Een rode RT ja of nee?

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Zeurdoos
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 mei 2019, 10:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Bergen op zoom

Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door Zeurdoos »

Hoi

Ik ben Casper van den Wijngaard uit Bergen op Zoom ben 37 jaar .

Heb gisteren een proefrit gemaakt met een BMW R1200RT waar ik wel erg veel interesse in heb alleen tikken de kleppen en ik heb zelf geen ervaring met BMW boxers dus weet niet of dit veel kwaad kan (als je de kleppen op nieuw stelt) De motor heeft een 200.000Km gelopen en de versnellingsbak is gereviseerd hij ziet er verder ook erg netjes uit en alles werkt ook de ABS. Heb een filmpje van de proefrit dan kun je het tikken horen ;)



Afbeelding

Afbeelding

Vind hem echt erg mooi en rijd heerlijk en zou hem graag gaan halen _004
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door EileRT »

Hallo Casper,

Van harte welkom op ons RT-forum. _004

Ik heb je eerste posting even verplaatst naar dit topic omdat je een filmpje met vragen hebt over een (eventuele) aankoop van een -1200- . In dit topic kunnen forumleden daarop reageren. Ik heb ook de naam van het topic even aangepast.

Mijn eerste indruk is dat de motor er goed uitziet met 200K op de klok. Ik kan je niet adviseren over de kleppen.
In principe adviseer ik altijd om een aankoopkeuring te laten doen. Dit kan bijvoorbeeld bij Erik van Lent of MSA. Dan weet je zeker wat je koopt. Het bedrag wat je hiervoor betaald is relatief weinig met mogelijke onkosten na aankoop etc. Bovendien gaat het ook om de veiligheid van jou en die van anderen.

Hoe dan ook veel succes met de (mogelijke aankoop van een) mooie rode RT en veel genoegen op ons forum! _004

[groet]

Eilert
Moderator
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
nomko

Re: Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door nomko »

Motor ziet er goed uit, mooie rode kleur staat de motor niet mis! Behalve een zilverkleurige topkoffer op rode motor????? Vraag me af wie dat verzonnen heeft....... 200K op de teller, denk dat iedereen mee eens is dat dat voor die motor een nette stand is gezien de mooie staat van die motor. Welke bouwjaar is ie trouwens? Ik miste op het stuur wat knopjes die ik er wel op heb zitten trouwens (cruise control, ESA, zadelverwarming, knop voor bedienen radio/cd speler). Ik rij zelf een 2007 R1200RT, zeer compleet dingetje. Zag ik filmpje trouwens dat je de achterste remschijf voelde, was ie warm/heet? Links in de kuip hoop knopjes of loze dopjes (daar zit bij mij de knoppen voor radio/cd speler)?

Daarnaast hoorde ik het bekende " klonk" geluid tijdens het schakelen, niet druk maken, is bekend bij BMW. Ik heb het ook. Motor trekt vlot en netjes door. Rap op snelheid, teken dat motor ook fit is. Zou de motor mankementen vertonen of slecht lopen, dan zal je dat merken tijdens het optrekken en rijden: luie motor, rare geluiden, gas vol open draaien en met slakkengang vooruit komen dat soort dingen. Dat getikker wat je hoort van de motor tijdens rijden hoor ik ook, geen idee of dat slecht is of niet maar mijn " brommertje" rijdt vlot, trekt snel op, is niet lui en loopt goed, reageert goed op gas.

Ander punt, 200K op de teller..... BMW boxermotoren zijn laagtoerige motoren. Motoren zijn gebouwd om te toeren, niet om te racen. Zelf doe ik 120 in de 6e op +/- 4000 rpm. Zou je dat vergelijken met zo'n racemotor, opgefokte naaimachinemotor, plastic badkuip rondom, dan zal je zien dat die dingen al tussen de 70k en 90k compleet op zijn vanwege de hoge toeren. R1200RT's zijn robuuste, sterke motoren. Ik gebruik die van mij puur voor woon/werk verkeer en daarnaast lekker door NL tuffen. Tot nu ben ik zeer blij en tevreden met mijn brommertje!

Ohja, als je jaarlijks de olie+oliefilter vernieuwd als je veel rijdt komt het allemaal goed!
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door siebke »

Bij mijn -1200- uit 2009 -83500 km hoor ik bij koude motor ook getik. Was ook zo bij de -1100- . Maar een keuring zou ik zo-wie-zo aanraden als je 'm particulier of zonder garantie wilt kopen.
Het lijkt er op dat het een uit de eerste bouwjaren van de 1200 is, dus met het servo-gestuurde ABS, net zoals bij de -1150- . Daarvan is bekend dat (bij slecht onderhoud) dure reparaties aan kunnen komen. Dus: het geluid van de inwerking tredende servo moet duidelijk hoorbaar zijn. Gebruik de zoekfunctie eens op dit forum over ABS problemen.
Een onderhoudshistorie zegt ook veel; het is natuurlijk prettig als die er bij zit.

@ Nomko: Tja, die topkoffer hè? Standaard verkrijgbaar in de kleurstellingen zilver en zwart..... :D . Wil je 'm in een andere kleur: wrappen of spuiten. Die "knoppen" die je links in de kuip ziet, zijn de gaten voor de radioknoppen. De afdekkap die daar hoort te zitten als er geen radio is ingebouwd, zal wel verloren zijn gegaan. Herrn BMW heeft bedacht om dat kapje met een kliksysteempje te bevestigen; héél diefstalvriendelijk.. :O .
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Zeurdoos
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 mei 2019, 10:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Bergen op zoom

Re: Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door Zeurdoos »

Hoi allemaal,

had mij inderdaad al in gelezen over de ABS problemen van de vroege modellen (dit is een 2005 model)
dus heb de rem vol in de ABS geknald en geen blokkerende wielen wel natuurlijk het geluid van de ABS pomp maar dat is goed want die doet het dus.
Verder heeft hij niet zo veel opties (al een pak mee al mijn huidige Honda ST1100) De BMW heeft ABS handvat verwarming elektrische ruit (is altijd denk) en natuurlijk een boordcomp. Het kapje wat op de plaats van de radio bediening hoort is er dacht ik wel bij al hoorde ik dat die nieuw rond de 11,- dus das ook niet erg. Verder vind ik de motor heel erg lekker rijden veel pittiger als de Honda die ik heb (is een geknepen USA versie mij ST1100) en je zit ook net ff wat beter op de BMW. Wat ik ook erg fijn vind van de BMW is dat hij zo ligt aan voelt (hij scheelt maar een 50Kg met mijn ST1100) mijn mijn Honda voelt eigenlijk log vergeleken met hoe wendbaar de BMW is en hij is natuurlijk ook rood dat vind ik zoizo erg mooi want mijn Pan european is ook rood _004

Ohja en ik zat aan de remklauw om deze even los te zetten van de schijf en dan aan het wiel voelen voor speling maar voelde allemaal erg netjes en niks geen speling Big RT Smile

Dus ik ga as zaterdag voor een 2de proefrit met mijn vrouw en als alles goed bevalt en we het overal over eens worden is mijn planning dat ik hem 17 mei ga halen _004
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door wobbert »

Weet niet of je um particulier of bij een zaak koopt maar afleverbeurt kan geen kwaad incl kleppen stellen. Weet niet of het aan kwaliteit van filmpje ligt maar het is een flink tikkend geluid (zo lijkt het althans).
Mijn RT zit ook bijna op 200.000k en heeft nog de originele koppeling. Vervanging gaat er zeker aankomen. Enig idee hoe het met de koppeling is? Reeds vervangen en zoja, wanneer? Vervangen is een kostbare reparatie. Vandaar.
Mooi van de buitenkant zegt niet alles maar neem aan dat de prijs met zo'n km stand er ook wel naar is......
Oh ja, voorwiel eruit en wiellagers checken is misschien ook nog wel iets. Die zijn bij mij n.l. al wel een keer vervangen.
Zeurdoos
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 mei 2019, 10:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Bergen op zoom

Re: Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door Zeurdoos »

Ik ga er vanuit dat de koppeling vervangen is geweest aangezien dat de versnellingsbak gereviseerd is ;)
En wat zoizo heel erg handig is dat ik alles zelf durf te doen ;) (doe ook het onder houd en alle reparaties aan mijn andere voertuigen zelf) _004
Maar hij komt van een motorzaak dus een beurtje zit er dan zoizo bij ;)
prensel
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 dec 2018, 23:16
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tiel

Re: Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door prensel »

Die spiegelkapjes zijn toch van een 2012/2013 model ?
Teminste bij mijn ombouw project werd ik daar op gewezen dat de oude doorlopende kapjes tot 2011 gebruikt werden en die met het hoekje er uit vanaf 2012.

Verder een mooie motor om te zien !
Zeurdoos
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 mei 2019, 10:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Bergen op zoom

Re: Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door Zeurdoos »

@prensel ik zou het echt niet weten ;)
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door wobbert »

Bij welke kmstand is de bak gereviseerd dan?
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door HansD »

Altijd een aankoopkeuring laten doen!
Wat moet dit ding trouwens kosten, en wat is je budget?

Bij aanschaf meteen de topkoffer laten spuiten!! (kan via de dealer en kostte mij ca. € 280)
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door Nico4sen »

prensel schreef:Die spiegelkapjes zijn toch van een 2012/2013 model ?
Teminste bij mijn ombouw project werd ik daar op gewezen dat de oude doorlopende kapjes tot 2011 gebruikt werden en die met het hoekje er uit vanaf 2012.

Verder een mooie motor om te zien !
De spiegelkappen zijn model 2005 - 2009. Neusje van het voor spatbord lijkt wel van een model 2010 - 2013 afkomstig.

Ziet er verder prachtig uit. Nu kunnen foto's je makkelijk voor de gek houden maar als een motor er met die kmstand zo goed uit ziet is hij wss van een echte liefhebber geweest en is de kans groot dat er ook technisch goed op gepast is. Afhankelijk van de prijs kun je de "gok" wagen. Ben je hier niet comfortabel bij, laat dan een aankoopkeuring doen.

Hartelijke groet,

Nico

Zeurdoos
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 mei 2019, 10:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Bergen op zoom

Re: Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door Zeurdoos »

Hij is altijd dealer onderhouden en netjes alles afgetekend in het boekje _004
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Nico4sen schreef: 03 mei 2019, 14:46
prensel schreef:Die spiegelkapjes zijn toch van een 2012/2013 model ?
Teminste bij mijn ombouw project werd ik daar op gewezen dat de oude doorlopende kapjes tot 2011 gebruikt werden en die met het hoekje er uit vanaf 2012.

Verder een mooie motor om te zien !
De spiegelkappen zijn model 2005 - 2009. Neusje van het voor spatbord lijkt wel van een model 2010 - 2013 afkomstig.

Ziet er verder prachtig uit. Nu kunnen foto's je makkelijk voor de gek houden maar als een motor er met die kmstand zo goed uit ziet is hij wss van een echte liefhebber geweest en is de kans groot dat er ook technisch goed op gepast is. Afhankelijk van de prijs kun je de "gok" wagen. Ben je hier niet comfortabel bij, laat dan een aankoopkeuring doen.

Hartelijke groet,

Nico
Het zou ook een schade motor kunnen zijn die opgeknapt is met 2e hands onderdelen...
Een aankoop keuring lijkt mij in dit geval wel erg verstandig...

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Zeurdoos
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 mei 2019, 10:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Bergen op zoom

Re: Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door Zeurdoos »

Henk7777 schreef: 03 mei 2019, 16:54
Nico4sen schreef: 03 mei 2019, 14:46
prensel schreef:Die spiegelkapjes zijn toch van een 2012/2013 model ?
Teminste bij mijn ombouw project werd ik daar op gewezen dat de oude doorlopende kapjes tot 2011 gebruikt werden en die met het hoekje er uit vanaf 2012.

Verder een mooie motor om te zien !
De spiegelkappen zijn model 2005 - 2009. Neusje van het voor spatbord lijkt wel van een model 2010 - 2013 afkomstig.

Ziet er verder prachtig uit. Nu kunnen foto's je makkelijk voor de gek houden maar als een motor er met die kmstand zo goed uit ziet is hij wss van een echte liefhebber geweest en is de kans groot dat er ook technisch goed op gepast is. Afhankelijk van de prijs kun je de "gok" wagen. Ben je hier niet comfortabel bij, laat dan een aankoopkeuring doen.

Hartelijke groet,

Nico
Het zou ook een schade motor kunnen zijn die opgeknapt is met 2e hands onderdelen...
Een aankoop keuring lijkt mij in dit geval wel erg verstandig...

Henk7777
Hoi het is zeker geen schade motor hij is van eerste eigenaar en altijd dealer onderhouden geweest _004
prensel
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 dec 2018, 23:16
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tiel

Re: Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door prensel »

Nico4sen schreef: 03 mei 2019, 14:46 De spiegelkappen zijn model 2005 - 2009. Neusje van het voor spatbord lijkt wel van een model 2010 - 2013 afkomstig.
Je hebt totaal gelijk, ik zit gewoon niet goed te kijken :-)
Knikje van latere modellen zou dan bovenaan zitten.
Windmill
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 aug 2016, 09:51
Type: R1200RT/LC
Bijz: Tom Tom , Wunderlich
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door Windmill »

Ik ben even benieuwd naar alle open gaten links in de kuip. Zijn de afdicht doppen er uit gevallen of zit er een ander verhaal achter ?
Verhttps://www.bmwrtforum.nl/forum/posting.php?mod ... =15110#der ziet de motor op de foto's er prachtig uit.
Keep the shining side up
Zeurdoos
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 mei 2019, 10:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Bergen op zoom

Re: Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door Zeurdoos »

Windmill schreef: 03 mei 2019, 17:41 Ik ben even benieuwd naar alle open gaten links in de kuip. Zijn de afdicht doppen er uit gevallen of zit er een ander verhaal achter ?
Verhttps://www.bmwrtforum.nl/forum/posting.php?mod ... =15110#der ziet de motor op de foto's er prachtig uit.
Het afdekkapje zat er niet op ;) en hij heeft geen radio.
Zeurdoos
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 mei 2019, 10:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Bergen op zoom

Re: Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door Zeurdoos »

Nou heb hem gekocht krijgt nog een afleverbeurt en remsysteem word gespoeld en allen vloeistoffen enzo vervangen _004 17 mei ga ik hem op halen dus nu het ergste wachten -kwijling-
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Dat worden een paar zware weken [emoji57]

Hartelijke groet,

Nico

Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door siebke »

Een mooie periode om dit Forum door te spitten, een afdekkapje te bestellen en het topkoffer in kleur te laten spuiten. Ook wel 'voorpret' genoemd.... -kwijling- :D

I.i.g. proficiat.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Zeurdoos
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 mei 2019, 10:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Bergen op zoom

Re: Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door Zeurdoos »

siebke schreef: 05 mei 2019, 15:37 Een mooie periode om dit Forum door te spitten, een afdekkapje te bestellen en het topkoffer in kleur te laten spuiten. Ook wel 'voorpret' genoemd.... -kwijling- :D

I.i.g. proficiat.

Afdek kapje zit er gewoon bij hoor ;) zal er alleen niet op (nu wel) en stoor mij niet aan de top koffer want het zilver komt op meer plaatsen terug op de motor _004 dus lekker verder met mijn eigen in lezen over wat ik allemaal wel en niet zelf kan doen aan de motor _004 en wachten
RaymonT
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 okt 2018, 18:24
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: NL

Re: Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door RaymonT »

Wel plezier er mee, hij ziet er mooi uit en als ik je filmpje zie ben je al aardig thuis met hem 👌🏻👍
nomko

Re: Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door nomko »

siebke schreef: 05 mei 2019, 15:37 Een mooie periode om dit Forum door te spitten, een afdekkapje te bestellen en het topkoffer in kleur te laten spuiten. O
Kan een duur geintje worden koffer overspuiten en dan nog in kleur. Reken maar gauw op zo'n 200-300 Euro ex. BTW bij een spuitbedrijf. Ik heb mijn koffers laten overspuiten door iemand die dat vrij vaak doet en aanbevolen wordt op een ander motorforum. Maar mijn zoektocht voor een spuiterij die het kon doen leverde maar 2 reacties op. En die vroegen prijzen tussen de 450 ex BTW en 600 ex BTW voor 3 koffers overspuiten. Hmm...wellicht is die 200-300 ex BTW iets aan de lage kant maar reken maar op minimaal zulke prijzen. Wrappen heb ik uitgezocht of dat een optie is. In Den Haag 2 bedrijfjes gevonden en alle 2 wezen mijn vraag af om de reden dat koffers teveel ronde hoeken hebben om netjes en plooiloos te wrappen.
Laatst gewijzigd door nomko op 14 mei 2019, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door wobbert »

Ik ben zelf ook op zoek gegaan naar een spuiter voor 1 van de koffers. Rijden met open deksel is niet aan te raden... ;-)
Maar 150 euro (incl) voor herstellen en spuiten dus prima prijs. Maar moet toegeven dat prijsverschillen erg groot zijn.
Zeurdoos
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 mei 2019, 10:33
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Bergen op zoom

Re: Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door Zeurdoos »

Deze mag dicht hoor ;) motor staat nu lekker bij mij thuis _004
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Een rode RT ja of nee?

Ongelezen bericht door EileRT »

TOP . . . je hebt deze ook al laten zien: viewtopic.php?f=16&t=15153 _004
Zeurdoos schreef: 17 mei 2019, 21:57 Deze mag dicht hoor ;) motor staat nu lekker bij mij thuis _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”