linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Midar
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jun 2019, 22:11
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door Midar »

Dag iedereen,

Ik heb sinds oktober vorige jaar een R1200RT uit 2005 gekocht en sinds een tijdje hoorde ik een knak uit de linkerspeaker bij indraaien van het contactslot en sinds gisteren is de linkerspeaker ermee opgehouden. Ik heb de speaker getest door die op rechts te zetten, hij doet het gewoon, de bedrading is prima en de radio ook, allemaal gecheckt vandaag. Weet iemand hoe dit kan en wat hier aangedaan kan worden? dealer geeft aan om te door te meten, geen idee hoe dat moet en welke onderdelen en omdat bij de dealer te laten doen, is een dure grap, per uur en het kan een paar uur duren, gaven ze aan.

Kan iemand helpen of heeft iemand tips?

Ik hoor graag van jullie,

Hartelijke groeten,

Rocco
Boxer81
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 feb 2018, 09:35
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemskerk

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door Boxer81 »

Hi Rocco,

Heb ik inderdaad ook gehad. Bij mij lag het ook niet aan de speaker. Hoogstwaarschijnlijk was het bij mij de eindversterker. Schijnt vaker voor te komen. Heb destijds maar gekozen voor een alternatieve Bluetooth receiver waardoor ik via telefoon op stuur mooi spotify over de Bmw boxen kon sturen. Was een niet al te duur alternatief. Heb de radio nooit laten nakijken. Dus weet niet wat het uiteindelijk is geweest.

Succes!
Midar
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jun 2019, 22:11
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door Midar »

Hi Boxer81,

Dankjewel voor je bericht! Ik zal even verder kijken. Weet je toevallig waar de eindversterker zit? Zit ie gewoon in de radio?

Hartelijke groeten,

Rocco
Midar
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jun 2019, 22:11
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door Midar »

Hi Boxer81,

Dankjewel voor je bericht! Ik zal even verder kijken. Weet je toevallig waar de eindversterker zit? Zit ie gewoon in de radio?

Hartelijke groeten,

Rocco
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door QuickFix »

Ik had het, heel toevallig twee maanden geleden in de auto: radio gaf op één speaker een krakend geluid (alsof de kabel loszat), daarna kraakte hij ook terwijl de radio uit stond en op het einde gaf de hele radio geen geluid meer.
Na onderzoek bleek het aan vocht achter het dashboard te liggen en was de eindtrap eruit geklapt.

Deze eindtrap/eindversterker zit in de radio zelf en is tegenwoordig een aparte, maar vastgesoldeerde, versterkermodule die alleen vervangen kan worden door iemand met elektronicakennis en goed gereedschap (o.a. een de- en soldeerstation) aangezien zo'n module 20 of meer pennen heeft en goed gemonteerd moet zijn tegen het koellichaam achterop de radio.
autoradio_intern.jpg
Hierboven een plaatje van zo'n chip in een gemiddelde autoradio (dus niet specifiek jouw, of een andere BMW motor-, radio) en waar die chip ongeveer te vinden is.

Als je goed rond de chip in jouw radio kijkt en je ziet "Ontploffingsverschijnselen" (donkerbruine dampresten naast de pootjes, een krater in de chip, ...), dan weet je zeker dat de eindtrap naar de eeuwige jachtvelden is.

De zin van reparatie hangt af van hoeveel de radio nog waard is (en hoe uniek hij is): ik heb mijn eigen (auto-) radio gewoon vervangen door een nieuwe van €75, omdat dat de snelste en eenvoudigste oplossing was.
Uiteindelijk heb ik mijn oude radio gerepareerd, gewoon omdat ik het kan en het blijft een aardige vingeroefening, maar ik heb hem verder nog niet getest en hij ligt nu in de kast.

Toch zelf proberen?
  • Maak je radio open en onthoudt (maak notities en/of foto's) hoe hij uit elkaar gaat, zodat je hem later weer in elkaar kunt zetten
  • Stel vast waar de versterkermodule zit: hij zit tegen een koellichaam geschroefd/met een U-vormige veer vast, met daartussen witte warmtegeleidende pasta
  • Probeer uit te vinden wat voor letters en cijfers er op de module staan (het onderdeelnummer)
    Mocht deze code niet meer te lezen zijn (door schade), dan zul je op zoek moeten naar een schema van desbetreffende radio (Google is your friend)
  • Zoek vervolgens deze code op internet op (met Google)
    Er zouden datasheets tussen de resultaten moeten komen met als omschrijving iets van "Audio power amplifier" of iets dergelijks
  • Bestel deze chip ergens bij een betrouwbare leverancier (Farnell, RS Components, DigiKey, Conrad?, etc.) en wacht tot deze binnen is
  • Knip (of als je een desoldeerstation hebt: desoldeer) de oude chip van de printplaat en verwijder eventuele draadresten van de oude chip
  • Vergewis je er van dat alle gaatjes in de print open zijn (er moet ruim licht doorheen kunnen schijnen, door alle 20+ gaten!)
  • Zorg dat alle pennen van de chip uitgelijnd zijn en probeer de chip in één keer door de print te steken
    Past het niet in één keer: richt de pennen opnieuw uit, net zolang totdat het precies past.
  • Soldeer eerst twee schuin uiterst tegenover elkaar staande pennen vast
  • Controleer nogmaals of de chip helemaal goed en strak tegen de printplaat aanzit (en corrigeer nu het nog kan).
  • Soldeer alle pennen vast (volg een tutorial op YouTube als je niet weet hoe je goed moet solderen)
  • Maak de oppervlakten van zowel het koellichaam als de chip goed schoon en smeer een beetje warmtegeleidende pasta op het raakvlak van de chip (niet teveel: minder is beter, maar het moet wel mooi vlak zijn en het geheel helemaal dekken)
  • Zet nu alles in elkaar (eerst chip tegen het koellichaam) en zorg dat je geen schroefjes overhoudt (volg je notities/foto's uit stap 1).
  • Het is nu duimen bij elkaar, aansluiten en uitproberen
Succes!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door QuickFix op 21 jun 2019, 15:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door siebke »

In de eindtrap van mijn autoradio was een soldering losgetrild. Kon ik zelf niet zien of meten, maar ben blij met een kundige schoonzoon op dat gebied. Werkt dus weer zoals het hoort :D
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door Lemoi »

heb je de kabels/ander uitgang (links) gecontroleerd. Weet niet op het makkelijk kan maar gewoon de kabel links en recht op de radio omdraaien? Weet je in ieder geval 99% zeker dat het de kabel niet is.
Midar
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jun 2019, 22:11
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door Midar »

Dag Beste mensen,

dankjewel voor de tip's!
Ik heb de eindversterker vervangen en de speakers doen het nu allebei, alleen als ik gas geef dan vallen ze allebei uit nu...

iemand een idee?
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door siebke »

Alleen je rijd, of ook als je stil staat? Valt dan de radio uit, of alleen de speakers? Aansluitingen achter de radio al gecheckt?
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Midar
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jun 2019, 22:11
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door Midar »

hij valt uit op moment dat ik gas geef, rijdend of stilstaand in beide gevallen val ie uit... _001
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door QuickFix »

Midar schreef: 21 aug 2019, 11:33in beide gevallen val ie uit... _001
Ik zou zeggen dat je dan ergens een slecht contact hebt.
Door de mechanische trillingen die je fiets maakt bij het gasgeven trilt ergens iets (dat eigenlijk vast moet zitten) gezellig mee. :$

Als je nu alleen het contact aanzet, zodat de radio werkt, maar niet de motor draait, dan kun je dmv met de hand (of de achterkant van een schroevendraaier oid) tikken op de radio en de bedrading misschien achterhalen waar het probleem zit. :idea:
Freude am Fahren
Midar
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jun 2019, 22:11
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door Midar »

gedaan, maar de radio valt dan niet uit, echt alleen bij het gas geven...
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door QuickFix »

Midar schreef: 23 aug 2019, 22:55gedaan, maar de radio valt dan niet uit, echt alleen bij het gas geven...
Ik zie totaal geen andere relatie tussen een draaiende motor en een radio die uitvalt, dan trillingen. :$
Treedt het op bij een bepaald toerental of is het over de gehele linie?
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Als de motor stationair loopt is de spanning van de dynamo laag,12,5 volt waarschijnlijk.
Geef je gas dan loopt deze spanning op naar 13,5 of 14 volt..

Misschien dat je in die richting moet zoeken....

Misschien is de spanningsregelaar wel defect en loop de spanning op naar 15 volt en vind de eindtrap dit niet lekker..


Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door QuickFix »

Henk7777 schreef: 25 aug 2019, 17:50Als de motor stationair loopt is de spanning van de dynamo laag,12,5 volt waarschijnlijk.
Geef je gas dan loopt deze spanning op naar 13,5 of 14 volt..
Verhip, hier heb ik niet eens bij stilgestaan. :oops:
Een defecte spanningsregelaar zou inderdaad dus ook kunnen.
Freude am Fahren
Midar
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jun 2019, 22:11
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door Midar »

Ik denk ook dat het iets met spanning te maken heeft... waar zit die spanning regelaar?
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door QuickFix »

Je kunt het heel eenvoudig testen natuurlijk (op twee manieren zelfs):
  • Neem een multimeter en meet je boordspanning: deze zou (ongeveer) tussen 12V en 14V moeten blijven liggen, ongeacht het toerental.
  • Koppel spanningskabels van de radio los, sluit deze aan op een laboratoriumvoeding en stel de spanning in op 12V en zet deze langzaam hoger (niet boven een volt of 16 á 18) en kijk of je radio uitvalt.
Freude am Fahren
Midar
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jun 2019, 22:11
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door Midar »

ja, maar ik wil ook weten waar de spanningsregelaar zit... weet je waar die zit?
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door QuickFix »

Sorry ik heb geen 1200, maar die zou in de buurt van (of op) de gelijkspanning generator moeten zitten, lijkt mij.
Maar met een eenvoudige zoektocht vind je hier toch al een boel onderwerpen die je wellicht kunnen helpen. :idea:
Freude am Fahren
Midar
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jun 2019, 22:11
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door Midar »

Ik heb de accu getest en spanning komt dan uit op ongeveer 14 volt.
Ik heb de meter op de uiteinde van de radio aangesloten, hij geeft 6,5 aan en als ik gas geef dan gaat hij naar 4,5 en dan valt de radio dus uit.
waar zal het aan liggen?
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door Lemoi »

slecht kabeltje, slechte verbinding.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door QuickFix »

Midar schreef: 30 aug 2019, 00:44Ik heb de meter op de uiteinde van de radio aangesloten, hij geeft 6,5 aan en als ik gas geef dan gaat hij naar 4,5 en dan valt de radio dus uit.
6.5 wat, peren of Volt? :$
En op welk "Uiteinde van de radio", van de kabel vlak voordat het de radio ingaat?

Als je Volt bedoelt en de spanningsaansluiting van de radio, dan klopt dat niet, dat moet namelijk dezelfde 14 Volt zijn als de rest van de boordspanning.

Zorg dat je je meter op gelijkspanning zet (dus V= / VDC en niet V~ / VAC) in het bereik van 20V of 200V en aansluit op de rode en zwarte draden die de radio ingaan (met de radio afgekoppeld), dus niet ten opzichte van het frame van je fiets.
De waarde die je daar meet moet (ongeveer) gelijk zijn aan de boordspanning.

Wanneer dat klopt dan kun je hetzelfde doen met de radio aangesloten (het is onhandiger om dan bij de kabel te komen, maar wees creatief).
Als de spanning dan toch weer lager is dan de 14V boordspanning, dan is er iets niet goed in je radio.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Midar,

Je hebt dus nu een indicatie waar het misgaat, nu nog het slechte contact vinden..

Makkie :)


Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Midar
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jun 2019, 22:11
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door Midar »

Heren,

Zonder jullie was motorrijden een stuk moeilijker. Jullie zijn fantastisch. Ik ga hem zo weer openmaken en kijken hoe en wat
en trouwens, zwart en rood heb ik niet gezien, wel blauw en bruin en daar heb ik dus op gemeten... als je naar het onderstaande schema kijkt welke punten zijn het?


Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Midar
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jun 2019, 22:11
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door Midar »

Ik heb de spanning gemeten met en zonder de radio de spanning blijft op 14 volt inderdaad, en toch valt uit :evil:
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door QuickFix »

Tussen pennen 5 en 15 moet boordspanning staan als het contact aan staat en op 9 en 15 staat als het goed is continu de boordspanning.
Je zou, om als test te proberen, direct een draadje buitenom kunnen leggen tussen de pluspool van de accu en pennen 5 en 9 (dus beiden): de radio zou dan altijd aan moeten zijn, ook met contact uit.

Als hij dan ook aanblijft bij het maken van toeren, dan is er iets mis met je bedrading.
Haal in dat geval eerst de "Buitenom-draad" naar de ene pen los (bijvoorbeeld pin 9), valt hij dan weer uit, dan zit er in die draad een breuk, probeer hetzelfde met de draad naar pin 5.

Als het niet de spanning is en niet eventuele trillingen, dan weet ik het ook even niet meer. :(
Je kent niet toevallig iemand die ook een radio op z'n fiets heeft zeker, dan zou je ze even om kunnen wisselen om dingen uit te sluiten.
Freude am Fahren
Midar
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jun 2019, 22:11
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door Midar »

De bekabeling is goed hoor, dat had ik al eerder getest. Hij deed het hier voor prima, maar dan alleen aan een kant, ik heb die eindversterker vervangen en sindsdien heb ik dit probleem, Ik denk dat die nieuwe versterker gewoon kapot is, want nogmaals, hij valt uit alleen bij gas geven anders blijf hij gewoon aan en de radio blijft ook aan, alleen het geluid valt dan uit. Als het de bekabeling was, dan zou de radio helemaal uit vallen. Ik ken niemand met dezelfde radio helaas
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door Lemoi »

misschien is die versterker niet voor niets kapot gegaan. Misschien (ook) nog een andere probleem? Elco die langzaam uitdroogt of zo?
Midar
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jun 2019, 22:11
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door Midar »

Lemoi schreef: 02 sep 2019, 14:55 misschien is die versterker niet voor niets kapot gegaan. Misschien (ook) nog een andere probleem? Elco die langzaam uitdroogt of zo?
wat is elco? nee die versterker gaat vaak stuk bij dat model radio's
.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door QuickFix »

Midar schreef: 04 sep 2019, 00:35wat is elco?
Een ELektrolytische COndensator: die buisvormige onderdelen die op de printplaat zitten.
Afbeelding
Als ze kapot zijn (of gaan lekken), dan zie je dat aan hun bolle kop of een scheurtje daarin. :idea:
Afbeelding
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: linkerspeaker uitgevallen R1200RT uit 2005

Ongelezen bericht door Lemoi »

..hoeft niet altijd duidelijk te zien zijn. Heb al vaker producten (video recorders (ja vroeger), sat receivers, versterkers etc) gerepareerd waar niets aan te zien was. Je merkt vaak dat ie het dan net niet doet of uitvalt.
Gesloten

Terug naar “Over: Overige accessoires”