Beetje hulp aub

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Wackyboellie
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jun 2015, 00:16
Type: R1100RT
Bijz: Politie uitvoering
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Limburg

Beetje hulp aub

Ongelezen bericht door Wackyboellie »

Hallo tijdje geleden dat ik weer eens actief was op het forum.
Ik hoop dat me iemand een idee kan geven waar ik moet zoeken. Mijn rt staat momenteel even stil wegens geen benzine pomp of startmotor. Ze werken beide niet.. Het relais van de pomp krijgt geen stroom. De startmotor werkt wel bij manuele doorschakelen, maar motor kan natuurlijk niet lopen ivm geen benzine pomp het gaat om een 1100rt .. Ik heb geprobeert erachter te komen wat het is met behulp met forum draadjes.. Ik weet ondertussen niet waar ik moet zoeken.. Geen zekeringen door. Side stand omhoog lampjes gaan ook netjes aan alles ziet er goed uit.. Maar geen geluid van de be zine pomp en startknop werkt niet. Heeft er iemand idee of alleen de hall sensor? Bvd
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Beetje hulp aub

Ongelezen bericht door Lemoi »

meet de zekeringen eens door. Ik had ook een keer dat de benzine pomp niet deed bij mijn R1100RT. ANWB vond niks. Toen naar Simako gebracht. Hadden ze de tank los gehaald, de benzine pomp los gehaald en getest. De pomp deed het.
Bleek het toch gewoon een zekering maar je zag het niet met het blote oog. Koste me 180 euro die zekering :-(
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Beetje hulp aub

Ongelezen bericht door Isaac »

De benzine pomp komt pas bij als aan alle veiligheids voorwaarden wordt voldaan.
Het starten kan pas als eveneens aan alle voorwaarden wordt voldaan.
Om je verder te kunnen helpen hebben we toch meer gegevens nodig.
De klacht kan zitten in de zij standaard, dodemansknop, kontaktslot, vermogenrelais, bedrading of zelfs een slechte verbinding.
Wat werkt er wel?
Gaat je display van je bezinemeter tijdklok wel aan?
Probeer even te luisteren naar de net hoorbare klik bij de zij standaard net voordat deze bijna helemaal ingeklapt is.
Komt je verlichting wel bij als het kontakt aan zet?

Hoe meer je aan geeft hoe gerichter ik je mogelijk kan helpen met zoeken en belangrijker het oplossen.
Wackyboellie
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jun 2015, 00:16
Type: R1100RT
Bijz: Politie uitvoering
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Beetje hulp aub

Ongelezen bericht door Wackyboellie »

Pardon idd de lampen en display werken wel de abs springt ook op test modus dode mans knop werkt display van benzine meter gaat uit bij ingeschakeld en licht op bij het rechtzetten dit geld ook voor de side stand. Contact slot heb ik net vervangen.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Beetje hulp aub

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik pak morgen in de loop van de ochtend de schema's er even bij. Heb net mijn lenzen uit gedaan dus zie ik niet zo veel nu.
Zo ver je nu aan gaf kom ik een stuk verder en weet je in ieder geval dat de zij standaard en de dodemans knop werkt.
Werkt het vrij staand (groene) lampje wel (wordt ook door de koppeling overbrugt)?
Wackyboellie
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jun 2015, 00:16
Type: R1100RT
Bijz: Politie uitvoering
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Beetje hulp aub

Ongelezen bericht door Wackyboellie »

De neutraal lamp gaat aan en bij het schakelen gaat hij ook in het display omhoog
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Beetje hulp aub

Ongelezen bericht door Isaac »

Even vluchtig op het schema gekeken. Als het display aan gaat en de neutraal lamp werkt ook dan zitten daar nog maar 2 dingen tussen.
De start knop en het start relais.
De start knop wordt gevoed door de spanning naar het display en de neutraal lamp zorgt voor een massa verbinding voor het relais.
De brandstof pomp wordt gevoed uit dezelfde draad als die naar de startknop gaat.
Het lijkt er dus op dat de draad die naar de startknop, relais brandstofpomp en display gaat ergens een onderbreking heeft.
Ik kijk in de loop van de ochtend nog even verder en kan mogelijk dan ook een kleur draad terug vinden.
Zoekt iets gemakkelijker.
Wackyboellie
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jun 2015, 00:16
Type: R1100RT
Bijz: Politie uitvoering
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Beetje hulp aub

Ongelezen bericht door Wackyboellie »

Alvast mijn grote dank...
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Beetje hulp aub

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik heb gevonden dat het een groene draad is met een gele bis.
De voeding loopt via het contactslot naar de veiligheids-lijn.
Die eerste stand schakelt ook direkt een relais bij die de koplamp (verlichting) aan zet. Die werkte.
Dan loopt de spanning via de dodemansknop en de zijstandaard naar de genoemde groen met gele draad.
Op die draad zit aangesloten een brandstof display. Die werkte.
De start schakelaar (werkt niet)
Het relais van de brandstof pomp (kan/moet gemeten worden)
Een relais wat de motronic bij schakelt. (kan/moet gemeten worden)
Maar zoals eerder aangegeven gaat de startknop direct naar het start relais die zijn massa krijgt van de neutraal schakelaar (de groene lamp) en/of de koppeling schakelaar. Die laatste wil nog wel eens stuk zijn maar wordt vaak niet gemist omdat de neutraalstand deze overbrugt.
Kan later getest worden als deze weer start door in een versnelling met ingetrokken koppeling te starten. Nee dan defect, ja dan werkt deze (nog).
Als je in het bezit bent van een 12 spanningsmeter of een lampje wat voorzien is van tenminste 1 meet pen dan kan ik de plaatsen en nummers er bij zoeken waarop je kan meten. Alle metingen moeten dan op de voetjes van de relais plaats vinden die allemaal in de zekering kast zitten.
Wackyboellie
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jun 2015, 00:16
Type: R1100RT
Bijz: Politie uitvoering
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Beetje hulp aub

Ongelezen bericht door Wackyboellie »

Dat is in ieder geval al heel wat info... Ik zal echter me multimeter moeten terug halen.. Even uitgeleend.. Vorige maand ergens.. Even miss een stomme vraag maar mijn voorrem doet niets meer helemaal geen kracht op.. Kan het zijn dat een veiligheidssysteem vind dat eerst de rem gemaakt moet worden voor ik kan starten?
TomDujardin
2023
2023
Berichten: 118
Lid geworden op: 24 dec 2014, 15:00
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Wissenkerke

Re: Beetje hulp aub

Ongelezen bericht door TomDujardin »

Beste

In je verhaal lees ik dat je het contactslot hebt vervangen, was de storing voordien ook al aanwezig? zo neen dan is de boosdoener gauw gevonden me dunkt. bedrading van contactslot kan kabelbreuk hebben, door manipulatie is verbinding nu helemaal door. t is maar een idee.

De voorrem bij de r1100rt heeft als enige electrische bijstand de remlichtschakelaar, of de abs maar die komt pas tot leven als je aan het rijden bent. Ook bij motor op de bok moeten de remmen gewoon werken. lucht in het remsysteem, lekkage / drukverlies, heb je al stahlflex leidingen?

Success
[groet]
Tom
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Beetje hulp aub

Ongelezen bericht door Isaac »

Zoals Tom al aan geeft heeft de voorrem totaal geen invloed op de klacht die er nu in zit.
Is de eerste klacht ontstaan na vervanging van het contactslot of heeft het wel even goed gewerkt?
Ik begreep dat het slot er wel voor was vervangen maar niet dat de klacht is ontstaan direct na het vervangen.
De splitsing van deze draad moet wel ergens zitten maar verwacht dit niet bij het kontaktslot.
De zij standaard komt naar boven nabij het lucht filter dus zit de zekering kast daar het dichtste bij.
Ik verwacht daar het knoop punt. Vandaar naar voren lijkt me logischer en daar zit dan de meter en het startknopje.
Ik zoek morgen even de nummers op en zal proberen dat even in een schetsje duidelijk te maken.
Wackyboellie
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jun 2015, 00:16
Type: R1100RT
Bijz: Politie uitvoering
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Beetje hulp aub

Ongelezen bericht door Wackyboellie »

Alvast bedankt voor het mee denken.. Het contactslot is vorig jaar kapot gegaan.. Helemaal geen leven meer in de motor.. Na een jaar stilstand contact vevangen en de lampjes gaan weer aan.. Maar niet verder dan dat.. Door dat jaar stilstand is de voorrem weg gevallen. Vandaar dat ik dacht dat dit miss een veiligheidssysteem betrof
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Beetje hulp aub

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik ga nu begrijpen dat na het vervangen van het contactslot de motor dus niet gedraaid heeft.
Dan moet de fout ergens bij de plug van dat slot zitten.
Dit veranderd dan het een en ander.
Het zal vermoedelijk wel de groen/gele draad zijn die mis gaat maar het knoop punt zal dan toch voorin moeten zitten.
Er zijn niet toevallig relais verwisseld van plaats?
Deze vraag omdat het starter relais namelijk 1 aansluiting meer heeft en dat is nu net de aansluiting die kijkt naar de neutraal stand.
Maar als deze een jaar stil gestaan heeft. Is er dan nog meer los genomen geweest?
Wackyboellie
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jun 2015, 00:16
Type: R1100RT
Bijz: Politie uitvoering
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Beetje hulp aub

Ongelezen bericht door Wackyboellie »

Het contactslot zou echt goed moeten zijn. Die heb ik een jaar geleden getest.. Toen starte de motor wel gewoon... De kappen zijn er af gehaald Ivm over verven van het overheidswit
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Beetje hulp aub

Ongelezen bericht door Isaac »

Hij heeft dus wel gedraaid. Duidelijk. Dan moet er ergens een knooppunt los zijn van genoemde groen/gele draad.
Vanaf de zij standaard gaat deze naar de brandstof meter en de startknop, beide voor en 1 werkt er niet.
Ook gaat deze naar 2 relais het brandstof relais en het relais van de Motronic. Beide achter en ook daar werkt er maar 1.
Het vreemde is dat er zowel voor als achter slechts 1 werkt en 1 niet.
Dat het slot werkt moet wel want je krijgt spanning op de brandstofmeter. En die loopt door de veiligheidslijn heen.
Ik zou haast zeggen dat er een breuk bij de voorzijde moet zitten. Dat wordt dan weer de tupperware verwijderen.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Beetje hulp aub

Ongelezen bericht door Isaac »

Zou het niet toevallig twee afzonderlijke storingen zijn.
De startknop geeft ik dan de schuld van oxidatie waardoor deze niets doet en voor de brandstof pomp zou het zekering 5 (10A) kunnen zijn die geen kontakt maakt of toch stuk is. Die start de motronic en stuurt daarna de brandstof pomp (het relais hiervan) aan.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Beetje hulp aub

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik weet niet of je intussen je meter hebt of een lampje met 2 draadjes maar hier zijn de meetpunten.
Ik ben zelf even een weekje weg en weet niet of ik internet daar kan gebruiken.
Ik heb zeker geen dokumentatie bij me. Maar weet redelijk hoe deze motoren in elkaar zitten.
De metingen;

In de zekeringen kast de relais uit de houder trekken;
- het starter relais (links voor de vierkante uitvoering)
Andere zijde van het tussenschot;
- het brandstofpomp relais (links tegen het middenschot)
- het motronic relais (rechts naast het brandstofpomp relais)

Nog geen kontakt aan zetten (in de stand stuurslot houden)
1 meter draad aan massa houden.
De andere meterpen moet op 1 van de buitenste pennen van het starter relais 12 volt hebben.
Dat is aansluiting 30 en zal rechts op de voet zitten. Nummers vaak op onderkant relais.
De meterpen op 1 van de 2 brede aansluitingen van het brandstof relais drukken.
Zou op 1 van beide 12 volt moeten hebben. Is aansluiting 30 vanaf zekering F5 (10A)
De meterpen op 1 van de 2 brede aansluitingen van het motronic relais drukken.
Zou op 1 van beide 12 volt moeten hebben. Is aansluiting 30 vanaf zekering F6 (10A)

Kontakt aan en standaard en dodemansknop in bedrijfs stand. (brandstof meter is aan)
De meterpen op het andere kontakt (85) van het starter relais drukken.
Bij het indrukken van de startknop zou hier 12 volt moeten komen.
Het kontakt zit precies aan de andere kant van de eerste meting (links dus)
De meterpen op 1 van de kleine kontakten drukken van het brandstofpomp relais.
Op 1 van beide zou nu 12 volt moeten staan. (is de groen/gele draad)
De meterpen op 1 van de kleine kontakten drukken van het motronic relais.
Op 1 van beide zou nu 12 volt moeten staan. (is de groen/gele draad)
Wackyboellie
Berichten: 18
Lid geworden op: 02 jun 2015, 00:16
Type: R1100RT
Bijz: Politie uitvoering
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Beetje hulp aub

Ongelezen bericht door Wackyboellie »

Bedankt alvast voor de info... Ik zal deze week ergens tijd gaan maken voor door te meten.. Héb de multi meter nu weer in me handen gekregen.. Ik houd u op de hoogte
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Beetje hulp aub

Ongelezen bericht door EileRT »

Wackyboellie schreef: 11 mei 2019, 11:39Ik houd u op de hoogte
Wij volgen het met belangstelling . . . ! ;) _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Beetje hulp aub

Ongelezen bericht door Isaac »

Wackyboellie schreef: 11 mei 2019, 11:39 ... Ik zal deze week ergens tijd gaan maken voor door te meten.. Héb de multi meter nu weer in me handen gekregen..
Al wat gemeten? Intussen zijn we al weer ruim 2 weken verder. Ik ben benieuwd.
Plaats reactie

Terug naar “Over: Electronica”