POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ook bedoeld voor de ABS perikelen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

IS DE ABS POMP VAN JE RT WEL EENS DEFECT GERAAKT?

Ja - 1 keer
65
30%
Ja - meer dan 1 keer
23
11%
Nee (gelukkig niet)
130
60%
 
Totaal aantal stemmen: 218

Bas van Dijk
Berichten: 89
Lid geworden op: 03 feb 2017, 15:44
Type: R1150RT
Bijz: 2002 Zilvergrijs
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Bas van Dijk »

Bas van Dijk schreef: 05 apr 2017, 15:17 Interessant.

Het zou wel goed zijn bij de Poll de leeftijd weer te geven?
Ik heb mijn RT 3 weken ,maar de ABS doet het nog, telt dat? :-)

Serieuzer antwoord: mijn R1150RT uit 2002 heeft nog nooit ABS problemen gehad voor zover ik weet, volgens de vorige eigenaar, en volgens het garage logboek wat erbij zat..
Dus ik neem maar aan dat dat klopt.
Inmiddels heeft de pomp het dus begeven, zie ook mijn andere draadjes.

2002, 50.000km op de teller, iABS pomp heeft het begeven nadat ik zelf de remleidingen heb vervangen.
Gebruikersavatar
Arjan.Hagens
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 mar 2012, 17:55
Type: R1250RT
Bijz: Met alle optie's
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Lochem
Locatie: Lochem

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Arjan.Hagens »

Zoals velen ben ook ik het slachtoffer van een kapotte ABS Modulator type 2 op mijn BMW R1200RT van 2007.
Ik vind 800,= tot 900,= € veel geld voor m'n hobby, mede omdat ik al een peperdure Schubert C4 met communicatie heb aangeschaft in 2017.
Na het bekijken van 4 you tube filmpjes heb ik de kerst vakantie gebruikt om de reparatie van de vast zittende koolborstels toch maar zelf te
gaan uitvoeren.
De operatie is geslaagd, en de patiënt is weer springlevend Big RT Smile . Proefrit gemaakt en het ABS lampje gaat weer netjes uit.
De komende dagen nog even de remolie vervangen en plaatwerk monteren en poetsen, en dan met een sip gezicht :( gaan zitten wachten op beter weer.
DKW R 250 (1970 - 1974
Yamaha DS7 (1974 - 1976)
BMW R75/5 (1976 - 1977)
Kawasaki Z650 (1977- 1995)
Suzuki VX 800 (2001 - 2005)
BMW R 1150 RT (2005 - 2015)
BMW R 1200 RT (2015 - 2023)
BMW R 1250 RT Sport (2023 - )
Monteur HKE7
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jan 2018, 17:01
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Brabant

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Monteur HKE7 »

Tja, ik heb ook ja moeten invullen; de mijne is zelfs voor de 2e keer kaduuk.
Mijn 1150Rt is uit 2001 en ik heb hem in 2009 gekocht met 27.000km op de teller. Altijd laten onderhouden door Motoport Den Bosch. In 2014 (77.000km) is na een periode van storingen de ABS-modulator vervangen. Afgelopen vrijdag (100.000km) gingen tijdens de rit opeens de ABS-lampjes knipperen. Na de lunchpauze deed alles het weer maar na 30km was het opnieuw raak. Onderweg aangeklopt bij Motoport Hoogezand voor ruwe inschatting: de pomp werkt, waarschijnlijk is er een sensor kapot. Later die dag bij Motoport Den Bosch laten doormeten: het achterremcircuit werkt niet en heeft veel te veel druk. Voor een 2nd opinion naar Mofra in Rijen maar zij kwamen tot dezelfde conclusie: 19,4bar voor en 79,6bar achter.
Het systeem is jaarlijks doorgespoeld maar de laatste twee beurten door een bekwame monteur (want goedkoper dan Motoport Den Bosch). Gevolg: MP kan (begrijpelijk) geen garantie meer leveren. €1900 (of iets meer) voor een nieuwe, exclusief montage. En hij rijdt zo lekker ...

Na doorlezen van de forumberichten denk ik dat ik twee dingen fout heb gedaan: ik heb de motor wel eens gereinigd met een hogedruk spuit, en ik heb nog nooit op een stil weggetje de ABS getart. Toch blijft het allemaal zuur. Ik heb een revisiebedrijf gevonden in Breda (RECO motorservice) dat voor €1300 de klus klaart (uitbouwen-revisie-inbouwen). Ik heb ook de oude pomp nog en wil kijken wat ik daarmee kan. Ik heb vroeger veel gesleuteld en ben niet bang voor elektronica. En ik heb nu de tijd.
Maar als iemand nog een nuttige tip heeft: ik houd me aanbevolen.
Gebruikersavatar
Dingelbert
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 apr 2009, 22:26
Type: R1200RT
Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Horst
Locatie: Horst aan de Maas

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Dingelbert »

Monteur HKE7 schreef: 01 feb 2018, 10:39 Tja, ik heb ook ja moeten invullen; de mijne is zelfs voor de 2e keer kaduuk.
Mijn 1150Rt is uit 2001 en ik heb hem in 2009 gekocht met 27.000km op de teller. Altijd laten onderhouden door Motoport Den Bosch. In 2014 (77.000km) is na een periode van storingen de ABS-modulator vervangen. Afgelopen vrijdag (100.000km) gingen tijdens de rit opeens de ABS-lampjes knipperen. Na de lunchpauze deed alles het weer maar na 30km was het opnieuw raak. Onderweg aangeklopt bij Motoport Hoogezand voor ruwe inschatting: de pomp werkt, waarschijnlijk is er een sensor kapot. Later die dag bij Motoport Den Bosch laten doormeten: het achterremcircuit werkt niet en heeft veel te veel druk. Voor een 2nd opinion naar Mofra in Rijen maar zij kwamen tot dezelfde conclusie: 19,4bar voor en 79,6bar achter.
Het systeem is jaarlijks doorgespoeld maar de laatste twee beurten door een bekwame monteur (want goedkoper dan Motoport Den Bosch). Gevolg: MP kan (begrijpelijk) geen garantie meer leveren. €1900 (of iets meer) voor een nieuwe, exclusief montage. En hij rijdt zo lekker ...

Na doorlezen van de forumberichten denk ik dat ik twee dingen fout heb gedaan: ik heb de motor wel eens gereinigd met een hogedruk spuit, en ik heb nog nooit op een stil weggetje de ABS getart. Toch blijft het allemaal zuur. Ik heb een revisiebedrijf gevonden in Breda (RECO motorservice) dat voor €1300 de klus klaart (uitbouwen-revisie-inbouwen). Ik heb ook de oude pomp nog en wil kijken wat ik daarmee kan. Ik heb vroeger veel gesleuteld en ben niet bang voor elektronica. En ik heb nu de tijd.
Maar als iemand nog een nuttige tip heeft: ik houd me aanbevolen.
Quispel in Deurne. Doet zelf ook de revisie en is vele, vele, malen goedkoper. Betrouwbaar adres
Peter
Monteur HKE7
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jan 2018, 17:01
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Brabant

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Monteur HKE7 »

Hm, Quispel vele malen goedkoper? Nou nee. Ook zij reviseren niet zelf maar sturen hem op naar dat bewuste adres in Duitsland, net als een handvol andere bedrijven die ik gebeld heb (Jonkers in Vlijmen, Jensen in Nijmegen, Reco in Breda). Vervolgens krijg je wèl 2 jaar garantie op een gereviseerde pomp.
Overigens een prima bedrijf, Quispel, en betrouwbaar. Ik heb daar uiteindelijk mijn motor ingeruild voor een jonger exemplaar uit 2004.
Gebruikersavatar
Dingelbert
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 apr 2009, 22:26
Type: R1200RT
Bijz: Full options, Rapid Bike Kit, Laser uitlaat
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Horst
Locatie: Horst aan de Maas

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Dingelbert »

Monteur HKE7 schreef: 13 feb 2018, 14:08 Hm, Quispel vele malen goedkoper? Nou nee. Ook zij reviseren niet zelf maar sturen hem op naar dat bewuste adres in Duitsland, Overigens een prima bedrijf, Quispel, en betrouwbaar. Ik heb daar uiteindelijk mijn motor ingeruild voor een jonger exemplaar uit 2004.
Klopt toch echt niet. Als ze kunnen repareren ze inmiddels zelf.
Peter
Monteur HKE7
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 jan 2018, 17:01
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Brabant

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Monteur HKE7 »

Hm. Ik heb nog eens navraag gedaan bij Quispel. We hebben allebei gelijk.
De oude ABS-pompen uit bv de 1150RT's die ABS combineren met bekrachtiging worden wel degelijk opgestuurd naar dat ene bedrijf in Duitsland (RH Electronics). Daar worden betreffende onderdelen vervangen door betere exemplaren zodat je er ook 2 jaar garantie op krijgt. Bij MP (waar ze werken volgens BMW-richtlijnen) wordt de hele pomp vervangen door een nieuwe die dus ook weer de bekende aangeboren zwakheden heeft.
Vanaf 2007 heeft BMW de combinatie ABS en bekrachtiging losgelaten dus de ABS-pomp van die motoren - ter herkennen aan de vierkante ipv rechthoekige sleuven in de sensorkrans - worden wèl bij Quispel gereviseerd.
aartjan
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 jul 2010, 23:43
Type: R1200RT
Bijz: altijd
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: biddinghuizen
Locatie: Biddinghuizen

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door aartjan »

heb mn rt1200 net terug , Abs gereviseerd via MSA. Sja kleine 1300, maar met de remmen, geen gedoe. moet goed zijn. en ook de 2 jaar garantie idd.

jongens doen het netjes,

Aart-Jan
Gebruikersavatar
Arjan W
2024
2024
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Arjan W »

Mijn ABS pomp is ook in het verleden gereviseerd. Ik heb de stukken hiervan bij de motor gekregen toen ik deze kocht en heb ook nog contact gehad met de motordealer en de bevestiging gekregen. Op mijn vorige RT met bij 100k. op de teller heb ik geen problemen gehad. Waarschijnlijk is het bij mijn huidige RT gebeurd omdat deze slecht 33k. in 14 jaar had gereden.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door EileRT »

Dát is inderdaad het essentiële punt. RT's met zeer weinig km's hebben en krijgen doorgaans problemen met de ABS pomp vanwege het lange stilstaan en dus eigenaren die denken dat door de weinig gereden kilometers de onderhoudsbeurt wel weer een jaartje opgeschoven kan worden. RT's die regelmatig rijden en dus veel meer kilometers maken, missen deze (jaarlijkse) onderhoudsbeurt niet. Daarbij wordt het gehele remsysteem inclusief ABS pomp gespoeld. Gevolg: zorgeloos doorrijden met een werkende pomp. Of je moet (alsnog) pech hebben . . .
Arjan W schreef: 18 jun 2018, 16:27 Mijn ABS pomp is ook in het verleden gereviseerd. Ik heb de stukken hiervan bij de motor gekregen toen ik deze kocht en heb ook nog contact gehad met de motordealer en de bevestiging gekregen. Op mijn vorige RT met bij 100k. op de teller heb ik geen problemen gehad. Waarschijnlijk is het bij mijn huidige RT gebeurd omdat deze slecht 33k. in 14 jaar had gereden.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Evileddy
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mei 2018, 19:33
Type: Overig R-serie
Bijz: Rockster 80jaar bmw
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Limburg heerlen

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Evileddy »

Gisteren mijn bmw r1150r rockster opgehaald bij Notten motoren. ABS pomp kapot en laten verwijderen . Kosten 400 euro. Zal ik mojn abs missen ??? Nee denk het niet gewoon ouderwets remmen gaat net zo goed .gretz Evileddy :cry: :D
Terry

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Terry »

mijn r1150rt uit 2002 kreeg iabs storingen rond 170000km.

De meest interessante ervaringen waren die waarbij ik ten onrechte dacht dat de rembekrachtiging het niet deed. Want die residual braking is ruk. Je moet wel heel hard knijpen voor een beetje remkracht.

Heb de iabs unit nu uitgebouwd. en meteen andere remleidingen geplaatst.

Het remt nu prima. En belangrijker: voorspelbaarder.
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door RToon »

Had je hem wel al is gereset ???
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Terry

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Terry »

Jazeker. Gereset, geflushed. Andere accu... Ook had ie altijd op tijd onderhoud gehad.

Jammer dat ik geen ABS meer heb, maar die rembekrachtiging en linked brakes mis ik niet.
Gebruikersavatar
bmw-fan
Berichten: 85
Lid geworden op: 12 okt 2019, 14:49
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door bmw-fan »

Daar waar in dit topic steeds genoemd wordt het ''(door)spoelen van de ABS-pomp'' wordt toch gedoeld op het reguliere verversen van de remvloeistof ?

Of behelst deze aktie meer werkzaamheden ?
VF1000R, ZXR750, Sportster 1200, K1200 RS (K589-1998)
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door mkoskamp »

bmw-fan schreef: 24 okt 2019, 15:51 Daar waar in dit topic steeds genoemd wordt het ''(door)spoelen van de ABS-pomp'' wordt toch gedoeld op het reguliere verversen van de remvloeistof ?

Of behelst deze aktie meer werkzaamheden ?
Het betreft hier het periodiek onderhoud waarbij de remvloeistof in alle circuits wordt vervangen.
Flinderman
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mei 2017, 18:29
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Flinderman »

Mijn 1150rt had drie jaar geleden, net voor ik m kocht, een nieuwe pomp. Afgelopen voorjaar was deze ook stuk. Ik heb m laten verwijderen want het leverde levensgevaarlijke situaties op. Ik zit nu weer met vertrouwen in het zadel. Ik gebruik m elke dag voor woon/werk. Ik mis de ABS niet.
Gebruikersavatar
bmw-fan
Berichten: 85
Lid geworden op: 12 okt 2019, 14:49
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door bmw-fan »

''Levensgevaarlijke situaties''... wegvallen remdruk bedoel je ?

In ieder geval een feit: als je rekent op het ABS en het blijkt niet te werken op het moment suprème is er ook een probleem...
VF1000R, ZXR750, Sportster 1200, K1200 RS (K589-1998)
fransgabler

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door fransgabler »

In 2017 een mooie R1150RT gekocht uit 2003, met 40.000 km standaard voorzien van het bekende I-abs systeem met de bekrachtigde pomp. Direct na aankoop - na het doorlezen van o.a. dit forum - aan alle voorwaardes voldaan om de module een een lang leven te gunnen.

Acties:
- Stalen remleidingen laten monteren
- Systeem jaarlijks laten doorspoelen
- 's Winters bij langere stilstand de pomp regelmatig aan het werk gezet vanuit een volle accu aan de druppellader
- Het abs - met alle risico's van dien met zo'n zware motor - regelmatig in werking gezet op gravel, grind of (nat) gras

Ondanks al deze vervulde voorwaarden begaf de pomp het na 32000 km bij de stand 72000 km.

Voor details, kosten anno 2020 en het vervolg, zie:
viewtopic.php?f=32&t=16367&p=160884#p160884

Wellicht zinvol de poll even door te zetten, laatste posts dateren van 2019.
Juist omdat de factor tijd een niet onbelangrijke rol lijkt te spelen bij het functioneren van het systeem. Ook de afschrijving van de motoren nemen af, in tegenstelling tot de kosten van revisie of vervanging van de module.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 08 aug 2020, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik begrijp de bovenstaande posting over het iABS van de 1150 en overigens de eerste series van de 1200 heel goed. Gisteren ben ik weer voor een jaarbeurt bij MSA in Ede geweest. Alle vloeistoffen zijn vervangen. En ja, ook weer de jaarlijkse spoeling van het remsysteem laten doen.

Uiteraard weer gepolst (dat doe ik graag want van vragen stellen word je (doorgaans) wijzer) of Niels (van MSA) nog veel revisies had van de ABS modules. Dat had hij. Op dit moment is het bij RH Electronics in Duitsland erg druk. De pompen zijn een maand weg voordat ze terugkomen.

Weer gehoord dat het ABS2 (welke de 1100 heeft) aanmerkelijk minder storingsgevoelig is dan ABS3 (iABS). Ik ben jaren terug echter wel aan de beurt geweest voor een revisie omdat de eerste eigenaar van mijn RT te weinig aan onderhoud had gedaan in de laatste jaren dat hij de motor had. Dat wist ik en daarom heb ik 1000 euro minder betaald welke later uiteindelijk naar de revisie is gegaan.

Ik heb tegen Niels gezegd dat ik geen zin meer heb om met mijn RT met opzet noodstops te maken om het ABS te laten werken en dus te testen. Dat hoeft ook niet zo zei hij. De pomp doet bij het wegrijden een zelf test.

Mijn mening: ik ben blij dat het ABS op mijn relatief zware motorfiets zit en fingers crossed w.b. het blijven functioneren van mijn ABS2. ABS3 en dus iABS is in mijn ogen een BMW product onwaardig en ondanks alle (voorzorgs)maatregelen die ook fransgabler noemt erg storingsgevoelig.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arjan W
2024
2024
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Arjan W »

Hoi Allemaal, vergeet niet we het over motoren hebben die soms meer dan 20 jaar oud zijn (die van mij is net 18 geworden). Volgens mij is het dan redelijk normaal dat er wel eens iets stuk gaat. Kijkend om mijn heen zie ik weinig andere merken die, na het verzetten van de klok in het najaar, (voor de carona nog dagelijks) woon-werk rijden.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
the rooster
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 aug 2020, 14:49
Type: R1200RT
Land: friesland
Woonplaats of omgeving: Wijckel

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door the rooster »

als ik al deze verhalen lees is het toch wel een manko van BMW ik zit er serieus aan te denken om deze winter de abs uit te bouwen
dat spoelen etc is toch allemaal er omslachtig.
ik wil een rem systeem welke ik kan vertrouwen,anders heeft het voor mij geen meer waarde .
ook de dure reparatie is toch wel een punt van aandacht stel mijn motor is nu 4000 euro waard .
dan zou een vervanging richting de 1000 euro kosten is op deze waarde een te dure reparatie mijn inziens.
maar tot op heden werkt alles nog dus ben ik wellicht te voorbarig
-1200-
fransgabler

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door fransgabler »

Arjan W schreef: 01 sep 2020, 09:48 Hoi Allemaal, vergeet niet we het over motoren hebben die soms meer dan 20 jaar oud zijn (die van mij is net 18 geworden). Volgens mij is het dan redelijk normaal dat er wel eens iets stuk gaat. Kijkend om mijn heen zie ik weinig andere merken die, na het verzetten van de klok in het najaar, (voor de corona nog dagelijks) woon-werk rijden.
Arjan, dat is op zichzelf juist, het is techniek en dat kan een keertje kapot gaan. Zo mag een wiellager ook wel eens vervangen worden voor een paar tientjes en dat gaat voor een heleboel onderdelen op. Daar zal ook niemand een probleem van maken.

Waar het hier om gaat is dat de kosten van herstel zo hoog uitvallen, dat vervanging of revisie economisch onverantwoord zijn in relatie tot de waarde van de RT. Naast de bijna onmogelijke financiële keuze - of het opgeven van het abs/cbs/bekrachtigde systeem door een bypass - kan er vanaf dat moment niet veilig verder gereden kan worden. Helaas geeft het I-ABS/ABS3 vooraf geen tekenen dat het kapot dreigt te gaan, het geeft in één keer - en onherstelbaar voor reparatie langs de kant van de weg - de geest.

Dat laatste zorgt wel degelijk voor druk om met een BMW - die van I-ABS/ABS3 is voorzien - met vakantie te gaan. Ik hield er ook rekening mee en verdorie, het gebeurde ook nog eens. De allerlaatste uitvoeringen van het I-ABS/ABS3 systeem zijn inmiddels ook al 14 jaar oud. Als de servopomp het opgeeft, is het einde verhaal en daar sta je dan op de Galibier of de Col de Lautaret. Het is te gek voor woorden dat rijders overwegen om het werkende systeem op voorhand te bypassen om op die manier niet met onherstelbare pech onderweg geconfronteerd te worden. Zie o.a. the post van 'The Rooster' hierboven.

Met @EileRT ben ik het eens dat hier een BMW onwaardig product tot en met 2006 in de markt is gezet. Ook de R1200RT ees uit 2005 en 2006 en de K series zijn met dit systeem uitgerust en dat is terug te zien in de prijs van occasions. Die liggen beduidend lager dan de series vanaf 2007.
Richard
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 feb 2021, 19:21
Type: R1150RT
Bijz: BMW R 1150 RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Susteren

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Richard »

Hallo,

Ik wil even reageren op de problematiek met de ABS Pomp. Ik heb een maand geleden een R 1150 RT gekocht, bouwjaar 2003 met 54000 kilometer op de teller. Gelijk de motor een 60.000 km beurt laten geven bij Quispel en nieuwe banden, nieuwe accu erop/erin laten doen. Motor rijdt geweldig, remt prima. Ik ben sinds kort lid van dit forum en las over de rem/ABS problemen Dat baart me zorgen. Volgens Quispel kan het zo zijn dat de pomp zonder dat hier een waarschuwing aan vooraf gaat de geest geeft ondanks dat de onderhoudsintervallen worden nageleefd. Het zou maar net zo zijn dat wanneer dit zou gebeuren je de remkracht nodig hebt. Het kan niet zo zijn dat je met remmen risico gaat of wilt lopen. Daar moet je ten alle tijden op kunnen vertrouwen!! Die moeten ook bij een motor van bijna 18 jaar altijd werken! Als ik die garantie niet kan krijgen gaat de motor de deur uit. Hoe fijn dat ding ook rijdt.
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Tja, in principe kan elke ABS op wat voor motor dan ook, op een gegeven moment - en onder welke omstandigheden dan ook - ineens de geest geven, het blijft immers "gewoon" een stukje techniek.
De reden dat het bij de R1150RT vaker lijkt voor te komen is omdat die ABS-pomp gecombineerd is met de rembekrachtiging en nogal gevoelig is voor rubber deeltjes die naar verloop van tijd uit de standaard rubberen remleidingen los kunnen komen.

De mijne is van 2004 met 38k op de teller en daar wordt elk jaar de ABS-pomp van doorgespoeld en heb ik er stalen remleidingen op zitten. Ik rijd er al meer dan 10 jaar mee zonder problemen...

Maar als je er zelf geen goed gevoel over hebt zal dat wel altijd in je achterhoofd blijven zitten en zou ik hem bij Timon inderdaad omruilen :D
dieterfmd
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jan 2021, 23:26
Type: R1150RT
Land: belgique
Woonplaats of omgeving: KOEKELBERG

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door dieterfmd »

Of laten uitbouwen. Ik heb zelf een R1150RT van 2004 dewelke ik recent aangekocht heb. Indien de ABS-pomp het begeeft zal ik deze gewoon laten uitbouwen en nog even verder rijden. Het is en blijft een hele fijne machine. Dat geeft mij nog te tijd om te sparen voor een R1200RT LC Big RT Smile
Richard
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 feb 2021, 19:21
Type: R1150RT
Bijz: BMW R 1150 RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Susteren

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Richard »

Beste Dieterfmd,

Klopt is ook een heel fijne motor. Gaat mij ook niet om de eventuele kosten mocht de pomp kapot gaan. Het veiligheidsaspect vind ik veel belangrijker. Misschien dat hier iemand iets over kan vertellen? Ik heb op het forum ergens gelezen dat dit al heeft geleid tot gevaarlijke situaties. Dat risico wil ik gewoonweg niet lopen.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Isaac »

De 1150 heeft in de ABS een rem bekrachtiger zitten. Als de ABS op het pomp gedeelte stuk gaat dan ben je de bekrachtiger kwijt en moet je meer kracht zetten dan dat je gewend was. Remmen doet deze nog steeds. Het is niet gevaarlijker maar het kost je gewoon meer kracht.
Als de ABS weigert dan zou je een wiel kunnen blokkeren waardoor de motor onbestuurbaar raakt en onderuit kan gaan. Deze funktie is tegenwoordig verplicht op motoren maar er zijn er nog vele, vermoedelijk je vorige ook, die geen ABS hebben. Het is dus maar net wat je gewend bent. Om op redenen dat iets wel eens stuk zou kunnen gaan de motor weg te doen vind ik (persoonlijk) te ver gaan. Iedere motorfiets ongeacht het merk kan wat gaan mankeren. Als je wilt voelen hoe de motor remt zonder bekrachtiger dan kan je altijd even de plug(gen) van de voorrem en het rempedaal los halen. Die schakelaars sturen namelijk de pomp aan.
Richard
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 feb 2021, 19:21
Type: R1150RT
Bijz: BMW R 1150 RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Susteren

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Richard »

Isaac, Bedankt voor je uitleg. Het ging mij er inderdaad om erachter te komen of de motor nog remt bij het uitvallen van de pomp. Ik begrijp dat dit het geval is. Weliswaar niet zoals met de rembekrachtiger maar het remt. In het verhaal dat ik hier ergens heb gelezen zou het remmen dan een hachelijke situatie worden..
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door jbazelmans »

fransgabler schreef: 08 aug 2020, 10:22 In 2017 een mooie R1150RT gekocht uit 2003, met 40.000 km standaard voorzien van het bekende I-abs systeem met de bekrachtigde pomp. Direct na aankoop - na het doorlezen van o.a. dit forum - aan alle voorwaardes voldaan om de module een een lang leven te gunnen.

Acties:
- Stalen remleidingen laten monteren
- Systeem jaarlijks laten doorspoelen
- 's Winters bij langere stilstand de pomp regelmatig aan het werk gezet vanuit een volle accu aan de druppellader
- Het abs - met alle risico's van dien met zo'n zware motor - regelmatig in werking gezet op gravel, grind of (nat) gras

Ondanks al deze vervulde voorwaarden begaf de pomp het na 32000 km bij de stand 72000 km.
Hmmm, dan heb ik nog 1000 km te gaan :O
Gebruikersavatar
bmw-fan
Berichten: 85
Lid geworden op: 12 okt 2019, 14:49
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door bmw-fan »

Denk dat je je nogal wat zorgen om niets maakt. Als de rembekrachtiging wegvalt, dan remt e.e.a. wat zwaarder maar dat ga je intuitief in een fractie van een seconde corrigeren door gewoon meer kracht te zetten. Hetzelfde in een auto als de motor uitvalt door een lege tank; ook de stuurbekrachtiging valt dan uit maar je zet bijna als vanzelf meer kracht om de bocht door te gaan (is mij zelf een keer overkomen net toen ik een bocht nam).

De kans dat net op hetzelfde moment dat jouw ABS ingrijpt 'ie ook defect raakt lijkt me uitermate klein.
VF1000R, ZXR750, Sportster 1200, K1200 RS (K589-1998)
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Isaac schreef: 25 mar 2021, 15:16 ......Als de ABS op het pomp gedeelte stuk gaat dan ben je de bekrachtiger kwijt en moet je meer kracht zetten dan dat je gewend was. Remmen doet deze nog steeds. Het is niet gevaarlijker maar het kost je gewoon meer kracht.
Daar wil ik dan wel een serieuze kanttekening bij plaatsten: als een R1150RT overschakelt naar de zgn. "rest-remfunktie" (want zo noemt BMW dat) , is het te hopen dat je op dat moment stapvoets naast de motor loopt en niet met 120 kmh op de snelweg zit. Dat remmen zónder werkende ABS stelt niets voor en kost écht - bijna bovenmenselijke - kracht. Laat ik het zo zeggen: ik met mijn 1 meter 88 en 100 kilo schoon aan de haak, krijg het niet voor elkaar :$
Richard
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 feb 2021, 19:21
Type: R1150RT
Bijz: BMW R 1150 RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Susteren

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Richard »

Als ik het zo lees allemaal blijft het een kwestie van hopen dat de rembekrachtiging nooit uitvalt op een moment dat je het goed zou kunnen gebruiken. De hamvraag is dan hoe groot is de kans dat de pomp het begeeft tijdens het rijden?
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door QuickFix »

Richard schreef: 25 mar 2021, 16:52De hamvraag is dan hoe groot is de kans dat de pomp het begeeft tijdens het rijden?
Daar is, hoe lastig het ook klinkt, echt geen zinnig woord over te zeggen.

Ik stelde begin deze maand mijn garage dezelfde vraag (ik heb 'n R1150RT met werkende ABS en ongeveer 150k op de teller) en deze moest mij het antwoord schuldig blijven: "Er zijn mensen die ieder jaar de remmen doorspoelen en stalen leidingen hebben laten monteren en al na 50k problemen met de ABS hebben, maar er zijn er ook met 200k+ op de teller en originele leidingen die nog "Nooit" remvloeistof gespoeld hebben en nog nooit problemen hebben gehad".

Het is dus een beetje hit-and-miss lijkt het en persoonlijk vind ik dat, voor een (prijzig) merk als BMW, onvergeeflijk, maar ja: wat doe je eraan? :$
Freude am Fahren
fransgabler

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door fransgabler »

Richard schreef: 25 mar 2021, 15:43 Isaac, Bedankt voor je uitleg. Het ging mij er inderdaad om erachter te komen of de motor nog remt bij het uitvallen van de pomp. Ik begrijp dat dit het geval is. Weliswaar niet zoals met de rembekrachtiger maar het remt. In het verhaal dat ik hier ergens heb gelezen zou het remmen dan een hachelijke situatie worden..
ik denk dat je refereert met 'ergens' aan mijn ervaringen bij het uitvallen van de pomp. Dit veiligheidsissue leek me de moeite waard om wat uitgebreider aandacht aan te besteden. Als de pomp uitvalt, valt daarmee ongeveer 80% van de remkracht weg.

Of dat hachelijk is? Ja, dat is absoluut hachelijk.

Iedereen die wat anders beweert heeft het niet aan den lijve ondervonden of hecht niet aan veiligheid van zichzelf en van andere weggebruikers.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 26 mar 2021, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Richard
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 feb 2021, 19:21
Type: R1150RT
Bijz: BMW R 1150 RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Susteren

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Richard »

Lijkt me dan redelijk duidelijk nu. Blijft een loterij. Sometimes jou win and sometimes jou lose. Op een motor moet je echter niet gaan gokken. Niet voor je eigen veiligheid en ook niet voor anderen. Mijn motor gaat dus binnenkort weer in de verkoop. Had me wat meer moeten verdiepen in de materie alvorens ik de motor kocht. Wie interesse heeft kan zich melden.
jbazelmans
Berichten: 245
Lid geworden op: 19 mei 2020, 12:49
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Midden-Limburg

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door jbazelmans »

Jammer dat je vind dat je je fantastische motor hierdoor weer moet verkopen. Je zou de ABS-pomp ook kunnen laten uitbouwen. Ben je ook direct van het linked-breaking systeem af. Maar heb je wel nog steeds een motor die fantastisch rijdt
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door EileRT »

Wij draaien nu in het spreekwoordelijke kringetje. Als je ook de voorgaande postings leest is uitbouwen van de ABS pomp een no go wat betreft het veiligheidsaspect en het wegvallen van de rembekrachtiging. En ja, er worden door sommigen in mijn beleving soms onverklaarbare keuzes gemaakt ook in deze. En dat bedoel ik niet hautain. Het zal te maken hebben met de hoeveelheid beschikbare of de te besteden florijnen. Inmiddels vervangen door onze welbekende euro’s . . .
jbazelmans schreef: 26 mar 2021, 07:09 Jammer dat je vind dat je je fantastische motor hierdoor weer moet verkopen. Je zou de ABS-pomp ook kunnen laten uitbouwen. Ben je ook direct van het linked-breaking systeem af. Maar heb je wel nog steeds een motor die fantastisch rijdt
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
fransgabler

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door fransgabler »

EileRT schreef: 26 mar 2021, 07:55 Wij draaien nu in het spreekwoordelijke kringetje. Als je ook de voorgaande postings leest is uitbouwen van de ABS pomp een no go wat betreft het veiligheidsaspect en het wegvallen van de rembekrachtiging. En ja, er worden door sommigen in mijn beleving soms onverklaarbare keuzes gemaakt ook in deze. En dat bedoel ik niet hautain. Het zal te maken hebben met de hoeveelheid beschikbare of de te besteden florijnen. Inmiddels vervangen door onze welbekende euro’s . . .
De kwestie van de florijnen of rollende euro's kan zich wel eens tegen deze bestuurders keren.

Bij de RDW zijn de R1150RT en de R1200RT - zo goed als als de parallel lopende K series - tot aan 2007 goedgekeurd voor de weg met dit specifieke integrale I-ABS 3 remsysteem. Als de motor vervolgens fundamenteel wordt veranderd ten aanzien van het remmen zal bij een ongeval de vraag opgeld doen of de verzekering uitkeert na een modificatie waarbij dit systeem is verwijderd. Dan zijn de rapen financieel pas echt gaar.

Immers, na het verwijderen van het samengebouwde abs/cbs/bekrachtigde systeem voldoet de motor niet meer aan de eisen voor de homologatie waaronder de motor werd toegelaten voor het Nederlandse /Europese wegennet. Er wordt bepaald geen houder voor een drinkbeker gemonteerd, maar een essentiële verandering aangebracht in het functioneren van de motor.

Daar werd ik op gewezen toen ik van plan was het Integraal -ABS of ABS/3 systeem uit te laten bouwen na een onherroepelijke storing.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door EileRT »

Duidelijk Frans . . . _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Richard
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 feb 2021, 19:21
Type: R1150RT
Bijz: BMW R 1150 RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Susteren

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Richard »

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ben een stukje wijzer geworden alleen blijft het een issue qua veiligheid. Dat kan ik nog niet zo heel goed inschatten. Betwijfel of ik daar uberhaupt een eenduidig antwoord op krijg? Zal een persoonlijke keuze zijn hoe hier mee om te gaan. Gisteren schreef ik in een opwelling de motor te gaan verkopen. Na een nacht slapen zal ik dit nog maar even niet doen. Het blijft een fantastische machine waarvan ik hoop dat de remmen het blijven doen zo lang ik erop zit..............
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door fschuurman »

Hear hear....
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gebruikersavatar
bmw-fan
Berichten: 85
Lid geworden op: 12 okt 2019, 14:49
Type: Ik ben van plan om een BMW....RT te kopen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door bmw-fan »

Waarom probeer je het niet een keer op een proefterrein: al rijdend contact afzetten en dan eens remmen.
Niet in stuurslot zetten !!!
VF1000R, ZXR750, Sportster 1200, K1200 RS (K589-1998)
Richard
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 feb 2021, 19:21
Type: R1150RT
Bijz: BMW R 1150 RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Susteren

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Richard »

Ervaring mee?
fransgabler

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door fransgabler »

Stiekie12 schreef: 21 okt 2017, 21:12 Het probleem is bekend, de koolborstels in de elektromotor van de ABS pomp. Dus pomp gedemonteerd en elektromotor verwijderd en los gehaald. En inderdaad de koolborsten bleken vast te zitten.
.
Schermafbeelding 2021-04-02 om 18.40.29.png
.
De gevolgen bij het uitvallen van het I-ABS Iof ABS 3 systeem tot en met 2006 zijn bekend. De remkracht neemt met zo'n 80 procent af, ABS en CBS werken niet meer. Een levensgevaarlijke situatie - met name door het wegvallen van 80 procent remvermogen - die in deze poll al diverse keren beschreven is. Daar is geen twee jaar mee rond te rijden.

De sterk verbeterde opvolger van dit gecompliceerde en storingsgevoelige systeem is gemonteerd in de R en K serie R vanaf 2007. Je reed daar 2 jaar zonder de hulp van de elektromotor mee rond.

Wat zijn de gevolgen voor het remgedrag van de motor ten aanzien van RemKracht, Combined Brake System en ABS als de elektromotor uitvalt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Richard
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 feb 2021, 19:21
Type: R1150RT
Bijz: BMW R 1150 RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Susteren

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Richard »

Frans,

Dus vanaf 2007 modellen is dit probleem opgelost?
fransgabler

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door fransgabler »

Richard schreef: 06 apr 2021, 14:02 Frans,
Dus vanaf 2007 modellen is dit probleem opgelost?
Als je bedoelt of het I-ABS oftewel ABS 3 systeem vanaf 2007 niet meer in productie is genomen is het antwoord: 'Ja'.

Wat je wel scherp moet hebben is dat het moment van 1e tenaamstelling veel later kan liggen dan de productiedatum, bijvoorbeeld omdat een machine langdurig in de showroom heeft gestaan. Zo heb ik zelf een motor met een eerste nationale én internationale tenaamstelling uit 2012, die echter in 2010 is geproduceerd.

Er zijn twee manieren om er achter te komen welk remsysteem een R1200RT heeft:
  • Door het intikken van het VIN nummer van het kentekenbewijs kun je de precieze datum van productie achterhalen.
  • Door bij een motor van je keuze met het contact aan het remhandle in te trekken. Hoor je dan het ABS 'janken', dan heb je te maken met het kwetsbare I-ABS oftewel ABS 3 systeem. Hoor je niets en remt de motor toch vóór én achter - met alleen het remhandle op het stuur - uitstekend af dan heb je de verbeterde versie vanaf 2007 te pakken. (*)
Mijn post hierboven gaat over het probleem van de opvolger van het I-ABS of ABS 3 systeem zoals die sinds 2007 wordt toegepast. Daarvan blijven de koolborstels hangen in hun geleiderails waardoor ze geen contact meer maken met de rotor van de elektromotor. In die post vraag ik ervaringen op van de effecten door het uitvallen van de elektromotor voor het remgedrag van de motor.

(*) Als het I-ABS of ABS 3 systeem al is verwijderd hoor je ook niets, maar remt de motor aan de voorkant alleen met het remhandle op het stuur en achter alleen met het rem-voetpedaal. Dan heb je geen rembekrachtiging , geen ABS en geen Combined Brake System meer.

Het klinkt misschien wat ingewikkeld, maar als je er niet uitkomt is het verstandig om een BMW rijder met ervaring mee te nemen voor het vaststellen van het type remsysteem.
Richard
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 feb 2021, 19:21
Type: R1150RT
Bijz: BMW R 1150 RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Susteren

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door Richard »

Bedankt. Is me wel duidelijk.
Gebruikersavatar
RobNIJ
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:18
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen/NL

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door RobNIJ »

Mijn R1200Rt is een versie met ABS, maar zonder rembekrachtiging. Hij remt ook goed, terwijl volgens de dealer vermoedelijk een koolstofborstel vast zit.
Met groet,
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Gebruikersavatar
RobNIJ
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:18
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen/NL

Re: POLL: ABS POMP HEEFT DE GEEST GEGEVEN

Ongelezen bericht door RobNIJ »

Ik heb op het forum gezocht, maar zie geen uitleg hoe ik de ABS voor een R1200RT kan demonteren. Heeft iemand een omschrijving hiervoor?
Reparatie gaat 300 kosten, een nieuwe zou 800 kosten. De werkplaats heeft echter pas tijd vanaf 30 april.
Met groet,
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Plaats reactie

Terug naar “Over: Remmen - ABS (perikelen)”