Wunderlich opzet ruitje (vario-ergo)

Alles over de kuip en kuipruiten

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Wunderlich opzet ruitje (vario-ergo)

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Bij Quispel motoren langs geweest om een Ztechnik Vstream scherm te proberen (Z2402 67cm hoog). Mijn probleem, gebulder op mijn oren, waardoor ik met mijn linker oors steeds minder ga horen (tinnitus wordt steeds erger/luider => gemeten: ik moet 60dB ruis produceren om het piepen te compenseren).
Ik ben 1.84 lang, en heb de RT zadel in de hoogste stand. Vstream gaf geen verbetering. Zadel in laagste stand gezet, geen verbetering. Wunderlich en ZTechnik maken nog een scherm die 4 cm hoger. Maar ik merkte dat ik veel meer dan 4 cm moest zakken met mijn hoofd om van het gebulder af te zijn. Vervolgens het Wunderlich opzet ruitje (vario ergo) gemonteerd, feitelijk de stand van een GS, waar hij op zat overgenomen.
Opvallend, het was met beter, niet wonderlijk beter, maar ik schat een 25% beter. Ding gekocht, gemonteerd en gisteren gaan testen. Nadeel van het opzet ruitje, je kijkt in een hogere stand tegen het montageblokje aan, en er zijn bij wijze van spreken meer dan 1000 instelmogelijkheden. Uiteindelijk weer teruggezet in de stand zoals ik hem afgelopen zaterdag bij Quispel motoren heb geprobeerd.
Met een procestechnoloog op het werk “het gebulder” besproken. Het wordt door wervelingen veroorzaakt. Dit veroorzaakt snelle drukverschillen (onderdruk/overdruk), trommelvlies klappert hierdoor letterlijk wat op en neer mee, hetgeen we waarnemen als een laag frequent geluid. Aangemeten oorpluggen helpen niet, die zetten die drukverschillen volgens mij gewoon door. Het effect krijg je ook in een auto door één achterraampje open te zetten. Ook niet prettig voor je oren. Probleem kun je in de auto oplossen door een raampje extra open te zetten. Wellicht op de RT door een ventilatie sleuf te zagen in het scherm, maar ja dat is een onomkeerbare actie die én het scherm verzwakt, en als het gat niet op de goede plek zit, ben je geen meter opgeschoten en zit je met een gat (wellicht een tweedehands ergens eens op de kop tikken).
Tijdens testrijden ooit op een K1600GT en K1600GTL had ik dit probleem nog veel erger. Wunderlich verkoopt nu ruitjes met een groot ventilatie gat voor de K1600. Dat kan zomaar ook een oplossing voor de RT zijn. Zojuist aan Wunderlich of men zo’n scherm ook voor de RT gaat maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Wunderlich opzet ruitje (vario-ergo)

Ongelezen bericht door ciske »

Herkenbare queeste!
Ik heb allerlei ruiten van diverse fabrikanten geprobeerd maar een echte oplossing zat er niet tussen.
De beste oplossing voor mij bleek een opzetruitje van Puig op het OEM scherm van de R1200RT.
Ook nu op de LC heb ik het hoogste OEM scherm met het (breedste) opzetruitje waarvoor gaatjes in het scherm geboord moeten worden. Met dat type opzetruitje heb je in ieder geval niet dat klemblokje precies voor je snufferd. Ik ben er content mee. Tot hoge snelheden kan ik mijn helmvizier gewoon open laten en heerst er betrekkelijke rust om mijn hoofd.


gr v Ciske
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Wunderlich opzet ruitje (vario-ergo)

Ongelezen bericht door QuickFix »

ciske schreef: 16 okt 2018, 16:30Herkenbare queeste!
Ik vind het wel vreemd: je zou verwachten dat dergelijke fabrikanten bij het ontwerpen ook een paar keer in een windtunnel gaan staan om hun product te vervolmaken.

Gelukkig heb ik geen last van mijn oren, maar kan mij ook af en toe wel "Storen" aan de windruis met de kap open.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Wunderlich opzet ruitje (vario-ergo)

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Ik wil best wel geloven dat er een gemiddelde persoon is, waarvoor het standaard scherm perfect werkt. Echter ik heb ook gemerkt dat een minimale verstelling van het opzetschermpje al een groot effect heeft. Op mijn oude naked bike zat ik vol met mijn hoofd in de wind maar geen problemen met turbulentie. Vandaag wel eens gereden met schuimpluggen ipv mijn aangemeten oorpluggen, ook dat scheelde vreemd genoeg best wel wat(t).

Halve dag ooit gereden op een Goldwing uit 2006, scherm in de laagste stand, ruim erover heen kijken, nul turbulentie, nauwelijks windgeruis, ventilatiegat stond open, zonder communicatie setje kon ik met mijn vrouw praten. Maar jammer genoeg vond ze hem spuuglelijk.
Ik weet nog niet wat ik van de nieuwe Goldwing vind.

Terug naar het opzet schermpje, ik ben nu naar een posities aan het zoeken, waarbij ik het hoofdscherm niet meer maximaal omhoog zet, om zo te proberen het gebulder omlaag te verplaatsen. In juni vertrek ik naar Umbrië, dan moet ik een oplossing gevonden heb.
joe-bar-team-suzuki-12-x-10-cm.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Wunderlich opzet ruitje (vario-ergo)

Ongelezen bericht door Baird »

Andere invalshoek:
Heb ooit een Schubert C3 gekocht omdat die zo stil zijn, bleek in de praktijk erg tegen te vallen, paar jaar volgehouden en ook een tinnitus opgelopen. Toen een Arai Quantum gekocht, staan bekend als herrie-helmen maar bleek beduidend stiller te zijn dan de C3 en had veel minder last van gebulder etc. In alle situaties worden er aangemeten gehoorbeschermings gedragen. Inmiddels het best resultaat bij de hoogste Nedplex ruit gevonden met de Arai, het kan dus ook aan de combinatie liggen.

Ik wens je veel succes in je zoektocht!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Wunderlich opzet ruitje (vario-ergo)

Ongelezen bericht door Lemoi »

tja, het blijft persoonlijk.
Ik heb het met zo'n opzet ruitje geprobeerd van wunderlich (ligt in de kast), geen succes, verschillende ruiten (wunderlich (ook in de kast), kleinere Zstream (mijn zomer ruit), isotta,(terug gestuurd) ...)

Ik ben tevreden met de grotere Zstream, juist een schuberth C3 (eerst de normale, nu de pro) vanwege de rust. Heel af en toe nog beetje last van gebulder op de snelweg. Maar eigenlijk alleen achter busjes op de snelweg. btw, ik gebruik soft oordopjes daar die andere niet stil genoeg zijn (had alpine). Ik rijd elke dag en +/- 40K per jaar en neem elke mogelijkheid om het stiller te maken ten harte (39dB soft plugs). Zelfs gekeken naar een stillere uitlaat.

Doof (of piep in de oren) worden kan je maar 1 keer........ (uitzonderingen daar gelaten)
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Wunderlich opzet ruitje (vario-ergo)

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Vandaag bij MDI de grote vstream geprobeerd, geen verbetering vanaf 120km/h. Daarna een verlengde OEM(?) BMW ruit van het 2005-2009 model geprobeerd. Opvallend stil tot een 80-90 km/h, daarna geen verbetering. Ook nog eens mijn aangemeten gehoorbescherming vergeleken met de Gamma -27 dB proppen. De laatste zijn absoluut stiller. Ik ga ook eens een andere helm proberen. Huidige is een Shoei Neotec 1.
Thuis gekomen, opzetruitje, vóór de originele ruit geplaatst, en de effecten daarvan opnieuw langer beluisteren. De rit naar MDI en terug naar huis, mijn ruit in middenpositie gezet: meer wind echter, minder gebulder op mijn oren. Overigens vermoed ik dat het gebulder van de zijkanten/onderkanten afkomstig is. Daarom jammer dat een bredere (niet hogere) ruit bij MDI niet op mijn RT paste.

Ik ga ook nog eens testrijden, zonder ruit. En uiteraard de 1000 posities van het opzetruitje verder testen.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Wunderlich opzet ruitje (vario-ergo)

Ongelezen bericht door EileRT »

Grote (large) ruiten dragen doorgaans niet bij aan vermindering van geluid(soverlast). Integendeel. Ze veroorzaken veel turbulentie. Gebulder dus. Velen proberen dat met aangepaste orthoplastieken oftewel oordoppen en “stille” helms te verminderen. Een kleinere ruit geeft nauwelijks turbulentie. Als je daar een goed stel oordoppen en een goede stille helm tegenover stelt, dan kun je optimaal genieten van het motorrijden. Ook bij hogere snelheden. Zo ernaar ik dat op mijn 1100 met een relatief kleine (medium) ZTechnik VStream ruit. Zonder ruit ervaar je alleen rijwind. Dit vind ik beter als de turbulentie met een grote ruit. Ik realiseer mij terdege dat de keuze van een ruit heel persoonlijk is en moet passen bij jou en je RT. Over het algemeen bevallen de ZTechnik VStreams zeer goed op de 850, 1100 en 1150 uitvoeringen. Dat komt omdat je bij deze types meer *in* en de types daaropvolgend meer *op* de motor zit.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Wunderlich opzet ruitje (vario-ergo)

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Bedankt allen, mijn bevindingen tot nu toe komen overeen met wat EileRT zegt. Rijwind vind ik inderdaad minder erg dan gebulder, 20 jaar op een naked bike gereden, geen last van gebulder. Heel even een klein ruitje op de naked geprobeerd, na 5 km autoweg eraf gehaald, vanwege...het gebulder.

Met mijn originele RT ruit ben ik sinds gisteren, met opzetruitje, een lagere stand aan het zoeken. Overigens beneden de 100 km/h gaat de ruit sowieso deels of geheel omlaag.

In elk geval hoop, nieuwe invalshoeken voor mijn probleem (gehoor gaat hard achteruit, omdat tinnitus erger wordt)!
Ik ga het lager en breder zoeken. Harley tourings hebben ook maar een laag breed ruitje, echter nooit op zo'n Harley gereden. Volgend jaar moet ik de oplossing hebben, dan staat alweer een langere motorrit op de planning.

Overigens gisteren bij MDI de nieuwe 1250GS gezien en horen rijden. Mooi krachtig geluid. Eigenaar had hem een week, maar kwam ook zoeken voor een ander ruitje. Was lyrisch over het rijgedrag en zijn balans (zijn eerste BMW).
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Wunderlich opzet ruitje (vario-ergo)

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Zondag gereden zonder ruit. Moet zeggen dat ik vergeten was hoeveel wind je vangt met een naked bike. Ook gemerkt dat de neus van een R1200RT boven de 120km/h ook wat turbulentie veroorzaakt. Ik weet nu, dat ik niet veel verder hoef te zoeken met een instelling: ruit halverwege, opzetruitje niet te verticaal. Ook 3M oordoppen besteld die tot 31 dB zouden dempen.

Was overigens lekker rijden zonder ruit (wel wegblijven van autoweg). Zal zeker nog eens een klein ruitje willen testen:
Knipsel.JPG
En de wide&tall flip-up (met name vanwege wide én flipup):
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Wunderlich opzet ruitje (vario-ergo)

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Vandaag vrij gehad, schitterend weer en een 230 km gereden. Windscherm gebulder best wel onder controle gekregen. Truuk is toch om het BMW scherm niet te hoog te zetten en wel om vacuüm gebulder te voorkomen. Het flip-up ruitje, in de stand zoals ik die nu heb (bijna parallel aan BMW scherm maar knikt iets harder omhoog),
Knipsel.JPG

helpt om meer bescherming te krijgen met het BMW scherm op 50-75%, zonder het vacuüm gebulder. Met de hoek van het flip-up ruitje valt misschien nog wat verbetering te halen. Echter boven de 100 km/h begint het allemaal erg nauw te luisteren: snelheid, hoogte BMW scherm, windrichting, helm, vizier (deels) open, systeemhelm omhoog geklapt, etc, etc.


Zadel nu definitief in de hoogste positie gezet, nu ik weet dat schermen in hogere standen te zetten geen verbetering brengt.
Hoek van mijn benen is nu prettiger op langere ritten, ook heb ik het idee dat ik nu iets meer controle over de motor heb.

En nu hopen dat het gebulder probleem zich niet heeft verplaatst naar mijn duo...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gesloten

Terug naar “Over: Kuip en kuipruiten”