Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
fransgabler

Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door fransgabler »

Een petitie om de dijken open te houden voor motoren teken ik eigenlijk nooit. Gezien het gedrag van sommige motorrijdende groeperingen, op overwegend staande V twins van Amerikaanse makelij, neemt een gemeente wel eens een initiatief om haar dijken in het weekend van alle motorrijders te vrijwaren. Hoewel ik zo n beslissing over alle motorrijders hun hoofden betreur, kan ik me er wel iets bij voorstellen. Ik woon niet aan een dijk, maar in een stedelijke omgeving en daar is het in het weekend veilig en ook rustig toeven. Dat is op zo 'n dijk wel eens anders.

Het werd het college van B & W te Lingewaard in 2016 ook eventjes teveel zij kondigde een verbod af voor gemotoriseerd verkeer over 'hun' dijk. De argumentatie betrof zowel de verkeersveiligheid als de overlast voor de bewoners. Tegen dit besluit is o.a de MAG en de KNMV bij het college in beroep gegaan. Dit beroep werd echter door het college afgewezen.

In de afwijzing zagen de KNMV en de MAG weer aanleiding om het verkeersbesluit van het college aan de rechter voor te leggen. Die oordeelde : Verkeersbesluit onvoldoende gemotiveerd. Geen onderzoek verricht waaruit blijkt dat met de maatregel de belangen van verkeersveiligheid en beperking van overlast worden gediend

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2018:1105

Om kort en goed te gaan: de rechter heeft het besluit van B &W om de dijk in het weekend af te sluiten voor motoren ongegrond verklaard. De motoren mogen op die plek weer de dijk op. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat B & W het er niet bij laat zitten en de argumentatie om de dijk te sluiten juridisch bij zal stellen - vanuit een onderzoek en bijgestelde motivering - om vervolgens tegen deze uitspraak in beroep te kunnen gaan.

Zo houden we elkaar wel aan het werk in Nederland. Als motorrijder zit ik wel eens met kromme tenen als zo n stoet voorbij dendert. Motorrijden is vooral individuele vrijheid, waarbij het kuddegedrag van manegepaarden niet past.

Tegelijk ligt er weer een open kans om het kaf van het koren te scheiden door de handhaving op orde te brengen mbt snelheid en overgeproduceerde decibellen. Op de een of andere manier lijkt zo'n effectieve maatregel in Nederland nooit van de grond te komen. Ik hoor alweer gepiep over ontoereikende budgetten en gebrek aan mankracht in het weekend.

Gebrek aan mankracht leidt over het algemeen tot hogere & besteedbare budgetten....
Laatst gewijzigd door fransgabler op 05 apr 2018, 12:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik kan jouw standpunt dan wel gevoel in deze goed volgen fransgabler.

Afgezien van de verdere (juridische) stappen van deze gemeente is de vraag of er hier ook sprake is van jurisprudentie. Het (mogelijk) afsluiten van dergelijke doorgaans pittoreske dijken komt vaker voor in Nederland. Deze gedane gerechtelijke uitspraak lijkt mij zeer relevant en richtinggevend voor uitspraken door rechters in de toekomst. Dan is er dus sprake van jurisprudentie.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door MofkaP »

Die jurisprudentie is er al.

Dat is een uitspraak (uit mijn hoofd) ruim 10 jaar geleden van de Raad van State.
(Als je het echt wilt weten dan moet ik in mijn archieven op zolder zoeken. :-) )
Dat is het hoogste rechtscollege in dit soort gevallen waarbij een (verkeers)besluit van de overheid wordt aangevochten.

Bij die uitspraak bepaalde de RvS dat de gemeente gerechtigd is een weg af te sluiten voor bepaalde soorten voertuigen (beleidsvrijheid).
Echter dat het verkeersbesluit ondersteund dient te worden en de rechtvaardiging dient te vinden in een gedegen onderzoek.
Immers meten is weten.
Wat onder "gedegen" moet worden verstaan daar deed de RvS geen uitspraak over.

De uitspraak van de bestuursrechter is geheel in lijn met de uitspraak van de RvS. Het besluit werd niet gedragen door (gemotiveerd met) een gedegen onderzoek.
Dat is de reden dat het verkeersbesluit werd vernietigd.

Mocht de gemeente besluiten alsnog een onderzoek uit te voeren dan kan de gemeente alsnog besluiten de dijk af te sluiten voor motoren.
De gemeente heeft daarover - naar mijn weten - nog geen uitspraak over gedaan.
Mocht dat gebeuren dan is de euforie over het huidige resultaat niet meer dat een Pyrrusoverwinning.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door EileRT »

Bedankt voor je antwoord op mijn vraag MofkaP.

Duidelijk is dus dat een gemeente de afsluiting van een dijk voor motoren onderbouwd met een gedegen onderzoek moet kunnen motiveren. Het is ook in de toekomst aan de rechter of deze het onderzoek ook daadwerkelijk gedegen kan noemen dan wel oordelen. Over specifiek dat laatste is dus (nog) geen jurisprudentie middels de Raad van State.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
fransgabler

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door fransgabler »

Los van het juridische getouwtrek, dat zal toch ooit ergens eindigen:

Een gemeente die begaan is met haar inwoners op de dijk, kan te allen tijde vol inzetten op handhaving. Natuurlijk is het intensiever om rotte appels uit de mand te plukken dan het handhaven van een algemeen verbod, maar het is wel zo fair.

Het aantal motorrijders in een groep is geen issue, zoals schoolgaande pubers bij de deur van de supermarkt in hun pauze worden gereguleerd, maar goedkeuring op type motor, geluid en snelheid zijn te checken en ook te meten.

Bij de TT van Assen worden zich misdragende motorrijders er ook uitgepikt op weg naar en vanaf het circuit. Veel rijders met open pijpen zetten op weg naar Duitsland toch even de originele E goedgekeurde uitlaat op hun motor. Handhaving heeft een duidelijke werking, de organisatie ervan loont.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door MofkaP »

EileRT schreef: 25 mar 2018, 11:10 Het is ook in de toekomst aan de rechter of deze het onderzoek ook daadwerkelijk gedegen kan noemen dan wel oordelen.
Punt is dat de rechter in dit soort gevallen slechts marginaal toetst (mag toetsen). Hij gaat niet in diepte in op het onderzoek.
De rechter is geen onderzoeksinstituut gaat het onderzoek of de resultaten niet herhalen of beoordelen, tenzij het onderzoek echt ondermaats is.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door EileRT »

Dat begrijp ik MofkaP. Ik doel ook meer op een aantal door een rechter benoemde criteria (richtlijnen) waaraan een onderzoek moet voldoen. Door het ontbreken van deze (algemene) richtlijnen voor een onderzoek blijft het zoals fransgabler terecht aangeeft, een juridisch getouwtrek tussen de verschillende partijen. Een rechter zal dus in elke afzonderlijke specifieke situatie zijn of haar oordeel vellen.
MofkaP schreef: 25 mar 2018, 12:44
EileRT schreef: 25 mar 2018, 11:10 Het is ook in de toekomst aan de rechter of deze het onderzoek ook daadwerkelijk gedegen kan noemen dan wel oordelen.
Punt is dat de rechter in dit soort gevallen slechts marginaal toetst (mag toetsen). Hij gaat niet in diepte in op het onderzoek.
De rechter is geen onderzoeksinstituut gaat het onderzoek of de resultaten niet herhalen of beoordelen, tenzij het onderzoek echt ondermaats is.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door Baird »

Ik heb na 40 jaar lezen en gedreig over dijkafsluitingen zin om eens ongenuanceerd over dit onderwerp los te gaan: Gewoon de wetten handhaven met een blik koddebijers en de rotte appels er uit vissen, anders stop ik met meebetalen voor het in standhouden van die @#$%^&*dijken, ik woon hoog genoeg om droge voeten te houden... :evil:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door scan »

+++++++++++++++++++1
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door Dingeman »

Alle dijkwegen voor motoren gesloten verklaard.

https://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/ ... te-paasdag
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door siebke »

O, en zijn we nu ineens ook 'bevorderd' tot milieu-delinquenten, volgens het artikel. Maar och, hebben de wielrenners nu eens de kans...., of mag ik hier niet bij generaliseren :O . Jammer dat door een minderheid (de lavaaimakers en 'stoere' bikers) ook het plezier aan motorrijden voor de 'gewone' man/vrouw wordt vergald. In onze buurlanden zijn de verboden reeds verder en algemener doorgevoerd. En dat kan ik me ook nog eens héél goed voorstellen ook... :cry:
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
PieterHJ
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 jun 2014, 20:03
Type: R1200RT/LC
Bijz: Water gekoeld
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door PieterHJ »

Dingeman schreef: 28 mar 2018, 21:37 Alle dijkwegen voor motoren gesloten verklaard.

https://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/ ... te-paasdag

1 april humor Big RT Smile Big RT Smile
Gebruikersavatar
jaapwess
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 sep 2015, 11:26
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Marknesse

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door jaapwess »

Nu kom ik niet zo vaak op dijkweggetjes, en al helemaal niet in een weekend, maar ik dacht eerst toch even dat het serieus was (tot iemand 1 april begon te reopen) Big RT Smile
---------------------------------------------------
'83 K100, '91 K75, '18 K1600GT, '18 F800GS
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Het zegt toch wel iets over het verkeersbeleid* in dit land dat een dergelijk extreem plan pas bij nadere beschouwing als 1-aprilgrap wordt gezien en niet gelijk door de mand valt. Ongetwijfeld zijn veel die dit nog een goed plan vinden ook :x

* Quote van een oud collega:
Het is geen toeval dat beleid en debiel met dezelfde letters worden geschreven
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door Baird »

Rond half maart altijd even kijken op welke dag 1 april valt en dat even onthouden, lachen :D :D :D
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Ik deel het standpunt van FransGabler. Zelf wonen wij aan een dijk, die sinds twee weken weer flinke overlast geeft. Wat voor overlast dan, eigenlijk alleen de genoemde V-twins met open uitlaten. Het aantal motoren is hoog, maar dat is in het algemeen geen probleem, hardrijden is ook meer uitzondering dan regel.

Afsluiten van een dijk voor motorrijders is denk ik teveel van het goede. Geluidsoverlast aanpakken is wenselijk. Ik verbaas mij echt over de "open uitlaat houding". Is het je wel eens opgevallen dat deze groepen bij een stop allemaal een half uur bezig zijn om de gehoorbescherming uit de oren te vissen. Ze vinden zelf het geluid waarschijnlijk ook onaangenaam. 

Het doet mij meer denken aan spelkaarten met een knijper op je fiets monteren en dan stoer om je heen gaan kijken. Wie is er niet jong geweest. Southpark heeft anders een goede aflevering over Harley-rijders met hun geluidsoverlast.... Wie is niet jong gebleven :-)

Handhaven is waarschijnlijk toch een probleem. Een beroep doen op gezond verstand, gaat denk ik ook niet meer lukken. Afsluiten van de dijk gaat mij te ver......
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door Baird »

Edward1968 schreef: 29 mar 2018, 14:48 Ik deel het standpunt van FransGabler. Zelf wonen wij aan een dijk, die sinds twee weken weer flinke overlast geeft. Wat voor overlast dan, eigenlijk alleen de genoemde V-twins met open uitlaten. Het aantal motoren is hoog, maar dat is in het algemeen geen probleem, hardrijden is ook meer uitzondering dan regel.

Afsluiten van een dijk voor motorrijders is denk ik teveel van het goede. Geluidsoverlast aanpakken is wenselijk. Ik verbaas mij echt over de "open uitlaat houding". Is het je wel eens opgevallen dat deze groepen bij een stop allemaal een half uur bezig zijn om de gehoorbescherming uit de oren te vissen. Ze vinden zelf het geluid waarschijnlijk ook onaangenaam. 

Het doet mij meer denken aan spelkaarten met een knijper op je fiets monteren en dan stoer om je heen gaan kijken. Wie is er niet jong geweest. Southpark heeft anders een goede aflevering over Harley-rijders met hun geluidsoverlast.... Wie is niet jong gebleven :-)

Handhaven is waarschijnlijk toch een probleem. Een beroep doen op gezond verstand, gaat denk ik ook niet meer lukken. Afsluiten van de dijk gaat mij te ver......
Heb in het verleden heel wat toertochten georganiseerd en daar stond dan altijd in de voorwaarden bij "Loud pipes NOT welcome" en daar kreeg ik altijd commentaar op dat ik niet zo flauw moest doen en een beetje 'sportief geluid' moest kunnen, nou nee dus, snijbrander erop om die rotdingen er af te halen ....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
fransgabler

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door fransgabler »

Ik heb veel vertrouwen in de onderbouwde stukken die @mofkap produceert vanuit zijn deskundigheid.
Zo stelt hij op een vergelijkbar forum vast dat vanuit de Europese regelgeving " geïmporteerde motorfietsen met 1.000 cc of meer wettelijk nog steeds een geluidsniveau mogen hebben van 106 (+2) dB(A). Dat is vergelijkbaar met een F16 op 150 meter hoogte of een helicopter op 30 meter hoogte"

Dat betekent wel dat de legaliteit van geÏmporteerde motoren > 1000cc rechtstreeks leidt tot het sluiten van interessante wegen in het weekend voor motoren die aan een andere regelgeving dienen te voldoen. Als ik mofkap goed begrijp, dan heeft handhaving op geluidsniveau bij het type weekend-warriors geen zin vanwege hun uitzonderingspositie.

Europese wetgeving is traag als olie tijdens strenge nachtvorst, die zal voorlopig niet veranderen. De voorbeeldwerking van de straaljager / helicopter spreekt boekdelen, dat wil niemand.

Op snelheid zijn deze V twin rakkers zelden te betrappen. Daarvoor ontbreken zowel de stuurmanskunsten als de mogelijkheid om te sturen op snelheid in de grote groepen, zoals hierboven beschreven door ervaringsdeskundige @edward1968. Er lijkt tenminste sprake te zijn van een impasse.

Zo zonde...
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door MofkaP »

Handhaving is zondermeer al lastig, zeker op dijken. Want de wettelijk voorgeschreven omstandigheden waarbij de meting dient plaats te hebben, zijn streng.
1. De meting vindt plaats in de open lucht.
2. Het proefterrein mag niet blootstaan aan sterke akoestische storingen. Hieraan wordt voldaan, indien het oppervlak van het terrein bestaat uit beton, asfalt, tegels of een vergelijkbaar hard materiaal.
3. Het proefterrein moet minimaal de afmetingen van een rechthoek hebben, waarvan de zijden zich op ten minste 3,00 m afstand van de motorfiets bevinden. Binnen deze rechthoek mogen zich geen personen of voorwerpen bevinden die niet noodzakelijk zijn voor de meting. De motorfiets wordt op zodanige wijze binnen de rechthoek geplaatst dat de microfoon zich op ten minste 1,00 m afstand van eventueel aanwezige trottoirbanden bevindt.
4. De waarden die door de geluidsniveaumeter voor het omgevingsgeluid en de wind worden aangegeven, moeten ten minste 10 dB(A) lager zijn dan het geluidsniveau dat in het kentekenregister (of in de tabel) is vermeld. Dit wordt gecontroleerd door vaststelling van het achtergrondgeluidsniveau voor en na de meting. De microfoon van de geluidsniveaumeter mag van een passende windkap worden voorzien, mits rekening wordt gehouden met de invloed daarvan op de gevoeligheid van de microfoon.
5. Voor aanvang van de meting moet de motor van de motorfiets op bedrijfstemperatuur worden gebracht.
6. De meting vindt plaats bij een stilstaande motorfiets.

Dan nog de meting zelf en de wijze van meten om tot een rechtsgeldige meting te komen.
Er worden drie achtereenvolgende metingen gedaan, de hoogste waarde geldt. Het verschil tussen die drie metingen mag niet meer bedragen dan 2 dB(A). Direct voor en na de meting moet de apparatuur worden gecontroleerd en gekalibreerd; het verschil tussen die twee controlemetingen mag niet meer zijn dan 1 dB(A).
Zijn de verschillen groter dan is de meting ongeldig.
Een langsrijdende andere motor, een grasmaaier, een overvliegend vliegtuig, een stel spelende kinderen of loeiende koe kunnen de meting al verstoren en ervoor zorgen dat die ongeldig is.
Dan moet opnieuw worden gecontroleerd, gekalibreerd en gemeten, en dat kost (te) veel tijd.

TIP: Maak altijd een filmpje als je op uitlaatgeluid wordt gecontroleerd. Al is het alleen maar om zelf (achteraf) te kunnen controleren of aan alle voorwaarden voor een geldige meting is voldaan.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door Lemoi »

... mijn tip zou zijn: zorg ervoor dat je geen herrie pijp hebt. Heb je nergens last van, niet met politie, niet met omwonende en andere mensen die anders geconfronteerd worden met de herrie :-) Mocht je graag een herrie pijp rijden dan lijkt het circuit daar een mooie plek voor (of zijn daar ook al geluidsnormen?)! hoef je je ook niet aan de snelheid te houden Big RT Smile
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door Bert M »

Dat is weer eens een mooi staaltje wettelijke mierencopulatie. De wetgever schrijft voor dat de wetshandhaver aan allerlei (onmogelijke) haarkloverij dient te voldoen, terwijl het verschil tussen volwassen motorfietsgeluid en de toepassing van een blerpijp op grote afstand te horen is.

Als de wet zo'n meting voorschrijft vind ik dat prima, maar dan gaan we het anders doen: we gaan een testcentrum oprichten (bij voorkeur ergens dicht in de buurt van zee) waar bij een gereed vermoeden van overschrijding van de geluidsnorm (zulks ter beoordeling van de handhaver), de motor getest moet gaan worden. Spijtig genoeg zal, omdat zo'n test heel erg nauwkeurig moet en heel erg vaak overgedaan moet worden, de wachttijd minstens een maand of drie bedragen. Tijdens die wachttijd staan de motorfietsen in de buitenlucht in "quarantaine" op het terrein en mag er niemand, anders dan het bevoegd gezag, aankomen. Ook de eigenaar/houder niet. Na drie tot zes maanden krijgt de eigenaar de motor (of wat er dan na zoutinwerking nog van over is) weer terug met een certificaat of de uitlaat ok is of niet. Eens kijken of het animo tot het maken van herrie dan nog zo groot is...
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door MofkaP »

Geluidsproductie is met het beperkte menselijk gehoor niet te meten of vast te stellen. Wat voor de één overmatig hard klinkt, is voor de ander normaal geluid en klinkt voor een derde als muziek in de oren.
De ene frequentie is niet de andere en hoort ook niet als de andere, terwijl de geluidsproductie in dB(A) hetzelfde kan zijn.
Wat is het verschil tussen een roffelende en ploffende haarlie of een Japanse naaimachine die hoog in de toeren jankend de bochtjes trekt?
Alleen meten is weten.

Open uitlaten is maar een heel klein deel van het probleem.
Het gaat op de totale geluidsbelasting en geluidsdruk op die weg gedurende een bepaalde tijd.
En de verkeersonveiligheid die het aantal motoren met zich meebrengt.
Daar is onderzoek voor nodig.
De vraag is dan nog of een weg mag worden afgesloten zolang voor sommige motoren 106 dB(A) nog steeds wettelijk is toegestaan.

Trouwens het is eenvoudig te controleren of een uitlaat voorzien is van de voorgeschreven demper.
Met een bezemsteel.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door EileRT »

Zonder mij in de discussie te begeven over hoe nu wel of hoe nu niet te moeten testen met allerhande ingewikkelde digitale apparatuur en omstandigheden, spreekt onderstaande blijkbaar beproefde methode mij bijzonder aan. _004

Ik zie de dienstdoende politie ambtenaar al staan met een bezemsteel langs een mooi landelijk gelegen dijkje . . . :lol:
MofkaP schreef: 06 apr 2018, 13:03Trouwens het is eenvoudig te controleren of een uitlaat voorzien is van de voorgeschreven demper.
Met een bezemsteel.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door Dingeman »

MofkaP schreef: 06 apr 2018, 06:36 Handhaving is zondermeer al lastig, zeker op dijken. Want de wettelijk voorgeschreven omstandigheden waarbij de meting dient plaats te hebben, zijn streng.
1. De meting vindt plaats in de open lucht.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,

6. De meting vindt plaats bij een stilstaande motorfiets.

Dan nog de meting zelf en de wijze van meten om tot een rechtsgeldige meting te komen.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Dan moet opnieuw worden gecontroleerd, gekalibreerd en gemeten, en dat kost (te) veel tijd.

TIP: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,,,,,,
Zou het in Duitsland en Oostenrijk ook zo zijn geregeld?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door MofkaP »

In Duitsland zijn de regels op detail iets anders.
Verschil is bijvoorbeeld dat er zich binnen een afstand van 20 meter van de microfoon geen geluidsbron mag bevinden.
Er wordt gemeten zowel bij stilstand als tijdens het voorbij rijden.
Ook drie metingen met een maximaal onderling verschil van 2 dB(A), alleen wordt het gemiddelde genomen.
Bij stilstand gelden dezelfde normen als in Nederland, die liggen voor elke motorfiets vast.
Bij het voorbij rijden (met 50km/h) zijn er verschillen in toerental en versnelling afhankelijk van de motorfiets.
De microfoon moet op ongeveer 7 meter afstand staan, op het dichtst bijgelegen punt van het voorbij rijden.
Dan gelden ook andere (lagere) waarden dan bij stilstand. voor motorfietsen is dat maximaal 84 dB(A).
Dat lijkt weinig, maar geluid neemt kwadratisch af bij verdubbeling van de afstand (bij een puntbron).
Dat is ongeveer 6dB(A) per afstandverdubbeling.
Produceert de uitlaat op 50cm nog 106dB(A), dan is er op 7 meter nog maar 84 dB(A) over.
Daarbij gelden bij voorbij rijden andere (lagere) regels voor toerental en versnelling.
Gebruikersavatar
zadkine
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 jan 2013, 12:51
Type: R1100RT
Bijz: Antraciet
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Twente
Locatie: Twente

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door zadkine »

Bert M schreef: 06 apr 2018, 11:05 Dat is weer eens een mooi staaltje wettelijke mierencopulatie. De wetgever schrijft voor dat de wetshandhaver aan allerlei (onmogelijke) haarkloverij dient te voldoen, terwijl het verschil tussen volwassen motorfietsgeluid en de toepassing van een blerpijp op grote afstand te horen is.

Als de wet zo'n meting voorschrijft vind ik dat prima, maar dan gaan we het anders doen: we gaan een testcentrum oprichten (bij voorkeur ergens dicht in de buurt van zee) waar bij een gereed vermoeden van overschrijding van de geluidsnorm (zulks ter beoordeling van de handhaver), de motor getest moet gaan worden. Spijtig genoeg zal, omdat zo'n test heel erg nauwkeurig moet en heel erg vaak overgedaan moet worden, de wachttijd minstens een maand of drie bedragen. Tijdens die wachttijd staan de motorfietsen in de buitenlucht in "quarantaine" op het terrein en mag er niemand, anders dan het bevoegd gezag, aankomen. Ook de eigenaar/houder niet. Na drie tot zes maanden krijgt de eigenaar de motor (of wat er dan na zoutinwerking nog van over is) weer terug met een certificaat of de uitlaat ok is of niet. Eens kijken of het animo tot het maken van herrie dan nog zo groot is...
Lijkt me geen goed idee.
Als een voertuig in beslag is genomen vanwege een dergelijke verdenking....
Dan is de beherende partijd, de overheid dus, 100% verantwoordelijk voor het in dezelfde staat houden van het voorwerp.
Gaat de overheid heel veel geld kosten als boven beschreven methode gebruikt wordt, om te beginnen dus dat die 3 maanden later uitgevoerde meting niet bewijst wat de geluidsproduktie 3 maanden eerder was vanwege diezelfde zout inwerking.


En ja, ik vind ook dat alle knalpijpen per direct van de weg gehaald moeten worden.
Hiervoor is echter een andere methode....een WOK melding , waarmee de eigenaar verplicht wordt op eigen kosten de motor te laten herkeuren bij de RDW.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door MofkaP »

een WOK melding kan alleen als daarvoor de overtreding is geconstateerd, niet op verdenking of gevoel.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door Baird »

Conclusie is dus dat iedere oetlul gewoon met open pijpen kan rijden, voor de andere motorrijders de boel verkl :evil: ten en er eigenlijk mee weg komt. Ik kwam gisteren weer zo'n kudde tegen van dat niet nader te noemen Amerikaanse merk met pakweg 50 x 2 open pijpen en die hoge Puch-stuurtjes, ben blij dat we precies de andere kant op reden want daartussen wil je niet gevonden worden .......
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door ciske »

Ik kan het niet nalaten enige woorden toe te voegen aan dit draadje.

Wellicht zou de motorbranche zelf een goede bijdrage kunnen leveren door simpelweg die lawaaipijpen niet meer aan te bieden.
Hier ligt een mooie taak voor de Bovag zou je kunnen stellen.
Feitelijk vind ik het ook van de zotte dat allerlei rotzooi waarvan de wetgever het gebruik verbiedt de handel daarin gewoon legaal is.
Als ik lees dat er al uitlaten worden verkocht (Dr.Jekill & Mr.Hyde) met een klep erin die dmv draadloze afstandsbediening open en dicht kan (om de handhavers om de tuin te leiden) is het in mijn beleving ook onmogelijk geworden om te handhaven op wettelijke geluidsbepalingen. De wetgever zal dan -ter controle- gaan inzetten op een APK verplichting voor motoren. De argumenten daartoe zijn immers "Luid" en duidelijk!
En laat die APK verplichting voor motoren nou een (omzet-)hartenwens zijn van de branche die de herriepijpen aan de man brengt!
Telkens weer steekt de discussie over APK voor motoren immers de kop op als gevolg van de lobby die de Bovag in het Haagse doet.
Als klant van Bovag bedrijven (wie is dat niet?) sponseren we dus feitelijk de bedrijven die de herriepijpen verkopen -en daarmee de toegang tot dijkwegen bemoeilijken- en zijn we bovendien behulpzaam om uiteindelijk die APK verplichting rond te krijgen.

gr v Ciske
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door scan »

De praktijk is dat ze dan die lawaaipijp vervangen voor de APK en daarna weer terug plaatsen.
Zolang er géén échte handhaving is wordt dat nooit wat!
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Gemeentelijk dijkverbod Lingerwaard nietig verklaard

Ongelezen bericht door Bert M »

scan schreef: 11 apr 2018, 14:35 De praktijk is dat ze dan die lawaaipijp vervangen voor de APK en daarna weer terug plaatsen.
Zolang er géén échte handhaving is wordt dat nooit wat!
En dat is idd de dagelijkse praktijk in Engeland. Een niet nader te noemen autoforum alhier heeft een rubriekje "Ik moet naar de MoT (APK) en wil graag een street legal ... lenen" . :roll:
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”