1100RT kleppen te strak en afslaan

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
pc2049
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ravenstein

1100RT kleppen te strak en afslaan

Ongelezen bericht door pc2049 »

Afgelopen week sloeg de brommer af tijdens snelweg rit naar huis, en niet meer starten. Na afkoelen weer wel starten. Hij liep de laatste tijd al niet meer zo fijn dus ik had al bedacht dat ik kleppen moest stellen. Vandaag gedaan - uitlaat stond veel te strak - en gesynchroniseerd, en motor loopt weer lekker ook stationair. Ik rijd zo'n 20kkkm per jaar voornamelijk woon werk en neem de voorgeschreven onderhoudsintervallen gewoonlijk niet zo nauw. Veiligheid dus banden en remmen staat voorop, en verder voornamelijk correctief onderhoud. Dat is met mijn vorige K1100RS 350kkm prima gegaan. Ik heb de RT nu 1 jaar en begrijp nu dat de boxers nogal gevoelig zijn voor klepspeling. Ik lees dat sommigen zelfs elke 5000 km kleppen stellen en synchroniseren ook om KFR te beteugelen. Al rijdende leert men de brommer beter kennen zal ik maar zeggen.

Maar nu mijn vraag. Uitlaat speling moet 0,3 mm zijn en dat vind ik al veel. Hoe kan het zijn dat blijkbaar de speling snel verloopt? Ik kan alleen maar ingeslagen kleppen bedenken maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Dank voor jullie reacties, ik kon zo niks hierover vinden op het forum.
Groet
Mark
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: 1100RT kleppen te strak en afslaan

Ongelezen bericht door siebke »

pc2049 schreef: 10 feb 2018, 17:58 Afgelopen week sloeg de brommer af tijdens snelweg rit naar huis, en niet meer starten. Na afkoelen weer wel starten. .....knip....
Ik kan me niet voorstellen dat door een nauwere klepspeling een motor zomaar afslaat. Een antwoord op jouw vraag heb ik niet, maar ik verwacht eerder de gekende problemen met de hallgevers. Het weer starten na afkoeling klinkt mij héél bekend in de oren en gebeurde mij zelfs tot 3x toe....alleen de laatste keer was het echt over en uit. :evil: Gelukkig net 1 km van huis en dan is het werken om hem alleen naar huis geduwd te krijgen :$
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: 1100RT kleppen te strak en afslaan

Ongelezen bericht door Edward1968 »

De speling van 0,30 voor de uitlaatkleppen is niet echt een vreemde waarde. De klep zet uit, maar ook de cilinder-kop. Dit gaat in de opwarmfase niet gelijk op.

Wat kan er bij jou aan de hand zijn. Ingeslagen kleppen, mogelijk. Er is echter één ander punt wat vaak vergeten wordt, koolaanslag van de bougie tussen de klep en zitting. Dit wordt veroorzaakt op het moment dat de bougie losgedraaid wordt om te motor makkelijk rond te draaien bij het kleppen stellen. Ik demonteer de bougies niet voordat ik klepspeling ga meten, om dit fenomeen te voorkomen.

Advies... meet nog eens de speling bij een koude motor en demonteer de bougies niet. Kijk ook eens of de tuimelaar niet teveel axiale speling heeft.
Gebruikersavatar
pc2049
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 jan 2017, 20:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ravenstein

Re: 1100RT kleppen te strak en afslaan

Ongelezen bericht door pc2049 »

Ok dank voor de tips. Ik haal idd bougies er uit voor het kleppen stellen om het makkelijk te maken..
Het kan uiteraard best een combinatie zijn van liefdeloosheid van mijn zijde plus Hallgever probleem :oops:
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: 1100RT kleppen te strak en afslaan

Ongelezen bericht door Kees BMW »

siebke schreef: 10 feb 2018, 22:12
pc2049 schreef: 10 feb 2018, 17:58 Afgelopen week sloeg de brommer af tijdens snelweg rit naar huis, en niet meer starten. Na afkoelen weer wel starten. .....knip....
Ik kan me niet voorstellen dat door een nauwere klepspeling een motor zomaar afslaat. Een antwoord op jouw vraag heb ik niet, maar ik verwacht eerder de gekende problemen met de hallgevers. Het weer starten na afkoeling klinkt mij héél bekend in de oren en gebeurde mij zelfs tot 3x toe....alleen de laatste keer was het echt over en uit. :evil: Gelukkig net 1 km van huis en dan is het werken om hem alleen naar huis geduwd te krijgen :$
Bij te weinig klepspeling wil de motor slecht starten ,en stationiar ook niet goed lopen .
Gr-Kees.
Kees BMW
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: 1100RT kleppen te strak en afslaan

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De klepspeling neemt meestal toe met warme motor. Ik ga ervan uit dat het niks met de klepspeling te maken had. Te weinig speling heeft ook pas echt effect als de klep helemaal niet meer zou sluiten. Maar dan heb je geen klepspeling.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: 1100RT kleppen te strak en afslaan

Ongelezen bericht door Baird »

Ik haal altijd de bougies er uit voordat ik de kleppen stel en nog nooit het probleem gehad van kool tussen de klep en klepzitting dus dat geeft te denken of je daar zo zwaar aan moet tillen.

Ik controleer de klepspeling iedere 15.000km bij de beurten, de laatste 100.000km nauwelijks hoeven stellen, meer de pietlut in mij die het perfect wil hebben....

Was het bij één klep of bij meerdere? In jouw geval zou ik over een 5000km nog eens kijken hoe het er voor staat, mogelijk toch schade aan een klep of een zitting. Verder kun je ze goed horen met een schroevendraaier tegen de kop, dan hoor je vrij snel welke het meeste /minste lawaai maakt.

Je kunt je vloeistof gekoelde K1100 niet vergelijken met een luchtgekoelde R1100, die K zit altijd keurig rond zijn ideale temperatuur, de R mag tussen -20 en +50 gewoon zijn werk doen, overal ruimere spelingen om dit temperatuurgebied te kunnen omspannen. Niet voor niet dat er een LC uitgekomen is ....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”