Mistlamp uit+ controlelampje aan
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
- Type: R1150RT
- Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eijsden
Mistlamp uit+ controlelampje aan
Vandaag startte ik en bleef her rode driehoekje branden. Eerst gekeken of de remmen werkten. De servomotor liep, druk was prima en de abs controleerde als normaal. Toen verlichting gecontroleerd en bleek het mistachterlicht het niet te doen. Ook de navigatie laad niet op. Maar.....het groene controlelampje vaan het mistachterlicht deed het wel. Ik zou denken dat als het mistachterlicht het intoetsen, dan doet het controlelampje het ook niet, anders was het geen controlelampje.....
(de navigatie heb ik ooit eens afgetapt van het achterlicht). Dat het mistachterlicht het niet doet daar kan ik nog inkomen, maar dat dit toevallig gestoord is icm met (het draadje van) de navigatie....? De zekeringen heb ik allemaal nagekeken.
De kans dat alletwee de mistlampen tegelijk kapot gaan is heel klein dus de lampen zullen het niet zijn. De zekering is het ook niet, Het controlelampje doet het wel, rara, wat heb ik nu aan mijn fiets hangen ?
Alvast bedankt voor de gedachten
(de navigatie heb ik ooit eens afgetapt van het achterlicht). Dat het mistachterlicht het niet doet daar kan ik nog inkomen, maar dat dit toevallig gestoord is icm met (het draadje van) de navigatie....? De zekeringen heb ik allemaal nagekeken.
De kans dat alletwee de mistlampen tegelijk kapot gaan is heel klein dus de lampen zullen het niet zijn. De zekering is het ook niet, Het controlelampje doet het wel, rara, wat heb ik nu aan mijn fiets hangen ?
Alvast bedankt voor de gedachten
"Rubber onder"
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Mistlamp uit+ controlelampje aan
Klein puntje; je heb het over mistachterlicht, maar ik neem aan dat je de mistlampen vóór bedoelt..
Verder: volgens mij is de elektronica van de 1150RT (nog) niet zo slim dat die een waarschuwing geeft voor kapotte lampen. Bovendien zal het controlelampje parallel geschakeld zijn met de mistlamnpen zelf (of via het relais) en is dat geen controle of de lampen het wel doen, maar meer een indicatie dat je de schakelaar "aan" hebt staan....
Verder: volgens mij is de elektronica van de 1150RT (nog) niet zo slim dat die een waarschuwing geeft voor kapotte lampen. Bovendien zal het controlelampje parallel geschakeld zijn met de mistlamnpen zelf (of via het relais) en is dat geen controle of de lampen het wel doen, maar meer een indicatie dat je de schakelaar "aan" hebt staan....
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
- Type: R1150RT
- Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eijsden
Re: Mistlamp uit+ controlelampje aan
Inderdaad voorzijde. Maar als de schakelaar goed is, de lampen ook en de zekering ook, waar zou ik het dan nog in moeten zoeken ? Ik vind de combinatie apart.....van het branden van het rode lampj, het ontbreken van mistlicht en
"toevallig" zit er geen spanning meer op mijn navigatie (die ik ooit van het achterlicht afgetapt had, dat het wel nog doet)
Ik vind hem raar
"toevallig" zit er geen spanning meer op mijn navigatie (die ik ooit van het achterlicht afgetapt had, dat het wel nog doet)
Ik vind hem raar
"Rubber onder"
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Mistlamp uit+ controlelampje aan
Heb je de basic checks gedaan? Staat er spanning op de fittingen van de mistlampen? De kans dat beide lampen tegelijk stuk gaan is weliswaar klein, maar controleren kan geen kwaad...
Zit er een zwevende zekering in de voedingsdraad naar de navigatie en is die nog heel? Kijk alle zekeringen nog eens na, soms lijkt iets heel, terwijl er toch een breukje in zit. Vervang de zekering van de mistlampen eens....
Als dat echt allemaal heel is, kan je ook nog langs een dealer om de foutmelding uit te laten lezen.
Zit er een zwevende zekering in de voedingsdraad naar de navigatie en is die nog heel? Kijk alle zekeringen nog eens na, soms lijkt iets heel, terwijl er toch een breukje in zit. Vervang de zekering van de mistlampen eens....
Als dat echt allemaal heel is, kan je ook nog langs een dealer om de foutmelding uit te laten lezen.
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- japachap
- Berichten: 771
- Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Re: Mistlamp uit+ controlelampje aan
Mistlampen voor is waarschijnlijk vervuild schakelaar. Blaas door met elektiek contact reiniger en misschien een beetje WD40. Een keer gebeurd bij mij- nooit meer last van gehad.
Driehoek- controleer de acherlamp, lamphouders en contacten. Op de 1150 een defect achterlamp is vaak met de driehoek vermeld en de remlicht is met halve-stroom verlicht.
Driehoek- controleer de acherlamp, lamphouders en contacten. Op de 1150 een defect achterlamp is vaak met de driehoek vermeld en de remlicht is met halve-stroom verlicht.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Mistlamp uit+ controlelampje aan
Mistlampen vóór gaan via een relais, als die het niet doet doen je lampen het ook niet.
R1150RT: als je achterlicht stuk is neemt het remlicht deze functie over door op halve kracht te branden, verder gaat de 'CAN' niet op de R1150RT.
Dus zomaar een draadje aftakken om iets anders te voeden is wel quick & dirty, maar niet altijd even slim, je kunt beter het stadslicht voorzijde of de (niet gebruikte) radio aansluiting gebruiken.
succes
R1150RT: als je achterlicht stuk is neemt het remlicht deze functie over door op halve kracht te branden, verder gaat de 'CAN' niet op de R1150RT.
Dus zomaar een draadje aftakken om iets anders te voeden is wel quick & dirty, maar niet altijd even slim, je kunt beter het stadslicht voorzijde of de (niet gebruikte) radio aansluiting gebruiken.
succes
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
- Type: R1150RT
- Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eijsden
Re: Mistlamp uit+ controlelampje aan
PaPinkelman; Kleine kans, maar..........alletwee de mistlampen waren kapot. Zijkuip eraf, voorscherm eraf en na een half uur ben je dan eindelijk bij de mistlampen.....
Ik denk dat ze al langer kapot waren maar dat me dat nu pas is opgevallen omdat ik naar de oorzaak van het rode driehoekje heb zitten zoeken. Twee keer H3 erin en klaar.
De navigatie bleek een gebroken verbinding op de plek waar ik ooit van het achterlicht had afgetapt. Toeval dus icm her rode lampje. Het bestaat.
En het rode lampje......
Ik had gisteren in de ruit achter mij gekeken om te kijken of het achterlicht het deed. Ja, dat deed het. Remlicht ? Dat deed het ook, maar na de tip van Bert daar vandaag nog eens beter naar gekeken en jawel. Alleen het remlicht brandde als achterlicht functie. Nieuw lampje erin en klaar. Het kan zo simpel zijn maar het verschil tussen aannemen dat beide lampen toch niet toevallig allebei kapot zijn, en kijken of je "achterlicht" en Remlicht het doet is nog een heel groot verschil met controleren of het waar is wat je ziet. Quote van de dag; "Geloof niet alles wat je denkt".
Allen bedankt voor de tips. Opgelost. Chappeau!
Ik denk dat ze al langer kapot waren maar dat me dat nu pas is opgevallen omdat ik naar de oorzaak van het rode driehoekje heb zitten zoeken. Twee keer H3 erin en klaar.
De navigatie bleek een gebroken verbinding op de plek waar ik ooit van het achterlicht had afgetapt. Toeval dus icm her rode lampje. Het bestaat.
En het rode lampje......
Ik had gisteren in de ruit achter mij gekeken om te kijken of het achterlicht het deed. Ja, dat deed het. Remlicht ? Dat deed het ook, maar na de tip van Bert daar vandaag nog eens beter naar gekeken en jawel. Alleen het remlicht brandde als achterlicht functie. Nieuw lampje erin en klaar. Het kan zo simpel zijn maar het verschil tussen aannemen dat beide lampen toch niet toevallig allebei kapot zijn, en kijken of je "achterlicht" en Remlicht het doet is nog een heel groot verschil met controleren of het waar is wat je ziet. Quote van de dag; "Geloof niet alles wat je denkt".
Allen bedankt voor de tips. Opgelost. Chappeau!
"Rubber onder"