Maar op 1 cilinder

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Janlamin
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 apr 2019, 21:38
Type: R1100RT
Bijz: 2000
Land: België
Woonplaats of omgeving: NODUWEZ

Maar op 1 cilinder

Ongelezen bericht door Janlamin »

Hey
Eerst effe voorstellen. Ben Jan en heb ondertussen een jaartje een bij 2000 r1100rt die voornamelijk gebruikt wordt voor het woon werk verkeer bij slechter weer. Bijna 100.000km nu. Sleutelervaring aan oldtimer auto s en doe al jaren onderhoud aan auto en motor zelf.
Twee weken geleden tijdens bij het afrijden van de snelweg begint de motor plots hevig te trillen om uiteindelijk stil te vallen onderaan de afrit.
Met wat gas erop terug kunnen starten maar liep voelbaar maar op 1 cilinder. Tot aan werk gesukkeld en s avonds op de aanhangwagen huiswaarts.
Bij starten wordt de linker cilinder duidelijk warmer als de rechtse. Uitlezen van de motronic via fiche geeft code 1133. Hes2 dus. Hes vervangen door een nieuwe en nu hij toch open lag ineens benzinefilter en alternator riem vervangen. Geen verbetering. Nieuwe bougie s met occasie kabels en bobijn. Nog steeds geen verbetering. Rechtse injector erafgehaald = geen benzine nevel.
Rechtse injector is links aangesloten = wel benzineverneveling. Rechts heb ik benzine druk als (pomp uit de leiding zonder injector erop)
Foutcode 1133 blijft zelf na reset motronic door batterij af te koppelen.
NU WEET IK HET ECHT NIET MEER ???

Iemand enig idee ?
Ik ben nu aan het denken aan een ? kabel in de kabelboom. Maar voor ik deze helemaal open prul toch nog een paar basic vragen;
Boxer heeft naar ik begrepen heb alternerende arbeidsslagen maar toch één bobijn ? Hoe worden de injectoren aangestuurd? Op electrisch schema lijken deze parallel aangesloten te zijn (meten ook zo door) maar dan gaan ze toch op het zelfde tijdstip vernevelen?

Sorry voor de vele vragen op mijn eerst post maar ik begin te overwegen om de motor naar een dealer te doen en dan is het echt ver gekomen...
Laatst gewijzigd door Janlamin op 30 apr 2019, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
hbtwin
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 mei 2011, 22:19
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: kampen

Re: Maar op 1 cilinder inspuiting

Ongelezen bericht door hbtwin »

in een flimpje van chris harris was een rt die op 1 cilinder liep, het probleem hier was dat 1 draadje niet meer vast zat op het stekkertje welke op de injector gaat.

misschien heb je hier wat aan.

mvg hbtwin
Janlamin
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 apr 2019, 21:38
Type: R1100RT
Bijz: 2000
Land: België
Woonplaats of omgeving: NODUWEZ

Re: Maar op 1 cilinder inspuiting

Ongelezen bericht door Janlamin »

Had filmpje ook al gezien, maar daar zag je duidelijk dat de metalen pinnetjes dieper zaten dan bij de andere. Misschien nog is van nabij bekijken
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Maar op 1 cilinder inspuiting

Ongelezen bericht door Isaac »

Beide injectoren staan op dezelfde uitgang geschakeld. Dus die puls zou er moeten zijn. Dan blijft draadbreuk of toevallig een defecte injector over.
Even wisselen of de weerstand meten van de injectoren om te bepalen waar de klacht zit.
Janlamin
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 apr 2019, 21:38
Type: R1100RT
Bijz: 2000
Land: België
Woonplaats of omgeving: NODUWEZ

Re: Maar op 1 cilinder inspuiting

Ongelezen bericht door Janlamin »

Dus beide injectoren worden door dezelfde puls geschakeld.. zouden ze dan ook op het zelfde ogenblik een inspuiting geven ? Want dat strookt niet echt met mijn idee van de alternerende werking van de boxer? Of zit ik hier volledig mis?
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Maar op 1 cilinder inspuiting

Ongelezen bericht door Isaac »

Niet het tijdstip van inspuiten wordt geregeld maar de hoeveelheid wordt geregeld.
Als er inspuiting is dan moet de weg naar de cilinder nog afgelegd worden dus loopt het mengsel dus achter de feiten aan.
Het gaat om de brandstof verhouding die in de lucht zit. En die kan je niet in stukjes knippen. Beide injectoren zorgen er voor dat er voldoende brandstof in de nieuw aan te zuigen lucht zit.
Wisselen is denk ik het snelst. Wel de slangen en plug aansluiten maar niet inbouwen. Dan kijken waar de klacht dan zit.
Zelfde kant -> draadbreuk of plug stuk
Andere kant -> injector stuk of plug van injector stuk
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Maar op 1 cilinder inspuiting

Ongelezen bericht door Isaac »

Nog even een aanvulling. Je hebt wel 2 hall sensoren die afzonderlijk een puls geven. Dat heeft er mee te maken dat de cilinders 1 maal per 2 slagen een vonk moet hebben. Ze krijgen een vonk per slag doordat er 1 bobine zit die iedere omwenteling een puls krijgt van de hall sensor. Het wiel over de sensoren is met een factor 2 vertraagt t.o.v. de krukas. Dus 2 omwentelingen krukas is 1 omwenteling van het sensoren wiel. Doordat er 2 sensoren zitten op 180 graden tegenover elkaar krijg je dus iedere slag van de krukas 1 vonk. De stand van je gashendel, het toerental, eventueel je sonde en buiten temperatuur bepalen de tijdseenheid van je injectoren. Beide hall gevers sturen dus ook beide dezelfde uitgang aan naar je injectoren. Die dus gewoon parallel geschakeld staan.
Janlamin
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 apr 2019, 21:38
Type: R1100RT
Bijz: 2000
Land: België
Woonplaats of omgeving: NODUWEZ

Re: Maar op 1 cilinder inspuiting

Ongelezen bericht door Janlamin »

Ok, nu kan ik volgen in het vonken en benzine verhaal. Fout zal dus in de kabelboom of fiche zitten aangezien ik de rechtse injector al is links aangesloten heb en deze toen we benzine spoot. Eerst maar is fiche nakijken voor ik de draad openprul... Zal niet meer voor vandaag zijn maar hou jullie op de hoogte
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Maar op 1 cilinder inspuiting

Ongelezen bericht door Baird »

Mijn Vlaams is niet zo sterk maar wat doet de linker injector aan de rechterkant: wel of geen benzinenevel? _001
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Maar op 1 cilinder inspuiting

Ongelezen bericht door Isaac »

nu dacht ik dat Breda al redelijk richting de Vlaamse grens gaat. Wat ik begreep is dat de niet werkende injector wel werkte aan de andere kant. Dus wordt de plug eerst goed bekeken alvorens de kabelboom open gemaakt gaat worden.

Omdat beide zijden in principe parallel staat is middels een ohm meting de bedrading te meten. In ieder geval is de kant van niet werken, dus ook de draad kleur dan te vinden. Een breuk geloof ik niet want daar zit niet veel beweging in de draad boom. Het zal best wel oxidatie in de plug zijn die langzaam de draad heeft opgelost. Een kop speld door de isolatie heen prikken en er kan bepaald worden of het inderdaad zo is.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Maar op 1 cilinder inspuiting

Ongelezen bericht door Baird »

Isaac schreef: 16 apr 2019, 21:54 nu dacht ik dat Breda al redelijk richting de Vlaamse grens gaat. Wat ik begreep is dat de niet werkende injector wel werkte aan de andere kant. Dus wordt de plug eerst goed bekeken alvorens de kabelboom open gemaakt gaat worden.

Omdat beide zijden in principe parallel staat is middels een ohm meting de bedrading te meten. In ieder geval is de kant van niet werken, dus ook de draad kleur dan te vinden. Een breuk geloof ik niet want daar zit niet veel beweging in de draad boom. Het zal best wel oxidatie in de plug zijn die langzaam de draad heeft opgelost. Een kop speld door de isolatie heen prikken en er kan bepaald worden of het inderdaad zo is.
Kan het best een beetje verstaan maar wat een Hes is ? _001

Ik zou nog steeds bevestigd willen zien dat de linker injector rechts ook geen benzine geeft, het is pas zo als het zo is .....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Maar op 1 cilinder inspuiting

Ongelezen bericht door Isaac »

Baird schreef: 17 apr 2019, 20:48 Kan het best een beetje verstaan maar wat een Hes is ?
Ik dacht dat je het over het laatste deel had. Hes is een afkorting die wel eens gebruikt wordt voor de Hall Effect Sensoren. Ofwel de plaat kompleet met sensoren.
Janlamin
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 apr 2019, 21:38
Type: R1100RT
Bijz: 2000
Land: België
Woonplaats of omgeving: NODUWEZ

Re: Maar op 1 cilinder inspuiting

Ongelezen bericht door Janlamin »

Net even verder gezocht. Fiches lijken ok. Rechtse injector spuit nu toch een minieme nevel maar veel minder dan de linkse.
Beide injectoren van kant gewisseld... Loopt exact het zelfde vooral op de linkse cilinder dus. Wanneer je met lopende motor de linkse injector plug loshaalt valt de motor dood. Hetzelfde aan de rechtse kant is zo goed als niet merkbaar.
Metertje erbij; van ene injector fiche naar de andere op beide draadjes ongeveer 0.5ohm weerstand. Dus de stroom zou door moeten kunnen. Bij het starten krijgen beide injector fiches ongeveer 9volt maar alleen als ze niet ingeplugd zijn. Als je er één inplugt krijgt de andere maar 0.5 Volt.
De verbinding tussen beide injectoren lijkt me dus ok maar er komt denk ik onvoldoende stroom toe
Correct ? Kabelschade van motronic naar injectoren draad? Oia Oia wordt zot denk ik :evil:
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Maar op 1 cilinder inspuiting

Ongelezen bericht door Isaac »

Het is een heel verhaal maar laat toch aan duidelijkheid wat te wensen over.
De rechter injector, deze blijven we de rechter noemen, als die naar links verplaatst is dan het slechte nevelen ook van kant gewisseld?
Als de klacht in dezelfde injector blijft zitten lijkt het me duidelijk dat de injector problemen geeft.
Als de klacht aan dezelfde kant van de motor blijft is het toch een mogelijk slechte verbinding in de bedrading.
Hoe laag de weerstand standaard is weet ik niet. Kan heel laag zijn want ze moeten heel snel schakelen op een hoge frequentie.
Dat de spanning in stort als er 1 aangesloten wordt verbaast me niet. Zou het 9 volt blijven bij een 0.5 ohm dan zou er 18 A lopen per injector. Dan zaten er wel veel dikkere kabels op.
Janlamin
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 apr 2019, 21:38
Type: R1100RT
Bijz: 2000
Land: België
Woonplaats of omgeving: NODUWEZ

Re: Maar op 1 cilinder inspuiting

Ongelezen bericht door Janlamin »

De injectoren van kant wisselen geeft zelfde motorloop en zelfde cilinderkant die veel te weinig tot niets inspuit. Dus de rechter injector die nauwelijks werkte doet het wel prima als ik hem links aansluit. Beide injectoren zijn dus in orde. De fout zal dus ergens in bedrading liggen Maar aangezien ik op beide draden dezelfde lage weerstand meet denk ik dat ik hogerop moet gaan zoeken. De injector fiche lijkt me in orde en krijg ik niet onmiddellijk uit elkaar. Zal dus kabelboom moeten beginnen blootleggen....
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Maar op 1 cilinder inspuiting

Ongelezen bericht door Isaac »

Als de kant gelijk blijft met verschillende injectoren dan moet de injector zelf goed zijn.
Dan blijft over een overgangs weerstand of de brandstof toevoer die niet goed aankomt.
Ik zou eerst de slang los halen van de injector en (even opvangen) kijken hoeveel brandstof er uit het slangetje komt.
Mogelijk dat daar het probleem zit. De brandstof wordt gesplitst en druk geregeld net achter de tank.
Ook even de vinger er ophouden om de druk even te voelen. Kontakt aanzetten zou al voldoende moeten zijn om dit te testen.
De brandstof pomp komt altijd even bij tijdens de opstart. Wel voor het gevoel dit op beide kanten testen.
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Maar op 1 cilinder inspuiting

Ongelezen bericht door FreekC »

Loopt de motor wel op die ene cilinder?
Misschien een rare vraag maar............op 1 cilinder lopen is ook een hallgever symptoom.

-Freek-
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Maar op 1 cilinder inspuiting

Ongelezen bericht door Isaac »

FreekC schreef: 19 apr 2019, 21:04 Loopt de motor wel op die ene cilinder?
Misschien een rare vraag maar............op 1 cilinder lopen is ook een hallgever symptoom.

-Freek-
Klopt helemaal Freek. Echter heeft hij de plaat (HES) al vervangen en blijkt dat de hoeveelheid brandstof sterk verschilt per zijde. Aangezien die parallel staan zou daar geen verschil in mogen zitten. Zelf vermoed ik dat er iets is met de brandstof druk (regelaar).
Janlamin
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 apr 2019, 21:38
Type: R1100RT
Bijz: 2000
Land: België
Woonplaats of omgeving: NODUWEZ

Re: Maar op 1 cilinder inspuiting

Ongelezen bericht door Janlamin »

HET SPOOKT !!!
Benzine leidingen naar de injectoren één voor één eraf gehaald en contact opgezet en daarna een paar keer laten starten. Aan beide zijden lijkt het me evenveel te gutsen en zeker voldoende. Ik heb geen drukmeter dus dat kan ik niet testen. Injectoren terug aangesloten en nog is gemeten wat daaruit komt. BEIDEN IDENTIEK ! Dit was vorige keer nochtans echt niet ???? Er scheelt dus echt iets in de aansturing...
Hes is nieuw, maar je weet maar nooit. Kan je de hes uitmeten met Voltmeter ?
Janlamin
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 apr 2019, 21:38
Type: R1100RT
Bijz: 2000
Land: België
Woonplaats of omgeving: NODUWEZ

Re: Maar op 1 cilinder inspuiting

Ongelezen bericht door Janlamin »

Op de fiche van de motronic naar de hes meet ik met contact op 12v op alle draden behalve de doorzichtige (positie 1) en de bruine (pos3).
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Maar op 1 cilinder inspuiting

Ongelezen bericht door Isaac »

De kleuren zou ik op moeten zoeken. Maar je hebt een nieuwe HES dan verwacht ik dat deze gewoon werkt. Maar niets is onmogelijk.
Heb je, nu beide kanten goed nevelen, de motor ook laten draaien?
Is de klacht nog steeds aanwezig?
Als nu alles goed gaat kan het zijn dat je brandstof filter langzaam aan het oplossen is. Doordat je even zonder injectoren hebt getest kan het zijn dat er gespoeld is zonder dat je het gezien hebt. Vandaar de 2 vragen.
De hall sensoren schakelen een ingang naar massa. Om te testen kan je over de draden die naar de MCU gaan meten of de spanning inderdaad weg geschakeld wordt door de sensor. Bruin is massa. Die kleur is zeker. Bij de 1100RT zijn de kleuren; rood voeding 12 volt, oranje S1 een schakeldraad dus en zwart S2 de 2e schakeldraad.
De sensoren zit 180 graden gedraaid. Dus op BDP (bovenste dode punt) is de 1 aangesproken en bij het volgende BDP is de andere aangesproken.
Het beste kan je meten met de voltmeter tussen een +12 volt aansluiting en de draden s1 of s2. (een ledje met voorschakelweerstand werkt ook goed)
Je hebt weer wat te doen. We horen het weer.
Janlamin
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 apr 2019, 21:38
Type: R1100RT
Bijz: 2000
Land: België
Woonplaats of omgeving: NODUWEZ

Re: Maar op 1 cilinder inspuiting

Ongelezen bericht door Janlamin »

IK DENK DAT IN HET GEVONDEN HEB
Bij het meten uitmesten van de hes door de puls op de zwarte draad te meten en deze te vergelijken met de puls op de oranje leken beiden dezelfde puls te geven. Ik heb gemeten door de voltmeter achteraan in de stekker te steken. Omdat ik ondertussen aan alles begin te twijfelen toch nog is motronic uitgelezen en gaf code 4444 aan. Dus geen opgeslagen code. Even startmotor laten draaien en daarna nog is gelezen en de de initiële foutcode 1133 weer terug. Terug voltmeter achteraan in de hes fiche gestoken om de puls te meten Weer alles ok. Motronic nog is uitgelezen terug 4444.
Ik zit dus met een fout in de fiche van de Hess naar de motronic. Nu deze nog is proberen open te prullen
Janlamin
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 apr 2019, 21:38
Type: R1100RT
Bijz: 2000
Land: België
Woonplaats of omgeving: NODUWEZ

Re: Maar op 1 cilinder inspuiting

Ongelezen bericht door Janlamin »

Krijg de fiches er niet uit.
Volgende week naar dealer voor nieuwe fiche en o ringen voor de injectoren aan BMW prijzen 😁
Janlamin
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 apr 2019, 21:38
Type: R1100RT
Bijz: 2000
Land: België
Woonplaats of omgeving: NODUWEZ

Re: Maar op 1 cilinder inspuiting

Ongelezen bericht door Janlamin »

Blijkbaar zijn er verschillende zaken tegelijkertijd mis. Heb de fiche van de hes weggelaten en de kabelboom aaneengesoldeerd. Hes is nieuw, als hij er binnen 100000km nog is uit moet zien we wel. Geen foutmelding 1133 meer maar nog steeds de rechtse cilinder die niet mee wil.
Omdat je drie dingen nodig hebt om een draaiende motor te hebben namelijk benzine vonk en compressie bestelde ik een nieuwe compressie meter daar mijn oude niet te gebruiken was met het diepe bougie gat.
Links ongeveer 170psi en rechts 0. Probleem licht hem dus daar.... We blijven bezig. Kan titel post misschien beter ook veranderen
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Maar op 1 cilinder inspuiting

Ongelezen bericht door Isaac »

Janlamin schreef: 24 apr 2019, 11:21 Blijkbaar zijn er verschillende zaken tegelijkertijd mis.
Het kan ook zijn dat door het lostrekken en sleutelen de andere problemen juist zijn ontstaan. Maar je komt nu toch wel echt dichtbij de echte storing denk ik. Dat er geen druk is kan uiteraard ook weer diverse oorzaken hebben. Even de kap los om een visuele inspectie te kunnen geven in de richting van de tuimelaars en veren. Niet onmogelijk dat daar iets direkt zichtbaar is. Succes.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Maar op 1 cilinder inspuiting

Ongelezen bericht door Baird »

Zelfs Chris Harris maakte ooit de fout bij een compressiemeting het gashandel niet volledig open te houden .....en kreeg een slechte waarde.

0 Psi is er vreemd: zit er wel een zuiger in :D ? Hij zal altijd iets aan moeten geven dus bij 0 is de meting niet goed.....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Janlamin
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 apr 2019, 21:38
Type: R1100RT
Bijz: 2000
Land: België
Woonplaats of omgeving: NODUWEZ

Re: Maar op 1 cilinder

Ongelezen bericht door Janlamin »

Ik begin het nu echt wel beu te geraken ! Kleppen gaan mooi open en toe wanneer ik de motor laat ronddraaien... Dus;
Cilinderkop verwijderd, niet onmiddellijk iets te zien buiten redelijk wat aanslag wat na 100000km me niet abnormaal lijkt.
Dus;
kleppen opnieuw ingeslepen en alles met nieuwe koppakking gemonteerd. Nieuwe test; nog altijd 0.

Alles terug uiteen en cilinder ook maar er is uit halen zeker 😒

Maar nu effe niet....🤯
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Maar op 1 cilinder

Ongelezen bericht door Baird »

Janlamin schreef: 30 apr 2019, 19:30 Ik begin het nu echt wel beu te geraken ! Kleppen gaan mooi open en toe wanneer ik de motor laat ronddraaien... Dus;
Cilinderkop verwijderd, niet onmiddellijk iets te zien buiten redelijk wat aanslag wat na 100000km me niet abnormaal lijkt.
Dus;
kleppen opnieuw ingeslepen en alles met nieuwe koppakking gemonteerd. Nieuwe test; nog altijd 0.

Alles terug uiteen en cilinder ook maar er is uit halen zeker 😒

Maar nu effe niet....🤯
Het is 138 km vanaf Breda, anders kwam ik eens meekijken ....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Janlamin
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 apr 2019, 21:38
Type: R1100RT
Bijz: 2000
Land: België
Woonplaats of omgeving: NODUWEZ

Re: Maar op 1 cilinder

Ongelezen bericht door Janlamin »

Na het even te laten rusten vandaag maar is terug naar de RT gekeken. Omdat ik twijfelde of ik de kleppenspeling wel gecontroleerd had na het monteren van de cilinderkop daar maar mee begonnen voor ik terug zou gaan afbouwen. De inlaatkleppen bleken geen speling te hebben. Nu ze juist afgesteld te hebben is er terug correcte compressie !!! DOMME FOUT van mij !!! Het gaat lukken...👍
Janlamin
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 apr 2019, 21:38
Type: R1100RT
Bijz: 2000
Land: België
Woonplaats of omgeving: NODUWEZ

Re: Maar op 1 cilinder

Ongelezen bericht door Janlamin »

Het heeft doordat het ik professioneel te druk had even geduurd, maar hij staat terug in elkaar en rijdt weer als vanouds. Dus wat was er uiteindelijk fout 1 iets met de hes bekabeling, 2 koppakking en 3 mijn eigen domme fout kleppenspeling niet nagekeken na monteren cilinderkop.
Bedankt aan alle medenkers en tot in de bocht !
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Maar op 1 cilinder

Ongelezen bericht door Isaac »

Fantastisch dat het weer voor elkaar is. En het is tevens een leer proces geweest dat na een montage van een cilinderkop altijd de afstelling weer gecontroleerd moet worden. Dit moet trouwens over een 500/1000 km nogmaals gebeuren omdat alles even gaat zetten. Is geen overbodige luxe want als ze te strak staan loop je kans op lekken en daardoor verbranding op de kleppen.
Voorlopig kan je weer genieten van het rijden. _004
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”