Action camera voor R1200RT

Hoor en wederhoor over Action- en dashcamera's

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
nomko

Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door nomko »

Hallo,

In mijn auto heb ik een dashcam die ik gebruik tijdens autorijden en om in geval van een ongeval videobeelden te hebben voor de verzekering/politie (en vanuit een zeer vervelende, uit de hand gelopen "welles/nietes spelletje van de tegenpartij" ervaring).

Nu wilde ik ook een dashcam(achtig) dingetje hebben voor mijn R1200RT om, in geval van een ongeluk, videobeelden van te hebben voor de verzekering/politie en om discussies te voorkomen. Kunnen jullie mij een dashcam/camera adviseren welke goed werkt, niet te duur is en eenvoudig te monteren valt op een R1200RT?


Alvast bedankt!
nomko
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door siebke »

Er zijn diverse goedkopere actioncams in de handel, die zelfs redelijk goed presteren o.a. Denver, Nikei enz.. Prijzen zo tussen de € 50, en € 150,-. De een met intern geheugen, de ander met een kaartje, of uitbreidbaar hiermee. Vaak bij grootdrogisten en grootelectrozaken te koop. Ik kocht mijn eerste actioncam bij Intertoys, een 5-tal jaar geleden voor € 30,- en vond de prestaties (accuduur, beeldkwaliteit, waterdichtheid) best in orde. Ook de consumentenbond heeft er enige tijd geleden getest, in verschillende prijsklassen.
De keuze zal wellicht ook liggen of 'tie enige tijd op accu moet kunnen draaien, en/of op de accessoireplug aangesloten zal worden. Afstandsbediening kan handig zijn als de cam buiten handbereik wordt geplaatst.
Belangrijk is i.i.g. dat'ie in een waterdicht omhulsel zit/kan, en evengoed bediend- en evt. op de voeding aangesloten kan worden.
Over de montage op een -1200- vind je op dit forum meer dan genoeg info, via de zoekfunctie.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door wobbert »

Dit ga ik volgen. Zat er ook al over te denken.
nomko

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door nomko »

siebke schreef: 28 jan 2019, 15:32 Er zijn diverse goedkopere actioncams in de handel, die zelfs redelijk goed presteren o.a. Denver, Nikei enz.. Prijzen zo tussen de € 50, en € 150,-. De een met intern geheugen, de ander met een kaartje, of uitbreidbaar hiermee. Vaak bij grootdrogisten en grootelectrozaken te koop. Ik kocht mijn eerste actioncam bij Intertoys, een 5-tal jaar geleden voor € 30,- en vond de prestaties (accuduur, beeldkwaliteit, waterdichtheid) best in orde. Ook de consumentenbond heeft er enige tijd geleden getest, in verschillende prijsklassen.
De keuze zal wellicht ook liggen of 'tie enige tijd op accu moet kunnen draaien, en/of op de accessoireplug aangesloten zal worden. Afstandsbediening kan handig zijn als de cam buiten handbereik wordt geplaatst.
Belangrijk is i.i.g. dat'ie in een waterdicht omhulsel zit/kan, en evengoed bediend- en evt. op de voeding aangesloten kan worden.
Over de montage op een -1200- vind je op dit forum meer dan genoeg info, via de zoekfunctie.
En deze action cams met eventuele hulpstukken is gewoon via de reguliere handel (zeg es de bouw markt, Action, Kruidvat,....) te verkrijgen? OF toch beter naar een speciaalzaak zoeken die een totaal oplossing bieden?
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door siebke »

nomko schreef: 29 jan 2019, 11:53 knip...
En deze action cams met eventuele hulpstukken is gewoon via de reguliere handel (zeg es de bouw markt, Action, Kruidvat,....) te verkrijgen? OF toch beter naar een speciaalzaak zoeken die een totaal oplossing bieden?
Yep. Ik zie ze regelmatig in de folders staan van de M****-markt, K====vat en andere grootwinkelbedrijven. Daar zitten meestal wel enkele hulpstukken bij. De A----n heeft bijv. héél goedkope zuignappen. In de loop der tijd had ik een schoendoos vol hulpstukken verzameld en/of andere snuisterijen gebruikt om een passende houder te creëren, zoals voor de AB van mijn TomTom actioncamera, die ik met het goedkope zuignapje op de tankcover vastzet. Hiervoor had ik een ijzerzaag, een priem, een roestvrij revet en een parker nodig...
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door ErikS »

IK vraag me alleen af of die in de reguliere handel verkrijgbare Actioncams wel waterdicht zijn. Ze worden namelijk geproduceerd om IN de auto te gebruiken. En dat lukt op een motorfiets niet.
Tot nu toe heb ik er in ieder geval nog geen gezien die waterdicht was.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door siebke »

ErikS schreef: 03 feb 2019, 19:48 IK vraag me alleen af of die in de reguliere handel verkrijgbare Actioncams wel waterdicht zijn. Ze worden namelijk geproduceerd om IN de auto te gebruiken. En dat lukt op een motorfiets niet.
Tot nu toe heb ik er in ieder geval nog geen gezien die waterdicht was.
Je bedoelt dashcams??? Actioncams zijn wel degelijk (spat-)waterdicht, al dan niet met een (meegeleverde) behuizing.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door EileRT »

Correct opgemerkt. Om verdere spraakverwarring te voorkomen en ook om de doorzoekbaarheid van dit forum te bevorderen heb ik de titel van dit topic aangepast. Bedankt siebke! _004

[groet]

Eilert
Moderator
siebke schreef: 03 feb 2019, 22:23Je bedoelt dashcams??? Actioncams zijn wel degelijk (spat-)waterdicht, al dan niet met een (meegeleverde) behuizing.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
nomko

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door nomko »

EileRT schreef: 03 feb 2019, 23:20 Correct opgemerkt. Om verdere spraakverwarring te voorkomen en ook om de doorzoekbaarheid van dit forum te bevorderen heb ik de titel van dit topic aangepast. Bedankt siebke! _004

[groet]

Eilert
Moderator
siebke schreef: 03 feb 2019, 22:23Je bedoelt dashcams??? Actioncams zijn wel degelijk (spat-)waterdicht, al dan niet met een (meegeleverde) behuizing.
Ja, inderdaad belangrijke factor! Spraakverwarring! Inderdaad zijn de "standaard" dashcam's voor "indoor" gebruik beter geschikt. Dan zal het voor "buitengebruik" een action-cam beter zijn. Zijn er specifieke action-cam's voor motoren inclusief beugel/ophang systemen?
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door ErikS »

Sorry, maar ik denk dat de titel wel juist was en ik enkel een verschrijving maakte. Natuurlijk de ActionCam is waterdicht en ik heb er twee die helemaal voldoen. Maar een Dashcam is toch qua uitvoering en gebruik iets anders. Althans, ik heb nog geen ActionCam gevonden die dezelfde functies (en meer) heeft als een Dashcam. Met name het filmen in een "loop" zodat je geheugenkaart nooit vol loopt ontbreekt bij de Actioncam.
En dat is nu het sterke punt van de Dashcam. Continue blijven opnemen en zeg, het laatste half uur vast houden. En daardoor nooit een geheugen dat vol is waarna de opname stopt.
Een Actioncam is dus beslist geen Dashcam!

Ik denk dus dat de titel weer terug gewijzigd moet worden!


En ik heb inderdaad iets gevonden dat aan dit doel voldoet. Bij Ali Express leveren ze inderdaad Dashcams voor motorrijders, met zowel een camera voor de voor als achterzijde. Zie deze motorfiets DVR Camera
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door siebke »

nomko schreef: 28 jan 2019, 14:26 Knip...Nu wilde ik ook een dashcam(achtig) dingetje .......knip........ Kunnen jullie mij een dashcam/camera adviseren welke goed werkt, niet te duur is en eenvoudig te monteren valt op een R1200RT?
Bovenstaande is de kernvraag. Samengevat: iets niet te duur om visueel te kunnen registreren op de motor. Dat kan prima met een actioncam. Bij de start van een rit aanzetten en beeldmateriaal verwijderen bij een stop of na de rit. Wellicht iets omslachtiger dan de zg. 'loop' van een dashcam, maar nét zo effectief als het calamiteiten betreft. Er zijn overigens ook actioncams die 360 gr kunnen opnemen (Garmin?), echter met een héél klein nadeeltje: €€€€€ :$
Maar de tip over de dashcam bij Ali Express kan voor topicstarter Nomko al het ei van Columbus zijn.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
nomko

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door nomko »

ErikS schreef: 04 feb 2019, 08:58..........
En ik heb inderdaad iets gevonden dat aan dit doel voldoet. Bij Ali Express leveren ze inderdaad Dashcams voor motorrijders, met zowel een camera voor de voor als achterzijde. Zie deze motorfiets DVR Camera
Dat lijkt op iets wat ik zoek! Bedankt voor de tip!.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door ErikS »

OK. Succes er mee. Bedenk wel dat als je iets bij Ali Express bestelt en de prijs komt boven de € 22 euro er douanekosten bij kunnen komen.

Pakketjes met een waarde tot 22 euro mogen vrij ingevoerd worden, zonder douanerechten en omzetbelasting.
Voor pakketjes boven de 22 euro moet je betalen. Je hebt hier 2 gevallen:
Pakketjes met een waarde tussen de 22 en 150 euro. Hier moet je omzetbelasting over betalen. In de meeste gevallen is dit 21%.
Pakketjes met een waarde van meer dan 150 euro. Hier betaal je zowel douanerechten als omzetbelasting voor.
Let op:
– Je betaalt ook BTW over de verzendkosten!
– Naast de standaard tarieven brengen postbedrijven extra inklaringskosten in rekening. Dit zijn de kosten die ze maken, door jouw pakket bij de douane aan te melden. Deze kosten bedragen 13 euro (voor PostNL) en 17,50 euro voor EMS zendingen!


Soms wil de verzender op verzoek wel een lagere waarde op de verpakking vermelden!
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door QuickFix »

ErikS schreef: 04 feb 2019, 08:58Zie deze motorfiets DVR Camera
Een (weliswaar kleine) waarschuwing vooraf over vooral dashcams, actioncams en DVR's op AliExpress (ik spreek namelijk helaas uit ervaring): de omschrijving van vooral de zeer goedkope camera's (zeg onder de €50) is vaak misleidend.

Wat je wilt hebben is een camera met een goed beeld in hoge resolutie en een bijbehorende geschikte compressie om dit op de geheugenkaart op te slaan.
Helaas betekent goed beeld en hoge resolutie een hoge benodigde bandbreedte (= geheugengebruik) en staat daar tegenover dat het allemaal niet teveel mag kosten.
Nou zijn de productiekosten van een camerasensor en lens tegenwoordig relatief laag, maar die van een processor (die krachtig genoeg is om een kwalitatief goede compressie te krijgen) nog vrij hoog en wordt het beeld opgenomen in MJPEG-format terwijl MPEG4 (H.264) veel geschikter is.

Aangezien ze dit meestal niet in de begeleidende advertentie zetten (FYI even technisch: AVI is geen "Videocompressie"-formaat, maar een "Container"-formaat), kom je er pas achter als je de camera eenmaal binnen hebt.
Staar je dus niet blind op de prijs, maar doe eerst onderzoek naar reviews over de daadwerkelijke kwaliteit van het beeld en het gebruiksgemak (je wilt onderweg op de motor niet gaan lopen klooien) door de naam van de camera te Googlen en op YouTube op te zoeken.

Een goede camera kost nu eenmaal geld, maar daar staat een boel kwaliteit tegenover, kwaliteit die je een hoop ergernis (achteraf) bespaard blijft.

Overigens heb ik een paar jaar terug een (SJCam-kloon) actioncam gekocht bij de Action en die heeft eigenlijk alles wat je te wensen hebt: full HD (1080p), H.264, fragment- en loop-recording (deze functionaliteit kom je soms toch ook bij actioncams tegen), een schermpje, een waterdicht kastje en hij ondersteund grote (> 64GB) micro-SD kaarten.

Uit mijn hoofd kostte hij iets van €35, maar ik heb hem sindsdien niet meer in de winkel gezien.
Laatst gewijzigd door QuickFix op 10 apr 2019, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door EileRT »

Daar is ook een spreekwoord voor: goedkoop is duurkoop . . .
QuickFix schreef: 04 feb 2019, 15:38Een goede camera kost nu eenmaal geld, maar daar staat een boel kwaliteit tegenover, kwaliteit die je een hoop ergernis (achteraf) bespaard blijft.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
RaymonT
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 okt 2018, 18:24
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: NL

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door RaymonT »

Check dit eens: https://www.innovv.com/innovv-k2

Dat is wat je zoekt... helaas geen 35 euro
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door siebke »

RaymonT schreef: 04 feb 2019, 21:33 Check dit eens: https://www.innovv.com/innovv-k2

Dat is wat je zoekt... helaas geen 35 euro
Maar geen invoerrechtenrompslomp…. http://www.allcam.nl/
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door QuickFix »

siebke schreef: 04 feb 2019, 22:10Maar geen invoerrechtenrompslomp….
Wel interessant spul inderdaad en zo te zien niet een handelaar die dezelfde goedkope zooi van AliExpress besteld en de verkoopprijs gewoon verdubbeld: https://www.allcam.nl/dashcams/motor-dashcams

Wat die invoerrechten betreft: de laatste tijd heb ik aardig veel geluk (ik ben grootaandeelhouder op AliExpress) en heb al een hele tijd geen invoerrechten meer hoeven betalen (ook al waren het overduidelijk "Dure", boven de €22, spullen).
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door siebke »

Zag zojuist de folder van de Action, waar een Maxxter HD actioncam in staat voor € 11,95 :geek: . 720P / waterproof / en beeldhoek 105 gr.. Misschien al aardig om mee te experimenteren en je valt er geen buil aan ;) . Daar scoor je ook een zuignap voor € 1,99 (van hetzelfde merk) De arm is erg trillingsgevoelig, maar kun je inkorten door 'm in een cirkel te draaien en met een tywrap bij de overlap vast te zetten. Klikhulpstukken naar rammount montage zijn in een automaterialenzaak te koop, maar wellicht kun je de meegeleverde telefoonhouder ook gebruiken. Of de hele arm demonteren en aan de zuignapbasis een bevestiging realiseren.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Ik kon het niet laten: actioncam van €11,99 bij Action gekocht. Mijn vrouw zag de bui (go-pro) meteen hangen. Kwaliteit van de Action-Action-camera zal wel beroerd zijn, echter ik wil er eens mee experimenteren. Nu kijken of ik een ideale positie op de RT kan vinden.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door siebke »

ik heb m op de spiegelkap links. Dat vind ik de meest geschikte plek t.a.v combi tussen bediening, trilling en aansluiting. Ben benieuwd naar alle bevindingen; is i.d.d. geen GoPro.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Volgens mij was de oorspronkelijke vraag of er een soort dashcam voor de motor bestaat?
Een camera dus die zichzelf aanzet als de motor gestart wordt en continue opnamen maakt. Althans dat doet de dashcam in mijn auto.
Er zijn echter ook actioncamera's die zg loopopnamen (loop-record) maken en zichzelf overschrijven als de SD kaart vol is.

Over kwaliteit van cams: ik gebruik al jaren tot volle tevredenheid een GoPro. Kost wat, maar dan heb je ook goede beelden. Deze levert in geval van nood cq ongeval dan ook duidelijke beelden. Dit in tegenstelling tot de goedkope reut die te koop is, en ik spreek uit ervaring. Vaak doen ze het het niet op momenten dat ze zouden wel moeten werken en de beeldkwaliteit is bagger.

Mijn advies is dan ook; ga op zoek naar een actioncamera met loop-recordfunctie en kijk vooral naar kwaliteit.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door siebke »

Nu wilde ik ook een dashcam(achtig) dingetje hebben voor mijn R1200RT om, in geval van een ongeluk, videobeelden van te hebben voor de verzekering/politie en om discussies te voorkomen. Kunnen jullie mij een dashcam/camera adviseren welke goed werkt, niet te duur is en eenvoudig te monteren valt op een R1200RT?

....is de precieze vraag van topicstarter. Daar zijn al enkele (relatief) niet al te dure suggesties voor geopperd met als ultiem prijskrakertje die Action-action. Omdat Jazzbass zich zo eentje heeft aangeschaft, ben ik nieuwsgierig naar zijn bevindingen. Mijn ervaringen met 'het dingetje' van Intertoys (€30,-) waren zeker al niet slecht gezien de prijs/kwaliteitverhouding.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door Jazzbass »


Kwaliteit van Action Action cam valt me mee, zou ook loop recording kunnen (overschrijven nog te weinig voor opgenomen, lijkt wel te werken)
Ding gewoon los in auto geplaatst (zie bijlage). Voorruit effect is duidelijk zichtbaar. Punt is inderdaad waar plaats je de cam? Op deze site zijn allerlei opties te lezen. Voor verzekering/politie is achter scherm uiteraard voldoende. Echter ik ben er nog niet uit waar het ding te plaatsen. Daarnaast alleen accu voeding is beperkend. Daarom voor die 12€ maar meteen 2 stuks gekocht. Zuignap en bevestiging op linker spiegel (zit speling tussen spiegel en kapje) lijkt me wat. Ik ga er eens over nadenken. RAM mount op een of ander schroefje zou een optie kunnen zijn, echter op deze site nog niet tegen gekomen (is er misschien ook niet => op GS zitten meer mogelijkheden).
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door siebke »

Het beeld is zeker niet verkeerd, zeker gezien de plek. Heb ik me ooit zo'n dure TomTom aangeschaft.... :O . De juiste plaats op de spiegelkap op mijn 2009-model was even uitvogelen m.b.t. de rondingen van de kap/hechting zuignap en zo min mogelijk trilling/speling spiegelkap.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
BasP
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 jul 2015, 14:22
Type: R1200RT/LC
Bijz: bj 2017 (LC), 23000km. Was R1200RT (2010)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Haag
Locatie: Den Haag

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door BasP »

Ik gebruik de Vsys X2. Had ik al op mijn vorige motor (Honda PanEuropean). Ik ben er zeer tevreden over. Met twee 64G kaartjes hev je voldoende ruimte voor tweedagen opname. Ook zit er een GPS unit bij, zodat locatie en snelheid ook worden vastgelegd. Is niet goedkoop, maar doet wel wat je ervan mag verwachten.
Bas (Honda vt500, Honda Deauville, Honda ST1300, BMW K75, BMW R1200RT DOHC, BMW R1200RT LC)
nomko

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door nomko »

BasP schreef: 09 mar 2019, 21:36 Ik gebruik de Vsys X2. Had ik al op mijn vorige motor (Honda PanEuropean). Ik ben er zeer tevreden over. Met twee 64G kaartjes hev je voldoende ruimte voor tweedagen opname. Ook zit er een GPS unit bij, zodat locatie en snelheid ook worden vastgelegd. Is niet goedkoop, maar doet wel wat je ervan mag verwachten.
Hai Bas,

Je bedoeld dit systeem of dit systeem?. En hoe monteer je dat op de R1200RT (bj. 2007)?
BasP
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 jul 2015, 14:22
Type: R1200RT/LC
Bijz: bj 2017 (LC), 23000km. Was R1200RT (2010)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Haag
Locatie: Den Haag

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door BasP »

Ha Nomko,

Ik bedoel de eerste (SYS Vsys X2 updagred versie M2F). Ik heb overigens een iets oudere versie zonder WiFi.
Ik heb geen foto's bij de hand, maar de voorste camera zit in de zwarte kap voor de oliekoeler, de achterste camera zit boven de nummerplaat. De unit zelf zit ingepakt in schuimfolie naast de alarm/rdc unit (achter/onder het zadel)
Ik heb de zaak aangesloten direct via de accu, dat werkt prima. Echter wel een kleine min: Ik gebruik de 'smart' voeding. Deze schakelt aan wanneer de boordspanning boven een zekere drempel komt. Op zich een uitstekende oplossing. ECHTER, wanneer mijn fiets aan de druppellader hangt wordt telkens die drempel spanning overschreden en gaat de camera aan. Na 48 uur heb ik dan een kaartje vol met opnames van mijn garage, niet erg zinvol. Ook zijn dan alle andere opnames gewist. Ik gebruik 2x64Gb, dat is normaal gesproken voldoende voor twee dagen, maar niet als ik continue mijn garage op de film zet.
Als je er behoefte aan hebt om wat foto's te bekijken of om langs te komen in Den Haag dan hoor ik het wel
Bas (Honda vt500, Honda Deauville, Honda ST1300, BMW K75, BMW R1200RT DOHC, BMW R1200RT LC)
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door QuickFix »

BasP schreef: 12 mar 2019, 15:16Ik gebruik de 'smart' voeding. Deze schakelt aan wanneer de boordspanning boven een zekere drempel komt.
Ik neem aan dat hij niet meteen uitgaat wanneer je je lichten oid aanzet? :$
Freude am Fahren
BasP
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 jul 2015, 14:22
Type: R1200RT/LC
Bijz: bj 2017 (LC), 23000km. Was R1200RT (2010)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Haag
Locatie: Den Haag

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door BasP »

Nee hoor, blijft gewoon doorgaan met opnemen.
Bas (Honda vt500, Honda Deauville, Honda ST1300, BMW K75, BMW R1200RT DOHC, BMW R1200RT LC)
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Vorige week zondag, de action-actioncam op uiteinde van stuur(gewicht) geklemd:
https://youtu.be/z4y8mo8lyck
(code oranje, was niet verstandig om te rijden, ik werd soms een meter opzij gezet, niet gefilmd want batterij was leeg, er lag ook veel troep op de weg)

Omdat het stuurgewicht taps afloopt, is de bevestiging onvoldoende, camera zal uiteindelijk los komen. Ik had op het stuureinde een carrossorieschijf kunnen zetten (dan loopt de klem er niet af). Echter ik vond de bevestiging net wat te kort op mijn linkerhand zitten.
Of zoals ik nu gedaan heb, een RAM Mount setje gekocht. Ook omdat je nu in elke hoek de camera kunt draaien. Echter ook nu loop ik tegen bevestigings problemen aan, want ijzer op ijzer schuift makkelijk op elkaar. Maandag ga ik een constructie maken met extra rubber (op aanraden van een W-collega). Wel komisch, RAM mount setje was ruim 4x duurder dan de camera.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door Jazzbass »

IMG_1586.JPG
IMG_1584.JPG
Gemonteerd, als de temperaturen wat gestegen zijn, zal ik het grijze nog zwart maken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Constructie trilt nogal. Direct op uiteinde van stuurgewicht gaf een stabieler beeld. Wil nog eens proberen met het kortste ram-mount-socket.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Midland Bike Guardian motor dash cam
Deze mooie oplossing vond ik bij WayPoint
Zowel dashcam als actioncam en een redelijke prijs . . .
1_s300.jpg
https://www.gps.nl/action_cams/midland_ ... h_cam.html
nomko schreef: 28 jan 2019, 14:26 Hallo,

In mijn auto heb ik een dashcam die ik gebruik tijdens autorijden en om in geval van een ongeval videobeelden te hebben voor de verzekering/politie (en vanuit een zeer vervelende, uit de hand gelopen "welles/nietes spelletje van de tegenpartij" ervaring).

Nu wilde ik ook een dashcam(achtig) dingetje hebben voor mijn R1200RT om, in geval van een ongeluk, videobeelden van te hebben voor de verzekering/politie en om discussies te voorkomen. Kunnen jullie mij een dashcam/camera adviseren welke goed werkt, niet te duur is en eenvoudig te monteren valt op een R1200RT?


Alvast bedankt!
nomko
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
nomko

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door nomko »

JOS WRSM schreef: 29 mar 2019, 20:53 Midland Bike Guardian motor dash cam
Deze mooie oplossing vond ik bij WayPoint
Zowel dashcam als actioncam en een redelijke prijs . . .


Dat ziet er goed uit! Alleen past dat wel op een BMW R1200RT stuur?
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Nee da's meestal een probleem of je moet zeer vindingrijk zijn of valbeugels hebben.
Elders op het forum vind je ook wel oplossingen.
nomko schreef: 01 apr 2019, 19:51
JOS WRSM schreef: 29 mar 2019, 20:53 Midland Bike Guardian motor dash cam
Deze mooie oplossing vond ik bij WayPoint
Zowel dashcam als actioncam en een redelijke prijs . . .


Dat ziet er goed uit! Alleen past dat wel op een BMW R1200RT stuur?
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
MotorBurler
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 apr 2019, 21:45
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Arnhem
Locatie: Arnhem

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door MotorBurler »

Nou, dat is genoeg leesvoer voor mij voor de komende dagen. Niet alleen voor verzekeringswerk, maar ook om mooie ritten vast te leggen.
Mag ik vragen welke dashcam je in de auto hebt zitten en of die bevalt? Ik ben voornamelijk erg benieuwd naar de kwaliteit van het beeld in het donker.
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Hier heb ik mijn oog op laten vallen. Is zowel action- als dashcam.

viewtopic.php?f=120&t=15021
MotorBurler schreef: 03 apr 2019, 22:54 Nou, dat is genoeg leesvoer voor mij voor de komende dagen. Niet alleen voor verzekeringswerk, maar ook om mooie ritten vast te leggen.
Mag ik vragen welke dashcam je in de auto hebt zitten en of die bevalt? Ik ben voornamelijk erg benieuwd naar de kwaliteit van het beeld in het donker.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Op stuur einde andere RAM mount gevonden (RAM-B-367U). Het scheelt een beetje aan trillingen. Montage op navigatie rail, is flink tegengevallen, zonde van de tijd, moeite en geld:
1) Amerikaanse maat moeren 2) veel en veel te veel trillingen.
Het moment op de constructie van de navirail is te groot, kleine trillingen worden versterkt doorgezet, beeld is bijna niet aan te zien.

Op het stuureinde heb ik verdere een kleinere verbindingsstuk geplaatst, om zo de uitslag op het einde iets te verkleinen.
Wat me tegenval van RAM mount is de afwerking, deze is soms bijzonder slordig. Verloop naar digitale fototoestel viel ook tegen, waarom weet ik niet, maar het beeld (ondanks optische beeldstabilisatie van de camera) was niet aan te zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
MotorBurler
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 apr 2019, 21:45
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Arnhem
Locatie: Arnhem

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door MotorBurler »

JOS WRSM schreef: 03 apr 2019, 23:13 Hier heb ik mijn oog op laten vallen. Is zowel action- als dashcam.

viewtopic.php?f=120&t=15021
MotorBurler schreef: 03 apr 2019, 22:54 Nou, dat is genoeg leesvoer voor mij voor de komende dagen. Niet alleen voor verzekeringswerk, maar ook om mooie ritten vast te leggen.
Mag ik vragen welke dashcam je in de auto hebt zitten en of die bevalt? Ik ben voornamelijk erg benieuwd naar de kwaliteit van het beeld in het donker.
Bedankt Jos. Ik heb het filmpje bekeken. Wat al gezegd werd: het haalt het niet bij de kwaliteit van een GoPro bijvoorbeeld. Maar daar is de prijs dan ook naar. Waar ik vooral naar benieuwd ben is de beeldkwaliteit in het donker.
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Beeld vanaf de navigatie rail:
https://youtu.be/6MQf2Y8WOJ0
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
MotorBurler
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 apr 2019, 21:45
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Arnhem
Locatie: Arnhem

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door MotorBurler »

Ik krijg er pijn aan mijn kaken van!
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd.
Zeurdoos
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 mei 2019, 10:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Bergen op zoom

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door Zeurdoos »

Voor het beste beeld en dat je niks mist en ziet wa jij zag en meer op je helm _004 Maar niet aan de zijkant maar midden voor.

Afbeelding

De cam is een GoPro Sesion _004
Gebruikersavatar
RobNIJ
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:18
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen/NL

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door RobNIJ »

Waar kan ik op mijn R1200RT een camera elektrisch het best op aansluiten? Hij moet alleen spanning krijgen als de motor draait. Ik denk dat ik de bedieningsunit, die niet waterdicht is, onder het rechter klepje monteer, alleen krijg ik die niet open. In welke stand van het slot moet je hem open kunnen maken?
Met groet,
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Action camera voor R1200RT

Ongelezen bericht door siebke »

Onder het balhoofd zit een accessoire-aansluiting. Voor foto's en nadere instructies ff zoeken in de zoekfunctie op dit forum. Veelal wordt daar ook de navi aangesloten. Het bakje rechts openen: het slot ernaast indrukken, lukt dit niet dan met de sleutel er in een kwart slag draaien en dan indrukken.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gesloten

Terug naar “Over: Action- en dashcamera's”