Rembekrachtiging R1150RT en nu verder

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
WebWim
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2016, 10:34
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Rembekrachtiging R1150RT en nu verder

Ongelezen bericht door WebWim »

Hallo,

Ik heb na een noodstop problemen met mijn rembekrachtiging, het lampje ABS gaat knipperen en driehoekje gaat aan. :cry:
Eerst valt het bekrachtigde deel uit van de achterrem en daarna van het voorgedeelte

Er is een nieuwe accu gemonteerd
Ik heb alles ontlucht volgens de voorschriften en gepoeld maar het probleem blijft hoewel nu heb ik een paar minuten allen kracht op de voor rem
Ik kom wel informatie tegen over een reset geven maar er zit geen knop voor de ABS op de motor
Ik lees wel iets over een pin 21 maar waar die zit en of dat zou helpen ?????

Of moet ik nu toch naar een BMW werkplaats gaan, de motor is al ontdaan van de stoomlijn alleen de tank moet er dan weer op.

Of zie ik nog wat over het hoofd

met vriendelijke groet,

WebWim

Honda 550 F
Suzuki Burgman 400
BMW R 1150 RT
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Rembekrachtiging R1150RT en nu verder

Ongelezen bericht door Baird »

Kijk in de handleiding van je R1150RT, daarin staat exact wat ieder knipperend lampje betekent: welk lampje, hoe snel etc . Dan weet je wat de melding betekent en kun je daar naar handelen.
De staat van de accu is middel belangrijk dan bij de R1100RT, dus de nieuwe accu doet zeker geen kwaad. Verder heeft de R1150RT geen reset van alarmen nodig want dat gaat vanzelf.

Nu kun je weer een stap zetten, we horen wel hoe het verder gaat en roepen wat mocht dat nodig zijn
Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
WebWim
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2016, 10:34
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Rembekrachtiging R1150RT en nu verder

Ongelezen bericht door WebWim »

Hallo,

Ik ben nog bezig geweest en het instructie boekje van voor naar achter doorgenomen maar kan niets vinden wat ik nu moet doen

Het waarschuwings-lampje met het driehoekje blijft constant branden en het ABS lampje blijft snel knipperen en na een paar remmen stopt de remmotor/servo ook met draaien.

Ik heb wel een bedrijf in Utrecht gevonden die deze ABS kan reviseren voor 350 Euro

Groeten

Wim
Inspector Gadget

Re: Rembekrachtiging R1150RT en nu verder

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zie pagina 71 van de Gebruikershandleiding;
Jou indicaties geeft aan dat minimaal één remkring met rest-remfunctie werkt, oftewel een storing heeft;
RESTREMFUNCTIE
Bij een storing aan het BMW Integraal ABS staat in de betreffende remkringen alleen nog de RESTREMFUNCTIE ter beschikking.
De RESTREMFUNCTIE is de resterende remcapaciteit zonder hydraulische bekrachtiging door het BMW Integraal ABS.
Daarom moet in dit geval op de remgreep en het rempedaal een AANZIENLlJK hogere kracht worden uitgeoefend, terwijl ook de slag groter is!
Bij de RESTREMFUNCTIE staat in de betreffende remkring de ABS-functie niet ter beschikking.
Bij de RESTREMFUNCTIE is de integrale remfunctie gedeeltelijk of geheel opgeheven.
Let op: de rempedaal/handel niet bedienen terwijl de ABSzijn zelftest doet na het aanzetten van het contact, anders heb je dan alleen maar de restremfunctie.

Of je pomp daadwerkelijk defect is zou ik laten uitlezen.
WebWim
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2016, 10:34
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Rembekrachtiging R1150RT en nu verder

Ongelezen bericht door WebWim »

Vraagje

Kan dat ook met een uitlees unit voor auto's

Ik heb een kennis die er heeft

Of kan dit alleen bij de dealer

Groeten

Wim
Inspector Gadget

Re: Rembekrachtiging R1150RT en nu verder

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als het uitlees-apparaat BMW motoren ondersteund én de 3-polige kabel heeft, ja.
Anders een bevriende BMW dealeRT zoeken of iemand met een GS911 bij jou in de buurt.
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Rembekrachtiging R1150RT en nu verder

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

WebWim schreef:
Ik heb wel een bedrijf in Utrecht gevonden die deze ABS kan reviseren voor 350 Euro

Groeten

Wim
Als dit bedrijf zegt dat ze voor €350 de ABS pomp kunnen reviseren dan zou ik meteen aandelen kopen daar. Het reviseren van de ABS pomp zoals gemonteerd op de 1150RT en 1200Rt tot halverwege 2006 kost bij de meeste bedrijven zo rond de €1000...... De bedrijven die dit doen sturen allemaal de pomp op naar een bedrijf in Duitsland omdat zij de enige zijn voor zover bekend die deze pompen kunnen reviseren.

Ik verwacht dat het bedrijf die jij gesproken hebt de ABS probleempjes van de 1200RT (koolborstels versleten) verward met de 1150RT ABS pomp.

Op zich is jouw verhaal niet heel vreemd. Het ABS wordt door de meeste berijders nooit aangesproken.....wij BMW rijders anticiperen natuurlijk dus ABS is soort van overbodig Big RT Smile
Nu, die ene keer dat het ABS wordt aangesproken wordt het plots uit zijn winterslaap gehaald en moeten de klepjes in de ABS pomp gaan werken.......en dat loopt plotseling niet meer zo lekker met als gevolg......knipperende ABS lampjes.
Uiteraard hoeft dit bij jou niet het geval te zijn maar een tijdje geleden heb ik het met een RT/GS expert hierover gehad.

"Af en toe op een stuk weg waar wat zand ligt even iets harder remmen om het ABS z'n werk te laten doen kan geen kwaad". Puur om de boel gangbaar te houden.

Uiteraard ben ik geen expert dus aan bovenstaande kunnen geen rechten ontleend worden en het remmen op een stuk wegdek met zand er op is voor eigen risico 8)_
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
WebWim
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2016, 10:34
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Rembekrachtiging R1150RT en nu verder

Ongelezen bericht door WebWim »

Ik ben bij de BMW dealer geweest en hij heeft de storing uitgelezen rempomp is defect
Kosten incl. Demontage nieuwe rempomp en als nodig is leidingen en een remcilinder voor achter.
3000 Euro
Dat koste de fiets al 2e hands
Ga toch zelf de rem/ABS pomp demonteren en naar BBA-REMAN in Utrecht brengen kosten 395 excl BTW
Dan krijg ik mijn eigen pomp weer terug, boj de dealer kon er nog wat bijkomen als de andete pomp verschillende niveaus had dan moesten ook de leidingen vernieuwd worden die direct op de pomp zitten

Jullie horen nog van mij
Bedankt voor de steun en goede raad
WebWim
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2016, 10:34
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Rembekrachtiging R1150RT en nu verder

Ongelezen bericht door WebWim »

Heb net contact gehad met de firma in Utrecht.

Deze zijn gestopt met deze rem-pompen te reviseren :evil:

Ga verder zoeken

Wim
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Rembekrachtiging R1150RT en nu verder

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik was afgelopen week nog bij MSA en Niels Reijn vertelde mij dat de revisie van de ABS pompen door een bedrijf in Duitsland, onlangs in één keer met honderd euro per pomp heeft verhoogd. Ze zien er blijkbaar (meer dan alleen) brood in.

De ABS 2 (van de 850 en 1100 serie) die ik heb, zit op ruim 1100 euro en de iABS (van de 1150 serie) gaat richting de 1300 euro. Deze bedragen zijn inclusief uit- en inbouwen en inclusief 21% BTW. ABS 2 is overigens minder storingsgevoelig dan iABS. Hoe het zit met de 1200 weet ik niet.

Ook heb ik toen weer gehoord dat het jaarlijks doorspoelen belangrijk is. Het is goed om het ABS soms eens te testen op een afgelegen weg (zonder verkeer).

En natuurlijk heb ik ook hier al gelezen dat het eigenlijk van de zotte is dat je dat bewust moet testen, tenzij het voor jou een oefening is. Maar om de werking ervan te blijven garanderen is en blijft het vreemd. Ik doe dit ook niet met onze auto terwijl het ABS gewoon blijft werken. Uiteraard is het "fris" houden van de remvloeistof ook bij een auto van belang. Al gebeurd dat bij deze laatste niet jaarlijks. Je kunt dit meten.

Of je wel of niet je ABS laat herstellen is aan jou. Ik heb het een aantal jaren geleden wel gedaan. Ik probeer ook te anticiperen, maar weet dat een ongeluk soms in een klein hoekje zit en als het ABS dan in werking treedt en deze jongen blijft op de been, of beter gezegd in het zadel, dan ben ik ongetwijfeld geschrokken, maar wel blij dat ik het heb.

Veel wijsheid en pecunia toegewenst . . .

[groet]

Eilert
WebWim schreef:Heb net contact gehad met de firma in Utrecht.

Deze zijn gestopt met deze rem-pompen te reviseren :evil:

Ga verder zoeken

Wim
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Rembekrachtiging R1150RT en nu verder

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Het meten zal betrekking hebben op het vochtpercentage in de remvloeistof. Het zegt niks over de vervuiling door bijvoorbeeld deeltjes van remslangen verwacht ik zelf. Motorzaken moeten de remslangen vooral op tijd vervangen en dit schijnt nog steeds niet gedaan te worden. Ik kijk bij veel motoren die te koop aangeboden worden en meestal zitten er de te oude remslangen op.
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 10 mei 2017, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Rembekrachtiging R1150RT en nu verder

Ongelezen bericht door EileRT »

Oké Ton. Weer wat geleerd. -top-
Ton1959 schreef:Het meten zal betrekking hebben op het vochtpercentage in de remvloeistof.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Rembekrachtiging R1150RT en nu verder

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Maar dat neemt niet weg Eilert dat ik het jaarlijks verversen van de remvloeistof ook overdreven vind.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Rembekrachtiging R1150RT en nu verder

Ongelezen bericht door Baird »

WebWim schreef:Heb net contact gehad met de firma in Utrecht.

Deze zijn gestopt met deze rem-pompen te reviseren :evil:

Ga verder zoeken

Wim
1:
Kijk hier maar eens, als je hem zelf kunt uitbouwen en opsturen ben je duidelijk voordeliger uit dan bij de dealer, voor het terugplaatsen en systeem vullen/ontluchten is hier op het forum voldoende hulp danwel info te vinden.

https://rhelectronics.de/produkt/type-am1/

2:
Jaarlijks verversen van dit kwetsbare systeem is het goedkoopste wat je kunt doen, incl de koppelingvloeistof verversen kost het een 1/2 liter vloeistof, dus pakweg € 10.= aan materiaal, laat je het doen bij een niet-dealer kost het hooguit 1 manuur, anders zijn het afzetters.
Als je dan ook nog regelmatig op een natte weg vol in de ankers gaat zodat voor en achter het ABS moet ingrijpen wordt ook dat deel van vloeistof doorgespoeld en bewegen de klepjes.

3:
De discussie of verversen jaarlijks of twee-jaarlijks moet gebeuren is een non-discussie: gezien de kosten van een revisie zou je het zelfs 2 keer per jaar kunnen doen. :D
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Rembekrachtiging R1150RT en nu verder

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

EileRT schreef: En natuurlijk heb ik ook hier al gelezen dat het eigenlijk van de zotte is dat je dat bewust moet testen, tenzij het voor jou een oefening is. Maar om de werking ervan te blijven garanderen is en blijft het vreemd. Ik doe dit ook niet met onze auto terwijl het ABS gewoon blijft werken.
[groet]

Eilert
WebWim schreef:Heb net contact gehad met de firma in Utrecht.

Deze zijn gestopt met deze rem-pompen te reviseren :evil:

Ga verder zoeken

Wim
In je auto of alle overige motoren op de markt zit geen rembekrachtiger a la BMW. Om de werking te garanderen moet je af en toe even in de ankers om de klepjes gangbaar te houden. Doe je dat niet dan loopt de boel vast.....op zich niet heel vreemd vind ik. Bij een 1150RT uit 2002 kan het dus zo zijn dat de klepjes al 15 jaar niet bewogen hebben.....
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Rembekrachtiging R1150RT en nu verder

Ongelezen bericht door EileRT »

Ja, het technische verhaal en dus de werking van de ABS pomp/module is mij bekend. BMW heeft dat ooit zo geconstrueerd. De vraag is echter of dit een fijne constructie is. Het antwoord is naar mijn mening een "nee". Er zijn bij veel mensen problemen of problemen geweest met het ABS door of niet periodiek te spoelen en/of niet regelmatig te testen. En nogmaals als het goed functioneert en je moet het ooit eens onverhoopt aanspreken, dan kan het een lifesaver zijn.

Er is op ons forum al heel veel over geschreven. Het is niet mijn bedoeling binnen dit topic van forumlid WebWim een hernieuwde discussie op te zetten over wel of geen ABS met alle soms bijbehorende problematiek. De keuze om het wel of niet te laten repareren is aan hem en de info vanuit dit draadje kan daarbij helpen.

[groet]

Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
WebWim
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2016, 10:34
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Rembekrachtiging R1150RT en nu verder

Ongelezen bericht door WebWim »

Hallo allemaal,

Ik ga de stoute schoenen aantrekken, en ga de pomp uitbouwen en zelf demonteren. :geek:
Ik heb gezien dat dit te doen is en met mijn achtergrond als fijn metaalbewerker/machinebouw eigenlijk wel een uitdaging de buitenkant van de BMW kan ik bijna met mijn ogen dicht er op en er af krijgen..... Dus Jullie horen van mij misschien toch een heel andere draai aan deze discussie over ABS perikelen

Groet WebWim _004

Wim
Haarlem
WebWim
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2016, 10:34
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Rembekrachtiging R1150RT en nu verder

Ongelezen bericht door WebWim »

Hallo hier een update.

Tupperware en tank gedemonteerd
Accu er af en de ABS rempomp er uit gesleuteld
De pomp is voor 50 % gedemonteerd alleen de 2 servo motoren nog er af.
Ik weet nu al waar de storing zit een srrvo loopt normaal en maakt een goed geluid de andere van het achter remdeel loopt zwaar en klinkt anders.
Nu de boutjes nog los, het zijn boutjes met enn drie vleugel kruiskopje en met locktide gelijmd, dus nog even een uitdaging

Jullie horen nog van me

Groeten
WebWim
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Rembekrachtiging R1150RT en nu verder

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Goed bezig! Maak je ook foto's voor de DIY? ;)
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
WebWim
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2016, 10:34
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Rembekrachtiging R1150RT en nu verder

Ongelezen bericht door WebWim »

Zal ik doen

WebWim
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Rembekrachtiging R1150RT en nu verder

Ongelezen bericht door Baird »

Status report, Mr.Spock? quote StarTrek
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Rembekrachtiging R1150RT en nu verder

Ongelezen bericht door Copper »

Interessant, maar ik hoor ook niets meer..... _001
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rembekrachtiging R1150RT en nu verder

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

EN TOEN . . . . ? werd het stil. :O
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
WebWim
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2016, 10:34
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Rembekrachtiging R1150RT en nu verder

Ongelezen bericht door WebWim »

Ja dat klopt, het was even stil

Ik ben 4 weken op vakantie geweest naar Spanje

Het leven gaat toch ook gewoon door

En vond op Marktplaats een ABS pomp, die heb ik opgehaald en ga die komend weekend monteren

Ik heb de oude ABS diverse malen uit en in elkaar gezet maar bijft steeds vastlopen

Kwam later ook een halve ring tegen van een grijszwart materiaal, dus er was meer stuk

Dus het verhaal krijgt een andere wending

En ja Spanje was heerlijk :D
Gesloten

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”