Boem is ho...
- aartjw
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 19 mar 2010, 19:19
- Type: R1200RT
- Bijz: BMW Navigator VI
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: R'dam
Boem is ho...
Al ruim veertig jaar rijd ik motor. In al die jaren heb ik nooit een grote schade gehad dan wel veroorzaakt. Ik heb wel een autorijbewijs, maar geen auto. Wat moet ik in zo'n koekblik?
En door zo'n koekblik - beter gezegd: de bestuurder daarvan - werd op 1 juli letterlijk m'n mooie R1200RT onder m'n kont vandaan gereden.
Wat is er gebeurd? Ik woon in Spijkenisse (nog wel) en zou op die dag naar m'n zus gaan. Voor diegenen die ter plaatse niet bekend zijn: om Spijkenisse uit te komen moet je over de Spijkenisserbrug. En die staat wel eens open voor de scheepvaart. Op die momenten mag je als motorrijder over de vrijliggende busbaan om zodoende vooraan in de file te kunnen gaan staan. Tussen de busbaan en de weg naar de brug is een tankstation gevestigd, met een "achteruitgang" naar het daar weer achter gelegen industrieterreintje. Bij die uitrit staat een officieel stopbord en is een dikke doorgetrokken streep getrokken. Je bent als verkeersdeelnemer derhalve verplicht te stoppen en dat deed deze meneer niet.
Het gevolg: mijn motor op z'n kant, ik horizontaal ernaast, voorbumper van het koekblik eraf. Toen de motor nog op z'n kant lag, leek de schade wel mee te vallen. Ikzelf had niets - althans, ik voelde niets, maar adrenaline is een sterke pijnstiller, zo zou later blijken. Gelukkig had ik mijn motorkleding aan, zoals altijd. Ik had eigenlijk geen tijd gehad om te schrikken, hij was er gewoon ineens! Dan sta je wel even raar te kijken. Ik heb de motor zelf rechtop gezet en pas toen zag ik dat verder rijden geen optie meer was: uitlaat van de linker cylinder afgescheurd, linker kuipdeel gescheurd, linkerspiegel plus spiegelhuis letterlijk aan gruzelementen. De bestuurder had geen ander commentaar dan "Ik heb wel een hele grote dode hoek". Het was een bestelbusje van een beveiligingsbedrijf, een Renault Kangoo.
Later heb ik de motor nog zelf aan de hand van de busbaan afgereden en de berger geholpen met het opladen. Geen centje pijn. Toen nog niet...
Uiteindelijk ben ik door de politie thuisgebracht en daar begon de pijn. M'n linkerheup en een rib bleken uiteindelijk zwaar gekneusd. En na een paar dagen had ik een enorme bloeduitstorting van halverwege m'n dijbeen over m'n bil en heup naar boven tot aan m'n navel. Dat was een mooie tattoo
De motor: die is uiteindelijk total loss verklaard. De zichtbare schade werd door Motor Houtrust geschat op ongeveer 5000 euro. En dan moet je nog maar afwachten wat je onderhuids aantreft: is de cylinder niet beschadigd? Heeft de voorvork geen opdonder gekregen? De motor was van 2007, op zich niet heel oud, maar ik had er wel 180.000 km mee gedraaid. En dat heeft 'm uiteindelijk de das omgedaan. Uiteindelijk krijg ik wel m'n helm vergoed (die was net vier weken oud), maar m'n laarzen niet. En voor de motor krijg ik slechts 4250 euro uitgekeerd. Daar heb ik geen andere voor Gelukkig heb ik mijn huis in Spijkenisse heel goed kunnen verkopen, dus uit de overwaarde kan ik, met het verzekeringsgeld erbij, wel weer een andere uitkiezen. Maar daar moet ik nog even op wachten.
En door zo'n koekblik - beter gezegd: de bestuurder daarvan - werd op 1 juli letterlijk m'n mooie R1200RT onder m'n kont vandaan gereden.
Wat is er gebeurd? Ik woon in Spijkenisse (nog wel) en zou op die dag naar m'n zus gaan. Voor diegenen die ter plaatse niet bekend zijn: om Spijkenisse uit te komen moet je over de Spijkenisserbrug. En die staat wel eens open voor de scheepvaart. Op die momenten mag je als motorrijder over de vrijliggende busbaan om zodoende vooraan in de file te kunnen gaan staan. Tussen de busbaan en de weg naar de brug is een tankstation gevestigd, met een "achteruitgang" naar het daar weer achter gelegen industrieterreintje. Bij die uitrit staat een officieel stopbord en is een dikke doorgetrokken streep getrokken. Je bent als verkeersdeelnemer derhalve verplicht te stoppen en dat deed deze meneer niet.
Het gevolg: mijn motor op z'n kant, ik horizontaal ernaast, voorbumper van het koekblik eraf. Toen de motor nog op z'n kant lag, leek de schade wel mee te vallen. Ikzelf had niets - althans, ik voelde niets, maar adrenaline is een sterke pijnstiller, zo zou later blijken. Gelukkig had ik mijn motorkleding aan, zoals altijd. Ik had eigenlijk geen tijd gehad om te schrikken, hij was er gewoon ineens! Dan sta je wel even raar te kijken. Ik heb de motor zelf rechtop gezet en pas toen zag ik dat verder rijden geen optie meer was: uitlaat van de linker cylinder afgescheurd, linker kuipdeel gescheurd, linkerspiegel plus spiegelhuis letterlijk aan gruzelementen. De bestuurder had geen ander commentaar dan "Ik heb wel een hele grote dode hoek". Het was een bestelbusje van een beveiligingsbedrijf, een Renault Kangoo.
Later heb ik de motor nog zelf aan de hand van de busbaan afgereden en de berger geholpen met het opladen. Geen centje pijn. Toen nog niet...
Uiteindelijk ben ik door de politie thuisgebracht en daar begon de pijn. M'n linkerheup en een rib bleken uiteindelijk zwaar gekneusd. En na een paar dagen had ik een enorme bloeduitstorting van halverwege m'n dijbeen over m'n bil en heup naar boven tot aan m'n navel. Dat was een mooie tattoo
De motor: die is uiteindelijk total loss verklaard. De zichtbare schade werd door Motor Houtrust geschat op ongeveer 5000 euro. En dan moet je nog maar afwachten wat je onderhuids aantreft: is de cylinder niet beschadigd? Heeft de voorvork geen opdonder gekregen? De motor was van 2007, op zich niet heel oud, maar ik had er wel 180.000 km mee gedraaid. En dat heeft 'm uiteindelijk de das omgedaan. Uiteindelijk krijg ik wel m'n helm vergoed (die was net vier weken oud), maar m'n laarzen niet. En voor de motor krijg ik slechts 4250 euro uitgekeerd. Daar heb ik geen andere voor Gelukkig heb ik mijn huis in Spijkenisse heel goed kunnen verkopen, dus uit de overwaarde kan ik, met het verzekeringsgeld erbij, wel weer een andere uitkiezen. Maar daar moet ik nog even op wachten.
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Boem is ho...
Sodemieters, dit is als je er goed bij nadenkt de angst van heel veel motorrijder(st)ers: je wordt niet of te laat opgemerkt en dan ben je op twee wielen eigenlijk altijd vele malen meer kwetsbaar dan die ander op vier wielen en meer . . .
Uiteraard is het zo zonde van je mooie RT en ja, daar zijn velen van ons toch wel aan gehecht. Bedenk echter wel dat je het hier kunt navertellen.
Ik wens je heel veel sterkte met je verdere herstel en hoop dat je met een andere minstens zo mooie RT weer met plezier verder kunt en het "een plek" kan geven!
Uiteraard is het zo zonde van je mooie RT en ja, daar zijn velen van ons toch wel aan gehecht. Bedenk echter wel dat je het hier kunt navertellen.
Ik wens je heel veel sterkte met je verdere herstel en hoop dat je met een andere minstens zo mooie RT weer met plezier verder kunt en het "een plek" kan geven!
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 26 jan 2010, 19:58
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R850R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Groene Hart
- Locatie: Ter Aar
Re: Boem is ho...
Aart,
Dat is balen!
Ik hoop dat het met jou snel weer beter gaat. Doe voorlopig maar even rustig aan.
Altijd jammer wanneer er weer een RT onverwachts wordt afgeschreven. Mag je de motor wel behouden?
Ik wens je een spoedig herstel en dan weer gauw op de motor.
Groet Bart
Dat is balen!
Ik hoop dat het met jou snel weer beter gaat. Doe voorlopig maar even rustig aan.
Altijd jammer wanneer er weer een RT onverwachts wordt afgeschreven. Mag je de motor wel behouden?
Ik wens je een spoedig herstel en dan weer gauw op de motor.
Groet Bart
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
-
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 14 mar 2018, 21:01
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Groen
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Rijswijk
- Speedy Gonzales
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 09 nov 2015, 18:31
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Burgum
Re: Boem is ho...
ik kan me helemaal in jouw verhaal vinden. Ik ben vorig jaar augustus met de motor onderuit gereden op een rotonde, ook iemand die niet goed uitkeek. Ik kan je zeggen dat ik daar ook bont en blauw ben uitgekomen met enorme spierpijn en stijfheid tot gevolg. Heb drie nachten op een tuinstoel moeten slapen. Al met al is het weer goed gekomen. Mijn motor, een rt van 2012 had bijna 3 duizend euro schade. Ook dat is prima afgehandeld.Ik wens je sterkte en zodra mogelijk maar vlug weer opstappen.
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4370
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Boem is ho...
Hallo Aart, ik hoop dat het goed met je gaat. De rest is maar bijzaak.
Je hebt een PB van me.
Je hebt een PB van me.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- siebke
- Berichten: 762
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: Boem is ho...
Hallo Aart,
Het is idd. een hele ervaring als je met je kont van de motor wordt gereden. Hopelijk is het herstel voorspoedig, en...je kunt het i.i.g., zonder ál te veel fysiek meegekregen te hebben, navertellen.
Wat het verzekeringswerk betreft: bij letselschade wordt altijd een/je eigen rechtsbijstand ingeschakeld, zo vertelde mij m'n verzekeringsagent. En daar ben ik enorm goed door geholpen. Bedenk en noteer eens wat alle - en echt álle- kosten zijn; denk aan reiskosten naar fysio, (huis-)arts/specialist/ziekenhuis, arbeidsverlet, eigen risico, hulp door derden. Noteer alles wat je nu ff niet zelf kunt en hoe het herstel vordert. En... laat je niet overbluffen door de (verzekeraar van ) de tegenpartij. Pas als er een eindtoestand in het herstel is!! Ook als/wat je er evt. psychisch aan doormaakt. Maar ook plannen die mogelijk niet door kunnen gaan.
Het is maar een tip. We waren daarmee wel ruim 2 jaar verder voordat het tot uitkering kwam, maar de moeite van het aanhouden waard.
Het is idd. een hele ervaring als je met je kont van de motor wordt gereden. Hopelijk is het herstel voorspoedig, en...je kunt het i.i.g., zonder ál te veel fysiek meegekregen te hebben, navertellen.
Wat het verzekeringswerk betreft: bij letselschade wordt altijd een/je eigen rechtsbijstand ingeschakeld, zo vertelde mij m'n verzekeringsagent. En daar ben ik enorm goed door geholpen. Bedenk en noteer eens wat alle - en echt álle- kosten zijn; denk aan reiskosten naar fysio, (huis-)arts/specialist/ziekenhuis, arbeidsverlet, eigen risico, hulp door derden. Noteer alles wat je nu ff niet zelf kunt en hoe het herstel vordert. En... laat je niet overbluffen door de (verzekeraar van ) de tegenpartij. Pas als er een eindtoestand in het herstel is!! Ook als/wat je er evt. psychisch aan doormaakt. Maar ook plannen die mogelijk niet door kunnen gaan.
Het is maar een tip. We waren daarmee wel ruim 2 jaar verder voordat het tot uitkering kwam, maar de moeite van het aanhouden waard.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Boem is ho...
Ik ben blij dat je het er relatief goed van heb afgebracht. Wat ik niet helemaal begrijp is jouw opmerking dat je daar tegenwoordig met de motor over de busbaan mag. Ik weet niet beter dan dat op die plek een gesloten verklaring geldt (rond bord met rode rand en wit vlak, in casu met onderbord "uitgezonderd lijndiensten"). Wat dat betreft kan de bestuurder van de bedrijfsbus (dan wel zijn verzekeraar) zich beroepen op het feit dat hij daar geen motorrijder verwachtte en zijn focus slechts gericht was op het waarnemen van een lijndienstbus. Dat kon qua aansprakelijkheid dus nog wel eens een langdurig touwtrekken worden.
Ik wens je succes met de afwikkeling van een en ander.
Ik wens je succes met de afwikkeling van een en ander.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- siebke
- Berichten: 762
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: Boem is ho...
Het is en blijft een voorrangskwestie, of je nu een bus verwacht of niet. Daarnaast mag je het verkeer dat op een rijstrook rijdt niet hinderen of in gevaar brengen, ook al is dat misschien niet geoorloofd. En niet alle lijndienstbussen zijn van eenzelfde afmeting :shock:
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
- QuickFix
- Berichten: 744
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: Boem is ho...
Dat klopt helaas inderdaad: ik ben eens over een motorkap heengevlogen van een auto die van rechts kwam... uit een éénrichtingsstraat waar hij tegen de richting inreed.
Hij zat fout vanwege het niet volgen van de juist rijrichting, ik was "Fouter" omdat ik verkeer van rechts voorrang had moeten verlenen (ik had hem niet eens gezien).
Het recht zit soms raar in elkaar en is niet altijd hetzelfde als het rechtsgevoel.
Veel succes en sterkte toegewenst in ieder geval, @aartjw.
Freude am Fahren
- aartjw
- Berichten: 234
- Lid geworden op: 19 mar 2010, 19:19
- Type: R1200RT
- Bijz: BMW Navigator VI
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: R'dam
Re: Boem is ho...
Allemaal hartelijk dank voor de opbeurende berichten. Dat doet een mens goed
De fysieke ongemakken zijn inmiddels zo goed als volledig verdwenen, alleen nog wat last van m'n knie. Maar dat zal uiteindelijk ook wel weer overgaan.
Qua motor schijnt het zonnetje voor me. Ik heb een nieuwe (2ehands) R1200RT gereserveerd bij Motor Houtrust. Hij is van 2014 en heeft 40.000 km op de teller staan. Full options, met alle pakketten en toeters en bellen. In een hele mooie kleur: ebenholz metallic. Nog even geduld hebben totdat m'n huis is overgedragen en dan kan ik 'm ophalen
De fysieke ongemakken zijn inmiddels zo goed als volledig verdwenen, alleen nog wat last van m'n knie. Maar dat zal uiteindelijk ook wel weer overgaan.
Qua motor schijnt het zonnetje voor me. Ik heb een nieuwe (2ehands) R1200RT gereserveerd bij Motor Houtrust. Hij is van 2014 en heeft 40.000 km op de teller staan. Full options, met alle pakketten en toeters en bellen. In een hele mooie kleur: ebenholz metallic. Nog even geduld hebben totdat m'n huis is overgedragen en dan kan ik 'm ophalen
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Re: Boem is ho...
Succes met afhandelen van de verzekeringskwestie, lichamelijk gaat het zo te horen alweer goed.
@BertM, bij Maasbracht mag je met de motor ook over de bus- c.q. fietsbaan over de Maas naast de A2, maar daar staat dat middels een onderbord ook duidelijk aangegeven, er zijn dus ook hier weer uitzonderingen.
Groet, Aad
@BertM, bij Maasbracht mag je met de motor ook over de bus- c.q. fietsbaan over de Maas naast de A2, maar daar staat dat middels een onderbord ook duidelijk aangegeven, er zijn dus ook hier weer uitzonderingen.
Groet, Aad