Groningen - Bordeaux op de RT

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Groningen - Bordeaux op de RT

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Hallo allemaal,
graag zou ik reacties willen van forumleden die in de vakantie verre reizen maken op de RT. Zelf ben ik van plan om in de meivakantie naar Bordeaux te gaan. Het is een rit van 1250 km (vanaf Groningen) en Google zegt dat ik er 12 uur over doe. Natuurlijk gaat dat niet op ivm tussenstops en zo. Ik neem aan dat Google die niet incalculeert. _001
Mijn vraag is: is deze rit in één dag te doen of moet ik hem echt splitsen over 2 dagen? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik heb geen bezwaar om de tolweg te nemen.
Graag lees ik jullie reacties

[groet]

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Groningen - Bordeaux op de RT

Ongelezen bericht door Dingeman »

Ik ben ooit met een duo een keer in één dag naar huis gereden van Karinthiën naar Brabant, ongeveer 1150 km. Zoveel als mogelijk autowegen (in Dtslnd autobahn) gereden. Daar waar het mocht en kon op de autobahn een kruissnelheid aangehouden van 140 tot 150 km/h. 's-Morgens om ongeveer 07:00 uur weggereden en met alle bijkomende stops, zoals tanken, eten en drinken (geen snelle hap) en nog wat andere momenten van een rustpauze waren wij ongeveer tegen 23:00 uur thuis. Met een duo duren alle stops en pauzes iets langer dan solo. Ik kan je wel vertellen, dat doe ik dus niet meer. Ik adviseer je om er twee dagen of minimaal er anderhalve dag over te doen.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Paniekje
Berichten: 314
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Groningen - Bordeaux op de RT

Ongelezen bericht door Paniekje »

Ik ben eens op de ST1100 naar Tarifa Spanje gereden , meest N wegen .
Voor een relaxte reis zou ik een dagrit van max 800km aanhouden , advies is dus opsplitsen in twee delen .
Over A wegen kun je misschien wel 1000km maken , daarboven wordt het een hele zit .
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Groningen - Bordeaux op de RT

Ongelezen bericht door EileRT »

Een dergelijk lange rit van 1250 km in één keer, zou ook ik niet willen adviseren. Zelfs in de auto zou ik het niet doen. Ik heb er overigens geen ervaring mee. Wij hebben vorig jaar tijdens onze vakantie een dergelijk lange rit naar Frankrijk gesplist in twee dagen. We gingen toen met de auto en de caravan. Dat bevalt veel beter. In mijn optiek neemt ook je (rij)concentratie naar mate de rit vordert af. En zelfs wanneer je een wat langere tussenstop neemt. Je gaat (soms ongemerkt) over op een "automatische piloot modus" en raakt vermoeid. Dat zijn de momenten dat de kans op ongelukken zich (kunnen) voordoen.

Overigens wel een mooi initiatief Joan om dit op je RT te doen in de meivakantie! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Groningen - Bordeaux op de RT

Ongelezen bericht door Baird »

Of het kan en of het dan verstandig is de ene kant maar: Waarom zou je in één keer op de motor naar Bordeaux willen rijden? Maak daar een mooie rit van pakweg 3 of 4 dagen van, pak alle berggebieden die tegen kunt komen mee in je rit, dan een tijdje rondom Bordeaux en via een andere route weer terug, max 500km per dag via de N of D wegen.
Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Groningen - Bordeaux op de RT

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Baird schreef: 23 mar 2019, 12:56 Of het kan en of het dan verstandig is de ene kant maar: Waarom zou je in één keer op de motor naar Bordeaux willen rijden? Maak daar een mooie rit van pakweg 3 of 4 dagen van, pak alle berggebieden die tegen kunt komen mee in je rit, dan een tijdje rondom Bordeaux en via een andere route weer terug, max 500km per dag via de N of D wegen.
Big RT Smile
Uiteraard heb je gelijk, Baird _004 Had ik meer dagen gehad, dan zou ik het ook op die manier doen.
Maar ik begrijp uit alle reacties dat het beter is om de rit sowieso in tweeën te splitsen. En dan zou ik idd niet aan de tolwegen gebonden zijn. Ik heb nog tijd genoeg om erover na te denken


[groet]

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Groningen - Bordeaux op de RT

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

EileRT schreef: 23 mar 2019, 10:27 Overigens wel een mooi initiatief Joan om dit op je RT te doen in de meivakantie! _004
Dank je, Eilert. Ik heb er ook wel zin in _005

[groet]

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
TomDujardin
2023
2023
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Re: Groningen - Bordeaux op de RT

Ongelezen bericht door TomDujardin »

Beste

Woon in Zeeland en heb vrienden te Bordeaux. Is exact 1000km. Dit kan binnen de reglementaire snelheden binnen 10 uur. Moet je wel bereid zijn tot / kunnen volhouden om enkel re stoppen om te tanken in combi met sanitair kleinere hap. Geen tijd verliezen. Zo rijd ik ook verder. Mits je hier geen last of pijn van krijgt is dat op n Rt best vol te houden. Lekker achter t windscherm, zonnevizer bij mooi weer, cruise contro laan, uit de buurt vd autos blijvend en laat de mijlen maar aftikken. Hoe langer de rit hoe lekkerder de aankomst versnapering.

En na 1 dag lange rit kan je makkelijk de volgende dag in de Pyreneeen rijden mits je een paar dagen extra hebt. die zijn dan ineens relatief dichtbij. Maar ieder moet voor zichzelf uitmaken of je t wil en vol kan houden, maar techisch en practisch zijn er geen bezwaren me dunkt.
[groet]
Tom
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Groningen - Bordeaux op de RT

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Wauw, dat is een heel ander verhaal. Ik geloof wel dat het verschil Groningen - Zeeland net de killer is. Ik heb mijn besluit eigenlijk al gemaakt: de trip splitsen in 2 dagen.
Wat ik wel een boeiende opmerking vind, is: ‘uit de buurt van de auto’s blijven’. Kun je die nog uitleggen? Hoe doe ik dat? Zo links mogelijk of juist zoveel mogelijk in de rechterbaan?

[groet]

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
TomDujardin
2023
2023
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Re: Groningen - Bordeaux op de RT

Ongelezen bericht door TomDujardin »

Beste

Dat doe ik op rechter baanvak, in een grote ruimte gaan zitten achter een auto die met een door mij gewenste snelheid rijd. Kort op elkaar rijden, sneller rijden dan t overige verkeer etc zorgen ervoor dat je vaker moet inhalen en constant super alert zijn. Ik kijk ook graag eens naar opzij. Ik zorg ook voor n gevulde tas op de buddy seat, heb ik n comfortabele rugsteun.
In Frankrijk gaan automobilisten in de regel meer en vlotter aan de kant voor n aankomende motard.
Goede rit gewenst
[groet]
Tom
Gebruikersavatar
BertL
2024
2024
Berichten: 835
Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen
Locatie: Ommen

Re: Groningen - Bordeaux op de RT

Ongelezen bericht door BertL »

Ha die Joan,

Heb met het K-forum een keer een toertocht in de Eifel gereden: 's ochtends vroeg weg- toerrit in de Eiffel- 's avonds weer terug. Om 2300u weer thuis. Was toch teveel van het goede en zou het nu niet meer doen. Twee dagen is veel rustiger, maar dat overweeg je al.

Kijk ook even na of er specifieke eisen worden gesteld aan je motor. Mistlamp verplicht? BOBblazers in je ehbotasje? Licht wel of niet aan overdag ??
In ieder geval een mooie trip voor de boeg!
Geniet er van.
Grz
BertL
GrTz
BertL
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Groningen - Bordeaux op de RT

Ongelezen bericht door Lemoi »

voor vakantie zou ik het opsplitsen in 2 dagen. Ik ga vaak naar Oostenrijk (Wiener Neustadt) op de motor (op familie bezoek), ik doe er dan 2 dagen over, lekker rustig aan, geen stress etc .
Vorige week was ik bij een klant op bezoek net onder Villingen-Schwenningen in D. Heen en weer iets van 1300KM. 1.5 uur vergadering gehad daar. Maar 1300 km op 1 dag is best wel wat en zou het liever verdelen over twee dagen.
Dus zeker als je het voor vakantie doet, neem je tijd en geniet!!
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”