken met de cilinders op de houten blokken geeft hetzelfde effect als alles op de motor laten zitten.
De vuile olie spoelt eruit tot de schone olie te voorschijn komt. _004

Wie weet wat de juiste reden hiervoor is Big RT Smile
RA ra
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als je remblokken nieuw zijn hoef je er ook geen klossen tussen te stoppen. Dan zijn je remzuigers ook zo ver mogelijk terug in de remklauw. Het idee van de klossen is dat er zo weinig mogelijk oude remvloeistof achterblijft in de remklauwen na het verversen.
Ik heb het eigenlijk nog nooit gedaan maar mijn remvloeistof word zo vaak ververst dat vuil geen kans krijgt.
beckysmile

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door beckysmile »

Als je de klauwen demonteert en voorziet van blokjes, krijg je natuurlijk de mogelijkheid om de klauwen ondersteboven te houden, waardoor de ontluchtingsopening aan de onderzijde komt. Zeker weten dat dan alle oude remvloeistof er uit gaat. wel natuurlijk een slangetje met terugslagklepje gebruiken, anders lucht in het systeem, en veel ellende om die weer er uit te krijgen.

Aad.
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door minko »

Duidelijk,
Dan nog een vraag
Het remmen is naar mijn inzien druk van een kant,
tijdens het remmen wordt door de pomp olie vooruit gedrukt.

er stroomt geen olie rond zoals bv bij een cirquit met een retour leiding

Hoe kan het dan dat rubber deeltjes die uit te oude slangen loskomen vervolgens in de pomp terecht komen.
Dit lees ik regelmatig,
Ik overweeg wel nieuwe leidingen ( mn motor is uit 2002 ) mmar bij oudere auto;s worden toch ook geen slangen oid vervangen.

gewoon een vraag ter lering en vermaak Big RT Smile
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

minko schreef:Duidelijk,
Dan nog een vraag
Het remmen is naar mijn inzien druk van een kant,
tijdens het remmen wordt door de pomp olie vooruit gedrukt.

er stroomt geen olie rond zoals bv bij een cirquit met een retour leiding

Hoe kan het dan dat rubber deeltjes die uit te oude slangen loskomen vervolgens in de pomp terecht komen.
Dit lees ik regelmatig,
Ik overweeg wel nieuwe leidingen ( mn motor is uit 2002 ) mmar bij oudere auto;s worden toch ook geen slangen oid vervangen.

gewoon een vraag ter lering en vermaak Big RT Smile
Bij auto's worden de slangen meestal ook te laat vervangen. En ik denk dat de kanaaltjes bij de auto ABS units waarschijnlijk groter zijn omdat ik in heel mijn tijd in de garage maar één defecte ABS unit heb gezien. Tevens hoorde ik ook dat er vrij dicht bij de ABS unit ook remslang is gebruikt en stukjes daarvan in de ABS unit schieten ook. Bij auto's is daar alles leiding en dus metaal. De ABS unit die BMW gebruikt voor de motoren is gewoon slecht van kwaliteit in vergelijking tot die ze gebruiken in de auto's.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Baird »

Even wat aanvullingen:

Houten blokjes plaatsen:
Als je het niveau bijvult van de wielsystemen terwijl de zuigers niet helemaal -in- staan krijg je een overstroming als je later versleten remblokken vervang voor nieuwe blokken. De overstroming gaat dan vanuit de I-ABS pomp naar de straat. Het volume in de reservoirs van de beide pompkamers is groot genoeg om te compenseren van nieuwe blokken naar versleten blokken.

Rubber leidingen:
Alle leidingen zijn van metaal behalve diegene die bewegen met veren en sturen: achterrem 1 stuks, stuur naar frame 1 stuks, frame naar voorvork 1 stuks, naar de beide voorremklauwen ieder 1, totaal 5 stuks dus. Op de I-ABS pomp zitten geen drukslangen in de hydraulische systemen, alleen de overstroom slangen zijn van rubber (maar die worden toch nooit nat :mrgreen: )

Prijs:
€ 180 voor het verversen van de remvloeistof is een belachelijk bedrag, € 230 met de koppeling erbij is gewoon afzetterij. Kom maar langs, we doen het voor beduidend minder _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Er zijn veel mensen die altijd de remvloeistof graag op het max niveau zien staan. En die dus ook bijvullen als de blokken bijna op zijn.. Zelf vul ik de remvloeistof nooit bij maar als mensen dat wel doen hang dan een slang aan de ontluchtingsnippel en open hem als je de zuigers terug drukt als de remblokken dan uiteindelijk vernieuwd moeten worden. Dan kan je het niveau precies juist krijgen met de nieuwe blokken en voorkom je het probleem waar Baird al over begon.
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door minko »

Oke duidelijk
Met rubber slangen bedoelde ik de flexibele stukken remleiding zoals al benoemd.
Net mn achterrem en abs gespoeld

Ging prima

Weet iemand hoe die pomp nu i detail werkt
Waarom zitten er voor het " pedaal circuit" nu 3 nippels die gespoeld moeten worden
Ik heb nog niet gegoogled ga zo even zoeken

Ljjkt me dat je met je rempedaal ,handvat druk zet op de abs unit
Deze druk is het signaal voor de pomp pompen maar naar de remklauwen

zij n het inderdaad apartë circuits voor pedaal en druk naar de remklauw

Voor apart en achter aparte circuit.

Ik wil gewoon graag wetenhoe t werkt
Niet dat dit helpt voor de werking maar ik bengewoon nieuws gierig
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Baird »

Het is inderdaad een ingewikkeld verhaal en ik denk Inspector Gadget hier een mooi stuk van kan maken. Wat er voor zover ik weet gebeurd is dat de elektrische schakelaars bij de remhandel/pedaal via de controlunit de trigger is om de pompjes te laten draaien en de mate waarin je met hand en voet druk op bouwt bepaald hoeveel druk er daadwerkelijk naar remmen gaat.

Over de nippels: als je alles ververst hebt volgens de procedure en daarna een keer de ABS echt laat werken komt er weer donkere vloeistof uit het (wielcircuit)systeem, blijkbaar zit er dus een stuk vloeistof dat niet gespoeld wordt als je de procedure volgt, je zou het dus 2 keer moeten doen _001

Het zijn hydraulisch aparte circuits, de koppeling is waarschijnlijk elektrisch via de control unit. Interessant om te weten wat er anders is bij de half-integraal: Is dat hydraulisch of elektronisch? ( one-way valve of diode)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door white »

minko schreef:
Weet iemand waarom de klauw gedemonteerd moet worden, blokken eruit en de houten klossen erin gaan
Is dit puur om de cilinders max in te drukken of ??????????


Drukken met de cilinders op de houten blokken geeft hetzelfde effect als alles op de motor laten zitten.
De vuile olie spoelt eruit tot de schone olie te voorschijn komt. _004

Wie weet wat de juiste reden hiervoor is Big RT Smile
RA ra
Ververs de remvloeistof eens (goed doorspoelen) zonder de zuigers helemaal terug te duwen.
Als je klaar bent en je krijgt alleen nog nieuwe remvloeistof, ff remklauw afnemen, ontluchtingsnippel opendraaien en de zuigers volledig indrukken. (met een slang op de nippel naar een flesje uiteraard)
Dan schrik je van de hoeveelheid oude vervuilde remvloeistof die nog in de remklauw blijkt te zitten :shock:
Dat is dan meteen die remvloeistof die als eerste de grootste warmte te verduren krijgt met remmen, het gedeelte dus wat je net vervangen wilt hebben.
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door minko »

Bedankt voor de reacties,
Ik wil altijd begrijpen wat ik doe en waarom.

Inmiddels ook de remslangen verwijderd,
Deze ga ik ook vervangen.
Ik heb nu al zoveel gedaan dan maar gelijk alles goed.

Moet de slang van de remhandel ook vervangen worden ???? :? _001

Wie weet waar de leidingen goed aan te schaffen zijn
bij MYMOTOR is een compleet set voor voor en achter 150 euro,
Dit zijn dan GoodRidge stalen leidingen, _004

Heeft iemand als een bij Hansaflex besteld
Daar laten wij zakelijk alle hydrauliek en remslangen op maat maken
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Wat ik miste bij Goodridge was de juiste dikte op de juiste plaats. Ik heb ook ooit de oude remslang eerst verwijderd en een kopie laten maken van rvs. Deze kopie vond ik persoonlijk beter. Soms heb je namelijk op bepaalde plaatsen een verdikking nodig om de RVS om te zorgen dat hij netjes in de beugels ligt. Daar had Goodridge dus totaal niet aan gedacht.
En dat was voor mij dan ook de reden om toch bij deze motor voor de gewone remslang te kiezen. En die oude slang had het al volgehouden vanaf 1989. En zelfs met die gewone remslang ben ik al tevreden over de remkracht. Maar bij mij ging het maar om één stukje remslang de rest is metaal en achter heb ik een remtrommel en daar ben ik zeer tevreden mee.
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Dit sleuteltje heb ik een keer gemaakt voor de nippels.
15f9m8dE-1427212911-50dc5a499e13711762ccc1a5c53453bd.jpg
15f9m8dE-1427212911-50dc5a499e13711762ccc1a5c53453bd.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Kees BMW op 15 feb 2017, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Kees BMW
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door minko »

Duidelijk
wat vindt jij van de kabel aan de remhandel.
Ik kan nergens vinden of die ook vervangen moet worden
staat ook wel druk op en zonder deze werkt de boel ook niet

kan t echter nergens terug vinden :oops:
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

minko schreef:Duidelijk
wat vindt jij van de kabel aan de remhandel.
Ik kan nergens vinden of die ook vervangen moet worden
staat ook wel druk op en zonder deze werkt de boel ook niet

kan t echter nergens terug vinden :oops:
Tuurlijk moet je ze allemaal vervangen. Ik kocht toen alles in een set bij Motorworks UK
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Kees BMW schreef:Dit sleuteltje heb ik een keer gemaakt voor de nippels.
15f9m8dE-1427212911-50dc5a499e13711762ccc1a5c53453bd.jpg15f9m8dE-1427212911-50dc5a499e13711762ccc1a5c53453bd.jpg
Bij welk type had je dit nodig Kees? Bij mijn R1100R zette ik er zelfs een gewone ring of platte ring/steek gewoon op.
Bas van Dijk
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Bas van Dijk »

He mannen (en vrouwen?),
Ik volg dit met belangstelling want ik ben van plan dit ook zelf te gaan doen bij mijn net gekochte -1150- . Totaal geen BMW ervaring dus...

Ik heb alvast een vraagje, na de handleiding gelezen te hebben en wat filmpjes op youtube bekeken is het me denk ik wel duidelijk.
Behalve: Waarom is het zo belangrijk om geen lucht in de klauwen te krijgen? Na het verversen ontlucht je toch gewoon? Of is 'gewoon' ontluchten niet zo simpel? Bij mijn Honda is dat een fluitje van een cent, nippel open bij de klauw, paar keer pompen, is alle lucht er wel uit.

En als lucht zo'n probleem is, hoe zit dat dan als je de slangen gaat vervangen? Dan komt er toch sowiezo lucht in het systeem?

Ik zag ook de truc met een houten blokje, vroeger gebruikte ik altijd een setje lijmklemmen om de remblokken naar binnen te houden als de klauw er af is.

Groet,
Bas
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Baird »

Bas van Dijk schreef:He mannen (en vrouwen?),
Ik volg dit met belangstelling want ik ben van plan dit ook zelf te gaan doen bij mijn net gekochte -1150- . Totaal geen BMW ervaring dus...

Ik heb alvast een vraagje, na de handleiding gelezen te hebben en wat filmpjes op youtube bekeken is het me denk ik wel duidelijk.
Behalve: Waarom is het zo belangrijk om geen lucht in de klauwen te krijgen? Na het verversen ontlucht je toch gewoon? Of is 'gewoon' ontluchten niet zo simpel? Bij mijn Honda is dat een fluitje van een cent, nippel open bij de klauw, paar keer pompen, is alle lucht er wel uit.

En als lucht zo'n probleem is, hoe zit dat dan als je de slangen gaat vervangen? Dan komt er toch sowiezo lucht in het systeem?

Ik zag ook de truc met een houten blokje, vroeger gebruikte ik altijd een setje lijmklemmen om de remblokken naar binnen te houden als de klauw er af is.

Groet,
Bas
Zoals ik al eerder zei is het allemaal niet zo spannend, de hele discussie hier wordt gevoerd door Forumleden die OF geen motor hebben waar dit speelt OF wel zo'n motor hebben maar het nog nooit gedaan met zo'n type motor OF beiden: geen motor met dit systeem en het nog nooit gedaan en dus redeneren vanuit een conventioneel remsysteem en al het andere een beetje vreemd/eng vinden.

Dit systeem zit prachtig in elkaar en na het vervangen van de leidingen is de lucht er ook snel weer uit, nogmaals: het is niet spannend en leuk voor een Techdag.

En zoals voor de meeste technische zaken geldt ook hier : RTFM : Read The Fucking Manual ,

Have Fun Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Ton1959 schreef:
Kees BMW schreef:Dit sleuteltje heb ik een keer gemaakt voor de nippels.
15f9m8dE-1427212911-50dc5a499e13711762ccc1a5c53453bd.jpg15f9m8dE-1427212911-50dc5a499e13711762ccc1a5c53453bd.jpg
Bij welk type had je dit nodig Kees? Bij mijn R1100R zette ik er zelfs een gewone ring of platte ring/steek gewoon op.
Type motor BMW R 1150 RT de sleutel dient voor de nippels op ABS Pomp open en dicht te draaien.
Gr-Kees.
Kees BMW
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Kees BMW schreef:
Ton1959 schreef:
Kees BMW schreef:Dit sleuteltje heb ik een keer gemaakt voor de nippels.
15f9m8dE-1427212911-50dc5a499e13711762ccc1a5c53453bd.jpg15f9m8dE-1427212911-50dc5a499e13711762ccc1a5c53453bd.jpg
Bij welk type had je dit nodig Kees? Bij mijn R1100R zette ik er zelfs een gewone ring of platte ring/steek gewoon op.
Type motor BMW R 1150 RT de sleutel dient voor de nippels op ABS Pomp open en dicht te draaien.
Gr-Kees.
Okay bedankt Kees voor de info. _004
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door minko »

Ik heb de achterrem met abs en de 3 nippels op de pomp gespoeld. Ging best goed.

Toch besloten nieuwe leidingen te bestellen van Goodridge bij MY MOTOR.
Om 12 uur betaald eind volgende dag binnen. Alles netjes geperst en afgeperst. De juiste nippels eraan.
Tip top in orde
Morgen plaatsen en ontluchten en dus ook weer doorspoelen Big RT Smile

Zoals Baird al zegt is het niet zo moeilijk. :D
Gewoon goed de handleiding lezen,
Geen haast hebben.
Eerst de juiste materialen verzamelen en dan gewoon beginnen.
Ik ben met achter begonnen.
Minder critisch lijkt me lukt t hier niet begin dan niet aan de voorzijde voordat de achterzijde goed gelukt is.

Handleiding staat hierboven vermeld en ook in de manual van BMW ook op dit forum in het Nederlands _004 verkrijgbaar
Bas van Dijk
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Bas van Dijk »

Super Minko,

Heb je die trechter gemaakt zoals in die handleiding? Kon je dat onderdeel gewoon bestellen bij BMW?

Ik denk ook over die Goodridge leidingen.

Groet
Bas
Bas van Dijk
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Bas van Dijk »

Nog een vraagje: als ik mijn motor selecteer bij My Motor kan ik nog kiezen uit 2,3,4, of 5 leidingen..? Ik snap het niet goed, ook dat tekeningentje ernaast niet :oops:

misschien eerst eens goed op de motor kijken :-)

En: is zo'n vaccuumontluchter de moeite waard? Niet goedkoop en tot nu toe heb ik het altijd zonder gedaan...

Bedankt!
Bas
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door minko »

Ik heb ze gewoon gebeld.
Als je alles wil vervangen dus remhandel is 1
voorvork is 3
achter rem is 1 heb je 5 slangen nodig.
Dan zit de voorzijde ook met het koppelblokje gemonteerd.
Kosten € 189, gratis verzenden
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door minko »

ik heb voor de trechter een passen conisch rubber gevonden, hier een trechter op gemonteerd.
past super

het rubber is van zacht natuurrubber zoals op lab flessen ed gebruikt wordt.
Ik heb ook een venturi van festo gemaakt lucht uit de leidingen te kunnen trekken.
zal vanmiddag wel foto's van alles plaatsen
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door minko »

het hele project is klaar _004

hier de foto's van de goodridge leidingen
remleiding.jpg
alles erbij banjo's en messing of koperen ringen voor de afdichting
Alles paste perfect

hier het setje van een vacuum ventiel van festo waarmee ik vacuum kan zuigen.
potje van nutella en wat benzine slang
vacuun.jpg
ontlucht.jpg


Spoelen had ik ook nog nooit gedaan, maar dit is echt goed zelf te doen/
Ook zonder vaccum zuigen is het geen probleem Big RT Smile

beide pompen en beide rem, voetpedaal volgens de handleiding doorgespoeld
Alleen de koppeling nog niet, de bleeder was niet de juiste

ik sluit het hierbij af.
Als je vragen hebt stel ze gerust
ik ben geen expert maar mogelijk kan ik helpen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door minko op 19 feb 2017, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Bas van Dijk
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Bas van Dijk »

Cool.

Bedankt Minko
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door Kees BMW »

minko schreef:ik heb voor de trechter een passen conisch rubber gevonden, hier een trechter op gemonteerd.
past super

het rubber is van zacht natuurrubber zoals op lab flessen ed gebruikt wordt.
Ik heb ook een venturi van festo gemaakt lucht uit de leidingen te kunnen trekken.
zal vanmiddag wel foto's van alles plaatsen
Vul nippel is M 18 x 2,5.
Succes-Kees.
Vulnippel M 18x2,5 .jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kees BMW
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Re: Remvloeistof spoelen

Ongelezen bericht door minko »

top
ga ik ook maken Big RT Smile
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”