BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

reanimatie van een 850RT

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
javaboon
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2019, 20:20
Type: R850RT
Bijz: bezig met lopend krijgen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

reanimatie van een 850RT

Ongelezen bericht door javaboon »

Ik heb een week of wat geleden een 850RT loop of sloop gekocht om te kijken of ik die nog kon reanimeren. Ben al een eindje op weg nadat bleek dat de tank een beetje te veel water bevatte heb ik de tank opengetrokken, schoongemaakt en heb er nieuwe peut in gedaan. Daarna check op benzinedruk, was ok, injectoren, helaas 1 overleden. Nieuwe injector erin. Bougies vonken netjes, injectoren spuiten peut, maar helaas wil hij niet starten.

Nu ben ik even gestopt om na te denken en vond het ook even tijd om hier eens te checken of ik dingen over het hoofd heb gezien. Ik denk dat de HES wel in orde is vanwege vonkjes en inspuiting. Ik heb geen apparatuur om compressie te meten helaas. Heb ook de klepdeksels nog niet los getrokken, wellicht is dat de volgende stap, om te kijken of de klepspeling op orde is. Ook andere suggesties zijn meer dan welkom.
javaboon
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2019, 20:20
Type: R850RT
Bijz: bezig met lopend krijgen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: reanimatie van een 850RT

Ongelezen bericht door javaboon »

Inmiddels wat verder gekomen. Bobine vervangen. Motor startte slecht, maar begon zowaar te lopen na zo lange tijd. Eerst erg onregelmatig, maar nu inmiddels starten en lopen Big RT Smile

Wel nog flink blauwe rook. Misschien schraapveren die vast zitten of iets dergelijks?
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: reanimatie van een 850RT

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Leuk zo'n project. Blauwe rook duidt idd op beetje olie. Is dat alleen na de start of ook als hij tijdje loopt? En staat hij dan op de middenbok?
javaboon
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2019, 20:20
Type: R850RT
Bijz: bezig met lopend krijgen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: reanimatie van een 850RT

Ongelezen bericht door javaboon »

Ook als ie een tijdje loopt. Vooral als je even gas geeft komt er een flinke pluim naar buiten. En ja, het is een leuk project. Van wanhoop naar victorie :-)
Paniekje
Berichten: 306
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: reanimatie van een 850RT

Ongelezen bericht door Paniekje »

Ik meen dat kerosine koolaanslag op kan lossen , misschien wat toedienen en in laten trekken
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: reanimatie van een 850RT

Ongelezen bericht door Baird »

Er is een speciaal goedje dat je aan de olie moet toevoegen, dan vervolgens bloedheet laten draaien, olie verwijderen, spoelen met nieuwe olie en dan nog een keer nieuwe olie meen ik. Beemer Tycoons heeft dat al een paar keer gedaan met succes om koolresten te verwijderen etc. Hij zal wel reageren op deze opmerking ...
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
javaboon
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2019, 20:20
Type: R850RT
Bijz: bezig met lopend krijgen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: reanimatie van een 850RT

Ongelezen bericht door javaboon »

Hmm, dat zou interessant zijn. Was dat toevallig iets van forté?
Paniekje
Berichten: 306
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: reanimatie van een 850RT

Ongelezen bericht door Paniekje »

Dat noemen ze het flushen van een motor

https://www.bol.com/nl/p/new-generation ... gLU8vD_BwE
javaboon
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2019, 20:20
Type: R850RT
Bijz: bezig met lopend krijgen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: reanimatie van een 850RT

Ongelezen bericht door javaboon »

Ja dat spul van Forté ken ik, vroeg me af of dat ook daadwerkelijk zou helpen. Kan geen kwaad om eens te proberen :)
pieter.
Berichten: 55
Lid geworden op: 15 mar 2014, 19:26
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K75 RT
Land: nl.
Woonplaats of omgeving: Bollenstreek

Re: reanimatie van een 850RT

Ongelezen bericht door pieter. »

Als ik de beschrijving van Forté moet geloven is dit spul
net zo goed als een complete motorrivisie ;)
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: reanimatie van een 850RT

Ongelezen bericht door Bert M »

javaboon schreef: 31 jul 2019, 19:08 Ja dat spul van Forté ken ik, vroeg me af of dat ook daadwerkelijk zou helpen. Kan geen kwaad om eens te proberen :)
pieter. schreef: 31 jul 2019, 22:36 Als ik de beschrijving van Forté moet geloven is dit spul
net zo goed als een complete motorrivisie ;)
Ja en nee... Niet ieder motorblok is per definitie geschikt om (chemisch) te 'flushen'. Er zijn motorblokken die dusdanig nauwe oliekanalen hebben, dat het middel erger kan uitpakken dan de kwaal. Ergens in het blok kan de 'prut' losgemaakt worden, om vervolgens een 'infarct' te veroorzaken elders in een van die nauwe kanaaltjes. Met name blokken waarbij kleine sproeiertjes de onderzijde van de zuigers besprenkelen ter koeling, kunnen heel problematisch eindigen na een dergelijke flush. (Ik meen dat er bepaalde VAG- en GM-blokken zijn, die er vreselijk gevoelig voor zijn: voor mijn Saab 9-3 wordt het in ieder geval ten strengste afgeraden) . Ik ken de BMW boxer-blokken wat dit betreft niet in detail, maar het is wel nuttig om je eerst in deze materie te verdiepen, alvorens dit spul er blind in te kieperen.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Paniekje
Berichten: 306
Lid geworden op: 13 feb 2019, 22:25
Type: R1200RT
Bijz: Nun Blaauwe dohc en een R75/5
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Borkel en Schaft

Re: reanimatie van een 850RT

Ongelezen bericht door Paniekje »

Vaak is een paar keer kort na elkaar (zeg om de 2000 km met veel lange afstanden en hoge bedrijfstemperaturen) wisselen van olie ook al behoorlijk reinigend
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: reanimatie van een 850RT

Ongelezen bericht door Baird »

Flushen, dat was het en dat heeft hij al een paar keer gedaan bij een 1150 boxer blok met goed resultaat, dus het kan blijkbaar.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
javaboon
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2019, 20:20
Type: R850RT
Bijz: bezig met lopend krijgen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: reanimatie van een 850RT

Ongelezen bericht door javaboon »

Uiteindelijk toch eerst gekozen om er een flink stuk mee te rijden. Na een paar kilometer flink er aan trekken was de rook volledig weg. Toch wellicht schraapveer vast of iets dergelijks. In ieder geval rijdt ie zoals het hoort. Het was een leuk project om te doen, nu wordt het tijd om na te denken wat er mee te doen :)
javaboon
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2019, 20:20
Type: R850RT
Bijz: bezig met lopend krijgen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: reanimatie van een 850RT

Ongelezen bericht door javaboon »

Teruglezend zie ik dat ik ook aardig wat vergeten ben te noemen. Heb uiteindelijk de tank vervangen voor een vers exemplaar, startmotor was overleden, die ook vervangen voor een nieuwe. Remklauw rechtsvoor vervangen omdat de ontluchtingsnippel rond was. Qua onderhoud, nieuwe filters, nieuwe olie, kleppen gesteld, remolie rondom vervangen en een remzuiger revisie gedaan van de voorrem. Daar zat sludge in het reservoir ipv olie. Nu alleen nog even kijken of luchtsensor wel goed werkt, torretje geeft wat zwarte rook bij flink gas, dus staat wat rijk.
Gesloten

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”