nog een stilvaller......ff meedenken svp

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door ciske »

Forummers,

Zoals de titel reeds aangeeft, meedenkers gevraagd voor de LC die het niet meer doet.
Afgelopen zaterdagmiddag eindelijk weer ff op de RT LC. Heeft sinds oktober niet meer gelopen maar eenmaal buiten gezet was het starten en lopen. Niet alleen omdat de brommer nog koud was maar ook omdat er gloednieuwe banden waren gemonteerd eerst erg rustig aan gereden. Alles functioneerde zoals het hoort. Kilometertje of 15 verder en buitenaf gearriveerd het gas even verder opengedraaid...….vrijwel direct allerlei rood en oranje geknipper op het dash en dus gestopt en de brommer uitgezet. Daarna was het over met de pret, geen spanning meer bij op contact zetten, althans even licht het TFT scherm op om vervolgens weer op donker te gaan. De startknop laat alleen een relais achtig tikje horen.

Rara, wat is er loos? Ik heb de modificatie (om te helpen voorkomen dat de dynamo verbrand) aangebracht die hier op het forum besproken is, de drie 20A zekeringen aangebracht tussen dynamo en spanningsregelaar en ik heb er een nieuwe accu (Lithium-ion) ingezet van Louis. In oktober was het starten en lopen, afgelopen zaterdag was het starten en lopen (maar niet voor lang).
Als ik er nu een volle accu aanhang komt het dash tot leven, zwaaien de tellers vriendelijk éénmalig heen en weer, gaan alle lampjes branden zoals dat hoort) maar gebeurt er als ik op start druk wat er eerder ook gebeurde.....dash licht gaat uit, een tikje van het startrelais en meer niet. Ik heb nog niet gekeken of de aangebrachte zekeringen nog heel zijn maar volgens mij kunnen die geen invloed hebben op dit euvel. De laadstroom zou dan in storing moeten gaan en verder niets denk ik.
Ik heb even geen idee waaraan ik moet denken (vooral ook omdat ik zo'n ECU en Canbus abacadabra vind) maar hoor verneem graag suggesties!

Groet van Ciske
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door Isaac »

Zoals ik het lees uit jouw verhaal lijkt het er op dat de accu toch niet vol meer is.
Wel spanning totdat er stroom gevraagd wordt. Dus toch even meten en de geplaatste zekeringen nazien.
Een lithium accu gedraagt zich ook iets anders dan een "normale" accu.
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door Snellecees »

Ik zou toch de modificatie die je hebt aangebracht controleren, zijn de zekering nog heel, zit alle bedrading goed aangesloten, heb je geen bedrading gewisseld( dus verkeerd aangesloten).

Het euvel lijkt tocht heel sterk op een lege accu en heeft zeer waarschijnlijk te maken met de modificatie.



Groet
Cees
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door QuickFix »

Dit klinkt inderdaad als een dynamo-probleem (en/of het elektrisch circuit in de omgeving). :idea:
Freude am Fahren
TomDujardin
2023
2023
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door TomDujardin »

Beste,

Accu spanning lijkt de boosdoener, als die tijdens start commando goed blijft zou ik de laatst aangebrachte wijziging verwijderen (indien mogelijk) of even overbruggen en weer origineel maken.
Gedachte 2 Aangezien hij ook niet wil starten met n verse accu, bedrading nalopen, losse verbinbing / corrosie / slecht contact. Geen idee bij de 1200 start en dynamo zelfde moeder kabel in de plus? Dus daar waar de wijzigingen aangebracht zijn? Sterkte met de zoektocht.

[groet]
Tom
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door ciske »

Bedankt voor de reacties!
Ik heb nog geen tijd gehad om verder te zoeken maar zodra ik meer weet meld ik dat vanzelfsprekend hier.

gr v Ciske
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door ciske »

Begin gemaakt:
De nieuwe accu lijkt overleden want is net aan 10 volt. Opladen lukt maar terugval naar 10 volt is spoedig.
Van de drie 20A zekeringen -aangebracht tussen dynamo en spanningsregelaar- waren er twee stuk.

Vervangen van de zekeringen en een volle accu eraan levert geen startende (noch draaiende) motor op. Op contact zetten levert het normale beeld op van zelfdiagnose met alle geluidjes die daarbij horen en daarna geeft het dash alles weer wat altijd het geval was. Wel brandt nu (de onlangs uitgeschakelde) service indicator en als ik op de startknop druk krijg ik -naast het tikje van een relais- een symbool van een (deur)sleutel te zien. Nu eerst maar eens RTFM toepassen tenzij iemand hier weet wat er gaande is.


Wederom gaarne van u vernemend,


mvg Ciske
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Sleutelsymbool betekent dat de startblokkering nog actief is, oftewel de sleutel wordt niet herkend?
Dan zou het probleem bij de sleutel zelf of de antenne kunnen zitten. Probeer de reservesleutel eens.....
Heb je Keyless ride of een "gewone" sleutel?
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door ciske »

Ik heb een gewone sleutel. De reserve geeft hetzelfde resultaat.
Voor wat ik nu weet is dus het EWS actief, oftewel de elektronische wegrijbeveiliging. Instructieboekje geeft niet aan hoe deze EWS weer is uit te schakelen.
Leve de moderne techniek!
mvg Ciske
Gebruikersavatar
Guusvb
Berichten: 101
Lid geworden op: 10 apr 2014, 20:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: type 2014
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Venray

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door Guusvb »

Ik heb de Fix van Isaac ook ingebouwd met opmerkelijke punten:
Na het aanbrengen van de 20 A zekeringen ging ik test rijden. Na 12 km lagen de zekeringen er al uit. Met Isaac overlegd en de accu laten testen. Conclusie: Accu is DOOD. Nieuwe accu erin en testrijden. Na 17 km lagen de zekeringen er weer uit. Weer overleg met Isaac en vermoeden was dat spanningsregelaar ook een knauw had gekregen van het rijden met een defecte accu. Nieuwe spanningsregelaar erin en test rijden. Bij 180 km gingen 2 zekeringen er weer uit. Toen zekeringen van 25A erin en die zitten er inmiddels 2000 km in.

Mijn conclusie: Ik heb str*nt mazzel gehad met de tip van Isaac want waarschijnlijk had mijn dynamo het op korte termijn begeven. En de prijs van een spanningsregelaar (met evt. een accu) is toch aanzienlijk goedkoper dan een kapotte dynamo
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door ciske »

Bedankt voor deze boeiende en verhelderende reactie!
Wat was het resultaat van de kapotte zekeringen? Kon je verder rijden of moest er net als bij mij een aanhanger aan te pas komen?


gr v Ciske die op zoek gaat naar 25A zekeringen
Gebruikersavatar
Guusvb
Berichten: 101
Lid geworden op: 10 apr 2014, 20:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: type 2014
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Venray

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door Guusvb »

ciske schreef: 13 feb 2019, 18:41 Bedankt voor deze boeiende en verhelderende reactie!
Wat was het resultaat van de kapotte zekeringen? Kon je verder rijden of moest er net als bij mij een aanhanger aan te pas komen?


gr v Ciske die op zoek gaat naar 25A zekeringen
Omdat ik in een "testmode" was, had ik reserve zekeringen bij me van 30A en 40A. Ook toen ik de eerste tourrit reed waar op de helft (na 180 km) de zekeringen het begaven, ben ik op 30A weer thuis gekomem.
Ik heb trouwens de 30A nog steeds als reserve in de koffer liggen. Die eten geen brood . :D

En nog een feitje: toen na 12 km de eerste set van 20 A het begaf, waren de zekering houders gesmolten. En dan te weten dat ik nooit problemen heb gehad met starten. Hoezo is mijn accu DOOD... _001
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Volgens mij is het zo dat de spanningsregelaar/gelijkrichter de spanning in bedwang houd en afregeld naar 14 Volt..

Nu zou het dus zomaar kunnen dat als de spanningsregelaar kapot gaat, de spanning en de stromen niet meer beteugeld worden en de accu en de dynamo opgeblazen worden...

Zie ik het zo goed ???

Dan zou je een voltmetertje in het zicht kunnen monteren en als die oploopt naar de 14,5 a 15 Volt dan ontstaat er een probleem...

Mijn lc geeft aan 14,2 Volt in het dashboard als de motor loopt...

Henk777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
Guusvb
Berichten: 101
Lid geworden op: 10 apr 2014, 20:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: type 2014
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Venray

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door Guusvb »

Henk7777 schreef: 14 feb 2019, 16:57 Volgens mij is het zo dat de spanningsregelaar/gelijkrichter de spanning in bedwang houd en afregeld naar 14 Volt..

Nu zou het dus zomaar kunnen dat als de spanningsregelaar kapot gaat, de spanning en de stromen niet meer beteugeld worden en de accu en de dynamo opgeblazen worden...

Zie ik het zo goed ???

Dan zou je een voltmetertje in het zicht kunnen monteren en als die oploopt naar de 14,5 a 15 Volt dan ontstaat er een probleem...

Mijn lc geeft aan 14,2 Volt in het dashboard als de motor loopt...

Henk777
Dit begrijp ik niet Henk 777. Je hebt mee gediscussieerd in de draad: R1200RT LC dynamo kapot. Daar heeft Isaac haarfijn uitgelegd wat de oorzaak en gevolg is van het doorbranden van de dynamo.

Ik zie niet zo gauw hoe ik die link naar dat topic hier kan plaatsen. Mss heeft iemand hierover nog een tip voor mij...? ;)
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door Isaac »

De geplaatste zekeringen en houders worden wat warm. Als 20A er uit gaat zonder reden dan hoger afzekeren. Guus zit op de 30A. Ik vermoed dat de dynamo van BMW, gezien het stuk gaan van 20A, gewoon net iets zwaarder is dan die van de Honda/Suzuki motoren. Wel is het belangrijk dat er goede stevige houders gebruikt worden.
Een zekering kan alleen maar werken als deze een weerstand heeft. Een weerstand zorgt weer voor warmte. Warm worden is dus normaal maar ze mogen niet heet worden. Dat is vermoedelijk bij jou wel gebeurd en zijn ze na enkele kilometers gereden te hebben door gesmolten.
Een lithium accu mag nooit overladen worden. De standaard regelaar heeft deze eigenschap niet dus zal het de accu zijn die vermoedelijk een laad spanning begrenzing heeft. Hierdoor werkt ook de standaard regelaar anders en heeft hierdoor mogelijk ook meer te verduren.
Ik weet niet wat er geblokkeerd wordt bij een elektronische blokkering van deze motor. Als de tik uit de startmotor komt zou het de startmotor zelf kunnen zijn die niet bij komt.
Het kan ook zijn dat je een tik van de relais hoort en door de start blokkering de stroom naar de startmotor geblokkeerd wordt.
Die vraag zal zeker door een ander lid beantwoord kunnen worden. Ik heb meerde problemen gelezen over startblokkeringen na het wisselen van een accu.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door ciske »

De wondere wereld van mijn BMW R1200RT LC......met het EWS symbool op het dash een vrijwel dode motor en nergens in de boeken te vinden hoe je hier zonder hulp van de dealer weer een startende motor krijgt. Met de huidige dubbele cijfers op de thermometer een beetje spijtig toch wel!

Omdat 25A zekeringen hier in de buurt niet voorhanden waren ben ik gelijk maar naar 30A gegaan. Alle drie de draden dus nu voorzien van 30A zekeringen. Goed opgeladen OEM accu er weer in gezet en met de brommer op de aanhanger afgeleverd bij de BMW specialist met de opdracht storingen uit te lezen/op te lossen. Omdat de man zelf even wilde zien wat de storing precies was zette hij het contact aan en drukte vervolgens op de startknop.....juist ja, starten en lopen. Blijkbaar de magic touch!

Anyway daar de brommer toch maar achtergelaten met de opdracht storingen uit te lezen.


Zodra ik meer weet meld ik me hier weer.


gr v Ciske
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door Baird »

Kleine zijsprong van een meelezer:

Ik vind dit een lastig onderwerp, ik kom het op ADVRider tegen, er is voor modeljaar 2016 een andere stator ingevoerd waardoor mogelijk dit probleem niet meer optreedt maar dat zal Herr BMW waarschijnlijk niet vermelden. Mijn GS is van 2015 en heeft dus het model waar het probleem mogelijk in zit.

Stel ik bouw de 3 zekeringen in met 30A als waarde en één of meerdere gaan eruit: wat is er dan gebeurd en wat moet ik dan doen? Nieuwe zekeringen plaatsen lost niets op, moet ik een nieuwe accu regelen, nieuwe spanningsregelaar inbouwen? _001

Ik weet wel wat van elektro maar in deze materie mee kunnen redeneren gaat me net te ver .....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door Isaac »

Het begint altijd met een slechtere accu. De regelaar moet zijn stroom kwijt kunnen. De accu heeft in goede conditie een lage inwendige weerstand. Genoeg voor de regelaar om gewoon te kunnen schakelen. Wat de regelaar nog over heeft wordt vervolgens naar aarde weggevloeid. Dat is dus slechts een stroom die de accu niet meer wil hebben. Bij een slechte accu loopt die stroom dus hoog op en krijgt de regelaar hoge pieken voor zijn kiezen. De regelaar wordt veel warmer en kan spontaan door slaan. Die stroom wordt dan door de stator verwerkt en die is daar niet op berekend. Resultaat een ongecontroleerde stroom door de stator. Daar zijn dan de zekeringen voor bedoeld. Bescherming van de wikkelingen. Nu lijkt 30A veel maar een draad (dat is een spoel tenslotte) aangesloten op een gelijk spanning is gewoon sluiting.
De gemiddelde stroom per wikkeling zal in normaal bedrijf rond de 12A zitten (dus ongeveer een dynamo van 36A totaal) wat in de buurt zit van een "normale" dynamo. Aangezien zekeringen maar ook de aansluiting een kleine weerstand vormt zal deze dus altijd warm worden. Er zal dus hoger afgezekerd moeten worden. Bij BMW blijkt dat dit om en nabij de 25/30A te zitten.
In sommige wagens worden deze stromen beveiligd door een draad zekering (Ford onder andere). Het voordeel daarvan is dat de aansluiting weerstands vrij is en de warmte over een groter oppervlak verspreidt is.
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door HenkvanR »

ciske schreef:De wondere wereld van mijn BMW R1200RT LC......met het EWS symbool op het dash een vrijwel dode motor en nergens in de boeken te vinden hoe je hier zonder hulp van de dealer weer een startende motor krijgt. Met de huidige dubbele cijfers op de thermometer een beetje spijtig toch
gr v Ciske
Ik lees op een Belgisch forum

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpbb/viewtop ... =5&t=31223

dat EWS met de ringantenne contactslot te maken heeft en dat deze dus je sleutel niet herkent.
Weet niet of dat hier al eerder gemeld is.

Groeten Henk
[groet]
HenkvanR -1200-
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door Baird »

@ Isaac, thanx voor de verduidelijking.

@Ciske: wat is het bouwjaar/maand van jouw motor? Ik kom een opmerking tegen op ADVRider dat BMW vanaf april 2014 reeds een andere stator is gaan inbouwen , ben benieuwd of dat klopt met jouw motor ..
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door ciske »

September '14 is het kenteken afgegeven.
En hoe kom ik er nu achter (zonder eerst de stator bloot te leggen) welke stator er in mijn fiets zit? En welke verandering is er dan toegepast?
Weet je daar meer over te vertellen?

gr v Ciske
Gebruikersavatar
Guusvb
Berichten: 101
Lid geworden op: 10 apr 2014, 20:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: type 2014
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Venray

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door Guusvb »

Baird schreef: 18 feb 2019, 21:38 @ Isaac, thanx voor de verduidelijking.

@Ciske: wat is het bouwjaar/maand van jouw motor? Ik kom een opmerking tegen op ADVRider dat BMW vanaf april 2014 reeds een andere stator is gaan inbouwen , ben benieuwd of dat klopt met jouw motor ..
Hallo Bert (Baird), De RT LC is in maart 2014 op de markt gekomen in Nederland. Ik denk dat ze in april niet de dynamo hebben gewijzigd. Wat ik heb begrepen zit dezelfde dynamo ook in de GS die een jaar eerder is geïntroduceerd. Deze dynamo is totaal anders dan die in de niet LC (vorige versie) zit. Bedoel je dit met de wijziging van dynamo?

Gr, Guus
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door Baird »

Beetje samen geraapt maar hier het overzichtje dan ik kon vinden:


Onderstaand komt van ADVRider

Oude stator:

Afbeelding

Nieuwe stator:

Afbeelding

Nick, You are going to have to build your case with BMW. Shorted out stators on 13 and early 14 GSW's are not unknown here at this site. Check out this thread link where we have at least 4 other owners with the issue. You can see from pics of my old stator to pics of the replacement part, that the wiring harness is more robust. BMW changed the part # in April of 2014, so it seems they knew the previous part was susceptible to failure. Hopefully, you can work out some kind of deal with BMW. Unfortunately, I feel we will see more of these issues on 13 and early 14's as they start to get some miles and heat cycles on them. Which will be a drag as they will also be out of warranty.

Hier dan de onderdelen volgens RealOEM voor mijn GS, je ziet dat er een eindig nummer is en een nieuw nummer.

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=12_1740
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door ciske »

Misschien slaat het nergens op, maar bij mijn brommer zijn de draadjes grijs ipv geel.
Ik heb hier ook nog een GS LC staan, één van de eersten, en die heeft gele draden zoals op de foto.
Zou het vroegere type dus gele draden hebben?

Wie heeft er een RT van begin '14 en wil even checken welke kleur draden er uit het blok steken? Volgens mij moet het er dan één zijn van de serie die een andere schokdemper gekregen heeft.


gr v Ciske
Gebruikersavatar
Guusvb
Berichten: 101
Lid geworden op: 10 apr 2014, 20:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: type 2014
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Venray

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door Guusvb »

Op de bovenste foto zie ik gele draden direct aan de stator (?) en de onderste gele draden aan de stekker die op de regelaar wordt gestoken. En dáár heb ik in de zwarte draden de zekeringen geplaatst.
En als ik naar de link klik zie ik dat er een on-onderbroken draad van de stator naar de stekker gaat.
Dus....? Niet geel, niet grijs ... Ze lijken wel een maatje dikker.
En mijn motor is in maart 2014 geleverd.

Gr, Guus
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door ciske »

Brommer doet het weer.
Omdat ik hier in de buurt geen 25A zekeringen kon vinden heb ik er 3 stuks van 30A ingezet. De accu is vervangen door een nieuwe Yuasa YTX16-BS en de startblokkering is spontaan verdwenen. Allerhande foutcodes zijn eruit gehaald en alles functioneert weer zoals het moet met ook netjes en stabiel 14.2 volt boordspanning op het dash. Blijkbaar heeft de spanningsregelaar het (gelukkig maar) overleefd.

Blijft toch een raadseltje waarom/-door de nieuwe Lithium-Ion accu is overleden met alle gevolgen van dien. Ik kan het nog niet beredeneren op dit moment.

In ieder geval bedankt voor het meedenken en de gedane suggesties. Het vertrouwen in de brommer moet wel nog even weer groeien merk ik. Reserve zekeringen zijn aan boord!


gr v Ciske
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door Isaac »

Lithium heeft standaard een beveiliging tegen overladen en vereffenen van cellen. Nu kan het zijn dat je ergens een accu op de kop hebt getikt die dus het vereffenen niet had. Als dan de spanning boven de 4,2 volt (per cel) uit komt is de levensduur gelijk een stuk korter. Bij een paar keer herhalen is deze dan ook echt stuk.
Normaal zitten er 4 cellen in die dus maximaal 4 * 4,2 = 16,8 volt zou mogen hebben.
Normaal is een dynamo afgesteld op maximaal 14,4 volt. Zou dus goed moeten zijn.
Een standaard lithium heeft een werkspanning van 3,2 volt (4 * 3,2 = 12,8 volt)
Lithium moet je normaal nooit tot 100% laden. Ook dit verkort de levensduur. Door de normale 14,4 volt zou dat dus gunstig zijn.
Alleen regelt een standaard "echte" dynamo een spanning en is de afname van stroom een bij zaak.
Bij het type dynamo wat jij hebt is door de vaste magneten de spanning alleen te regelen door de stroom weg te vloeien naar massa.
Dat gebeurt dus in jouw regelaar. Alleen zijn het bij jouw regelaar thyristoren en die hebben de eigenschap vanaf aansturing in geleiding te gaan en pas bij een hele kleine stroom weer vrijgegeven te worden. De spanning bestaat dus uit vele pieken (zeer kort) en dalen. Dat vindt een lithium accu niet prettig.
Advies is dus uitsluitend lithium accu's te gebruiken als daar een vereffenings printje in zit en een echte dynamo (lees losse externe) voor zit.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door ciske »

@Isaac: bedankt voor de toelichting op het overlijdensbericht van de Lithium-Ion accu.

Ondertussen heb ik er al weer enige honderden kilometers mee gereden, zijn de zekeringen heel gebleven en blijft de boordspanning consequent op 14.2 Volt. Brommertje doet het uitstekend. Wat nog een beetje knaagt in het achterhoofd is de vraag of ik met 3 keer 30A de boel te zwaar heb afgezekerd en terug zou moeten gaan naar 3 keer 25A. Dus Isaac, graag nog een bijdrage van jou!


bvd en groet van Ciske
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door Isaac »

Je kan rustig de 30A behouden. Een toelichting hierop;
Hoe lichter (minder hoge stroom) hoe groter (hoger dus) de weerstand is. Een kleine zekering moet immers met een kleinere maximaal stroom al door smelten.
De stroom bij dit type dynamo wordt begrenst door het overschot naar massa weg te duwen. De stroom die er loopt zal in de richting zitten van de 15A. De dynamo zou, als ik het goed heb, 45A moeten kunnen leveren.
Echter zullen de pieken daar boven zitten en zal de zekering dus redelijk warm gaan worden. Door hitte en de vele pieken blijken die dus stuk te gaan en komt 20A ook al vrij snel aan z'n einde. De 30A zal dus koeler blijven terwijl de veiligheid er ook is. Bij een doorslag in de regelaar loop vanaf de accu de volle gelijk stroom door de spoel(en) van de dynamo. Aangezien een spoel een kortsluiting is voor gelijkstroom zal de geplaatste zekering zeker zijn werk doen. Het is een extra veiligheid die niet gegarandeerd het verbranden van de dynamo voorkomt maar als deze, al is het maar 1 keer, z'n werk goed gedaan heeft dan scheelt dat ruim 1000 Euro.
Een zwaar belaste dynamo is bij deze uitvoering dus eigenlijk beter omdat de regelaar dan minder werk heeft. (minder afvoeren naar massa)
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: nog een stilvaller......ff meedenken svp

Ongelezen bericht door ciske »

@Isaac: Bedankt voor de toelichting!
Ik laat de 30A zekeringen erin zitten.


gr v Ciske
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”