Camerabevestiging R1200RT 05-09

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
RaymonT
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 okt 2018, 18:24
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: NL

Camerabevestiging R1200RT 05-09

Ongelezen bericht door RaymonT »

Goede dag, ik ben nieuwsgierig waar jullie de camera bevestigen op een 1200RT (een go-pro of iets dergelijks).

Zelf heb ik een go-pro kloon, op mijn vorige motor had ik een bevestiging op de zijkoffer zitten, was niet ideaal ivm trillen en nu op de rt wil ik wat vooronderzoek doen voordat ik beugels etc. Ga bestellen. Benieuwd dus naar jullie ervaringen.

Ja, ik weet dat de camerapositie op de helm beter / minder trillingvrij is, maar heb geen zin om als een Teletubbie rond te rijden Big RT Smile

Bedankt voor de input!
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Camerabevestiging R1200RT 05-09

Ongelezen bericht door siebke »

Voor mij is de meest gunstige plek van de (wat zwaardere, niet meer leverbare) TomTom camera op de linker knipperlichtkap, bevestigd met een zuignap van Rollei. Die heeft een soort kleefstofachtige substantie aan de zuignap voor een betere hechting op de ondergrond. Niet geheel trillingvrij bij stationair toerental, maar wel het handigst v.w.b. bereikbaarheid en voor het op zichthoogte filmen. Met de zuignap op een plek meer vooraan op het linkerkuipdeel was het iets stabieler, maar gaf een vertekend beeld omdat het niet op 'ooghoogte' filmt. Daarnaast ook niet meer bereikbaar én te ver weg van de evt. stroomvoorziening en/of een (kort genoeg) veiligheidskabeltje.
Rollei en GoPro bevestigingen zijn uitwisselbaar bleek nog.
De AB zit met een gemodificeerde Action zuignap op de tankbedekking, nét voor de tankklep. Hecht ook prima, maar heeft daar wat meer aandacht bij nodig.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
RaymonT
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 okt 2018, 18:24
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: NL

Re: Camerabevestiging R1200RT 05-09

Ongelezen bericht door RaymonT »

OK bedankt voor de reactie. Heb even zitten zoeken op die Rollei zuignappen, heb jij er eentje met 1, 2 of drie zuignappen?

Nogmaals, thanks!
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Camerabevestiging R1200RT 05-09

Ongelezen bericht door ErikS »

Ik heb de camera met een klem op het linker transparante ruitje boven/naast de richtingaanwijzer. Werkt perfect en weinig trillingen. De camera zit dan binnen handbereik. klem komt bij AliExpress vandaan. Hier twee foto's hoe het bij mij op de motor zit.

Afbeelding Afbeelding
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Camerabevestiging R1200RT 05-09

Ongelezen bericht door siebke »

RaymonT schreef: 03 jan 2019, 23:26 OK bedankt voor de reactie. Heb even zitten zoeken op die Rollei zuignappen, heb jij er eentje met 1, 2 of drie zuignappen?

Nogmaals, thanks!
Het is één zuignap, maar wellicht hecht eentje met 3 aparte zuignapjes nog beter op de (bolle) rondingen van de ondergrond. Wel altijd ook een veiligheidskoord o.i.d. bevestigen, mócht de houder onverhoopt toch eens losraken!

@ErikS: Ook een prima oplossing, maar is deze constructie wel goed bestand tegen de (wind)krachten? En dan bedoel ik met name de (bevestiging van de) kunststof windgeleider (ruitje) waar de Ali-klem op bevestigd is.
Laatst gewijzigd door siebke op 04 jan 2019, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
RaymonT
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 okt 2018, 18:24
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: NL

Re: Camerabevestiging R1200RT 05-09

Ongelezen bericht door RaymonT »

Ook een idee, maar een relatief grote (zware?) camera... tot hoe snel heb je er mee gereden? Lijkt me best trickie op hoge snelheid.

Misschien mogelijk om een beugeltje onder die schroef van dat plastic te maken? Zal vd week eens in de berging koekeloeren bij de RT
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Camerabevestiging R1200RT 05-09

Ongelezen bericht door ErikS »

snelheden tot 130 km/u waren gene probleem. Door de rand op het plastic schermpje zit de klem redelijk zeker vast.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
mikanos
Berichten: 154
Lid geworden op: 03 apr 2014, 09:46
Type: R1200RT
Land: Zuid-Holland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: Camerabevestiging R1200RT 05-09

Ongelezen bericht door mikanos »

Ik heb hier destijds al een forum bericht over gemaakt.
viewtopic.php?t=11617

Wellicht helpt dit je?
2014-Heden BMW R1200 RT, Full options
2009 - 2014 Honda VFR uit 2002
RaymonT
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 okt 2018, 18:24
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: NL

Re: Camerabevestiging R1200RT 05-09

Ongelezen bericht door RaymonT »

Bedankt voor de reacties tot dusver. Andere topic heb ik ook gelezen, achter lijkt het me niet handig om door de ruit heen te filmen ivm reflectie en vervuiling.

Ik heb ook foto's gezien van mensen met een plakmontage op de linkerspiegel, iemand hier ervaring daarmee?
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”