Gerbing XR12 worden niet warm op bmw plug

Aanbevelingen, ervaringen, nieuwtjes over kleding, laarzen, handschoenen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 jun 2008, 22:27
Type: R1100RT
Bijz: Zwart, Nedplex ruit, hyperpro veren
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Deventer

Gerbing XR12 worden niet warm op bmw plug

Ongelezen bericht door Gerard »

Paar weken terug heb ik de Gerbing handschoenen type XR12 gekocht. Mooie kwaliteit handschoenen. Ik had er een bmw plug/snoer bij gekocht zodat ik deze rechtstreeks op de aansluiting daar links boven het stuur van mijn R1100RT kon pluggen. Merkte niet veel van de warmte in de 1e en 2e stand. Dus toen maar even 10 seconden ingehouden en de oranje en daarna, na 10 seconden ingedrukt houden, ook de rode stand geprobeerd. Ik verwachtte enorme hitte, zeker bij rood maar er gebeurde voor mijn gevoel weinig. Dacht dat ze kapot waren.
Inmiddels heb ik contact met Gerbing gehad en heb ik ook nog even rustig in de schuur getest. Merkte inmiddels toch wel wat warmte in de rode stand.
Conclusie is dat de handschoenen waarschijnlijk minder warm worden via de plug dan rechtstreeks op de accu.
Hebben jullie dezelfde ervaring wellicht? Dacht zelf mooi via de plug te kunnen aansluiten, dan zou de kuip er niet helemaal af hoeven om bij de accu te komen en bovendien zou de draad dan mooi in de plug boven stuur kunnen zodat ik ook nog eens een keer even kan strekken in zadel zonder dat de kabel onder te strak komt te staan.
Nou, ik denk dat er niet veel anders opzit dan even af te wachten of deze warmte straks volstaat en anders alsnog de aansluiting rechtstreeks op de accu maken.
Ben in ieder geval wel benieuwd naar jullie ervaring. Als ik het vooraf geweten had dan had ik wellicht de kosten voor de plug(ca 18 euro uitgespaard) en meteen rechtstreeks aangesloten. Nou ja, goede nieuws is iig dat de handschoenen niet kapot zijn.

groeten
Gerard
RaymonT
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 okt 2018, 18:24
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: NL

Re: Gerbing XR12 worden niet warm op bmw plug

Ongelezen bericht door RaymonT »

Als het echt zo is dat via de plug ze minder warm worden dan vermoed ik dat de bekabeling te dun is, of je hebt een slecht contact in je plug waardoor de weerstand te hoog wordt.

Sluit eens aan op die plug en voel eens of de bekabeling tussen accu en die plug en/of het chassisdeel niet warm wordt?
RaymonT
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 okt 2018, 18:24
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: NL

Re: Gerbing XR12 worden niet warm op bmw plug

Ongelezen bericht door RaymonT »

En, al wat geprobeerd?
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 jun 2008, 22:27
Type: R1100RT
Bijz: Zwart, Nedplex ruit, hyperpro veren
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Gerbing XR12 worden niet warm op bmw plug

Ongelezen bericht door Gerard »

nog niet geprobeerd,

jij geeft aan: Sluit eens aan op die plug en voel eens of de bekabeling tussen accu en die plug en/of het chassisdeel niet warm wordt?

kun jij aangeven wat je precies bedoelt? Zou het kabeltje tussen plug en controller dan warm kunnen worden? Jij noemt bekabeling tussen accu en plug. Terwijl ik juist niet op accu heb aangesloten.

wellicht kun je nog wat verduidelijken.

gr
Gerard
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Gerbing XR12 worden niet warm op bmw plug

Ongelezen bericht door QuickFix »

Als een verbruiker (in jouw geval de Gerbing) teveel stroom trekt, meer dan waarvoor de draadboom van de BMW ontworpen is, dan worden de draden binnenin de draadboom warm; als ze té warm worden kunnen ze zelfs samensmelten met kortsluiting tot gevolg.
Wanneer, aan de andere kant, de stekker van de Gerbing of aansluiting op de BMW geoxideerd is, dan komt de 12V boordspanning ook niet goed aan bij de Gerbing (maar bijvoorbeeld 8V) en dan doet deze het ook niet goed omdat de spanning dan te laag is.

Sluit je je Gerbing direct op je accu aan, dan heb je bovenstaande problemen niet en doet hij wel zoals het hoort; ergens tussen accu en aansluiting van je Gerbing gaat iets dus niet lekker. :idea:
Freude am Fahren
RaymonT
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 okt 2018, 18:24
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: NL

Re: Gerbing XR12 worden niet warm op bmw plug

Ongelezen bericht door RaymonT »

Quickfix was me voor, maar dat dus ......
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Gerbing XR12 worden niet warm op bmw plug

Ongelezen bericht door siebke »

En op de plug links onder het zadel bij de zwarte afdekkap ook eens uitgeprobeerd of dat verschil maakt?
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 jun 2008, 22:27
Type: R1100RT
Bijz: Zwart, Nedplex ruit, hyperpro veren
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Gerbing XR12 worden niet warm op bmw plug

Ongelezen bericht door Gerard »

bedankt voor jullie toelichting, jullie merken, ik ben geen techneut. Maar dan snap ik inderdaad dat het om de bekabeling tussen accu en plug gaat.
Als je wilt voelen of dat warm wordt, dan moeten er toch kuipdelen af?
Ik had grote beurt pas laten doen en handschoenen kwamen er vlak na, daarom had ik de aansluiting op de bmw plug gekozen.
Is er ook een oplossing, stel dat inderdaad de bekabeling warm wordt? Hoe test je dat verder. Vond de aansluiting op de plug bij stuur wel handig.
Overigens @Siebke: de plug onder zadel geeft zelfde effect, worden de handschoenen ook niet heel erg warm van. (letterlijk dan)
Ben heel benieuwd naar de mogelijkheden en anders kan ik altijd nog op accu aansluiten natuurlijk.
Om bij accu te komen, moet je volgens mij toch vrij veel van de tupperware verwijderen?
Nou alvast bedankt voor het meedenken!

groeten
Gerard
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Gerbing XR12 worden niet warm op bmw plug

Ongelezen bericht door QuickFix »

Gerard schreef: 17 nov 2018, 09:00Om bij accu te komen, moet je volgens mij toch vrij veel van de tupperware verwijderen?
Ik heb zelf nog niets hoeven doen aan de accu, maar volgens mij kun je er bij door je zadel te verwijderen: hij zit dan "Onder" de tank (dacht ik).
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Gerbing XR12 worden niet warm op bmw plug

Ongelezen bericht door Bert M »

Koop een toepasselijke Haynes, een goede torx-set, maak eventueel foto's van wat je waar verwijdert en verzamel de schroefjes in afsluitbare bakjes en haal de kuipdelen er gewoon eens af. Het is echt niet zo heel erg ingewikkeld en er zal een wereld voor je open gaan!
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Gerbing XR12 worden niet warm op bmw plug

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik ben het helemaal met Bert eens, dit is geen rocket science . . . ;)
Bert M schreef: 19 nov 2018, 17:11 Koop een toepasselijke Haynes, een goede torx-set, maak eventueel foto's van wat je waar verwijdert en verzamel de schroefjes in afsluitbare bakjes en haal de kuipdelen er gewoon eens af. Het is echt niet zo heel erg ingewikkeld en er zal een wereld voor je open gaan!
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Gerbing XR12 worden niet warm op bmw plug

Ongelezen bericht door Nico4sen »

EileRT schreef:Ik ben het helemaal met Bert eens, dit is geen rocket science . . . ;)
Bert M schreef: 19 nov 2018, 17:11 Koop een toepasselijke Haynes, een goede torx-set, maak eventueel foto's van wat je waar verwijdert en verzamel de schroefjes in afsluitbare bakjes en haal de kuipdelen er gewoon eens af. Het is echt niet zo heel erg ingewikkeld en er zal een wereld voor je open gaan!
De -1100- heeft overigens geen torx maar inbus schroeven [emoji848]

Hartelijke groet,

Nico

Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Gerbing XR12 worden niet warm op bmw plug

Ongelezen bericht door EileRT »

Zeker Nico. Dat hadden we kunnen weten gezien onze ervaring met de 1100 . . . :oops:

Correctie: schaf naast het werkplaatsboek van Haynes ook een goed inbus-setje aan en go for it ! _004
Nico4sen schreef: 19 nov 2018, 21:58De -1100- heeft overigens geen torx maar inbus schroeven
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Gerbing XR12 worden niet warm op bmw plug

Ongelezen bericht door Georgio »

Om bij de kabels bij de plug en bij de plug zelf te komen hoef je niet de hele plasticboel te verwijderen, alleen het dashboard is voldoende en dat is echt zo gepiept:
Dash_cover_1100RT.JPG
Linker en rechter spiegel eraf drukken, de ruit in de hoosgste stand zetten en de imbusjes losmaken: het kan niet misgaan. Laat het dashboard zitten want er zitten nogal wat kabels aan de achterkant aan vast, maar je kan hem wel wat naar voren halen zodat je er met je hand achter kan komen.

Dan de handschoenen aansluiten en voelen of de plug of de kabels/aansluitingen achter het dashboardje warm wordt.....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Gerbing XR12 worden niet warm op bmw plug

Ongelezen bericht door ErikS »

kun je het niet even bij een andere motor proberen? Of op de 12 volt in de auto? IK weet niet wat voor plug er aan zit, maar in een aantal gevallen kun je met een verloop ring de plug ook in een 12 volt aansluiting in de auto stoppen.

Kijken wat er dan gebeurt.
Ik rij zelf al jaren met Gerbing materiaal en nooit problemen gehad.
En als je er helemaal niet uitkomt wil ik wel kijken of ik een keer langs kan komen. Werk in Deventer dus als het niet te ver is dan moet dat lukken. Kun je ze bij mij op de motor aansluiten en proberen. Dan weet je in ieder geval of ze wel of niet goed zijn.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gesloten

Terug naar “Over: Motorkleding”