navigator VI zoomt niet met draaiknop

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
edje57
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2018, 18:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: full options
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Hattem

navigator VI zoomt niet met draaiknop

Ongelezen bericht door edje57 »

Hallo allemaal, Net lid geworden van dit forum en meteen al een vraag:

bij mn zojuist aangeschafte R1200 RT LC 2017 voor schofterig veel geld een Navigator VI gekocht. Prachtig ding, totdat ik erachter kwam dat één van de belangrijkste functies niet te vinden is: in- en uitzoomen door te draaien met de draaiknop. Dus niet draaien naar de stand zoom plus en dan met enter/enter/enter vergroten (dan ben je altijd te laat als je rijdt) maar gewoon door te draaien. Een maatje van me heeft een RS en die doet het gewoon. Mijn dealer zegt dat de RT deze functie niet heeft.
Dat kan toch niet waar zijn?!?
Ik hoop dat iemand een oplossing weet!
Ed
T350 CB350F RD350 GL1000K3 XS750 R100RT R100RT R80RT R100RT CB750F2 VT1100 GTR1000 K1200GT R1200RT LC
Gebruikersavatar
Pdrke
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 okt 2015, 18:33
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full option, geen radio
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Lovendegem

Re: navigator VI zoomt niet met draaiknop

Ongelezen bericht door Pdrke »

Heb ik ook niet op mijn rt1200 lc van 2014. Is inderdaad inzoomen met enter, enter.....Met navigator V
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: navigator VI zoomt niet met draaiknop

Ongelezen bericht door ciske »

Idem hiero.
Er is niet over nagedacht volgens mij want zowel in- al uitzoomen zou simpel moeten kunnen met links- en rechtsom draaien.


gr v Ciske
Gebruikersavatar
Pdrke
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 okt 2015, 18:33
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full option, geen radio
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Lovendegem

Re: navigator VI zoomt niet met draaiknop

Ongelezen bericht door Pdrke »

Idd, en blijkbaar kan het wel op andere modellen waarom dan niet op de RT. Zou wel eens willen weten of er een reden is waarom het op de RT niet zo is.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: navigator VI zoomt niet met draaiknop

Ongelezen bericht door ErikS »

Volgens mij werkt het als volgt: Met het draaiwiel kiezen voor de GPS bediening, dan door te draaien kiezen voor de Zoom + of de zoom - in het menu. Door nu het wiel naar rechts te duwen wordt nu afhankelijk van de keuze in of uit gezoomd.
Het is even wennen maar werkt goed tijdens het rijden.
Althans zo werkt het bij mij met de NAV5 en ik heb begrepen dat de bediening het zelfde werkt.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: navigator VI zoomt niet met draaiknop

Ongelezen bericht door ciske »

Volgens mij werkt het als volgt: Met het draaiwiel kiezen voor de GPS bediening, dan door te draaien kiezen voor de Zoom + of de zoom - in het menu. Door nu het wiel naar rechts te duwen wordt nu afhankelijk van de keuze in of uit gezoomd.
Het is even wennen maar werkt goed tijdens het rijden.
Althans zo werkt het bij mij met de NAV5 en ik heb begrepen dat de bediening het zelfde werkt.

Zo werkt het inderdaad maar dat is toch nogal omslachtig en onvoldoende doordacht vind ik.
Véél gebruikersvriendelijker ware het geweest als -na keuze voor "Zoomen"- simpelweg draaien aan het draaiwiel voor Zoom+ of Zoom- zou zorgen. Zo werkt de nav in mijn auto ook via een draaiwieltje op het stuur. Ideaal en direct beschikbaar zonder (overbodige) tussenstappen.


gr v Ciske
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: navigator VI zoomt niet met draaiknop

Ongelezen bericht door ErikS »

volgens mij werkte het zo wel bij de Navigator IV maar helaas heeft men dat principe losgelaten bij de V en de VI
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: navigator VI zoomt niet met draaiknop

Ongelezen bericht door Baird »

Daarom kun je bij RT LC wél zelf je klok wisselen tussen am/pm en 24 uurs en bij een GS LC mag je ervoor naar de dealer _001 _001
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
edje57
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2018, 18:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: full options
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Hattem

Re: navigator VI zoomt niet met draaiknop

Ongelezen bericht door edje57 »

Ik heb de vraag neergelegd bij de importeur. Het lijkt erop dat sommige LC's wel kunnen zoomen door te draaien en anderen niet. Dan zou er voor degenen die het niet kunnen, toch een update mogelijk moeten zijn hoop ik...…

Ik houd jullie op de hoogte, Ed
T350 CB350F RD350 GL1000K3 XS750 R100RT R100RT R80RT R100RT CB750F2 VT1100 GTR1000 K1200GT R1200RT LC
Gebruikersavatar
edje57
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jul 2018, 18:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: full options
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Hattem

Re: navigator VI zoomt niet met draaiknop

Ongelezen bericht door edje57 »

Vandaag contact gehad met de importeur. Die zegt dat geen enkele R1200 RT LC kan zoomen door te draaien, wel de RS en andere types. En dat het ook niet op te lossen is..... Wel heel erg jammer voor zo'n duur ding :oops:
T350 CB350F RD350 GL1000K3 XS750 R100RT R100RT R80RT R100RT CB750F2 VT1100 GTR1000 K1200GT R1200RT LC
Gebruikersavatar
Pdrke
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 okt 2015, 18:33
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full option, geen radio
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Lovendegem

Re: navigator VI zoomt niet met draaiknop

Ongelezen bericht door Pdrke »

Bedankt voor de info !!
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: navigator VI zoomt niet met draaiknop

Ongelezen bericht door ErikS »

Alles is op te lossen; Als het voor de RS en andere types kan zal het voor de RT ook mogelijk zijn. Maar het betekent dan wel dat de software herschreven moet worden. Kennelijk heeft men daar bij BMW/Garmin geen trek in.
Dat maken we wel vaker mee. Totdat grotere groepen gebruikers afhaken is men niet snel genegen om dergelijke wijzigingen toe te passen. En in dit geval zit afhaken er niet in want de motor is voorbereid voor DIT type GPS.
De macht van de grote getallen!
Ze zijn in dit geval niet afhankelijk van de klanten, dus wordt er ook niet naar geluisterd!
Een ander voorbeeld hiervan is de verkeersinformatie in Nederland. In tegenstelling tot hetgeen je in het buitenland krijgt, klopt er hier vaak niets van. Geklaagd bij Garmin met als resultaat: "We zijn afhankelijk van andere partijen!". Verbetering 0,0. Dus maar uitgezet als ik in Nederland rijd.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”