Olie lekkage

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
maRTinP
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 okt 2016, 08:23
Type: R1200RT
Bijz: 03-2010
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Olie lekkage

Ongelezen bericht door maRTinP »

Boxervrienden,

Gisteravond viel mijn oog op een kleine olielekkage onder mijn geparkeerde 1150RT:
Oildrips_s.jpg
De olie lijkt achter de cilinders vandaan te komen, ergens ter hoogte van de koppeling. Een foto vanaf de achterkant van de cilinder langs de kuip:
Leakage side view_s.jpg
En van onderen:
Leakage bottom up_s.jpg
De motor is gisteren als altijd gebruikt voor woon-werk verkeer tussen Delft en de Botlek. Kilometerstand 79k. Waar zou deze lekkage vandaan kunnen komen? Zelf denk ik aan de koppeling, omdat bij een eerdere eigenaar een keer de koppelingscilinder is vervangen.

Krijgt iemand van jullie een idee bij het zien van de foto's?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
maRTinP
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 okt 2016, 08:23
Type: R1200RT
Bijz: 03-2010
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Olie lekkage

Ongelezen bericht door maRTinP »

Schoot me gisteravond te binnen: een paar weken geleden heb ik de nokkenas kettingspanner (upgrade) verwisseld. Met pakkingring gemonteerd, maar wellicht zorgt een vuiltje toch voor een kleine lekkage daar... Komend weekend maar eens kijken of dat het is!
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Olie lekkage

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik heb werkelijk geen idee waar de lekkage van de olie vandaan komt (en gezien je tot dusver onbeantwoorde bericht, meerderen met mij).

We zijn benieuwd naar je verdere onderzoek!
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Bens
Berichten: 142
Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200 GS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: Olie lekkage

Ongelezen bericht door Bens »

Je hebt waarschijnlijk de fout al gevonden. Ik had hetzelfde met een r1100rt. Ook nokkenaskettingspanner vervangen en ook iets lekkage.
Oplossing - zoals ik het heb gedaan - ( eerst rondom schoonmaken en kijken of het inderdaad bij de nokkenasspanner vandaan komt)
Schoonmaken, Loshalen en heel dun siliconenpakking op je afdichtingsring (beide kanten) smeren en weer vastzetten. Probleem bij mij opgelost.
Gebruikersavatar
maRTinP
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 okt 2016, 08:23
Type: R1200RT
Bijz: 03-2010
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Olie lekkage

Ongelezen bericht door maRTinP »

Yep, was inderdaad de nokkenaskettingspanner die iets was losgekomen. Nieuwe (koperen) pakkingring ertussen en het advies met de siliconenpakking ook maar opgevolgd. Hopelijk blijft het nu dicht....
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”