Tip(s) voor herhaald lekkende keerring vorkpoot?

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
fransgabler

Tip(s) voor herhaald lekkende keerring vorkpoot?

Ongelezen bericht door fransgabler »

De bovenste vorkpoten van een R1150RT hebben nauwelijks een functie, de vering van de motor vindt immers onderin plaats op de triangel. Deze poten geleiden slechts de onderste en het stuur wordt op die manier verbonden met het wiel.Om de olie in de onderste veerpoot te houden, zijn er keerringen geplaatst op de kop van de onderste veerpoten, waar de bovenste veerpoten doorheen gestoken zijn. De olie dient uitsluitend om de veerpoten ten opzicht van elkaar te smeren en heeft geen enkele dempende of verende werking.
Wat kan daar nu mis mee gaan?

M'n R1150RT met 40K op de teller kocht ik zo'n anderhalf jaar terug. De verpoot rechts bleek lek op de keerring, de olie schoot op mijn scherm!
- Keerring laten vervangen
- Na 4000 km hetzelfde probleem, keerring laten vervangen en die begon al te lekken na 500km
- Keerring laten vervangen, dit keer onder reparatiegarantie
- Vervolgens blijkt deze keerring na 5000 km ook weer lek te zijn.

De keerring bij de linkerpoot doet het overigens prima, is voor de vorm de eerste keer mee vervangen Het leek me inmiddels verstandig - ingegeven door het werkplaatstarief - om het vervangen van de keerring zelf uit te voeren, het is een overzichtelijke klus. Na het demonteren van de bovenste poot lijkt er niets aan te mankeren, de poot is niet beschadigd en ook niet krom. Voor de zekerheid heb ik de poot gepolijst.

- Aan de lekkende keerring zelf is ook niets te zien, wat vaker het geval is bij rubber onderdelen
- De vork-olie is vernieuwd met de goede viscositeit en ook met de goede hoeveelheid.
- Het gaatje voor de ontluchting bleek ook niet verstopt te zijn.

BMW onderdelen koop ik al een tijdje niet meer bij de dealer, nadat ik 22 euro voor een 12 volt din plugje betaalde en later precies dezelfde kocht voor 7,50 bij Waypoint. De keerringen die ik er nu zelf inzet, bestelde ik bij https://www.motowebshop.com/nl/motorond ... t/abs-2003 in dit geval van All Balls à 14 euro

Iemand met ervaring of een idee waarom een (rechter) keerring het telkens zo snel kan opgeven?
of
Een tip voor een beter merk keerring, die beter afsluit?
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Tip(s) voor herhaald lekkende keerring vorkpoot?

Ongelezen bericht door ciske »

Als ik deze vraag lees kom ik niet tot een nieuw inzicht. Aan alle voorwaarden om het tot een goed einde te brengen lijkt wel voldaan.
Het enige wat ik anders zou hebben gedaan gaat over de herkomst van de keerring. Ik ken het merk All Balls van complete setjes lagertjes en afdichtringen voor bijvoorbeeld linksystemen van cross en enduro motoren. De kwaliteit daarvan vind ik niet overtuigend, de duurzaamheid evenmin. Wellicht moet je de oplossing toch zoeken in de kwaliteit van de oliekeerring.


gr v Ciske
fransgabler

Re: Tip(s) voor herhaald lekkende keerring vorkpoot?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Tenx @Ciske

De kwaliteit van de keerring zou een issue kunnen zijn, vandaar mijn vraag. Wat zou dan wel een goede keerring zijn, als die van All Balls twijfelachtig zijn? Aangeboden worden setjes van TP Ari, Athena en Tourmax. De kosten zijn het niet, allemaal rond een tientje.

Daarnaast houd ik rekening met een inmiddels te slappe voorveer. Die dateert uit 2003 met slechts 50 k aan km, heeft een lineair veerkarakter en is standaard al een tikje slap afgeveerd voor een motor van 280 kilo. Het verhaal van @EileRT spreekt voor zich en ik hoor het ook om me heen. Een complete set hyperpro's rondom is financieel gekkenwerk voor een motor met een waarde < 5K in euro's , maar een paarse veer alleen komt op een overzichtelijke 103 euro. Ik heb alleen nog geen youtube filmpje of andere gebruiksaanwijzing gevonden, anders dan een algemeen pd efje van HP zelf, om de veer om de bestaande schokdemper te wisselen.

Het uitbouwen van de unit de unit - in dit geval bij een GS - is wel te zien op https://www.youtube.com/watch?v=XjWytBjcnbQ . Dat lijkt een mooie klus te worden bij het doorspoelen van het remsysteem. De tank moet dan toch verwijderd worden.

Nu de oude veer nog van - en de nieuwe weer op de demper.

Klussen die nog niet gedaan zijn, kijk ik bij voorkeur even voor, desnoods bij 'Cursing' Chris Harris.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Tip(s) voor herhaald lekkende keerring vorkpoot?

Ongelezen bericht door ciske »

Voor keerringen meld ik me meestal bij Eriks, Brezan of andere namen in de auto-onderdelen wereld omdat het meestal om standaard maten gaat. Alleen voor het speciale (dus qua maatvoering afwijkende) spul kun je soms niet om de dealers heen.


De relatie die jij legt tussen de lekkende keerring en een/de slappe veer aan de voorkant volg ik niet. Als die veer causaal verantwoordelijk zou kunnen zijn zouden er twee keerringen moeten lekken denk ik dan.

Een zwaardere veer erop zetten kan op zich geen kwaad, mijn ervaring is overigens wel dat een veer niet zomaar slijt en dat een voorveer ook niet snel te licht zal zijn. Meestal is een zwaardere veer aan de achterkant functioneel (afhankelijk van de belading), aan de voorkant is het toch minder snel overbeladen. Als de hoeveelheid "Vrije doorhang" van een veer in orde is en ook de passieve invering met jouw gewicht erop correct is zou ik geen zwaardere/stuggere veer toepassen. Ook komt het wel voor dat een demper niet meer volledig uitschuift omdat er intern iets niet jofel is. De oorzaak wordt dan onterecht bij de veer gezocht.

Pas aub wel op met het demonteren van een veer van de demper. Als je daar niet exact weet wat je doet kan het een héél gevaarlijke bezigheid zijn!


gr v Ciske
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Tip(s) voor herhaald lekkende keerring vorkpoot?

Ongelezen bericht door ciske »

Ik heb ook ff gekeken naar dat YouTube filmpje.....die moer aan de bovenkant van de demper die op de spindel (demperstang) geschroefd zit is niet altijd even makkelijk los te draaien. Ik gebruik meestal een luchtsleutel.


btw.....ik deel jouw mening daar waar het gaat over de prijs van een set nieuwe dempers voor jouw brommer.
Echter, als die brommer nog goed functioneert en naar jouw zin is (en voorlopig dus niet weg gaat) zou ik op zoek gaan naar een gebruikt setje van bijvoorbeeld Wilbers, Ohlins, YSS. Zo'n set door een specialist even laten servicen kost je de kop niet en je raakt zo'n setje altijd weer kwijt hier of op MP. Als je wegligging en goed bochtengedrag op prijs stelt moet je jezelf zo'n setje gunnen!


gr v Ciske
fransgabler

Re: Tip(s) voor herhaald lekkende keerring vorkpoot?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Eriks blijkt die maatvoering wel te hebben, zelfs eentje met dubbele afdichting. https://shop.eriks.nl/nl/oliekeerring-n ... 2035x48x11 Helaas lijkt een zakelijke rekening nodig te zijn om bij hen te kunnen bestellen. Het account is wel aangevraagd, bij kvk en firmanaam NVT ingevuld. Even afwachten.

Die moer was wel een dingetje, ik heb een vergelijkbaar apparaat als de bekende luchtsleutel maar ben daar niet zo van. Alles gebeurt met de kappen en het scherm erop en zo'n sleutel kan daar behoorlijk schade aanrichten als die gaat tollen. Het probleem lag meer in het tegenhouden van de meedraaiende onderpoot met een 22 sleutel. Met wat hevels en beleid lukte dat tamelijk eenvoudig. Die moer is door de vervanging van de keerring vaker los geweest, zit daar niet al 16 jaar vast. Elk nadeel hep...

de redenering: Bij een slappe veer maakt de bovenste poot veel meer meters door de keerring heen. Dat kan tot extra slijtage leiden. De demping is in de standaard BMW demper helaas niet instelbaar.

Het lijkt me het verstandigst om op korte termijn de keerring te vervangen en vervolgens op zoek te gaan naar een een andere veer of beter nog - een compleet gebruikt setje Ohlins of Hyperpro. Die set kan dan mooi bij het doorspoelen van het abs remsysteem, als de tank eraf is, gemonteerd worden. Een veer vervangen om de standaard demper heen, laat ik aan idd me voorbijgaan. Net ff te link.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 13 jan 2019, 17:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Tip(s) voor herhaald lekkende keerring vorkpoot?

Ongelezen bericht door scan »

Het enige, zoals ik het nu lees, waar je geen aandacht aan hebt besteed is de vorkpoot.
Het kan zijn dat daar putjes inzitten en dat deze de keerring naar de gallemiezen helpt.
Spreek uit ervaring... :idea:
fransgabler

Re: Tip(s) voor herhaald lekkende keerring vorkpoot?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Nou...niet helemaal hoor. Dat was ongeveer het eerste waar naar gekeken werd in de topicstart.

Na het demonteren van de bovenste poot lijkt er niets aan te mankeren, de poot is niet beschadigd en ook niet krom. Voor de zekerheid heb ik de poot gepolijst.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Tip(s) voor herhaald lekkende keerring vorkpoot?

Ongelezen bericht door Baird »

fransgabler schreef: 13 jan 2019, 17:05 Nou...niet helemaal hoor. Dat was ongeveer het eerste waar naar gekeken werd in de topicstart.

Na het demonteren van de bovenste poot lijkt er niets aan te mankeren, de poot is niet beschadigd en ook niet krom. Voor de zekerheid heb ik de poot gepolijst.
Er is een verschil tussen beide kanten van de keerring, nagenoeg niet te zien, als je hem op zijn kop monteert gaat hij ook lekken.

Verder zou je een complete veer/demper van Hyperpro kunnen monteren, kwa wegligging de best investering die ik gedaan heb, wisselen is in een paar uurtjes op een zaterdagmiddag makkelijk te doen (incl tupperware, tank etc), behalve een momentsleutel heb je alleen standaard gereedschap nodig,
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Rene 1150RT&Z3
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2014, 10:30
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Purmerend

Re: Tip(s) voor herhaald lekkende keerring vorkpoot?

Ongelezen bericht door Rene 1150RT&Z3 »

Beste Bert,Forumleden
ik heb de Hyperpro veren voor en achter maar wil graag weten of het vervangen van de originele demper door een hyperpro demper veel verschil maakt en dan met name de voorkant, heb jij hier ervaring mee?, km stand van mijn motor is 72K.
alvast bedankt voor je reactie
Groet
René
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Tip(s) voor herhaald lekkende keerring vorkpoot?

Ongelezen bericht door ciske »

Ga er maar vanuit dat de dempers waarmee je nu onderweg bent na 72K al een heel eind versleten zijn.
Vernieuwen scheelt (zelfs als je de goedkoopste nieuwe eronder zet) echt een grote slok op een borrel qua verbetering van rijgedrag en veiligheid. Ik zou er echter niet voor kiezen om één demper te vernieuwen, ik zou altijd voor twee nieuwe gaan. Eén nieuwe en één oude doet de balans van de motor vast geen goed.


Succes met de besluitvorming en groet van Ciske
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Tip(s) voor herhaald lekkende keerring vorkpoot?

Ongelezen bericht door Baird »

Rene 1150RT&Z3 schreef: 01 mar 2019, 13:33 Beste Bert,Forumleden
ik heb de Hyperpro veren voor en achter maar wil graag weten of het vervangen van de originele demper door een hyperpro demper veel verschil maakt en dan met name de voorkant, heb jij hier ervaring mee?, km stand van mijn motor is 72K.
alvast bedankt voor je reactie
Groet
René
De progressieve veren van Hyperpro zijn de grootste verandering voor de wegligging en dan liefst voor en achter. Ik heb aan de voorkant de Hyperpro demper uiteraard compleet met veer geplaatst. De losse veer voor om de originele BMW-demper pas niet op de Hyperpro demper. Een demper heeft tussen de 50k en 100k echt zijn beste tijd wel gehad. Het demonteren/monteren van zowel voor als achter demper is niet zo complex als hier boven voorgesteld wordt. De originele achterdemper is te reviseren door JJSuspension, dan de Hyperproveer erom en je zit prima. De originele voordemper is helaas een wegwerpartikel. Aan jou de keuze: als je het een fijne motor vindt en hij mag nog jaren blijven moet je er vooral goede veren en dempers onder zetten.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Tip(s) voor herhaald lekkende keerring vorkpoot?

Ongelezen bericht door Baird »

fransgabler schreef: 13 jan 2019, 17:05 Nou...niet helemaal hoor. Dat was ongeveer het eerste waar naar gekeken werd in de topicstart.

Na het demonteren van de bovenste poot lijkt er niets aan te mankeren, de poot is niet beschadigd en ook niet krom. Voor de zekerheid heb ik de poot gepolijst.
Poot gepolijst? Waarmee? Hoe fijn? Polijsten is niet nodig als je een goede poot hebt, als het wel nodig is had je al een probleem en dat heb je mogelijk niet opgelost.

Haal gewoon een sealtje bij de dealer, kost misschien een paar euri meer maar dan heb je ook een goede i.p.v. een twijfelachtig exemplaar.

Zet de seal met de oliekant naar beneden en met de stofkant naar boven, niet andersom want dan lekt hij gegarandeerd!

Voordat je het beluchtingsschroefje dichtdraait moet de binnenpoot helemaal onderin staan, dan trekt de poot vacuüm als je hem vast zet in de kroonplaat. Draai je het schroefje dicht als de poot bovenin staat bouw je overdruk op tijdens het veren en dat wil je niet.

Over de veren: zie mijn bericht hierboven. Om de voordemper te demonteren heb je geen luchtsleutel nodig: een inbussleutel en een ringsleutel is genoeg voor de bovenkant, 2 doppen en wat verlengstukken is genoeg voor de onderkant, niet te moeilijk doen :D
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Bens
Berichten: 142
Lid geworden op: 08 jul 2017, 09:39
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: 1200 GS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: Tip(s) voor herhaald lekkende keerring vorkpoot?

Ongelezen bericht door Bens »

Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat de geleidebussen in de poot buiten de toleranties vallen (ruimer). Poot gaat, overdreven gezegd, zijdelings bewegen en vernield op een gegeven ogenblik de keerring. Gezien het aantal kilometers dat met de motor is gereden is lijkt de kans daarop klein.
Ik verdenk toch verkeerde montage van keerring, ook bij een gladde poot kan de keerring bij monteren beschadigen. Onderstaand een link( even kopiëren en plakken in google) naar een filmpje over het plaatsen van een keerring bij een upside downvork. Op 20.20 minuten wordt de keerring geplaatst, vond het verhelderend.

Del boy's garage, usd fork seal replacement
fransgabler

Re: Tip(s) voor herhaald lekkende keerring vorkpoot?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Inmiddels heb ik de keerring geplaatst, bij BMW met de telelever is dat eigenlijk tamelijk eenvoudig.
Uiteraard gechecked of de keerring niet upside down geplaatst is. Nu ook luchtschroef gebruikt als aangegeven om overdruk te vermijden. Het ziet er allemaal nog goed uit na 1000 km met veel verkeersdrempels,inremmen en accelereren. Als je er op let, dan krijgt zo n voorvork het zwaar te verduren, zelfs met het anti duiksysteem.

Met een gepolijste poot zo smooth als gepolitoerd marmer zonder overdruk bij het inveren zal het wel lukken.

Tenx voor de tips!
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”