Olielekkage achter motorblok?

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
BMWouter

Olielekkage achter motorblok?

Ongelezen bericht door BMWouter »

Hallo mede RT-ers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een vraagstuk. Ik heb vorige week zaterdag mijn brandstoffilter vervangen. Toen het tupperware eraf lag, kwam ik erachter dat ik wat olielekkage heb. In ieder geval is de linker koppakking toe aan vervanging (herkenbaar patroon van vorig jaar toen dat rechts het geval was). Die reparatie staat inmiddels op de agenda.
Maar er viel mij ook op dat er olie zat achter het motorblok, als ik het goed benoem zo. Het is alleen van de zijkant te zien, dus ik kan niet precies zien waar het vandaan komt.
Aan de rechterkant zit het ook wat meer naar de buitenkant, richting een bout bij de voetpakking.
Ik heb voor nu enkel foto's van de linkerkant, dalijk als het droog is zal ik ook een foto van de andere kant maken.

Hebben jullie enig idee waar dit hem in kan zitten?

Het betreft mijn R1100RT uit 1997.

Afbeelding

Afbeelding

Ter verduidelijking, rechts aan de rand van de foto is mijn koppelingspedaal, onderaan is de veer van mijn zijstandaard.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Olielekkage achter motorblok?

Ongelezen bericht door Baird »

Ruiken aan de olie: is met motorolie of versnellingsbakolie, het geurtje is compleet anders van beiden. Dan weet je in ieder geval uit welk component het afkomstig is en kunnen we verder meedenken wat het kan zijn.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BMWouter

Re: Olielekkage achter motorblok?

Ongelezen bericht door BMWouter »

Daar was ik weer, bedankt voor de tip!

Ik heb de olie geroken en ik vind het moeilijk te zeggen. Als ik het vergelijk met hoe de versnellingsbakolie (Castrol 75w-140) uit de fles ruikt, is het dat totaal niet. Dan denk ik eerder aan motorolie (Castrol Power RS 20w-50) , die een stuk minder penetrant ruikt.
Maar ik vroeg me nu ook af of het misschien niet gewoon iets van smeervet oid kan zijn, al is het daarvoor misschien wat veel en wijdverspreid.
Nog wat foto's:

Afbeelding
De rechterkant, rechtsboven de voet van het blok, links de afdekplaat achter m'n rempedaal.

Afbeelding
Het spul op een doekje.

Olieverbruik de afgelopen maanden is niet opvallend geweest trouwens.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Olielekkage achter motorblok?

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Zo te zien is dit van een al wat langere periode. Zwetende pakking? Lijkt wel een oude trekker [emoji848]

Hartelijke groet,

Nico

RaymonT
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 okt 2018, 18:24
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: NL

Re: Olielekkage achter motorblok?

Ongelezen bericht door RaymonT »

Parallel aan het kabeltje (rechts) lijkt een scheurtje te zitten.
Maak dat stukje eens goed schoon om te zien wat er onder zit....
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Olielekkage achter motorblok?

Ongelezen bericht door Baird »

Ik ga voor de ingaande as van de bak, als het uit het blok zou komen dan had je waarschijnlijk ook al slippende koppelingsproblemen gehad als de motorolie al zover op de bak zou zitten.

De linker schetsplaat en de startmotor verwijderen en dan nog eens goed kijken.

In die buurt wordt behalve de splines van de koppeling met een klein likje speciaal Staburag vet niets gesmeerd, bij mij is het kurkdroog na 180.000 km ....

Als deze as het is is het wel veel werk maar weinig materiaal kosten.

Als het inderdaad een scheurtje is ben je iets verder van huis....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Robin0341
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 jul 2010, 22:39
Type: R1200RT
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Re: Olielekkage achter motorblok?

Ongelezen bericht door Robin0341 »

Zit het alleen maar op je blok? En dus nergens anders op? Als het olie is, dan zou je het ook op andere delen verwachten, toch? Op de tupperware bijvoorbeeld. Zou het misschien een tectiel- of vaseline-achtig goedje kunnen zijn dat de vorige eigenaar erop heeft gespoten ter bescherming tegen pekel? Dan zit daar nu natuurlijk gewoon een hoop vuil op gekleefd.
fransgabler

Re: Olielekkage achter motorblok?

Ongelezen bericht door fransgabler »

De olie heeft zich verspreid, zoals een echte olievlek dat in de loop van de tijd betaamt: all over the place.

De bron is op die manier niet meer te vinden door het geringe druppel- of spatspoortje te volgen. Ik heb dat ook wel eens meegemaakt en heb toen eerst het motorblok goed gereinigd, vervolgens de kappen weer terug gemonteerd om de motor een maand as usual te gebruiken. Vervolgens de motor weer ontkuipt en het oliepoortje tamelijk eenvoudig gevonden door het oliespoortje te volgen.

Je hebt de RT al eens vaker ontkuipt, dan is dat voortaan een klusje van nix.
BMWouter

Re: Olielekkage achter motorblok?

Ongelezen bericht door BMWouter »

Dank allen voor jullie meedenken! Goede ideeën en tips!
Momenteel ben ik helaas erg druk, dus het gaat nog wel een week duren voor ik er weer goed mee aan de slag kan vrees ik. Ik ga hem in ieder geval eens zo goed mogelijk schoonmaken en kijken of ik achter de schetsplaat en startmotor iets kan zien.
Ik laat weer wat van mij horen als ik dat allemaal geprobeerd/gedaan heb.

HaRTelijke groet,

Wouter
BMWouter

Re: Olielekkage achter motorblok?

Ongelezen bericht door BMWouter »

Met enige vertraging dan toch een korte update:

Ik heb de schetsplaten eraf gehaald en alles zo veel mogelijk schoongemaakt. Ik heb de startmotor uiteindelijk laten zitten, aangezien het duidelijk was dat daarachter geen olie zat.
Er zit gelukkig ook geen scheurtje in het blok!

Ik zal het nu de komende tijd eens in de gaten houden, kijken wat het doet. Binnenkort moet het tupperware er toch weer vanaf voor de nieuwe koppakking, dus goed moment om weer even goed te kijken.
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”