Motor is "dood", wie (her)kent dit probleem - zie foto -

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Motor is "dood", wie (her)kent dit probleem - zie foto -

Ongelezen bericht door ErikS »

Afbeelding

Vanmorgen bleek dat de motor ineens niet meer wilde starten. Gaf op het dashboard het beeld zoals op de afbeelding. Wie heeft enig idee wat er aan de hand is.
De motor wordt bijna dagelijks gebruikt. Vrijdag nog geen enkel probleem. Neergezet en vanmorgen wilde ik starten en de motor deed niets. Nou ja, niets; Het licht ging aan; de GPS ging aan, het dashboard gaf eerst normale informatie maar na een paar tellen ineens de melding zoals op de afbeelding.
Verder reageert de motor niet op de startknop maar lijkt gewoon "dood".
normaal gesproken staat de motorfiets in de wintermaanden altijd aan een druppellader (Optimate4). Zo nu ook. Deze gaf aan dat de accu "goed" was toen ik hem vanmorgen afkoppelde. Toen ik later weer aan de lader legde gaf deze aan dat de accuspanning zeer laag was (rood/met geel licht) maar na ene half uurtje laden gaf hij weer gewoon het groene licht.
De motor is pas "slechts" 21 maanden oud.
Ik heb geen idee waar het te zoeken en de handleiding geeft hier ook geen uitsluitsel voor zover ik het kan zien.

Wie heeft zoiets al eens meegemaakt en hoe is het op te lossen.

hier vind je een kort filmpje welke de storing weergeeft
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Motor is "dood", wie (her)kent dit probleem - zie foto -

Ongelezen bericht door Baird »

Er knippert een lampje: wat zegt het Grote Boek daar over?

(Het wordt tijd dat ik eens een nieuwe motor koop, snap ik die nieuwere fietsen ook een beetje ....)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Motor is "dood", wie (her)kent dit probleem - zie foto -

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Waarom heb je de dealer niet gebeld? De RT zit nog in de fabrieksgarantie.....
Ik kan niet goed zien wat al die lamjesjes betekenen, maar daar kan ook het instructieboekje uitsluitsel over geven!

Ik ken de moderne motoren ook niet zo goed, maar als de motor niet wil starten terwijl alle elektronica gewoon werkt, duidt meestal op één van de volgende oorzaken (in volgorde van eenvoudig te controleren/op te lossen):
- dodemansknop staat op "uit"
- zijstandaard staat uit
- versnellingsbak staat niet in neutraal of de koppeling is niet ingetrokken
- schakelaar zijstandaard defect
- schakelaar koppeling defect
- probleem in de startblokkering (sleutel wordt niet herkend)
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
deckers
Berichten: 44
Lid geworden op: 20 aug 2009, 22:24
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: midden limburg

Re: Motor is "dood", wie (her)kent dit probleem - zie foto -

Ongelezen bericht door deckers »

Hij geeft aan dat de temperatuur te hoog is zie de linker balk en het lampje er onder
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Motor is "dood", wie (her)kent dit probleem - zie foto -

Ongelezen bericht door ErikS »

OK, bedankt voor de reacties. IK zal proberen e.e.a. uit te leggen;

A) Het grote boek zegt hier niets over. Wel over de individuele lampjes maar niets over deze combinatie. _001
B) het gebeurde op maandag morgen om 06.30 uur. De buitentemperatuur was ongeveer 7 graden zoals te zien is en de motorfiets had het hele weekeinde stil gestaan, dus aan de temperatuur kon het niet liggen. Ook de bandenspanning was goed, want rollen deed de motor zoals vanouds. -naughty-
C) De motor zit inderdaad nog in de garantie maar helaas is mijn dealer (vHarten) er nog een van de "oude stempel" en op de maandag gesloten. Dus daar kon ik niet terecht. :evil:

Ik had gehoopt op een antwoord via het forum zodat ik de storing mogelijk zelf op kon lossen maar dat is dus niet gelukt.
En dan nu het vervolg:

De foto's en het filmpje zijn gisteren ook naar de dealer gestuurd. Roelof van Van Harten belde mij vanmorgen rond 08.30 dat hij het probleem ook niet herkende en ik moest de motor maar bij de BMW pechservice melden zodat deze bij hem gebracht kon worden. Dit zou sneller zijn als dat hij hem moest komen halen en ik had ook recht op deze service. Als hij hem moest halen werd het eind van de dag of zelfs pas woensdag want de auto was reeds onderweg met motoren (aktie halen en brengen winter onderhoudsbeurt).
Meteen gebeld en men wilde in eerste instantie iemand van de ANWB sturen. Nu heb ik daar veel vertrouwen in, maar dat zou hem gezien de reactie van Roelof waarschijnlijk niet worden. Dit aangegeven en meteen maar een sleep naar Amersfoort gevraagd.
Kennelijk hebben ze daar afspraken over want de sleper zou er binnen een half uur tot 3 kwartier zijn. Om een lang verhaal kort te maken, vier telefoontjes later, om 12.10 uur stond de motor op de auto en werd weggebracht.

En aan het einde van de middag werd ik netjes volgens afspraak gebeld door Roelof dat ze het (vermoedelijke) probleem uiteindelijk gevonden hadden; een draadbreuk in de voedingskabel naar het motor management systeem. Dit was ook voor hun iets nieuws. De breuk zelf moeten ze echter nog wel lokaliseren en dan de kabel vervangen of herstellen.
Hopen dat het dit inderdaad is. :idea:

Wordt vervolgd!

nb, de service van BMW als zodanig is goed te noemen want mij werd meteen gevraagd of ik een vervangende AUTO nodig had. Ik had namelijk de eerste drie dagen daar recht op.
[groet]
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Motor is "dood", wie (her)kent dit probleem - zie foto -

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik begrijp je nieuwsgierigheid naar dit euvel en dat je de vraag hier uitzet of er iemand is die dit herkent.

Vanwege de fabrieksgarantie op je motor is het zeer verstandig om alles via de BMW dealer te laten verlopen. Heel correct ook om je te wijzen op vervangend vervoer. Wel bijzonder om dan een auto aan te bieden i.p.v. een motor . . .

Uiteraard zijn we benieuwd naar het vervolg.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Motor is "dood", wie (her)kent dit probleem - zie foto -

Ongelezen bericht door ciske »

Ik ben zeer benieuwd of Roelof de juiste conclusie heeft getrokken.
Als het daadwerkelijk een draadbreuk is -bij zo'n nieuwe fiets- is er wellicht iets mis met de routing van de kabelboom. Wil ik graag weten dan want dergelijke grapjes gebeuren eigenlijk altijd als je er precies niet voor "In" bent.

Groet van Ciske
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Motor is "dood", wie (her)kent dit probleem - zie foto -

Ongelezen bericht door ErikS »

Woensdag de motor weer netjes thuis bezorgd gekregen. Alles werkt weer. Het was volgens zeggen inderdaad een kabelbreuk. Zat onder de tank, bij de splitsing van de kabelboom.
Hij kan geen oorzaak aangeven. Laten we hopen dat dit eenmalig geweest is. Ik weet nu in ieder geval hoe dat er op het dashboard uitziet.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Motor is "dood", wie (her)kent dit probleem - zie foto -

Ongelezen bericht door EileRT »

Soms is het wat het is of beter gezegd hoe het was . . . fijn dat het is opgelost! _004
ErikS schreef: 02 feb 2018, 16:51 Woensdag de motor weer netjes thuis bezorgd gekregen. Alles werkt weer. Het was volgens zeggen inderdaad een kabelbreuk. Zat onder de tank, bij de splitsing van de kabelboom.
Hij kan geen oorzaak aangeven. Laten we hopen dat dit eenmalig geweest is. Ik weet nu in ieder geval hoe dat er op het dashboard uitziet.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Motor is "dood", wie (her)kent dit probleem - zie foto -

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

ErikS schreef: 02 feb 2018, 16:51 Ik weet nu in ieder geval hoe dat er op het dashboard uitziet.
Voor deze kabelbreuk wel ja maar als een ander kabeltje het begeeft dan ziet het er weer heel anders uit op je instrumentenpaneel ;)

Fijn dat het zo snel opgelost is _004
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Motor is "dood", wie (her)kent dit probleem - zie foto -

Ongelezen bericht door ciske »

Woensdag de motor weer netjes thuis bezorgd gekregen. Alles werkt weer. Het was volgens zeggen inderdaad een kabelbreuk. Zat onder de tank, bij de splitsing van de kabelboom.
Hij kan geen oorzaak aangeven. Laten we hopen dat dit eenmalig geweest is. Ik weet nu in ieder geval hoe dat er op het dashboard uitziet.
Mooi dat het euvel gevonden en gerepareerd is!
Mijn vervolgvraag is of jouw LC de optie heeft van die extra ledlampen/verstralers ter plaatse van de cilinders.
De achterliggende reden van mijn vraag is dat mijn LC die lampen heeft en dat de bedrading daarvan -die (ook) onder de tank aangesloten wordt- een rommelige indruk maakt en dat er ook sprake was van een storing. Die storing was dat groot-, dim- en dagrijlicht niet meer reageerden op schakelaars. "Rommelen aan de draden" aldaar verhielp die storing maar het werkelijke euvel heb ik daarna helaas niet meer kunnen vinden.
Dat vind ik vervelend want zodoende kan het in theorie elk moment opnieuw plaatsvinden. Ik ben dus benieuwd naar allerlei info over de bedradingsproblematiek van de RT LC's.

gr v Ciske
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Motor is "dood", wie (her)kent dit probleem - zie foto -

Ongelezen bericht door Benji »

Maar is de kabelbreuk nu gerepareerd of is de ganse kabelboom vervangen??
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Motor is "dood", wie (her)kent dit probleem - zie foto -

Ongelezen bericht door ErikS »

Benji schreef: 02 feb 2018, 18:21 Maar is de kabelbreuk nu gerepareerd of is de ganse kabelboom vervangen??
Daar heb ik nog geen antwoord op. Maar binnenkort moet ik er toch zelf nog langs en dan ga ik hem dat zeker vragen!.

Dan voor wat betreft de lampen; Ja ik het ook van die breedstralers naarst de cilinders. Mijn vraag is dan of jij ze zelf hebt laten monteren of dat dit af fabriek gedaan is. Bij mij was het een "af fabriek" optie en ik weet dat de verbinding/aansluiting achter het linker zijpaneel zit. IK heb namelijk een keer gezocht hoe ze aangesloten zaten omdat ik een aansluiting voor een mistlicht wilde maken. Ik hoopte dat ik van de bedrading van de mistlampen de stroom af kon takken,maar dat is niet gelukt.
[groet]
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Motor is "dood", wie (her)kent dit probleem - zie foto -

Ongelezen bericht door ciske »

Ook bij de mijne waren de verstralers "Af-fabriek" gemonteerd. Al verschilt dat volgens mij niets qua montagewijze met achteraf monteren.
Het klopt dat de stekkers van deze lampen aansluiting vinden achter het linker scherm.....maar vandaar gaat de bedrading door naar onder de tank. In ieder geval durf ik te stellen dat allerlei draden aldaar beter af waren geweest met een paar cm extra lengte om te voorkomen dat er "Trek" op staat.
Om enige verbetering te veroorzaken heb de kabelboom hier en daar losgemaakt en voorzien van minder strak zittende kabelbinders.

gr v Ciske
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”