Licht naar links trekken R1200RT

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos »

Vraagje...mijn -1200- loopt wat naar links als ik mijn handen loslaat, ik kan dit opvangen door wat tegen te gaan hangen, het is dus niet dat ie meteen linksaf slaat.

Heb het e.e.a. over dit fenomeen gelezen bij de R11XX, maar die heb ik dus niet....zelf ben ik er niet mee bekend want kom van een rijdend betonblok af (Pan 1300), het wat beweeglijkere is voor mij dus helemaal nieuw.

Motor is bij mijn weten vrij van schade (ook geen sporen van), nieuwe banden en goed op spanning.

Hoort dit zo?
BMW R1200RT '11 Thundergrey Metallic
Lifestyle Edition|ESA II|RDC|ASC|CC|Helibars Tour Performance|BMW Topkoffer|BMW Cilinderbeschermers|XT-009 Tracker
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bert M »

Een aantal K1600 fietsen schijnt het ook te hebben gehad (zelf overigens nooit iets van gemerkt). Sommigen stelden destijds dat het met de aandrijflijn te maken had en anderen bleken de ervaring met name te hebben na het monteren van niet-gehomologeerde banden. Het is altijd een mysterie gebleven. Ik heb wat oplossingen op het wereldwijde web gezien waarbij er wat vulplaatjes in de voorwielophanging werden geplaatst, maar dat leidde er toe dat bij rechtuit rijden het stuur een graadje of drie verdraaid stond. Lijkt mij een heel slecht plan om daarmee te gaan rijden. Van de R1200RT heb ik er verder nooit iets over gehoord.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door RToon »

je schrijft dat je het met tegenhangen kunt opvangen
heb je wat gewicht in de linker zij koffer zitten ????
zit je wel recht op de motor ???
misschien raar maar zit de brandstof tank vol en heb je er dan ook last van ????
is hij goed gesynchroniseerd misschien trekt de linkerkant wat harder als de rechterkant van de boxer ??
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Bij mij is de rechter koffer altijd gevuld met kleding en de linker koffer leeg (kan de helm mooi in, of mijn tas), dat geeft al een klein effect naar rechts (maar niet storend). Iets anders zitten vangt dit al op. Ik kan overigens gewoon met losse handen rijden.

Het geeft aan dat het heel gevoelig is.

Eric
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos »

Ik weet wel dat het grootste gedeelte van de tank links zit....

Zonder koffers doet ie het ook dus daar ligt het niet aan, het is niet heel veel maar het is er wel.

Synchroniseren heeft volgens mij alleen effect op stationairloop en niet onder last, maar het moet nog gebeuren hoor.
BMW R1200RT '11 Thundergrey Metallic
Lifestyle Edition|ESA II|RDC|ASC|CC|Helibars Tour Performance|BMW Topkoffer|BMW Cilinderbeschermers|XT-009 Tracker
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Baird »

RToon schreef: 16 aug 2017, 13:04 knip knip
is hij goed gesynchroniseerd misschien trekt de linkerkant wat harder als de rechterkant van de boxer ??
Nou heb ik een hoop onzin in mijn leven gehoord maar deze is fantastisch :lol: :lol: :lol: :lol:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos »

Zo wilde ik t niet noemen ;) was goed bedoeld van RToon, maar het komt daar zeer zeker niet door.
BMW R1200RT '11 Thundergrey Metallic
Lifestyle Edition|ESA II|RDC|ASC|CC|Helibars Tour Performance|BMW Topkoffer|BMW Cilinderbeschermers|XT-009 Tracker
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door scan »

Baird schreef: 16 aug 2017, 17:56
RToon schreef: 16 aug 2017, 13:04 knip knip
is hij goed gesynchroniseerd misschien trekt de linkerkant wat harder als de rechterkant van de boxer ??
Nou heb ik een hoop onzin in mijn leven gehoord maar deze is fantastisch :lol: :lol: :lol: :lol:
Dat betekent dan ook dat de linkerkant eerder op de plaats van bestemming is... _001
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Rebel »

Ik heb hetzelfde fenomeen met mijn R1150RT maar wijkt af naar rechts bij mij.
Bij aanschaf had ie het niet maar pas na montage nieuwe banden.
Ook veel gezocht wat dit kon zijn, maar kwam er hierdoor niet uit.

Toen ik een paar weken geleden bij De Knalpot was, eens gevraagd of zij het herkenden.
Antwoord kwam al vrij snel;
"Dan is ie niet op de goede manier gebalanceerd en zit het lood teveel aan een kant en/of teveel naar buiten"

Bij mij zit het lood allemaal aan de linker kant en vrij ver naar buiten.
Ik kan nog niet bevestigen of dit ook waar is want ik heb mijn wielen nog niet opnieuw laten balanceren.
Volgens zeggen is met name het voorwiel erg gevoelig hiervoor.
Vond het wel een plausibel verhaal omdat het bij mij pas begon na nieuwe banden en balanceren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos »

Met de oude banden deed ie het al, nu met de nieuwe nog steeds maar wel minder.

Je verhaal klinkt inderdaad plausibel maar volgens mij geeft een balanceerapparaat aan waar er geplakt moeten worden, links of rechts van de velg.

Als het echt zo is wat je zegt dan vind ik dat BMW wel een ontwerpfoutje gemaakt heeft hoor....maar dat hebben ze met wel meer dingen :mrgreen:
BMW R1200RT '11 Thundergrey Metallic
Lifestyle Edition|ESA II|RDC|ASC|CC|Helibars Tour Performance|BMW Topkoffer|BMW Cilinderbeschermers|XT-009 Tracker
Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos »

Vandaag eens mijn 'lading' in de rechter koffer gedaan, en verdomd....hij wil weer rechtuit, nog wel met een lichte neiging naar links maar het is al een verbetering!
BMW R1200RT '11 Thundergrey Metallic
Lifestyle Edition|ESA II|RDC|ASC|CC|Helibars Tour Performance|BMW Topkoffer|BMW Cilinderbeschermers|XT-009 Tracker
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Rebel »

Heb je een fotootje van je voorwiel met het lood?
Ben benieuwd hoe het bij jou zit


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden Pro
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos »

Bij mij zit het aan beide kanten.
BMW R1200RT '11 Thundergrey Metallic
Lifestyle Edition|ESA II|RDC|ASC|CC|Helibars Tour Performance|BMW Topkoffer|BMW Cilinderbeschermers|XT-009 Tracker
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Baird »

Rebel schreef: 17 aug 2017, 21:31 Ik heb hetzelfde fenomeen met mijn R1150RT maar wijkt af naar rechts bij mij.
Bij aanschaf had ie het niet maar pas na montage nieuwe banden.
Ook veel gezocht wat dit kon zijn, maar kwam er hierdoor niet uit.

Toen ik een paar weken geleden bij De Knalpot was, eens gevraagd of zij het herkenden.
Antwoord kwam al vrij snel;
"Dan is ie niet op de goede manier gebalanceerd en zit het lood teveel aan een kant en/of teveel naar buiten"

Bij mij zit het lood allemaal aan de linker kant en vrij ver naar buiten.
Ik kan nog niet bevestigen of dit ook waar is want ik heb mijn wielen nog niet opnieuw laten balanceren.
Volgens zeggen is met name het voorwiel erg gevoelig hiervoor.
Vond het wel een plausibel verhaal omdat het bij mij pas begon na nieuwe banden en balanceren.
Het lood op je voorwiel zit op de correcte plaats en erg veel lijkt het ook niet, zo'n 25 gram zo te zien. Dit zal bij jou de oorzaak niet zijn.
Nieuwe banden sturen veel lichter dan versleten banden dus zal je het eerder merken.......

Voor de R11X0RT is het een bekend fenomeen: aan de rechterkant zit veel meer benzine door de vorm van de tank, daarom is hij zwaarder aan die kant tot je tank nagenoeg leeg is.
Een ander veel genoemde oorzaak is dat hier in het rechtsrijdende Europa de bolling van de straat ook naar rechts afloopt i.v.m. waterafvoer en de motor liever het heuveltje afrolt dan er tegen op. Bij de R1100RT kon je nog straffeloos de shim tussen het achterwiel en de kardan verwijderen, de remschijf zit op de kardan, bij de R1150RT zit die op het wiel en verplaats je ook de remschijf etc.

Waarom die 1200 dan naar links gaat blijft nog even een raadsel, zou een beetje met gewichten spelen in de koffers
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Rebel »

Ik heb al veel verschillende motoren gehad en die gingen allemaal netjes rechtuit.
Dit is de eerste motor waarmee ik dit heb.
Blijf het een vreemd verhaal vinden en lijkt mij niet normaal.
En waarom pas na montage van de nieuwe banden?????

Zie ook http://www.vfroc.nl/forumVFR/index.php? ... 392&page=2 waar onderstaande beschreven wordt.
Let vooral op de radiale krachten die invloed uitoefenen op met name het voorwiel in dit verhaal.
Volgens mij zijn dat de krachten waarover we het hier hebben en naar links of naar rechts neigen kan verklaren.
Maar hang me er niet aan op . . . . ik ben ook geen expert _001


Grappig: zoveel mensen, zoveel meningen..... En zet 3 experts bij elkaar, dan krijg je 3 verschillende meningen.....
Ten eerste moeten jullie (alle lezers, niet alleen de experts) begrijpen wat de verschillen zijn tussen wat hier statisch balanceren en dynamisch balanceren genoemd wordt.
Bij statisch balanceren voeg je gewicht op de velg toe (meestal in het midden van de velg) totdat het wiel overal even zwaar is. Er is dus geen punt meer wat op de balanceerbok steeds naar beneden zakt. Statisch balanceren kan je ook op de betere balanceermachines, die rekenen dat dan voor je uit (desgewenst tot op 1 gram nauwkeurig).
Bij dynamisch balanceren op de balanceermachine krijg je zowel de waardes voor statisch als ook voor dynamisch balanceren te zien. Kies je ervoor om dynamisch te balanceren, dan heb je wel meer lood (of zink, of gecoat ijzer) nodig, maar het wiel is dan zowel statisch als dynamisch in balans (al zit er vaak een zeer kleine afrondingsfout van een paar gram in). Dus als je deze theorie begrijpt, dan kan je NOOIT volhouden dat statisch balanceren beter zou zijn, behalve dan dat je minder balanceermateriaal gebruikt.

Ik concludeer uit de praktijk dat JUIST bij het voorwiel dynamisch balanceren extreem belangrijk is. Juist bij het voorwiel geeft een dynamische onbalans (terwijl hij statisch wel in balans is) vaak een slingering in het voorwiel bij 70-80 km/u. Dit komt met name doordat het voorwiel vrij gemakkelijk radiaal kan roteren (doordat het gelagerd is in het balhoofd). Ik heb tientallen voorwielen die op een statische machine gebalanceerd waren dynamisch gebalanceerd, met in vrijwel alle gevallen een zeer goed merkbare verbetering, tot zelfs volledige oplossing van genoemde problemen. Rikus heeft wel in zoverre gelijk dat het effect van een dynamische balancering bij een voorwiel minder is doordat de velg minder breed is (velgbreedte moet je op de machine ook invoeren). Maar de machine geeft dan simpelweg aan dat je meer balanceergewicht moet toevoegen. Bij de meeste achterwielen is het effect van een dynamische onbalans veel minder omdat enerzijds de massatraagheid van de achtervelg + remschijf + kettingwiel + band groter is dan de voorkant, en anderzijds het achterwiel niet of nauwelijks radiaal kan roteren (of de wiellagers en/of achtervorklagers moeten versleten zijn.
Door de grotere massa is de kans op een afwijking in statische en dynamische onbalans ook groter. Je ziet dan ook op de meeste motoren dat er meer balanceergewicht op het achterwiel zit dan op het voorwiel (vooral bij statisch balanceren is het verschil groter).

Dit verklaard ook grotendeels waarom er in de racerij statisch gebalanceerd wordt. Niet alleen zijn daar de velgen, schijven en banden veel nauwkeuriger geproduceerd, maar ze zijn ook fors lichter, waardoor de onbalans ook fors minder zal zijn. Daarnaast zal door een combinatie van slijtage en oppikken van vreemd materiaal (marbles, steentjes etc.) de balans al zeer snel verstoord zijn. Verder rijden de heren coureurs al in het grensgebied van de banden en de motor, waardoor er eigenlijk continue onbalans in de motor zit. Je ziet de motoren dan ook zeer vaak duidelijk slingerend de bocht uitkomen, vandaar ook dat er een stuurdemper op zit. Het beetje dat er door de onbalans in de banden nog bijkomt valt eigenlijk weg tegen de rest.....

Mocht er trouwens behoefte aan zijn, dan kan ik met zowel voor- als achterwielen wel eens demonstreren wat het verschil is. Doe dan eens een sleuteldag, treffen of toerrit bij mij op de locatie, en ik kan m.b.v. proefrijden aantonen dat dynamisch balanceren voor straatgebruik te prefereren is (maar dat wil nog steeds niet zeggen dat het in alle gevallen noodzakelijk is).
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Rebel »

Bennos schreef: 18 aug 2017, 08:18 Met de oude banden deed ie het al, nu met de nieuwe nog steeds maar wel minder.

Je verhaal klinkt inderdaad plausibel maar volgens mij geeft een balanceerapparaat aan waar er geplakt moeten worden, links of rechts van de velg.

Als het echt zo is wat je zegt dan vind ik dat BMW wel een ontwerpfoutje gemaakt heeft hoor....maar dat hebben ze met wel meer dingen :mrgreen:


Howdy Doody :mrgreen: Volgens mij is dit een goede balanceermethode die heel veel gebruikt wordt voor motorbanden.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos »

Baird schreef: 20 aug 2017, 22:32
Voor de R11X0RT is het een bekend fenomeen: aan de rechterkant zit veel meer benzine door de vorm van de tank, daarom is hij zwaarder aan die kant tot je tank nagenoeg leeg is.
Gisteren de kuip eraf gehad, heel goed te zien dat het grootste gedeelde (bijna helemaal) van de tank dus links zit, inclusief de pomp.

Tegenovergestelde van de R11XX serie dus.

Verbazingwekkend hoe makkelijk die kuip te demonteren is trouwens _004
BMW R1200RT '11 Thundergrey Metallic
Lifestyle Edition|ESA II|RDC|ASC|CC|Helibars Tour Performance|BMW Topkoffer|BMW Cilinderbeschermers|XT-009 Tracker
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Baird »

Rebel schreef: 21 aug 2017, 01:53
Bennos schreef: 18 aug 2017, 08:18 Met de oude banden deed ie het al, nu met de nieuwe nog steeds maar wel minder.

Je verhaal klinkt inderdaad plausibel maar volgens mij geeft een balanceerapparaat aan waar er geplakt moeten worden, links of rechts van de velg.

Als het echt zo is wat je zegt dan vind ik dat BMW wel een ontwerpfoutje gemaakt heeft hoor....maar dat hebben ze met wel meer dingen :mrgreen:


Howdy Doody :mrgreen: Volgens mij is dit een goede balanceermethode die heel veel gebruikt wordt voor motorbanden.
Leuk, maar wel statisch dus. Je eigen verhaal roemt juist het dynamisch balanceren en dat gebeurd hier niet (heb niet het hel filmpje gezien als maar als wtb/vlgb kan ik me wel iets voorstellen hoe het verder gaat :mrgreen: )

Je moet eerst vaststellen OF je een probleem hebt: moet jij constant tegen je linker stuurhelft duwen totdat je er moe van wordt? Nee, moet je maar een klein beetje duwen: dan heb je gewoon een R1150RT met een zware tank rechts en een krukas die in de lengterichting draait ....... :D Kijk eens hoe je banden er uit zien na 10k km, je zult zien dat die assymetrisch gesleten zijn, is normaal voor deze fiets.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos »

Maarre, het ging in eerste instantie over het licht naar links trekken van mijn -1200-
BMW R1200RT '11 Thundergrey Metallic
Lifestyle Edition|ESA II|RDC|ASC|CC|Helibars Tour Performance|BMW Topkoffer|BMW Cilinderbeschermers|XT-009 Tracker
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Rebel »

Bennos schreef: 21 aug 2017, 09:33 Maarre, het ging in eerste instantie over het licht naar links trekken van mijn -1200-
Sorry Bennos, we moeten wel on topic blijven idd. :oops:
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos »

Geeft niks hoor :mrgreen:
BMW R1200RT '11 Thundergrey Metallic
Lifestyle Edition|ESA II|RDC|ASC|CC|Helibars Tour Performance|BMW Topkoffer|BMW Cilinderbeschermers|XT-009 Tracker
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Baird »

Bennos schreef: 21 aug 2017, 09:33 Maarre, het ging in eerste instantie over het licht naar links trekken van mijn -1200-
Prima ;) : Rij dan je tanks eens zover mogelijk leeg, dan is er het minste verschil tussen rechts en links: wat doet hij dan?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos »

Lijkt echt door een volle tank te komen, als ie op een kwart staat is het zo goed als weg maar het e.e.a. is ook afhankelijk van de weg.

Met belading in rechter koffer en volle tank loopt ie ook mooi rechtuit.
BMW R1200RT '11 Thundergrey Metallic
Lifestyle Edition|ESA II|RDC|ASC|CC|Helibars Tour Performance|BMW Topkoffer|BMW Cilinderbeschermers|XT-009 Tracker
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Je motor heeft geen probleem.
Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos »

Vertel?

De jouwe doet t ook?
BMW R1200RT '11 Thundergrey Metallic
Lifestyle Edition|ESA II|RDC|ASC|CC|Helibars Tour Performance|BMW Topkoffer|BMW Cilinderbeschermers|XT-009 Tracker
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door RToon »

die van mij in ieder geval niet
maarja dat is ook een R1100RT :mrgreen: :mrgreen:
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Ton1959 schreef:Je motor heeft geen probleem.
Het kan inderdaad aan een lichamelijke "afwijking" liggen. Ik merk bij mezelf dat ik de neiging heb om niet helemaal recht te zitten, waardoor het lijkt dat de motor naar één kant hangt. Oorzaak is dat mijn knieën niet helemaal gelijk in de kuip vallen. Net alsof m'n ene bovenbeen net iets langer is dan de andere, wat ik verder overigens nooit ergens aan merk. Als ik iets ga verzitten is het gevoelsmatige hangen weer over.

Hartelijke groet,

Nico

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bennos schreef: 02 sep 2017, 12:05 Lijkt echt door een volle tank te komen, als ie op een kwart staat is het zo goed als weg maar het e.e.a. is ook afhankelijk van de weg.

Met belading in rechter koffer en volle tank loopt ie ook mooi rechtuit.
Eigenlijk geef je zelf het antwoord al. Er is geen probleem omdat je motor maar een klein beetje naar links trekt en dit afhankelijk is van onder andere de weg de hoeveel brandstof en de inhoud van de koffers. Als je het stuur vasthoud balanceer je niet alleen met je lichaam maar ook met je stuur. Als je het loslaat wat op zich al niet echt een goed idee is dan balanceer je de motor vooral met je bovenlichaam. En dat is net weer even anders. Als de bandenslijtage vrij normaal is zou ik me geen zorgen maken. Bij elke motor voelt dat in balans houden weer net iets anders. Sommige motoren willen niks liever dan een rechte lijn volgen en andere zijn vrij losjes in het stuur en gevoelig voor de belading van de motor.

Groet Ton
Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos »

Mijn vorige, een ST1300, liep altijd als op rails bij handjes los.

Of ik nou alles in de rechter of de linker koffer propte, maakte niets uit.

Tank zit ook exact in het midden en bestaat uit 2 delen, grootste hoeveelheid brandstof bevindt zich extreem laag in het frame en de rest in de zichtbare tank.

Hij had ook een erg laag zwaartepunt.

Mijn rug heeft een hele lichte afwijking (scoliose), misschien komt het daar wel door :mrgreen:
BMW R1200RT '11 Thundergrey Metallic
Lifestyle Edition|ESA II|RDC|ASC|CC|Helibars Tour Performance|BMW Topkoffer|BMW Cilinderbeschermers|XT-009 Tracker
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bennos schreef: 02 sep 2017, 19:59 Mijn vorige, een ST1300, liep altijd als op rails bij handjes los.

Of ik nou alles in de rechter of de linker koffer propte, maakte niets uit.

Tank zit ook exact in het midden en bestaat uit 2 delen, grootste hoeveelheid brandstof bevindt zich extreem laag in het frame en de rest in de zichtbare tank.

Hij had ook een erg laag zwaartepunt.

Mijn rug heeft een hele lichte afwijking (scoliose), misschien komt het daar wel door :mrgreen:
Voor mij hebben de rug afwijkingen net zoals scoliose wel effect tijdens het motorrijden daar kan ik over meepraten. Daarom ga ik liever door rechter bochten dan werkt de rug niet tegen. Na lange ritten over minder goede wegen zit ik dan ook echt niet recht op de motor. Maar ja dat is maar één van mijn rug probleempjes. Gewoon rijden en niet teveel over nadenken.
Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos »

Bij mij ook, maar niet in het bochtengedrag, heeft wel invloed op hoelang ik het uithoudt, soms 1,5 uur achter elkaar en soms moet ik na een uur al even stoppen.
BMW R1200RT '11 Thundergrey Metallic
Lifestyle Edition|ESA II|RDC|ASC|CC|Helibars Tour Performance|BMW Topkoffer|BMW Cilinderbeschermers|XT-009 Tracker
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Rebel »

Gisteren en vandaag bezig geweest met mn R1150RT projectje (remleidingen vervangen en spoelen iABS) en daarvoor moest de tank eraf.
Nou had ik de dag ervoor toevallig net getankt, dus zat de tank nokvol benzine.
Bij het lichten van de tank merkte ik een best groot verschil in gewicht tussen links en rechts.
Ik had eigenlijk nooit verwacht dat het verschil zo groot zou zijn, opmerkelijk gewoon ;)
Nou neigt mijn motor ook wat naar rechts met handen los, wat het toch zou kunnen verklaren.
Ik heb ook het idee dat door de constructie van de tank dat extra gewicht vrij ver naar onder, naar voren en naar rechts zit tov het midden.
Dit kan idd best wel net zo'n effect hebben alsof je jezelf naar rechts verplaatst.

Ik zou dat gewicht wel eens willen compenseren met gewichten in de radiobak/handschoenenvakje links, om
zo te kijken of dat licht naar rechts neigen dan weg gaat.

Weet iemand toevallig wat de inhoud links is en de inhoud rechts is bij volle tank, want dan
kan ik het gewicht precies bepalen (benzine weegt ongeveer 700 gram/liter)?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Rebel schreef: 30 okt 2017, 02:35 Gisteren en vandaag bezig geweest met mn R1150RT projectje (remleidingen vervangen en spoelen iABS) en daarvoor moest de tank eraf.
Nou had ik de dag ervoor toevallig net getankt, dus zat de tank nokvol benzine.
Bij het lichten van de tank merkte ik een best groot verschil in gewicht tussen links en rechts.
Ik had eigenlijk nooit verwacht dat het verschil zo groot zou zijn, opmerkelijk gewoon ;)
Nou neigt mijn motor ook wat naar rechts met handen los, wat het toch zou kunnen verklaren.
Ik heb ook het idee dat door de constructie van de tank dat extra gewicht vrij ver naar onder, naar voren en naar rechts zit tov het midden.
Dit kan idd best wel net zo'n effect hebben alsof je jezelf naar rechts verplaatst.

Ik zou dat gewicht wel eens willen compenseren met gewichten in de radiobak/handschoenenvakje links, om
zo te kijken of dat licht naar rechts neigen dan weg gaat.

Weet iemand toevallig wat de inhoud links is en de inhoud rechts is bij volle tank, want dan
kan ik het gewicht precies bepalen (benzine weegt ongeveer 700 gram/liter)?
Het gewichtsverschil hoeft niet veel te betekenen. Je hebt nu alleen de tank in je handen maar je weet niet hoe de het gewicht van de motor buiten de tank om al verdeelt is. Door het camber van de weg zijn voertuigen in Nederland vaak meer geneigd om naar rechts te haan bij loslaten van het stuur.Degene die op de motor zit houd de motor toch al in balans tijdens het rijden tenminste als het gewichtsverschil niet te groot is . Ik kon dus wel merken toen ik een keer met een grote auto accu in mijn zijkoffer reed. Zelfs al is het gewicht dus helemaal in balans dan wil dat nog niet zeggen dat je motor rechtuit rijd bij het stuur loslaten.
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Rebel »

@Ton1959 ; Ja daar heb jij dan weer gelijk in. De gewichtsverdeling van de motor zonder tank kan ook anders zijn idd.

Blijft mij toch intrigeren, vooral omdat al mijn vorige motoren dit niet hadden.
(Honda NightHawk 750SC, Yamaha TDM 900, Yamaha Fazer FZ6, K1200R, R1200GS 2009, R1200GS DOHC 2012)
En het verhaal van de bolling van de weg gaat bij mij ook niet op want als ik links ga rijden, loopt ie ook naar rechts

Mijn voorband (BT023) is nu 4000km oud en begint al slijtage te vertonen (cuppen).

Aan de achterband zie ik normaal slijtagepatroon.
Bij mijn laatste GS deed ik ongeveer 12000 met voor en achterband (Metzeler Tourance).
Dat ga ik op de RT niet halen zo, vooral voor niet.

Hmmm _001

Ik ga toch nog eens langs bij Reco en kijken wat hij ervan zegt.
Ik wil gewoon weten waardoor het komt :mrgreen:

En dat een 1200RT dit doet naar links is ook niet normaal lijkt mij, daar moet mi een oorzaak voor
aan te wijzen zijn.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Rebel schreef: 01 nov 2017, 00:27 @Ton1959 ; Ja daar heb jij dan weer gelijk in. De gewichtsverdeling van de motor zonder tank kan ook anders zijn idd.

Blijft mij toch intrigeren, vooral omdat al mijn vorige motoren dit niet hadden.
(Honda NightHawk 750SC, Yamaha TDM 900, Yamaha Fazer FZ6, K1200R, R1200GS 2009, R1200GS DOHC 2012)
En het verhaal van de bolling van de weg gaat bij mij ook niet op want als ik links ga rijden, loopt ie ook naar rechts

Mijn voorband (BT023) is nu 4000km oud en begint al slijtage te vertonen (cuppen).

Aan de achterband zie ik normaal slijtagepatroon.
Bij mijn laatste GS deed ik ongeveer 12000 met voor en achterband (Metzeler Tourance).
Dat ga ik op de RT niet halen zo, vooral voor niet.

Hmmm _001

Ik ga toch nog eens langs bij Reco en kijken wat hij ervan zegt.
Ik wil gewoon weten waardoor het komt :mrgreen:

En dat een 1200RT dit doet naar links is ook niet normaal lijkt mij, daar moet mi een oorzaak voor
aan te wijzen zijn.
Ligt bij jou R1150RT standaard ook nog die ring /spacer tussen de bevestiging van het achterwiel? Ik ben benieuwd of de wielen in lijn staan. Er is al wel eerder of dit gewichtsverschil gesproken op het forum maar ik weet niet of er een duidelijke oplossing is gekomen of een oorzaak.
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Rebel »

Jep, bij mij zit er een hele dunne ring tussen.

Ik kwam ook nog een oud draadje tegen waarin ook de tankbalans als oorzaak wordt aangegeven viewtopic.php?t=127

En hier gaat het er ook over maar dan over de stand van het voorwiel tov het achterwiel.
Volgens mij staan deze ook niet precies in lijn (Ga ik zaterdag eens meten)
http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... hts-1.html

En hier hebben ze het weer over de balans van de tank en dat dit te compenseren is door extra gewicht in de radiobak te stoppen.
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=114

Ik ben ook wel nieuwsgierig hoe dat bij de R1200RT dan is want daar is de tank wel aardig symetrisch.
Dus dan kan daar de oorzaak ergens anders zitten. Staan daar de wielen wel in lijn of is hier ook sprake
van verschil voor tov achter. ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Rebel schreef: 01 nov 2017, 22:34 Jep, bij mij zit er een hele dunne ring tussen.

Ik kwam ook nog een oud draadje tegen waarin ook de tankbalans als oorzaak wordt aangegeven viewtopic.php?t=127

En hier gaat het er ook over maar dan over de stand van het voorwiel tov het achterwiel.
Volgens mij staan deze ook niet precies in lijn (Ga ik zaterdag eens meten)
http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... hts-1.html

En hier hebben ze het weer over de balans van de tank en dat dit te compenseren is door extra gewicht in de radiobak te stoppen.
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=114

Ik ben ook wel nieuwsgierig hoe dat bij de R1200RT dan is want daar is de tank wel aardig symetrisch.
Dus dan kan daar de oorzaak ergens anders zitten. Staan daar de wielen wel in lijn of is hier ook sprake
van verschil voor tov achter. ;)
En controleer dan ook eens de speling op achterwiel /wielophanging en dergelijke. Ik weet niet of er bij de montage van het voorwiel nog iets fout kan gaan waardoor het wiel niet de juiste positie kan hebben in de voorvork. Deed de motor het ook al met de vorige banden trouwens?
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Rebel »

Ik heb mn motor pas sinds juni en heb toen meteen andere banden erop laten leggen. Dus heb geen
ervaring met de vorige banden, die overigens helemaal op waren (dot 2009).
Dus daar kan ik het niet mee vergelijken. Het naar rechts neigen ging mij pas daarna opvallen.
Maar ja na de bandenwissel ben ik er ook pas meer mee gaan rijden. ;)
Op zowel voor als achterwiel heb ik geen speling kunnen ontdekken.

Misschien maar eens met wat extra gewicht in de radiobak gaan proberen.
Stuk lood en wat sloten. Bij elkaar 5,8kg.
Staat ongeveer gelijk aan 8,2 liter benzine
Kijken wat dat doet.

Komt ook voor bij andere motoren kennelijk zoals de Triumph Tiger http://www.tiger-explorer.nl/index.php?topic=483.0
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Rebel »

Toch nog even de uitslag van het rijden met extra gewicht in de radiobak.
Vanmorgen de tank volgegooid met benzine en de radiobak extra beladen met het stuk lood en de sloten.
Total extra gewicht 5,8kg, zoveel mogelijk links naar voren en onderin.
In de linker zijkoffer de regenbroek en in de rechter zijkoffer . . . je raad het al . . . de regenjas.
In de topkoffer wat extra handschoenen en m'n broodtrommeltje.
Zo op pad gegaan en op verschillende wegen met verschillende windrichtingen gereden.
In alle gevallen blijft de motor op dezelfde wijze naar rechts neigen op moment je de handen los van het
stuur hebt (met cc erop). Ook verschillende snelheden geprobeerd, maar dat maakt eigenlijk niks uit.
Ook nog eens goed gelet op de houding op de motor. Ik zit vanwege dat naar rechts neigen automatisch
een beetje naar links op de motor. Als je vanuit die positie in een rechte lijn kijkt over de tank naar het
midden van het balhoofd, dan kun je zien dat de motor heel gering naar rechts overhelt.
Wanneer ik met de cc erop op constante snelheid rij en laat mijn handen los gaat hij meteen naar rechts.
Zodra ik met mijn linker vinger heel licht tegen mijn linker handlebar naar voren duw (echt maar minimaal) dan
merk je dat de motor meteen rechtop komt en niet meer naar rechts neigt.
Ik heb ook het gevoel wanneer dat beetje eruit zo zijn ik wel echt recht op de motor zou zitten.
Daarnaast heb ik toch sterk de indruk dat het naar rechts neigen van mijn RT niet door de tankbalans wordt veroorzaakt,
maar door een probleem met de uitlijning of wielen zelf.
Kan zijn dat de stand van het achterwiel tov voorwiel hier debet aan is of er toch iets is met het balhoofd c.q. voorpoten en niet
helemaal lekker zit of afgesteld staat of dat toch het balanceerlood wat allemaal aan de linkerkant zit zorgt voor dit fenomeen.
Ik geloof niet dat het de banden zijn eerlijk gezegd.

Dus dat is heel interessant m.i. en zou iets moeten kunnen zeggen over wat hier mis is.
Mijn motor neigt naar rechts, maar als ik heel minimaal tegen mijn linker handlebar naar voren duw of kleine beetje de rechter handlebar
naar achteren trek, wat zoveel wil zeggen iets naar rechts sturen,
de motor zich naar links opricht en rechtop en dus perfect rechtdoor gaat.
Dus bij het sturen naar rechts gaat hij eerst een klein beetje naar links en dan naar rechts is eigenlijk mijn conclusie. ;)

Ik ben niet technisch genoeg dit verder te onderbouwen, maar ik denk toch dat het iets te maken heeft met de stand van
het achterwiel t.o.v. het voorwiel wat niet in lijn staat.

Ook een nogal grappige discussie hierover bij onze zuiderburen http://forum.bmw-mc-vl.be/phpbb/viewtop ... f=2&t=6867
RT = Rechts Trekken
LT = Links Trekken
GS = Geheel Krom
K = Krom
R = Recht
:mrgreen:
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Rebel »

Ik heb zojuist ook de Gaffelbrug onder (4 bouten) eens losgedraaid. Toen de voorkant
een paar keer in de veren geduwd en daarna de Gaffelbrug weer vastgezet.
Dit om uit te sluiten dat er spanning zit in de voorpoten.
Morgen weer ff proefrijden en kijken wat dat doet 8)_


@Bennos :
Dezelfde methode kun je ook eenvoudig uitproberen bij je R1200RT.
De gaffelbrug van een R1200RT ziet er wel iets anders uit maar principe is hetzelfde.
4 bouten los in de veren drukken een paar keer en gaffelbrug weer vastzetten.
Misschien dat het nog wat uitmaakt.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos »

De mijne ligt momenteel hélèmaal uit elkaar vanwege een schuiver waarbij de linker kop in elkaar gedrukt is.

Alles intern kapot aan de linkerkant, tot distributieketting aan toe....blok moest gesplitst worden om alles te herstellen en staat nu weer in elkaar.

Nu weer opbouwen, gek genoeg is geen van de kuipdelen beschadigd geraakt, enkel de linker koffer heeft fikse schuifschade en het achterframe is krom.

Kunnen we mooi meenemen als we toch bezig zijn _004
BMW R1200RT '11 Thundergrey Metallic
Lifestyle Edition|ESA II|RDC|ASC|CC|Helibars Tour Performance|BMW Topkoffer|BMW Cilinderbeschermers|XT-009 Tracker
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door siebke »

Moet dan toch een aardige schuiveRT zijn geweest, dunkt me :O . En er blijkbaar gelukkig zelf zonder kleerscheuren er vanaf gekomen...of...?
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos »

Dat was een beste schuiveRT ja.....

Op een rotonde, binnenste baan ineens de voorkant kwijt (wegdek m.i. niet best, gemeente denkt daar anders over), rijbaanscheiding lanceerde de fiets dmv de linker cilinderkop.

Ik lag al en schoof richting berm, RT stuiterde nog ff door...

Had wat fikse blauwe plekken maar verder niets, RT kon afgevoerd worden naar de werkplaats van zeer gewaardeerd Pan-forumlid en tevens -1200- rijder, die hem nu weer stukje bij beetje aan het opbouwen is.

Tot nu toe tikken we de 2000 euri aan.
BMW R1200RT '11 Thundergrey Metallic
Lifestyle Edition|ESA II|RDC|ASC|CC|Helibars Tour Performance|BMW Topkoffer|BMW Cilinderbeschermers|XT-009 Tracker
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Baird schreef: 20 aug 2017, 22:32 Waarom die 1200 dan naar links gaat blijft nog even een raadsel, zou een beetje met gewichten spelen in de koffers
Wellicht model voor de Engelse markt? ;)
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Rebel »

Rebel schreef: 02 nov 2017, 23:27 Ik heb zojuist ook de Gaffelbrug onder (4 bouten) eens losgedraaid. Toen de voorkant
een paar keer in de veren geduwd en daarna de Gaffelbrug weer vastgezet.
Dit om uit te sluiten dat er spanning zit in de voorpoten.
Morgen weer ff proefrijden en kijken wat dat doet 8)_


@Bennos :
Dezelfde methode kun je ook eenvoudig uitproberen bij je R1200RT.
De gaffelbrug van een R1200RT ziet er wel iets anders uit maar principe is hetzelfde.
4 bouten los in de veren drukken een paar keer en gaffelbrug weer vastzetten.
Misschien dat het nog wat uitmaakt.
Vandaag woon/werk gedaan onder wisselende omstandigheden met cc erop.
Het naar rechts neigen is idd iets minder geworden door de actie met het loshalen van de gaffelbrug.
Dus de methode van een paar keer in de veren drukken en en als laatste de gaffelbrug vastzetten
is wel degelijk van invloed op de stand van de voorpoten/voorwiel.
Het naar rechts neigen is minder geworden maar helaas nog niet weg.
We moeten het waarschijnlijk toch zoeken in de uitlijning van de wielen.
Vraag mij af of ook het achterwiel hierbij nog een rol speelt. Is deze ook uit te lijnen ??????
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Rebel »

Nog eens diverse zaken nagelezen en een verschil ontdekt tussen wat RealOEM zegt en de montagehandleiding van het voorwiel bij aflevering door BMW.
In de BMW aflever handleiding staat er bij de voorwielmontage een 'Afstandbus' genoemd. Deze staat in z'n geheel niet bij de onderdelen
op RealOEM. Ook op mijn RT ontbreekt deze afstandsbus/ring.
Als ik nu de stand bekijk van de remklauwen tov de remschijf L/R, zie ik dat aan de rechterzijde dat het midden van de remklauw
precies op het middel van de remschijf uitkomt. Maar als ik links kijk zie ik dat het midden van de linker remklauw 2 - 2,5mm naar rechts uitkomt
tov het midden van de remschijf.
Dus alsof er 2 - 2,5mm opvulling mist tussen de tachoaandrijving en de linker voorpoot, waardoor de remklauw wel precies op het midden van de remschijf zou uitkomen.
Maar wat is nou waar De montage handleiding van BMW, waar gesproken wordt over een afstandbus of realOEM waar deze bus niet opstaat.
Als ik de mijn motor bekijk zou ik zeggen dat er een kleine opvulling nodig is om de remklauw precies op het midden van de remschijf te krijgen.
Daarmee zou de montagehandleiding van BMW de juiste weergave zijn.

Je kunt ook lezen dat na het vastzetten van de as de veren een paar keer krachtig ingedrukt moeten worden,
voordat je de 2 klembouten vastzet.

Iemand hier die toevallig weet hoe dat zit met die afstandbus ? :roll:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos »

Wordt wel verwarrend zo....ging in eerste instantie over een -1200-

Volgens mij beoordeel je de tekening verkeerd, de bus zit aan de rechterkant van het wiel en links de tacho-aandrijving (bij motoren zonder zit daar ook een afstandsbus, de 1200 bijvoorbeeld).

De bus die jij bedoelt is op de 2e tekening nr. 9.

Zonder bus monteren is onmogelijk, dan knalt je wiel alle kanten op.
BMW R1200RT '11 Thundergrey Metallic
Lifestyle Edition|ESA II|RDC|ASC|CC|Helibars Tour Performance|BMW Topkoffer|BMW Cilinderbeschermers|XT-009 Tracker
Gebruikersavatar
Rebel
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Rebel »

@Bennos: Je hebt gelijk idd 8)_ , ze bedoelen de rechterbus op tekening 1.
Beetje lastig te zien maar kan ook bijna niet anders tov tekening 2.

@Bennos: Hoe gaat het trouwens met je en je motor. Wil het een beetje lukken met de reparatie?
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos »

Big RT Smile

Leuk dat je het vraagt!

De blokhelften staan weer in elkaar, alle pakkingen zijn/worden vernieuwd, ook de ringetjes.

Dan gaat de bak er weer aan en daarna het frame en de rest.

Leuk om te zien hoe alles nog in werkelijk perfecte staat is na 12 jaar en 57K, de hoonsporen staan er nog in, de lagerschalen zijn nauwelijks aangetast en nergens een spoortje van vervuiling te bekennen.

Dat ie goed onderhouden was en nooit een spatje pekel heeft gezien wist ik al, maar dat alles nog werkelijk als nieuw zou zijn had ik niet verwacht.

Helaas heeft Boonstra een zuiger en kop gestuurd met detonatieschade of iets soortgelijks (putjes in zuiger en kop), is een setje met nog maar 11k ervaring dus dat was even goed ruk zeg maar....nu maar wachten wat ik ervoor terug krijg.

Het gaat z'n gangetje dus!
BMW R1200RT '11 Thundergrey Metallic
Lifestyle Edition|ESA II|RDC|ASC|CC|Helibars Tour Performance|BMW Topkoffer|BMW Cilinderbeschermers|XT-009 Tracker
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Rebel schreef: 04 nov 2017, 16:20 @Bennos: Je hebt gelijk idd 8)_ , ze bedoelen de rechterbus op tekening 1.
Beetje lastig te zien maar kan ook bijna niet anders tov tekening 2.

@Bennos: Hoe gaat het trouwens met je en je motor. Wil het een beetje lukken met de reparatie?
Het blijft wel belangrijk om bij de montage van het voorwiel alles in de goed volgorde vast te zetten.
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”