Nog eventjes wachten...

Wij stellen het op prijs dat nieuwe forumleden zich hier even introduceren alvorens tot posten over te gaan.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Nog eventjes wachten...

Ongelezen bericht door QuickFix »

...en dan ga ik, als het goed is, mijn eerste BMW halen! -kwijling-

Hallo allemaal,

Ik ben Peter, geboren (in 1971) en getogen in Den Haag en alweer heel wat jaren woonachtig in het prachtige zuiden (Oosterhout, nabij Breda).
Lang geleden elektronica gestudeerd en oa. gewerkt in de bankautomatisering en nu alweer wat jaren werkzaam als software ontwikkelaar.
Mijn rijbewijs heb ik al zolang, dat zelfs het RDW het niet meer weet (er staat <= bij de begindata), maar het moet ergens om en nabij 1993 zijn geweest dat ik de overstap maakte van een Honda SS50 brommer naar mijn eerste motorfiets: een Kawasaki GPZ600.

Na wat wildere jaren (en bijkomende vrouw, nu ex-vrouw, en kinderen) ging ik het wat rustiger aan doen en wilde ik mijn buikschuiver inruilen voor een toerfiets.

Omdat ik een BMW niet kon betalen (want kleine kinderen zijn duur), heb ik jarenlang zomer en winter gereden op een Kawasaki 1000GTR (eerst een zwarte, daarna een rode).
Op een gegeven moment werd deze laatste zo slecht (het was er een uit 1986) en duur in onderhoud, dat ik hem met pijn in mijn hart de deur uit heb moeten doen.

Nu rijd ik alweer een paar jaar op een motorscooter (een Yamaha Majesty), voornamelijk voor woon-werkverkeer, maar ook voor boodschappen in de stad ideaal (geen parkeerkosten). _004
Zo'n motorscooter heeft een heel hoge funfactor (heel wendbaar en hij is behoorlijk pittig voor een 250cc), maar je waant je niet echt een stoere motorrijder meer (zeker niet na de opkomst van die driewielers waar je met een B-rijbewijs op mag). :$

Dus... ik sta al enige tijd open voor iets beters en weer een "Echte" fiets en toevallig viel mijn oog laatst op een betaalbare -1100- (toch wel fijn, dat vakantiegeld).
Dit weekend ga ik kijken en als het meezit, dan is die Errrrr binnenkort van mij! _004

Tot op het forum!
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Nog eventjes wachten...

Ongelezen bericht door EileRT »

Hallo Peter,

Van harte welkom op ons mooie RT-forum en bedankt voor je intro. _004

Je gaat de -1100- zeker waarderen. Ik rij al ruim zes jaar deze RT en met veel genoegen. Omdat je je nu gaat oriënteren kun je wellicht het volgende topic even doorlezen:

viewtopic.php?f=63&t=5366

Veel succes met je zoektocht naar een goede RT en laat vooral weten welke het geworden is . . . veel plezier ook op ons forum! _004

[groet]

Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Nog eventjes wachten...

Ongelezen bericht door QuickFix »

De -1100- is een feit hoor: afgelopen weekend een paar honderd kilometer gereden en hij staat nu trots voor mijn deur.

Ik moest wel even wennen aan de afwijkende richtingaanwijzers (zelfs een enkele keer per ongeluk de claxon geactiveerd) en de andere zit (tov een motorscooter), maar zo'n boxer is toch machtig mooi zeg.

Zijn er dan helemaal geen minpuntjes?
Natuurlijk wel: het is een fiets van 19 jaar oud, dus hij heeft z'n dingetjes waar even naar gekeken moet worden (dit is wat ikzelf al kon vinden):
  • Schakelaar achter van remlicht is defect (of moet afgesteld worden): nu tijdelijk opgelost door hem even af te koppelen anders blijft het remlicht branden.
  • Zwart paneeltje rechts ontbreekt (daar waar de schakelaarplug achter zit).
  • "Verlengdingetje" voor je voet van de jiffy is afgebroken waardoor het vrij moeilijk is om hem op z'n zij te zetten terwijl je erop zit.
Ik heb zelf een tafel, maar heb nog niet gekeken of deze RT erop past (staat nu nog een scooter op), maar dat gaat helemaal goed komen.

Freude an Fahren _004
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Nog eventjes wachten...

Ongelezen bericht door QuickFix »

We zijn nu anderhalve maand en flink wat kilometertjes verder.
  • Inmiddels heb ik de jiffy vervangen, alleen is hierbij de schakelaar gesneuveld; die moet ik dus nog fixen.
  • De R1100RT past, al is het maar net, op mijn motortafel, dus da's makkelijker bij het sleutelen (het is alleen wel zwaar op hem erop te duwen). _004
  • Drie nieuwe blanke BMW contactsleutels besteld in China, aangezien de sleutels die ik bij de motor kreeg Silca sleutels zijn (ik moet ze alleen nog een baard laten geven bij de hakkenbar).
  • Ik heb witte knipperlichtglaasjes, wit/amber switchback LED-lampen en bijbehorende BAY15D fittingen gekocht (alleen de fittingen zijn nog niet binnen) voor in de spiegels/richtingaanwijzers voor.
  • LED-verlichting voor achter (richting en remlicht, in de hoop dat die laatste fel genoeg is) besteld
    (Ja: ik weet dat ik bij het plaatsen van LED als knipperlicht, mijn knipper-relais ook moet modificeren)
  • Vorige week reed ik weg van de benzinepomp en moest even vaart maken op de oprit: ik kwam er bruut achter dat een boxer niet gesteld is op hogere toerentallen (hij gaat dan "Bokken"). :shock:
  • Afgelopen zomervakantie een paar dagen Duitsland (Eifel) aangedaan en daar werden mijn handen, na een langere tijd te hebben gereden, toch wel moe van (door het trillen van het stuur).
    Hoort dit of is er dan iets niet in balans ofzo (ik las al iets over banden die dan niet uitgebalanceerd zijn, maar ik krijg eerder het idee dat het 't trillen van het motorblok zelf is). :$
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Nog eventjes wachten...

Ongelezen bericht door Baird »

Trillen doet de boxer echt wel en dan hoofdzakelijk in het stuur.Een chip van John er in(€ 80), 2 gereviseerde injectors van Tills die als set bij elkaar gezocht zijn (€80)en heeeeeel nauwkeurig kleppen stellen en afstellen (€0.=) zorgen ervoor dat het het prima rijdt, mogelijk nog een paar 'Grip puppies' (€17) om het af te ronden en je hebt een prima fiets. Denk nog even aan je remleidingen die mogelijk net zo oud zijn als de fiets: voor je eigen veiligheid vervangen!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Nog eventjes wachten...

Ongelezen bericht door QuickFix »

Bedankt voor de tips Baird. _004
't Is maar goed dat ik een betaalde baan heb. ;)
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Nog eventjes wachten...

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Ik snap het bokken bij hoge toerentallen niet, dat is toch niet normaal voor een RT?
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Nog eventjes wachten...

Ongelezen bericht door siebke »

Eric r1200rt schreef: 06 sep 2018, 19:43 Ik snap het bokken bij hoge toerentallen niet, dat is toch niet normaal voor een RT?
Ik verwacht dat de toerentalbegrenzer z'n werk deed. Als je een motor gewend bent die 'op toeren' moet draaien is het ff wennen.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Nog eventjes wachten...

Ongelezen bericht door QuickFix »

Dit is mijn eerste boxer inderdaad en da's altijd even wennen.
Als je op de snelweg even snel vaart wilt maken, dan trek je, op een Japanner, even flink door en kun je invoegen; nu moet ik mezelf aanleren alles rustiger aan te doen qua toerentallen.

Vermoedelijk was het keurig de begrenzer die z'n werk deed aangezien hij ineens (en niet geleidelijk) ingrijpt, maar het is wel even als een emmer koud water in je gezicht. :O
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Nog eventjes wachten...

Ongelezen bericht door Berrybeer »

QuickFix schreef: 07 sep 2018, 10:03 Dit is mijn eerste boxer inderdaad en da's altijd even wennen....
Dan heb je vast ook wel gemerkt dat je als je op tijd terugschakelt, je nagenoeg elke bocht kunt nemen zonder te remmen. De compressie van een boxer verschilt aanzienlijk t.o.v. een vier cylinder :D
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Nog eventjes wachten...

Ongelezen bericht door QuickFix »

Berrybeer schreef: 07 sep 2018, 10:24als je op tijd terugschakelt, je nagenoeg elke bocht kunt nemen zonder te remmen.
Dat klopt inderdaad, je kunt in de stad (tussen verkeerslichten in) ook veel meer in z'n eerste versnelling doen (weet even niet hoe dit anders uit te leggen), al heb ik dan weer meer dan bij een Jap mijn koppeling nodig omdat er niets meer onder z'n één zit.

Iets wat ik wel "Onhandig" vind: hoe doe je dat met je alarmlichten in een file (als je tussen twee rijbanen door wilt rijden)?

Je kunt links en rechts tegelijk indrukken (dan gaan beide lichten knipperen), maar laat je de knoppen weer los, dan blijft er altijd eentje knipperen.
En de alarmlichtenknop zelf zit op het "Dashboard" en om daarbij te kunnen moet je weer je handen van het stuur halen, wat ik weer geen aangename ervaring vind op een dergelijke zware motor tussen (of vlak voor) twee rijstroken met auto's in. :$
Freude am Fahren
reneRT
Berichten: 117
Lid geworden op: 14 mar 2018, 21:01
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Groen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Re: Nog eventjes wachten...

Ongelezen bericht door reneRT »

In z'n 1 rijden vind ik veelt te schokkerig. Als het even kan naar z'n 2. Dan kan je veel gemoedelijker rijden. Dat kan de motor met gemak hebben.
.
Gr,
René
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw hier? Graag eerst even voorstellen”