Bij +40 graden motorrijden

Aanbevelingen, ervaringen, nieuwtjes over kleding, laarzen, handschoenen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Bij +40 graden motorrijden

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Ik heb mijn doorwaai jas vandaag niet aangetrokken. Dashboard gaf 43.5 graden aan. Alsof een warme föhn op mijn gezicht stond. Het is niet goed, maar met alleen broek, handschoenen, helm, laarzen en t-shirt... ik hield het uit. En nog lekker gereden ook. Gendarme in Parijs doet niet anders.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Bij +40 graden motorrijden

Ongelezen bericht door EileRT »

Als het waar is dat de Gendarmerie in Parijs met deze hoge temperaturen zonder jas en dus zonder protectoren rijdt die het lichaam beschermen, dan is dat geen excuus om dat ook te doen. Je ervaart dat pas bij een val en alles wat je daarvan ondervindt zeer schadelijk en ook uiterst pijnlijk is voor je lijf en voor je verdere functioneren of niet functioneren.

En ja, ook ik zie motorrijd(st)ers die (zelfs) in korte broek, slippers en in het door jou genoemde t-shirt de (extreme) zomerse temperaturen trotseren.

Nee, voor mij altijd beschermende kleding (of i.c.m. een koelvest), weer of geen weer . . .
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Bij +40 graden motorrijden

Ongelezen bericht door Bert M »

+1 voor EilerT.

En vergeet daarbij ook zeker niet de hulpverleners die, in volledige uitrusting, bij dergelijke temperaturen, de zieltogende restanten van de half ontklede motorrijder van het gloeiend hete asfalt af mogen krabben... Shitty job...
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Chris Wils
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:10
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Gierle

Re: Bij +40 graden motorrijden

Ongelezen bericht door Chris Wils »

Hallo
Ik heb begin deze week bij FC moto in aken een Acerbis Koerta 2.0 Protector jacket besteld,
en het zou vandaag geleverd worden.
Toen ik in de winkel was,maandag, was er een motorrijder uit Wit-Rusland, die er eentje aanhad,
en hij beweerde boven de 25*C alleen dit Jacket aan met een T-shirt,en rijden maar.
Ik zal het laten weten hoe het voelt,als ik er een toer mee gedaan heb.
Salu.
Chris.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Bij +40 graden motorrijden

Ongelezen bericht door siebke »

Bij zulk een vergelijking 'omdat een ander dat ook doet' wordt bij ons meestal de vraag gesteld:
als die ander in de Maas springt, spring jij er dan ook maar in?

Vraag degenen eens die van hun motor gemieterd zijn, hoe hun beschermende kleding er uit zag. Ik zie nog steeds de gaatjes en schuurplekken van mijn zomerjasje voor me na de ongevraagde schuiveRT van zo'n 10 meter. :O

Maar om gratis tatoos te laten verwijderen zou het een optie kunnen zijn.... :twisted:
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Bij +40 graden motorrijden

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Met deze temperaturen rij ik in m'n zwembroek en een hemd... [emoji41]

Daar overheen m'n doorwaaipak (en natuurlijk m'n laarzen handschoenen en helm). Ben ik ook nog eens beschermd tegen de zon. Wat mij betreft de enige optie, hoe aantrekkelijk het ook lijkt om onbeschermd te gaan rijden.

Hartelijke groet,

Nico

Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Bij +40 graden motorrijden

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Op 17 jarige leeftijd heb ik met mijn brommer het asfalt (vers steentjes moesten nog ingereden worden) eens van kortbij bekeken. Ik was zomers gekleed: korte broek, gympen, t-shirt en geen handschoenen. Dat was een harde leerschool (vooral voor mijn linkerhand), sindsdien rij ik altijd met volledig protectie (ook altijd met handschoenen aan). Alleen gisteren heb ik bij 43.5 graden mijn (doorwaai) jas uitgetrokken, voor een woon-werk verkeer ritje, geen autoweg. Ik weet het, niet goed, want als...

Ik wilde weten hoe andere forumleden omgaan met +43.5 graden. Van af welke temperatuur rijden leden niet meer en worden concessies gedaan.
Ik denk dat mijn max bij 35 graden ligt.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
beckysmile

Re: Bij +40 graden motorrijden

Ongelezen bericht door beckysmile »

Bij mij ligt de max ongeveer bij 30 graden, daarboven blijft de RT staan wegens te warm, en rijden zonder bescherming is aan mij niet besteed.
Mijn laatste (onvrijwillige) vliegles is alweer bijna 5 jaar geleden, maar staat me nog duidelijk voor de geest.

Mijn alternatief voor deze dagen is gelukkig ook niet verkeerd, cabriorijden komt redelijk dicht bij motorrijden.

Groet, en veel veilige zomerse kilometers.

Aad
Gebruikersavatar
Marcel 1200rt
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 nov 2009, 21:55
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

Re: Bij +40 graden motorrijden

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

Ik ben vroeger een keer flink van mijn brommer gereden door een onoplettende automobilist. Vijf weken ziekenhuis, gebroken enkel, brommer kapot. Op mijn handen, ellebogen, knieën en heupen had ik flinke schaafwonden, of: brandwonden, want het schuren over asfalt levert hitte op. Ik had een korte broek, t-shirt en slippers aan. In het ziekenhuis kreeg ik op die schaafwonden een goedje, een soort hars. Dat bedekte alles mooi en de pijn viel ineens heel erg mee. Een paar dagen later werd het van de wonden afgetrokken want ze moesten zo op natuurlijke wijze helen. Dat was fun. :cry:
Ik rij sindsdien altijd met bescherming. Leren pak of zomerpak met alle bescherming. Altijd handschoenen, alles. Ik heb mijn lesje geleerd. :D
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
Gebruikersavatar
Wouter5
Berichten: 120
Lid geworden op: 11 sep 2016, 19:53
Type: R1200RT
Bijz: biarritz blue metallic; 2007
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Bij +40 graden motorrijden

Ongelezen bericht door Wouter5 »

Jazzbass schreef:Op 17 jarige leeftijd heb ik met mijn brommer het asfalt (vers steentjes moesten nog ingereden worden) eens van kortbij bekeken. Ik was zomers gekleed: korte broek, gympen, t-shirt en geen handschoenen. Dat was een harde leerschool (vooral voor mijn linkerhand), sindsdien rij ik altijd met volledig protectie (ook altijd met handschoenen aan). Alleen gisteren heb ik bij 43.5 graden mijn (doorwaai) jas uitgetrokken, voor een woon-werk verkeer ritje, geen autoweg. Ik weet het, niet goed, want als...

Ik wilde weten hoe andere forumleden omgaan met +43.5 graden. Van af welke temperatuur rijden leden niet meer en worden concessies gedaan.
Ik denk dat mijn max bij 35 graden ligt.
Ik heb deze week gewoon gereden en alle luikjes van mijn Rev’it Poseidon 2 GTX pak open gezet. Ik had onder het pak alleen een korte broek en een cool polo van Held aan. Dat was best goed uit te houden. Wat me opviel was dat zolang ik m’n kinbak en vizier gesloten hield van mijn Neotec 2 dat de warmte meeviel. Toen ik die tijdens het rijden tussen de file en binnen de bebouwde kom open deed, voelde het of ik door een woestijn reed.

Voor mij is het geen keuze of ik een pak aan heb of niet. Ik heb als chauffeur op zo’n gele bus gereden...

Groet,
Wouter
Huidig:
R1150RT - 2004 - saffierzwart metallic

Hiervoor:
R850RT-P - 1996 - matzwart
Gebruikersavatar
gasgever
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 nov 2009, 22:43
Type: R1200RT
Bijz: Corbin zadel / Nedplex ruit/Sena s20/garmin XT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Bij +40 graden motorrijden

Ongelezen bericht door gasgever »

`Hoi Allemaal
Bij al het boven beschreven ben ik mijn oplossing dat bij warm weer
best om te doen is nog niet tegengekomen.
Dus ik gebruik altijd een zomer thermo shirt en lange broek
van het merk Craft en doe dit al jaren en deze gebruik ik
altijd onder mijn leren pak.
Verder lijkt het mij niet echt lekker om bij een eventuele onverwachte
schuiver ontveld te worde met levenslange gevolgen.
motorgroet GER
Motorgroet Ger
Paniekje
Berichten: 315
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Bij +40 graden motorrijden

Ongelezen bericht door Paniekje »

Coolvest (water verdamping) en doorwaai-jas/broek , de kosten wegen niet op tegen de ellende .
En anders gewoon auto met airco of het gezellige OV
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Bij +40 graden motorrijden

Ongelezen bericht door scan »

Gezellige OV?
Ik krijg het al spaans benauwd als ik er alleen nog maar denk...!
dan toch liever maar de voorkeur met beschermende "werkkleding" de motor op.
Paniekje
Berichten: 315
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: Bij +40 graden motorrijden

Ongelezen bericht door Paniekje »

:D , inderdaad , daarom schreef ik dat al zo neer
Chris Wils
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:10
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Gierle

Re: Bij +40 graden motorrijden

Ongelezen bericht door Chris Wils »

Hallo.
Ik ben in Australië eens om 5u30 vertrokken vanuit Halls Creek (het was toen al 26°C) naar Broome.(700km) In Fitzroy Crossing was het tegen de middag 42*C,ik had een lederen broek aan,een Gore-Tex motorvest, laarzen,helm en handschoenen.
Ik had een camelback van 3 liter op mijn rug die ik 3 maal gevuld heb,en elke keer ik ging tanken dronk ik een halve liter fruitsap,en s,avonds nog 1 liter cola,en ben s,nachts niet moeten opstaan voor de WC.(die dag ongeveer 12 a 13 liter gedronken)
Als men in zulke temperaturen rijdt moet men drinken meenemen,en altijd kleine slokjes drinken,want als men hoofdpijn krijgt is het te laat,deze info heb ik gekregen van de locals,en zij kunnen het weten he?
Wat ik ondervonden heb,en ook goed werkt bij zulke temperaturen,is de mouwen openzetten,uw stuur zodanig vasthouden dat er lucht is je mouwen waait,wat naar voor leunen zodat je jas opbolt,en dat geeft een koelend effect. Hoe warmer het is hoe beter het werkt.
Salu.
Chris.
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Bij +40 graden motorrijden

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Waarom zou een doorwaai jas niet veilig zijn, bij mij zitten er net zulke protectoren in als een “gewone” jas? Ik rijd eigenlijk altijd met een doorwaai jas wel met voering dan.


Groeten Henk
[groet]
HenkvanR -1200-
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: Bij +40 graden motorrijden

Ongelezen bericht door siebke »

RonDenHaag schreef: 06 aug 2019, 13:17 Knipknip
Maar toch werkt een motorpak ook niet altijd zoals het behoord te doen. Maar dat is dan weer een andere topic waard lijkt mij.
Ho, ho, met deze suggestie trek je de context/essentie van het artikel uit z'n verband. Een (doorwaai-)pak heeft wel degelijk zin als het om bescherming gaat; in het artikel betreft het ongelukken met dodelijke afloop, waarbij de totale kwetsbaarheid wordt aangehaald ondanks alle toepasbare beschermende maatregelen.

Maar bij een schuiveRT kun je blij zijn dat je beschermende kleding draagt i.p.v. een t-shirt, da's mijn lijfelijke ervaring. En zo héél ver zijn we ook weer niet over het wegdek geschoven. Ook de politie en ambulancedienst complimenteerde ons toen met de (zomer-)motoroutfit die we droegen. Je wilt niet weten wat hun tegenkomen als dat níet het geval is. :O
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Harro
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
Type: R1200RT/LC
Bijz: linksrijder
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Lelystad

Re: Bij +40 graden motorrijden

Ongelezen bericht door Harro »

Ik zie hier in Frankrijk de gendarmerie goed beschermd rondrijden, ook in de hitte. Misschien doen ze geen pak aan als ze in slakkengang een stoet moeten begeleiden
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: Bij +40 graden motorrijden

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Over de Champs-Élysées, quatorze juillet 2008, de motorpolitie reed in witte hemden met korte mouwen, handen niet aan stuur, snelheden (over de kasseien) ruim boven de 50 km/h. Met 2 handen zwaaiende werd verkeer duidelijk gemaakt de Champ te verlaten. Ik was te laat om foto's te maken. Ware kunstenaren op de motor. Ik wil best geloven dat zij tegenwoordig niet meer in hemden met korte mouwen mogen rijden. Het maakte best wel indruk. Net zoals ik ooit op 16 jarige leeftijd in Berlijn tijdens schoolreis, een jonge dame met mini rokje en lange blonde haren en dito lange benen, op een off the roadmotor bij een stoplicht zag optrekken, op achterwiel tot en met de derde versnelling...

Nogmaals ik heb geleerd van mijn schuiver over vers asfalt tijdens mijn jonge jaren. Het twee keer per dag vervangen van het verband van mijn rechter onderarm was zeer pijnlijk destijds en het heeft een paar weken geduurd voordat ik begon te geloven dat mijn linkerhand ooit nog goed zou goed komen. De afdruk van de straat-steentjes zitten "getatoeëerd" in mijn rechterknie. Onder mijn linkerkuit is de afdruk van de uitlaat nog zichtbaar.

Om niet weer in de verleiding te komen zonder jas te rijden (al het andere had ik aan) zal ik boven de 35-37 graden niet meer op de motor stappen.
Wat ik wel nog eens wil proberen, om een t-shirt nat te maken, enigszins uitwringen, en voelen hoe lang dit een verkoelend effect onder een motorjas geeft bij een temperatuur rond de 37 graden (boven de 40 is gewoon veel te warm): feitelijk het principe van de cooljackets, verdampen van water en daarmee onttrekken van warmte. Of gewoon zo'n cooljacket eens kopen.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Bij +40 graden motorrijden

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Ieder maakt daarin zijn eigen afweging. Zelf rijdt ik altijd met beschermende kleding en ik zou een ieder adviseren dat ook te doen. Twee weken geleden zat ik in Sauerland met die warmte. Heb de eerste week de motor laten staan. Het was me te warm. Viel me op dat er verder ook geen motoren op de weg waren. Ik heb een doorwaai-jas en wil misschien nog een dito broek. Dat is aardig als je rijdt, maar als je stil staat en het asfalt is >50 graden dan zweet je zelfs nog in je blote kont.
Gebruikersavatar
Jeroen1969
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Re: Bij +40 graden motorrijden

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

Mijn hoogste geregistreerde temperatuur op de BC is 38.5 graden. Ik rij met blote bast onder een Rev’It doorwaaier en heb ofwel mijn Dainese broek aan met de ventilatie ritsen open, danwel mijn Kevlar motor jeans. Handdoekje in de topkoffer om bij aankomst het bezwete lijf ff te drogen. Ik kijk wel een tikje afgunstig naar de Russen op de Harley’s die ik passeer in T-shirt en korte broek: zo in die staat, met het zwarte rubber onder, zijn ze beter af dan ik met mijn kevlar dingetjes..... tot er om wat voor reden dan ook geschoven gaat worden.

Koelvest heb ik nog niet. Voor die paar keer dat het zo heet is loont het voor mij nog niet zo.

Uiteraard gaat het ruitje wel geheel plat. En als ik op voorhand weet dat het zo warm is, leen ik de F700GS van mijn wederhelft.
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
Gesloten

Terug naar “Over: Motorkleding”