Geluid Zumo 595 valt weg na starten

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Henk1968
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jun 2018, 13:21
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Roermond

Geluid Zumo 595 valt weg na starten

Ongelezen bericht door Henk1968 »

Sinds kort heb ik mijn Zumo 500 verruild tegen de 595. Echter, vanaf het begin heb ik al het probleem dat mijn 595 geen geluid geeft nadat ik de motor start. Procedure is simpel: in de ochtend zet ik mijn 595 in de houder. Zodra contactslot van het stuurslot afgaat, wordt mijn 595 opgestart. Ik wacht dan even totdat deze volledig opgestart is. Ik duw dan op het geluidsicoontje waarbij ik zie dat het volume bijvoorbeeld op 90% staat. Als ik vervolgens start, dan valt dit scherm weg en krijg ik een melding dat voor geluid ik de 595 eerst in de houder moet plaatsen (waar hij dus al inzit).
Als ik de 595 eraf haal en weer terug plaats, is het soms goed maar soms ook niet. En om het helemaal ingewikkeld te maken: de opstart procedure verloopt soms zoals beschreven maar soms ook zoals het zou moeten.

Ik ben eigenlijk een beetje 'aan het einde van mn latijn...'. Ik maak gebruik van een baehr communicatie systeem wat altijd feilloos heeft gewerkt. Sinds de montage van de houder van de 595 is het mis. Ik ben bij WayPoint geweest omdat ik dacht dat het aan de 595 lag. De verkoper heeft 2 andere exemplaren getest en die hadden hetzelfde. iedere keer met starten viel het geluid weg en werd gevraagd om de 595 in de houder te plaatsen. Zelfs een nieuwe houder heb ik getest maar dit levert geen resultaat op. Ik ben bang dat ik de baehr niet meer kan gebruiken; als ik een bluetooth speakertje koppel dan is er niets aan de hand. Bluetooth lijkt dus wel te werken, maar eigenlijk wil ik gewoon bekabeld blijven. Maar dan moet eea het wel doen natuurlijk....

Is er iemand die bovenstaande herkend en de oplossing in pacht heeft? ik hou me zeer aanbevolen.....
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Geluid Zumo 595 valt weg na starten

Ongelezen bericht door EileRT »

Beste Henk1968,

Ik begrijp dat je een probleem hebt met de Zumo en dat je dat m.b.v. forumleden graag opgelost ziet. Toch wordt het op het RT-forum bijzonder gewaardeerd wanneer je als nieuw forumlid bij een eerste posting even voorstelt in het volgende topic:

viewforum.php?f=43 _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Henk1968
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jun 2018, 13:21
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Roermond

Re: Geluid Zumo 595 valt weg na starten

Ongelezen bericht door Henk1968 »

EileRT schreef: 25 jun 2018, 16:14 Beste Henk1968,

Ik begrijp dat je een probleem hebt met de Zumo en dat je dat m.b.v. forumleden graag opgelost ziet. Toch wordt het op het RT-forum bijzonder gewaardeerd wanneer je als nieuw forumlid bij een eerste posting even voorstelt in het volgende topic:

viewforum.php?f=43 _004
Helemaal waar. Bij deze gedaan.
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Geluid Zumo 595 valt weg na starten

Ongelezen bericht door Georgio »

Mijn eerste idee is dat de voeding van de houder wellicht tijdens het starten wordt afgekoppeld dooe het ontlastingsrelais en dat deze onderbreking door de garmin niet wordt geslikt. Ik ken het probleem verder niet, maar mijn garmin-voeding zit op het sadslicht. Doe ik pas aan als de motor loopt. Heb je de bedrading al nagelopen?
Henk1968
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jun 2018, 13:21
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Roermond

Re: Geluid Zumo 595 valt weg na starten

Ongelezen bericht door Henk1968 »

Ja, bedrading is verder ok. zit inderdaad ook te denken om de + van de houder ergens anders op aan te sluiten. Vraag is alleen waar. Verlichting is bij mij automatisch geschakeld dus dat zou niet heel veel uitmaken volgens mij.
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Geluid Zumo 595 valt weg na starten

Ongelezen bericht door Georgio »

Henk1968 schreef: 25 jun 2018, 14:51 Als ik vervolgens start, dan valt dit scherm weg en krijg ik een melding dat voor geluid ik de 595 eerst in de houder moet plaatsen (waar hij dus al inzit).
Nee hij zit er niet in, er wordt hier namelijk de houder bedoeld die je in de auto gebruikt: de houder met het speakertje dus. Op dat moment is er namelijk geen BT verbinding en dus denkt hij dat je de garmin zonder BT wil gebruiken en verwijst hij naar de auto-houder met ingebouwd speakertje.

Het is idd en BT probleem, dat is wel eens instabiel bij de 590/595.

Bij een 1150RT is de verlichting toch ook gewoon uit te schakelen met de knop op de rechter stuurhelft? Aansluiten op het stadslicht betekent dat je de garmin van stroom kan voorzien op het moment dat jij het zelf nodig vindt, en niet meteen als je het contact aanzet. Voor ieder een persoonlijke keuze natuurlijk, maar bevalt mij erg goed.
Henk1968
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jun 2018, 13:21
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Roermond

Re: Geluid Zumo 595 valt weg na starten

Ongelezen bericht door Henk1968 »

Georgio schreef: 26 jun 2018, 12:01
Henk1968 schreef: 25 jun 2018, 14:51 Als ik vervolgens start, dan valt dit scherm weg en krijg ik een melding dat voor geluid ik de 595 eerst in de houder moet plaatsen (waar hij dus al inzit).
Nee hij zit er niet in, er wordt hier namelijk de houder bedoeld die je in de auto gebruikt: de houder met het speakertje dus. Op dat moment is er namelijk geen BT verbinding en dus denkt hij dat je de garmin zonder BT wil gebruiken en verwijst hij naar de auto-houder met ingebouwd speakertje.

Het is idd en BT probleem, dat is wel eens instabiel bij de 590/595.

Bij een 1150RT is de verlichting toch ook gewoon uit te schakelen met de knop op de rechter stuurhelft? Aansluiten op het stadslicht betekent dat je de garmin van stroom kan voorzien op het moment dat jij het zelf nodig vindt, en niet meteen als je het contact aanzet. Voor ieder een persoonlijke keuze natuurlijk, maar bevalt mij erg goed.
Bedankt voor je bericht maar ik denk dat je aannames niet kloppen. Soms gaf de zumo wel geluid maar meestal niet. Zolang niet gestart is, is er altijd geluid. Dus dat heeft mijn inziens niets met de auto houder te maken.

Voor zover ik weet kun je op een R1150RT de verlichting niet uitzetten. Op de rechter stuurhendel zit daarvoor geen knop.
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Geluid Zumo 595 valt weg na starten

Ongelezen bericht door Georgio »

Ok sorry daarvoor, is heb een 1100 met lichtschakelaar.
Ik bedoelde dat hij tijdens de storing om de houder vraagt. Ik dacht dat hij niet om de houder vroeg als er geen storing was.
Henk1968
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jun 2018, 13:21
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Roermond

Re: Geluid Zumo 595 valt weg na starten

Ongelezen bericht door Henk1968 »

Georgio schreef: 26 jun 2018, 23:35 Ok sorry daarvoor, is heb een 1100 met lichtschakelaar.
Ik bedoelde dat hij tijdens de storing om de houder vraagt. Ik dacht dat hij niet om de houder vroeg als er geen storing was.
"Sorry" is niet nodig hoor.... -naughty-
Henk1968
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jun 2018, 13:21
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Roermond

Update: Geluid Zumo 595 valt weg na starten

Ongelezen bericht door Henk1968 »

Henk1968 schreef: 25 jun 2018, 14:51 Sinds kort heb ik mijn Zumo 500 verruild tegen de 595. Echter, vanaf het begin heb ik al het probleem dat mijn 595 geen geluid geeft nadat ik de motor start. Procedure is simpel: in de ochtend zet ik mijn 595 in de houder. Zodra contactslot van het stuurslot afgaat, wordt mijn 595 opgestart. Ik wacht dan even totdat deze volledig opgestart is. Ik duw dan op het geluidsicoontje waarbij ik zie dat het volume bijvoorbeeld op 90% staat. Als ik vervolgens start, dan valt dit scherm weg en krijg ik een melding dat voor geluid ik de 595 eerst in de houder moet plaatsen (waar hij dus al inzit).
Als ik de 595 eraf haal en weer terug plaats, is het soms goed maar soms ook niet. En om het helemaal ingewikkeld te maken: de opstart procedure verloopt soms zoals beschreven maar soms ook zoals het zou moeten.

Ik ben eigenlijk een beetje 'aan het einde van mn latijn...'. Ik maak gebruik van een baehr communicatie systeem wat altijd feilloos heeft gewerkt. Sinds de montage van de houder van de 595 is het mis. Ik ben bij WayPoint geweest omdat ik dacht dat het aan de 595 lag. De verkoper heeft 2 andere exemplaren getest en die hadden hetzelfde. iedere keer met starten viel het geluid weg en werd gevraagd om de 595 in de houder te plaatsen. Zelfs een nieuwe houder heb ik getest maar dit levert geen resultaat op. Ik ben bang dat ik de baehr niet meer kan gebruiken; als ik een bluetooth speakertje koppel dan is er niets aan de hand. Bluetooth lijkt dus wel te werken, maar eigenlijk wil ik gewoon bekabeld blijven. Maar dan moet eea het wel doen natuurlijk....

Is er iemand die bovenstaande herkend en de oplossing in pacht heeft? ik hou me zeer aanbevolen.....
UPDATE:
Sinds gisteren ben ik erachter gekomen dat boven genoemd verschijnsel zich niet voordoet indien de motor gestart is vóórdat de Zumo compleet is opgestart. En als de motor vervolgens loopt en de Zumo doet wat tie moet doen (dus met geluidsondersteuning), dan kan ik de motor weer uitzetten en opnieuw opstarten. De Zumo heeft dan een 5-10 tal seconden geen geluid maar daarna komt het geluid weer terug.

Wie het snapt mag het zeggen...... _001
Gebruikersavatar
Wigo
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 sep 2015, 10:37
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

Re: Geluid Zumo 595 valt weg na starten

Ongelezen bericht door Wigo »

Ik had mijn zumo voorheen aangesloten op mijn r1150rt met een onderdeel van Baehr BSA0101.
Dit onderdeel is oorspronkelijk bedoeld voor het aansluiten van een intercom.
Aansluiten is supersimpel, zekering er uit en vervangen door dit onderdeel.
Levert je een extra geschakelde plus aansluiting op waar je je zumo op aan kan sluiten.
Werkte bij mij probleemloos.
Kost iets van 20 euro.
Motorhistorie: cb550f, cb750kz, cx500c, vf700c, k75, r850r, r1100rt, r1150rt, r1200gs, k75, k75rt, r1150rt, r1200rt
Nu r1200rt lc
Henk1968
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jun 2018, 13:21
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Roermond

Re: Geluid Zumo 595 valt weg na starten

Ongelezen bericht door Henk1968 »

Wigo schreef: 28 jun 2018, 09:00 Ik had mijn zumo voorheen aangesloten op mijn r1150rt met een onderdeel van Baehr BSA0101.
Dit onderdeel is oorspronkelijk bedoeld voor het aansluiten van een intercom.
Aansluiten is supersimpel, zekering er uit en vervangen door dit onderdeel.
Levert je een extra geschakelde plus aansluiting op waar je je zumo op aan kan sluiten.
Werkte bij mij probleemloos.
Kost iets van 20 euro.
Bedankt voor je antwoord. Maar had jij dan hetzelfde probleem zoals ik beschreven heb en was met dit onderdeel je probleem verholpen?
Of moet ik dit puur en alleen zien als een extra aansluitpunt waarop ik de Zumo zou kunnen aansluiten?
Gebruikersavatar
Wigo
Berichten: 116
Lid geworden op: 03 sep 2015, 10:37
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

Re: Geluid Zumo 595 valt weg na starten

Ongelezen bericht door Wigo »

Het is inderdaad een extra aansluitpunt dat redelijk makkelijk te instaleren is en dat bij bij probleemloos werkte. Het aftappen van je stadslicht werkt uiteraard ook maar daar ben ik weer niet zo een fan van. Het lijkt mij dat je problemen worden veroorzaakt door de stroomtoevoer naar de houder van de zumo.
Motorhistorie: cb550f, cb750kz, cx500c, vf700c, k75, r850r, r1100rt, r1150rt, r1200gs, k75, k75rt, r1150rt, r1200rt
Nu r1200rt lc
Henk1968
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jun 2018, 13:21
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Roermond

Re: Geluid Zumo 595 valt weg na starten

Ongelezen bericht door Henk1968 »

Wigo schreef: 28 jun 2018, 12:25 Het is inderdaad een extra aansluitpunt dat redelijk makkelijk te instaleren is en dat bij bij probleemloos werkte. Het aftappen van je stadslicht werkt uiteraard ook maar daar ben ik weer niet zo een fan van. Het lijkt mij dat je problemen worden veroorzaakt door de stroomtoevoer naar de houder van de zumo.
Bedankt voor je bijdrage. Ik hou je deze optie in mijn achterhoofd. Eerst nog maar eens kijken of mijn "nieuwe volgorde" gaat werken.
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”