Welk systeem bevalt goed.

Communicatie op je RT (intercom)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Welk systeem bevalt goed.

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Komend motorseizoen wil ik een communicatie systeem kopen. Om het navigatiesysteem te horen en te praten met mijn vrouw achterop. Er is op internet veel over te lezen (met veel ellende), echter ik zou de echte gebruikerservaringen van dit forum willen horen. Ik ben op zoek naar een probleemloos systeem met redelijke accuduur. Zelf heb ik de navigator IV van BMW, en ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Welk systeem bevalt goed.

Ongelezen bericht door ErikS »

Ik rij nu al 4 jaar met BlueBike (http://www.motorcom.nl/BlueBike.aspx) gekocht bij de CB-shop in Overloon. Wel een set uit het duurdere segment maar voldoet precies aan mijn eisen.
Lange accuduur (3 hele dagen of meer), Korte oplaad tijd (Het is zelfs mogelijk tijdens het gebruik op de motor op te laden), en de mogelijkheid om tot 4 apparaten te koppelen.
Het geluid is perfect. Je moet het eigenlijk ervaren om te begrijpen.
Service is zonder meer ook goed te noemen. Set is eenvoudig te bedienen.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Welk systeem bevalt goed.

Ongelezen bericht door Isaac »

De markt is continu in beweging en de strijd tussen de verschillende merken blijven doorgaan.
Als je in het begin met z'n tweeën kon praten en dan nog vlak bij elkaar moest staan is intussen ver achter ons.
Zelf heb ik toen gekozen voor de Gardo Scala G4. Met deze werk ik nog steeds tot alle tevredenheid.
Sena zat heel dicht in de buurt van deze headset. Even daarna bracht Sena de S20 uit. Ja, die was weer beter dan mijn Scala G4.
Als ik ze nu vergelijkt met de mogelijkheden, afstand, kwaliteit en niet onbelangrijk de ondersteuning dan zou ik gaan voor de Sena.
Maar ook Uclear met de weggewerkte microfoons is sterk in opkomst. Ik lees en hoor daar veel positieve reacties over.
Maar daar is de prijs ook wel een beetje naar.
Scala; 1 malig een update verschenen en daarna is het stil. Wordt ook niet meer ondersteund.
Sena; meerdere updates verschenen en met een relatief oude uitvoering toch weer nieuwe functies.
Uclear; techniek vanuit het leger. Geen ervaring met updates en ontwikkeling. Wordt wel als nieuwe kans hebber gevolgd door mij.
Van Sena heb ik andere producten (de S10) die qua constructie net even wat steviger zijn dan Scala.
Er zijn uiteraard nog veel meer merken op de markt maar voor mij was op dat moment de Scala de winnaar.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Welk systeem bevalt goed.

Ongelezen bericht door Dingeman »

Neem in je overwegingen mee of je een opbouwsysteem voor op je helm zou willen of misschien ben je wel toe aan ook een nieuwe helm en neem dan een mogelijk inbouwsysteem in overweging.

Trouwens met gebruikmaking van de zoekfunctie op dit forum vind je zoveel gebruikersinfo over verschillende systemen dat je bijna zelf niet meer weet wat je zou willen aanschaffen. Velen zijn tevreden tot zeer tevreden over het door hun aangeschafte systeem.

Mijn advies:
Ga naar bijv. een winkel van WayPoint.
Dan krijg je goede info over verschillende systemen en je ziet wat je eventueel wilt kopen.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Welk systeem bevalt goed.

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Alvast bedankt voor de reacties!
Mijn helm, SHOEI Neotec, is maar een paar maanden oud. Zat te twijfelen over een Nolan, voor integratie communicatie systeem, echter daar las ik veel negatieve dingen over, en de SHOEI zat en zit gewoon perfect.

Wat gebruikersinfo betreft op dit forum: het is vaak verouderd, en ik verwachtte net in dit mapje "communicatie" heel veel recente info en gebruikerservaringen van diverse systemen.
Heel wat reviews gelezen, op diverse sites, maar altijd zitten er reviews tussen, waarvan ik denk dat wil ik niet. En dan gaat het niet om een enkele azijnzeiker of een onhandige kluns, maar meerdere keren dezelfde klachten.
Sena heeft bv de "10U" (kan mooi geintegreerd worden in SHOEI helm), waarvan ik lees dat de batterij duur tegenvalt, en inbouw in een maatje XS al moeilijk wordt (zelf XL, dus geen probleem). Over de Cardo Freecom lees ik veel negatieve zaken. Aanschaf van een duo setje is niet goedkoop, maar ik wil ook niet 100€ te weinig uitgeven en met allerlei negatieve ontwerpdingetjes opgescheept worden.

Ervaringen zijn welkom. Aanstaande zondag ga ik naar de motorbeurs in Utrecht, en dan ik de setjes zelf eens bekijken.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Welk systeem bevalt goed.

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Als je alleen gaat voor gebruiksgemak & perfect geluid kun je in mijn ogen alleen "bedraad" verder: nooit gedonder met lege accu's of pairing problemen. Zelf heb ik er een Baehr Ultima XL inzitten en een beter systeem is er niet. Kost een vermogen, maar dan heb je ook wat :D

In mijn andere helm (Schuberth C3) zit de Sena 10U ingebouwd, die tegenwoordig enkel nog te koop is als Schubert SC10U. Ook daar ben ik tevreden over en valt mij de accuduur niets tegen: afgelopen seizoen kon ik er gewoon een volle dag mee rijden. Wel is het zo dat de accuduur een stuk minder wordt als je ook nog eens de hele dag muziek streamt naar je headset en/of je een praatgrage duo hebt....maar da's logisch.
Laatst gewijzigd door Berrybeer op 20 feb 2018, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cobaard
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 jul 2013, 07:37
Type: R1200RT
Bijz: Verlaagd HyperPro, BMW Comfortzadel, VStreamscherm
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Drunen

Re: Welk systeem bevalt goed.

Ongelezen bericht door Cobaard »

Berrybeer heeft gelijk, er gaat niets boven een bedraad systeem. Ook ik heb op mijn ST1300 en daarna op mijn R1200RT een Baehr XL systeem gehad. Ik zeg bewust gehad, want ook ik ben gezwicht voor het draadloze systeem. Voor mij waren er een paar aandachtspunten: De microfoon voor de mond is en blijft hinderlijk, met een bedraad systeem zit je vast aan de motor (en bijrijder) en mijn vrouw wil ook bij het Zumo navigatisysteem meeluisteren. Dan is er (tot nu toe) maar een systeem: UClear. Ik heb bij Waypoint Vessum niet alleen een goed advies gekregen, ik heb daar ook het UClear AMP pro systeem dual aangeschaft en (gratis) laten inbouwen. ik heb ze nu 1 jaar en mijn ervaringen: gematigd positief, prima batterijen: 2 dagen probleemloos gebruik zonder opladen, alleen op de motor met communicatiesysteem en navigatie: uitstekend. Met bijrijder: de nodige storingen, echter mijn vrouw neemt dat voor lief in vergelijk met de voordelen. Door de systeemupdates is het nodige verbeterd. Succes met de zoektocht. _004
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Welk systeem bevalt goed.

Ongelezen bericht door Lemoi »

.. ik denk ook dat het handig is om te weten wat je er mee doet. Ik heb een schuberth C3 pro helm met de schuberth SRC pro. Doet voor mij precies wat het moet doen. Ik rij dagelijks en gebruik de radio van mijn BMW via bluetooth. En gebruik mijn telefoon. Geluid prima, werkt prima. Heel zelden blokkeert ie en moet je hem effe resetten door hem aan een lader te leggen (misschien 2 x in het jaar op ~35K km). Daarna werkt ie weer prima.

Heel soms rijd ik met duo en die gebruikt een Cardo G9 en dat werkt ook prima. En in groepen rijd ik niet dus weet niet hoe hij dan functioneert.
Navigatie geluid gebruik ik niet (gebruik tegenwoordig meer de telefoon voor navigatie als de BMW Nav).

Bedraad vond ik geen optie. Ik hou er niet van om elke keer de kabel erin en eruit te moeten halen (en misschien vergeten waardoor hij een keer kapot gaat?). Ik had geen zin om minimaal 2 x per dag de kabel aan te sluiten resp. los te halen.
En als het koud is heb ik al een verwarmd jasje dat ik in moet pluggen. En wil binnen kort toch een airbag. Het kan dus zijn dat ik daar ook een kabel (niet voor de elektra dus) voor nodig heb. Dan blijf ik aan de gang met aansluiten en losmaken... En als ik meerdere klanten per dag heb wordt het wel veel.

Dus bedenk eerst goed hoe je hem gaat gebruiken. Daardoor valt er misschien al iets af.

En mijn keuze is persoonlijk zoals zo vele ;-)
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Welk systeem bevalt goed.

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Bedankt voor je reactie. Met de Cardo G9 geef je meteen mijn probleem aan. Deze is niet meer te krijgen. Zoals zoveel systemen waar men tevreden over is. Een tweetal motorvrienden van mij, zijn ook op zoek naar een nieuw systeem. In juni gaan we op vakantie naar de Dolomieten, vrouwen in de auto (jurkje, schoentjes,etc moeten mee), en wij op de motor. Zij hebben beide ook een Cardo systeem gehad, waar ze erg tevreden over waren. Echter we leven nu in een tijdperk, waarbij geld verdienen nog veel belangrijker is dan kwaliteit leveren, en systemen worden geleverd waar nog flink wat kinderziektes in zitten. Blind vertrouwen op een gerenommeerd merk is er helaas niet meer bij (BMW heeft bij een nieuw model ook vaak last van kinderziektes=> voor mij dé reden niet een 2011/2012 K1600GT te kopen, maar een luchtgekoelde RT van 2013)

Onderling praten (van motor naar motor) is nice to have, maar geen must: bij kortere weekend trips met de vrouwen achterop, misschien zelfs ook beter :D

Onlangs gaf een collega van mij aan dat hij erg tevreden was over zijn Sena 20S (niet de EVO).

Reacties over nog verkrijgbare systemen zijn welkom.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
Jos1200rt
Berichten: 153
Lid geworden op: 18 sep 2011, 14:22
Type: R1250RT
Bijz: Vstream ruit, BMW topcase, Navigator 6, Metzler
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Hoogland

Re: Welk systeem bevalt goed.

Ongelezen bericht door Jos1200rt »

Afhankelijk van je merk helm heeft Sena diverse passende inbouwsystemen de 10U voor Shoei GT-Air, Shoei Neotec, Shoei J-Cruise, Arai integraalhelmen en de Schuberth C3/C3 Pro. Ik gebruik hem zelf in mijn Schuberth C3. Ik had eerst het SRC systeem van Schuberth. Voordeel van de Sena 10U tov de SRC. Een veel groter bedieningsgemak met duidelijke knoppen.Via de remote op het stuur te bedienen. Een mooie klein microfoon die prima in de helm past. Ik kan makkelijk met andere merken pairen wat bij de SRC niet kon. Ook via de computer of via smartphone makkelijk in te stellen. En ook mooi ingebouwd. Mijn advies kijk een naar de 10U.
[groet] Jos
Drive carefully, alleen n kat heeft meerdere levens.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Welk systeem bevalt goed.

Ongelezen bericht door ErikS »

Laat je eens door Marcel van de CB shop voorlichten over de BlueBike. Als je deze eenmaal geprobeerd hebt wil je waarschijnlijk niet anders.
Voorheen reed ik ook bedraad met een set van Autocom. Deze is redelijk vergelijkbaar met Baer. Nooit problemen en een redelijke geluidskwaliteit.
Vervolgens 4 jaar geleden een nieuwe BMW gekocht en voor de keuze gekomen, gebruik is de BT van de motor of bouw ik alles om naar bedraad. IK heb toen voor het eerste gekozen.
IK heb altijd goede ervaring met de CB shop gehad, in Nederland een redelijke autoriteit op het gebied van draadloze communicatie.
Door hem mij laten adviseren en nadat ik de kwaliteit van de BlueBike gehoord had en de mogelijkheden door Marcel aan mij uitgelegd waren heb ik, na vergelijking van de gebruikelijke andere systemen toch voor de BlueBike, die wel veel duurder was, gekozen.
De voordelen en kwaliteit maakt de hogere prijs, als je kwaliteit waardeert, meer dan goed.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Welk systeem bevalt goed.

Ongelezen bericht door Lemoi »

ErikS schreef: 20 feb 2018, 12:22
IK heb altijd goede ervaring met de CB shop gehad, in Nederland een redelijke autoriteit op het gebied van draadloze communicatie.
Door hem mij laten adviseren en nadat ik de kwaliteit van de BlueBike gehoord had en de mogelijkheden door Marcel aan mij uitgelegd waren heb ik, na vergelijking van de gebruikelijke andere systemen toch voor de BlueBike, die wel veel duurder was, gekozen.
De voordelen en kwaliteit maakt de hogere prijs, als je kwaliteit waardeert, meer dan goed.
Vraagje, die bluebike, werkt ie ook met andere merken samen? Anders wordt het een duur geintje
Gebruikersavatar
Gurbe
Berichten: 227
Lid geworden op: 29 apr 2014, 23:59
Type: R1150RT
Bijz: Bagster zadel en V-stream scherm
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Witmarsum
Locatie: Witmarsum

Re: Welk systeem bevalt goed.

Ongelezen bericht door Gurbe »

Ik rij nu al 2 seizoenen met de CARDO Q3 en die bevalt goed. Prima verstaanbaarheid met oordoppen en een vrouw met gehoorbeperking.
Eerlijk gezegd denk ik bij een nieuwe aanschaf over te gaan op de SENA serie, ook omdat er aan de CARDO niet of nauwelijks updates worden gedaan.
BMW R1150RT
Shubert C3
Cardo Q3 communicatie
TomTom 450
V-stream
Bagster Zadel
Kisan SM-5
Led Richtingaanwijzers
optische verfraaiingen
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Welk systeem bevalt goed.

Ongelezen bericht door ErikS »

Voor zover mijn informatie strekt: Ja. Maar ik heb het zelf nog niet geprobeerd. Komt er bij mij niet van want voor de communicatie met anderen ( mijn motormaat) gebruiken wij een portofoon verbinding. Die werkt ook op grotere afstand.
Maar bij de CB shop (https://www.cbshop.com) kunnen ze je volledig inlichten. En mijn ervaring is dat je niet bang hoeft te zijn dat je onjuiste informatie krijgt. Marcel is wat dat betreft gewoon te eerlijk.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Welk systeem bevalt goed.

Ongelezen bericht door Lemoi »

dank voor de info _004
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Welk systeem bevalt goed.

Ongelezen bericht door bmwalter »

Ik hoor nooit iemand over de sena 3s. Rij ik zelf al bijna 2 jaar mee tot volle tevredenheid. uitstekend te koppelen aan telefoon en navigatie (Zumo 595). luisteren naar navigatie, mp3, spotify, internetradio. Regelmatig software-updates. Uitstekend geluid, zelfs met oordoppen in.
Bereik naar een andere set is niet geweldig maar met de duo moet dat geen probleem zijn.
En last but not least: zeer betaalbaar: rond de € 100
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Gebruikersavatar
ad-bmwtje
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 jan 2009, 17:04
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Someren eind
Locatie: someren eind

Re: Welk systeem bevalt goed.

Ongelezen bericht door ad-bmwtje »

Heb sinds een half jaar de uclear gekocht,en bevalt me prima,geen microfoon meer voor je mond,deze zijn boven in de helm weggewerkt.
En een heel groot voordeel is dat mijn vrouw de navigatie ook kan horen,wat bij de meesten niet het geval is.
Succes met je besluit. [groet] -1200-
Gebruikersavatar
trebor
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 feb 2010, 20:20
Type: R1200RT/LC
Bijz: White
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roermond

Re: Welk systeem bevalt goed.

Ongelezen bericht door trebor »

Ik hoorde dat cardo met 2 nieuwe sets komt binnenkort.
Misschien even wachten, zal binnenkort (voor het seizoen echt begint) wel een artikel over verschijnen in de bladen.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Welk systeem bevalt goed.

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Samen met 3 anderen op een beurs de CARDO Freecom 2 gekocht (200€ per dubbel setje). Het ding is niet probleemloos. Soms moeizaam te pairen. De combinatie GPS (BMW Navigator IV) en spraak gaat niet altijd goed samen. Soms lukt spraak dan niet meer. Streamen van muziek vanaf GPS gaat ook niet altijd goed (vaak aan/uit zetten en plots doet hij het). Net terug uit de Dolomieten, uiteindelijk met duo (mijn vrouw achterop) alleen spraak geactiveerd. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, echter, ondanks windgeruis, is communicatie wel goed mogelijk. Batterij duur is vooralsnog goed. Click to link (spontaan met andere CARDO rijder gesprek starten) werkt niet, zal daar nog eens een mail over sturen naar CARDO.
Voice activation werkt ook niet echt, windgeruis houdt de lijn open. Daarom handbediend ingesteld, dat werkt voldoende goed. Met GSM niets geprobeerd, mijn windows phone kan ik niet pairen.
Setje was niet te duur, echter ik zou het niet nog een keer kopen.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Welk systeem bevalt goed.

Ongelezen bericht door Jazzbass »

NB GPS gaat voor op spraak, echter soms, ook al zijn er geen GPS aanwijzingen meer, krijg je spraak niet meer aan de gang, en rest alleen stoppen alles uitzetten en opnieuw proberen. Nog niet dé truuk gevonden om tijdens motorrijden e.e.a. te herstellen. Ik merk ook dat dan de aandacht naar verkeer en motorrijden sterk achteruit gaat.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gesloten

Terug naar “Over: Communicatie”