WaltzingMatilda schreef: 09 jan 2018, 13:02
scan schreef: 09 jan 2018, 10:56
Wat en hoe is het testprotocol dat deze bandenleverancier heeft gebruikt dan verlopen?
Ben ik erg benieuwd naar.
Ik eigenlijk ook wel, verklaar je nader Mariecke
Het woord testprotocol klinkt heel officieel en heb ik niet gebruikt. Voordat we elkaar verkeerd begrijpen wil ik benadrukken dat het niet mijn bedoeling is om een discussie over banden/stikstof e.d. te beginnen. Een ieder moet vooral rijden met wat hij/zij prettig vind. Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van gewicht, lengte, rijgedrag enz enz.
Voor wat betreft de Dunlop banden, mijn bandenmeneer test banden voor verschillende merken en de Roadsmart 3 was net op de markt (na de zeer teleurstellende roadsmart 2). Op verzoek heb ik deze laten monteren en zelf uitgetest. Ik had daarvoor zowel met de Roadsmart 2 en Pilot Road 2, 3 en 4 gereden.
Een van mijn ervaringen, met de Roadsmart 3, was dat ik veel trillingen/vibratie terug kreeg. Mijn tpms gaf aan, al heel snel na aanvang van een rit, dat de spanning met 0.4, soms 0.5 omhoog liep. Manueel nameten (met 2 meters) leverde dezelfde resultaten op. Dit ook samen met de bandenmeneer getest, over een verloop van maanden en ondanks slijtage van de banden, dezelfde resultaten.
Uiteindelijk de banden met stikstof gevuld (geen idee hoe mijn bandenmeneer dit doet, dit interesseert mij niet) en de spanning liep nog maar met 0.2 bar op. Erg prettig, vergeleken bij hoe het ervoor ging. Mijn rijcomfort is er in ieder geval op vooruit gegaan.
De test was tevens gericht op de duurzaamheid van de band. De belofte van een derde langere levensduur dan de Michelin's werd tot mijn verbazing waar gemaakt wat mij heeft doen besluiten om,na 20000 km, wederom een setje te laten monteren.
Op mijn andere RT rijdt ik met Pilot Road 4 en zie ik op de tpms dat deze nauwelijks (0.1/0.2 bar) stijgt, ongeacht het rijgedrag. Deze banden slijten echter nog steeds sneller dan de Dunlops.
Ik hoop dat ik het zo wat duidelijker heb kunnen verwoorden.