Pk - Kw - Nm

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Pk - Kw - Nm

Ongelezen bericht door Dingeman »

Hoe Pk zich verhoudt tot Kw (en omgekeerd), dat begrijp ik wel.
Maar hoe verhoudt Pk en/of Kw zich tot Nm?
Kan mogelijk iemand dit uitleggen?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Pk - Kw - Nm

Ongelezen bericht door Isaac »

Als je gewend bent aan de PK's dan krijg je ineens te maken met elektrische energie.
De paarden kracht werd omgerekend naar een vermogen die nodig was om deze zelfde weg af te leggen.
Dan komen we bij de 1e formule: arbeid is kracht maal de weg.
De energie die nodig is om iets over een afstand te verplaatsen. Deze formule geeft ook aan dat als er geen weg is ook geen arbeid geleverd wordt.
Nu weet ik zeker dat als ik met gestrekte arm een gewicht vast houd de formule zegt er wordt geen arbeid geleverd maar mijn spieren vertellen wat anders.
Toen kregen we te maken met een ronde weg (as) dus moeten we ook weten wat de afgelegde weg is bij 1 omwenteling.
Voor een rond draaiende beweging moeten we dus ook rekenen met de hoek snelheid.
We hebben dus ook de omtrek en snelheid nodig. Die formule is: 2 maal pi maal de frequentie. Dan moeten we ons toerental even terug rekenen.
Wij hebben altijd over toeren per minuut maar frequenties worden weer gegeven in Hertz per seconden.
Hierdoor ontstaat de formule: vermogen (P) is Newtonmeter (T) maal 2 maal pi (3,14) maal toerental gedeeld door 60.
Als we 2 en pi en de omrekening van de toeren per minuut omzetten naar een constante met frequentie in Hz dan komt dat neer op: 60 (seconden) gedeeld door 2 maal 3,14 wat neer komt op een constante van 9,55.
Samengevat is dan de omrekening vermogen (in watt) is Nm maal toerental gedeeld door 9,55
Aangezien we meestal met Kilo watts werken moet aan de andere zijde ook de constante even aangepast worden.
De eind formule is dan Kw = Nm * toeren / 9550.

Hopende dat het iets meer inzicht geeft.
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Pk - Kw - Nm

Ongelezen bericht door Snellecees »

En van PK naar kW, 1 PK is 0,7347 kW _004



Groet
Cees
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Pk - Kw - Nm

Ongelezen bericht door Baird »

En nu een poging om dit in Jip en Janneke taal te vertellen. Het principe staat los van een motor, elektriciteit etc.......

Nm is een moment of koppel, n.l. Newton x meter. Een kracht F (van Force) is de kracht die uitgeoefend wordt door een massa (van bijvoorbeeld 1 kg ) onder invloed van de aardse zwaartekracht (= 9,81 m/s2 afgerond 10 m/s2). Die kracht F wordt bij 1 kg dus 10N.

Als we dan een massa van 1 kg hangen aan een arm ( of stang etc) van een meter krijgen we 1 kg x 10 m/s2 = 10N x 1 meter is een moment van 10Nm. Getallen met deze 'dimensie' vindt je terug bij aanhaalmomenten van bouten, moeren etc. en doen we met een momentsleutel, de meest gebruikte momentsleutels geven een 'klik' als het juiste moment bereikt is.

De krukas van onze motor is in feiten hetzelfde: hij draait rond, heeft een arm van maar een paar centimeter maar wel een behoorlijke kracht, mijn GS levert dan ongeveer 125Nm, vergelijkbaar met een massa van 12,5 kg x 10 m/s2 x 1 meter ....

Dat hij daarvoor moet rond draaien met een zeker toerental voordat hij die kracht levert is duidelijk, als hij stil staat is er geen kracht dus ook geen moment, als hij 9000 toeren draait is die kracht er wel dus ook het moment .....

Voor zover Jip en Janneke ......
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Pk - Kw - Nm

Ongelezen bericht door Dingeman »

Oké, vooral de uitleg van Baird begrijp ik. Maar mogelijk ben ik met mijn vraag niet heel “eerlijk” geweest. Ik had de gedachte dat Nm te “vertalen” was naar Pk/Kw, maar dat is niet zo begrijp ik nu. Ik heb een eBike met een Bosch middenmotor. Volgens opgaaf “levert” deze motor 40 Nm. Nu zijn er ook eBike-motoren die 50 Nm, 63 Nm en 75 Nm “leveren”. Welk voordeel bestaat er dan wanneer je een eBike hebt met een “zwaardere” motor?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Pk - Kw - Nm

Ongelezen bericht door Baird »

Probeer je voor te stellen dat een E-bike/ auto /motor/tractor ergens een topsnelheid bereikt, hij gaat gewoon niet harder. Op dat moment wordt het maximale vermogen geleverd, x aantal pk/kW, de motor levert dan ook een bepaald moment/koppel.

Het moment waar jij het over hebt is wat een elektromotor altijd levert en dus ook direct bij wegrijden. Mijn Hyundai Kona EV heeft een moment van 395Nm, jouw fiets 40 Nm. Beschouw dit als de 'kracht' waarmee de fiets/auto kan wegrijden, hij heeft nog lang niet het maximale toerental bereikt maar de kracht wel. Bijvoorbeeld: een zware diesel auto rijdt heel makkelijk weg met een caravan er achter, een klein autootje niet. Dat kleine autootje met klein motortje kan misschien wel 100 kW leveren bij 10.000 toeren maar die caravan krijgt hij niet van zijn plaats ...

Nu jij op de fiets: ben je een lichtgewicht of meer een wat zwaarder Bourgondisch type, wil je de Limburgse heuvels in of is de Zeeuwse polder goed genoeg? Hoe hoger het moment dat je middenmotor levert hoe meer 'kracht' hij levert bij wegrijden/heuvel op/ tegen wind etc.
Hij verbruikt dat ook meer stroom uit je accu dus kom je waarschijnlijk op een duurdere fiets uit: zwaardere motor en grotere accu ....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Pk - Kw - Nm

Ongelezen bericht door Isaac »

Alles is om te rekenen. Alleen is bij een lager toerental meer energie nodig om op gang te komen. Dat geeft dus de kromme in een grafiek van een motor. Elke motor heeft een ideaal toerental waar de meeste kracht geleverd kan worden.
De omrekening voor Kilowatt naar Nm is de laatste regel in mijn uitleg (De eind formule is dan Kw = Nm * toeren / 9550.)
Hier zie je het toerental in staan die dus bij een draaiende as (motor) wel degelijk van invloed is op de hoeveelheid energie die geleverd wordt.
Maar Baird geeft hier een duidelijke uitleg over die mogelijk iets meer helderheid geeft.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Pk - Kw - Nm

Ongelezen bericht door EileRT »

Super mannen . . . ook ik volg dit draadje met meer dan gewone belangstelling. Het is mij duidelijk. En weer wat geleerd. Jullie vullen elkaar perfect aan! _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Pk - Kw - Nm

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Om die reden dat lichte Japanse motoren veel pk's kunnen hebben. Door het hoge toerental (14.000 rpm) maak je vermogen.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Pk - Kw - Nm

Ongelezen bericht door Dingeman »

Baird schreef: 16 aug 2019, 12:20 ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Nu jij op de fiets: ben je een lichtgewicht of meer een wat zwaarder Bourgondisch type, wil je de Limburgse heuvels in of is de Zeeuwse polder goed genoeg? Hoe hoger het moment dat je middenmotor levert hoe meer 'kracht' hij levert bij wegrijden/heuvel op/ tegen wind etc.
Hij verbruikt dat ook meer stroom uit je accu dus kom je waarschijnlijk op een duurdere fiets uit: zwaardere motor en grotere accu ....
Dus “weerstand” (gewicht, wegrijden, heuvels, wind, wegverharding, bandenspanning etc.) is ook een hele grote factor in deze, die de opgegeven 40 Nm van een Bosch middenmotor aanzienlijk kan beïnvloeden.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Pk - Kw - Nm

Ongelezen bericht door Isaac »

Als we van de 40 Nm uitgaan kan je zien dat op de aangedreven as een kracht komt van 40 Newton (globaal 4 kilo) op een hefboom van 1 meter.
Stel dat die as de trapas is (dus even zonder overbrenging deze uitleg) en jouw trappers zijn 25 cm lang dan drukt deze motor dus met een kracht die dus 4 keer zo groot is. De trapas is namelijk 4 keer zo kort. Dan komt dat neer (even in kilogram) dat de motor op de trapper dus 4 * 4 = 16 kilo gewicht plaatst. Om te fietsen zou je bijvoorbeeld met 20 kilo de trappers rond moeten drukken om gemiddeld te kunnen rijden nu dus maar met 4 kilo. De andere 16 worden door de motor geleverd.
Als je dus een heuvel op rijdt dan moet je standaard meer kracht zetten. Dat is nu ook maar in ieder geval de 16 kilo minder van de motor. Het is dus echt een hulp motor. Hoe zwaarder de motor hoe meer kracht (ondersteuning) deze kan leveren. Maar resulteert in een grotere stroom vanuit de accu.
Afhankelijk van de gekozen ondersteuning wil dat niet zeggen dat een motor van 80 Nm 2 maal zo veel stroom op neemt gemiddeld gezien.
Hij kan je dan wel met minder kracht (maar meer stroom) een heuvel op helpen.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Pk - Kw - Nm

Ongelezen bericht door Dingeman »

Oké, ik denk dat ik de werking nu begrijp. Nu snap ik ook dat ik zo af en toe moet afstappen voor een (lange “stijle”) helling. De maximale ondersteuning van de motor 40 Nm (in turbo-stand) met mijn (maximale) trapkracht is dan onvoldoende om rijdend de helling op te komen. Met een “sterkere” motor (bv 50 Nm) of gaan trainen voor meer “trapkracht” of met (aanzienlijk) minder weerstand (bv je eigen lichaamsgewicht) moet het dan wel gaan. Uiteraard binnen bepaalde grenzen.

Begrijp ik het goed zo?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Pk - Kw - Nm

Ongelezen bericht door Isaac »

Klopt helemaal. En zoals aangegeven dat een zwaardere motor in principe niet meer hoeft te gebruiken is afhankelijk van de instelling. Vergelijk het met een 500cc en een 1000cc motor. Op een afstand van 100 km kunnen ze beide even veel brandstof verbruiken. Alleen kan de grotere motor ook met een hogere (constante) snelheid de berg op. Dus 2 maal zo veel vermogen is het verbruik helemaal afhankelijk van de rijstijl. Rijdt je samen op dan zal het verschil minimaal zijn in verbruik. Als je dus de stand kiest voor de grootste trap ondersteuning dan verbruik je dus meer met een grotere motor.
Wederom de formule: arbeid = kracht * weg
De arbeid die geleverd wordt is afhankelijk van de weg die afgelegd wordt. De kracht die geleverd moet worden is dan bij ondersteuning verdeeld door een stukje motor en een stukje eigen inbreng. En die verdeling heeft een groter bereik bij een zwaardere motor.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Pk - Kw - Nm

Ongelezen bericht door Baird »

Zo snap je hem inderdaad, succes met je keuze. Ik zou voor de zwaarste gaan en me zelf wat discipline opleggen om die niet te vaak te gebruiken :D
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Pk - Kw - Nm

Ongelezen bericht door Dingeman »

Bedankt voor alle uitleg. Tot zover is het mij duidelijk en begrijp ik het.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Pk - Kw - Nm

Ongelezen bericht door Isaac »

Wat is er zo moeilijk aan het omrekenen van pk naar kw? 1 pk = 736 watt. Als je 1000 deelt door de 736 watt krijg je de omrekening factor waar jij mee rekent. (1000 : 736 = 1,359) Alles is om te rekenen naar energie. Alleen werkt de één met de joule, de ander met watt en sommige met de oude pk.
Naarmate we meer aan elkaar willen knopen dan blijven we rekenen met formules. Zo zullen we allemaal moeten wennen aan de nieuwe normen en dat is voor de oudere generatie, die het oude gewoon gewend zijn, lastig om om te schakelen. Zo reken ik mijn brandstof verbruik altijd ui in afstand per kilometer (als voorbeeld 1 op 20) De meeste fabrikanten geven in het dashboard aan het verbruik in het aantal liter voor 100 km afstand. (in dit voorbeeld dus 5.0 liter).
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Pk - Kw - Nm

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Op internet vind je allemaal omrekenhulpjes gewoon invullen en klaar


Groeten Henk
[groet]
HenkvanR -1200-
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Pk - Kw - Nm

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Het gaat TS met name om de relatie tussen vermogen (pk of kW) en koppel (NM). Ik blijf deze, als het verbrandingsmotoren aangaat, ook nog steeds lastig vinden.
Zoals TS zelf al aangeeft snapt hij de relatie tussen pk en kW wel. Daar hoeven we ons in dit draadje dus verder niet meer druk om te maken.

Hartelijke groet,

Nico

Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Pk - Kw - Nm

Ongelezen bericht door Baird »

Nico4sen schreef: 28 aug 2019, 11:24 Het gaat TS met name om de relatie tussen vermogen (pk of kW) en koppel (NM). Ik blijf deze, als het verbrandingsmotoren aangaat, ook nog steeds lastig vinden.
Zoals TS zelf al aangeeft snapt hij de relatie tussen pk en kW wel. Daar hoeven we ons in dit draadje dus verder niet meer druk om te maken.

Hartelijke groet,

Nico
En dat was ook mijn insteek om het antwoord op de vraag in 'Jip & Janneke' taal uit te leggen :D

Mijn nieuwe auto rijdt 1:6,5 maar dat zijn dan 1 kWh/km, heb een 'tank' van 64 kWh en een thuis-pomp die er toch gauw een paar uurtjes over doet om hem vol te laden :D . We zullen steeds een beetje moeten wennen aan nieuwe dimensies maar gewoon mee blijven doen is het belangrijkste, ik begon ooit in kgf/m2, wie kent het nog _001
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”