BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

navigatie vergrendelen met centrale vergrendeling op R1200RT

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 478
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

navigatie vergrendelen met centrale vergrendeling op R1200RT

Ongelezen bericht door ErikS »

Naar aanleiding van een eerder draadje over dit onderwerp (viewtopic.php?f=61&t=11582&p=124734&hil ... ng#p124734) dat inmiddels gesloten is, heb ik mij er maar eens goed in verdiept. In mei mijn nieuwe motor gekregen en besloten om dit project maar eens op te pakken.
allereerst inks en rechts geïnformeerd of er niet een gebruikte vergrendelingsmotor te krijgen was. Een nieuwe vond ik ergens te duur en op de slop moesten ze vast wel te vinden zijn. Na enig zoekwerk een 7 tal motoren gevonden varierende in de prijs van 15 tot 35 euro.
Afbeelding
Uiteindelijk in de omgeving van Bergen op Zoom eentje gevonden waarvan de prijs mij aansprak. Verzendkosten waren ca 10 euro dus deze maar laten reserveren tot ik gelegenheid had langs te komen. Ik wist dat ik ergens de komende weken toch nog naar Breda moest.
Begin juli die kant op en dus meteen maar even doorgereden.
Uiteindelijk de vergrendelingsmotor meegekregen voor het mooie bedrag van € 10,- Het kan dus beduidend goedkoper als in het eerdere draadje geschetst. De motor was inclusief stift, welke bij nader inzien, behoorlijk ingekort moest worden. Voor de elektrische aansluiting moest ik nog een stekker hebben; Deze uiteindelijk gemaakt van twee stiften die ik nog had liggen.
Afbeelding
Vervolgens de aanwijzingen uit het eerdere draadje gevolgd en in een ochtend had ik de boel inderdaad werkend. Het meest lastige was het bevestigen van de motor onder de afdekplaat van de cockpit. Deze moest onder een bepaalde hoek komen. en het vastzetten met bouten leek mij niet mooi daar deze aan de buitenzijde dan zichtbaar zouden zijn.
Daarom gekozen voor Epoxy lijm. Deze zou voldoende kleefkracht moeten hebben voor dit doel. De motor in de juiste positie gefixeerd (op hoogte en afstand;) en vervolgens de epoxy lijm aangebracht.
Na 20 minuten was deze al voldoende uitgehard om te testen, en ja hoor. Het functioneerde prima.
Later nog via mijn dealer een originele aansluitstekker voor de vergrendelingsmotor weten te krijgen en deze dus nog maar even gemonteerd. Wel zo netjes.
Totale kosten (in mijn geval) € 19,- (inclusief de lijm). Het is goed te doen en de aanwijzingen zijn voldoende duidelijk voor een leek.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gesloten

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”