Krom frame

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Bas OR
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:35
Type: R1200RT
Bijz: Mijn eerste eigen motor!!
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Assendelft

Krom frame

Ongelezen bericht door Bas OR »

Hoi allemaal!

Na jaren dromen (en sparen) heb ik eindelijk een R1200RT kunnen kopen. Zo op het eerste gezicht een mooie fiets. Echter de kuip stond iets scheef. Mag de pret niet drukken maar vertrouwen deed ik het ook niet. Even langs Motoport gereden en die zagen gelijk meer dan ik. Er zit een lichte bocht in het frame. Hierdoor staan voor- en achterwiel niet 100% in lijn. Een onwenselijke situatie natuurlijk.

Hamvraag wie kent iemand die dat voor mij zou kunnen herstellen / vervangen Hoeft van mij echt geen BMW dealer te zijn. Een deskundige hobbyist is prima. Graag zelfs :)!

Het gaat om een R 1200 RT uit 2009.

Andere ideeën zijn ook welkom.

Groetjes Bas
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Krom frame

Ongelezen bericht door EileRT »

Mijn eerste gedachte bij dit onzaligmakende relaas is: wie is de verkopende partij geweest? Ik zou deze direct in kennis stellen over het feit dat het frame krom is. En is er wellicht meer schade? Ik zou op voorhand zeker geen genoegen nemen met een ontkenning van het feit dat men hiervan niet op de hoogte was.

Ik weet niet of je een krom motorframe kan recht zetten. Buitendat zou het zomaar kunnen zijn dat er meer schade is aan deze motor. Daarom zou ik in ieder geval de RT door een professioneel en deskundig bedrijf (bijvoorbeeld Erik van Lent) laten keuren!

Daarna komen de vervolgstappen over hoe dit op te lossen . . .
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Krom frame

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Of je de motor nu bij een particulier gekocht hebt of niet. Er lijkt mij hier sprake van een verborgen gebrek. Je kan de verkopende partij hiervoor aansprakelijk stellen. Hij mag het gebreken/de gebreken laten repareren of de koop ongedaan maken. Wacht niet te lang hiermee.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Krom frame

Ongelezen bericht door EileRT »

In navolging van wat Jos zegt: schakel ook je rechtsbijstand verzekering in.
JOS WRSM schreef: 13 aug 2018, 10:03 Of je de motor nu bij een particulier gekocht hebt of niet. Er lijkt mij hier sprake van een verborgen gebrek. Je kan de verkopende partij hiervoor aansprakelijk stellen. Hij mag het gebreken/de gebreken laten repareren of de koop ongedaan maken. Wacht niet te lang hiermee.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Bas OR
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:35
Type: R1200RT
Bijz: Mijn eerste eigen motor!!
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Assendelft

Re: Krom frame

Ongelezen bericht door Bas OR »

Dank allen alvast voor alle reacties! Jullie hebben gelijk in wat jullie zeggen.
De nodige acties waren daarvoor al in gang gezet :).

Claim had ik al geformuleerd, het veilinghuis is op de hoogte gesteld verzocht om ontbinding. Rechtsbijstand is geschakeld om het proces over te nemen van me zodra we er in eerste instantie niet uit komen.

Het gaat me juist om de stappen er om heen als het niet lukt om de motor terug te geven / koop te ontbinden. Natuurlijk hadden ze verborgen informatie moeten vrijgeven, maar omdat deze van een veiling komt is het iets lastiger.

Kort om: Als het juridische verhaal mislukt, wil ik wel op een veilige fiets rijden. Dat houdt tenminste in dat ik een recht frame nodig heb. En daar zit de vraag aan jullie.

OH en mocht het toch mijn RT blijven, zal ik ze (na reparatie) zeker hier op het forum laten zien. Blijft toch mijn eerste motor en dus ook ergens mijn trotsie.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Krom frame

Ongelezen bericht door Bert M »

Even los van de juridische insteek die al door collega's Jos en Eilert genoemd is, vrees ik met grote vrezen dat een kromme BMW R1200RT niet zo maar "recht" te zetten is. Dit is natuurlijk allereerst sterk afhankelijk van wat er precies krom is. Het lastige is namelijk bij moderne BMW's, dat motor en versnellingsbak het centrale deel van het eigenlijke frame vormen en dat het voorste frame deel en het achterste frame deel er dus aangeschroefd zijn. Ik denk dat alvorens je aan een dergelijke ingreep begint, het in ieder geval van belang is dat er een onafhankelijke inspectie plaats moet vinden of een en ander überhaupt technisch te repareren is en of er nog meer verborgen ellende onder vandaan komt. Daarbij komt dan direct ook de vraag aan de orde of een dergelijke reparatie economisch rendabel is.

Ik hoop voor je, dat je akelig weinig betaald hebt voor deze motorfiets, want ik ben bang dat als het juridisch niet goed komt, er weinig meer op zit dan de motorfiets te 'slachten' en door middel van de verkoop van de goede, losse onderdelen de kosten weer terug te verdienen.

Als kleine voetnoot merk ik ook op, dat het willens en wetens verkopen van dergelijke motorfietsen (om het even of dit door een particulier, een motor/autobedrijf of een veilinghuis gedaan wordt) wat mij betreft per direct strafbaar gesteld moet worden.

Ik wens je veel sterkte met deze kwestie!
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Krom frame

Ongelezen bericht door ciske »

Een nog rijdende R1200RT met krom frame is eigenlijk wel heel bijzonder denk ik.
Ik heb het sterke vermoeden dat er in dit geval wel sprake moet zijn van afgebroken ophangpunten van bak en/of blok. Die alu gietstukken kenmerken zich immers niet als flexibel.
Mocht het nu zo zijn dat er geen problemen zijn van dien aard dan kun je overwegen om een ander frame -liefst een rechte!- op de kop te tikken en alles om te bouwen.
Vroeger kon je dan bij de RDW het originele framenummer weer laten inslaan zodat je met hetzelfde kenteken verder kunt. Of dat nu nog zo kan weet ik niet. Een frame vinden lijkt me niet zo lastig want er worden voldoende RT's gesloopt en daarbij verdwijnen de frames meestal in de oud ijzer bak.

Zo'n project start met gedegen onderzoek naar alle bevestigingspunten aan motorblok, versnellingsbak en wielophanging.


Groet van Ciske
Plaats reactie

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”