Knipperlicht wil niet "uit"

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
RonV1963
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mei 2019, 17:52
Type: R1200RT
Bijz: 2de hands gekocht met errug weinig kilometers...
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Knipperlicht wil niet "uit"

Ongelezen bericht door RonV1963 »

Allen,
afgelopen zaterdag met de KPT 2019 in de regen gereden (was in de ochtend meer een NPT...). Ergens onderweg is de "uit"-stand van mijn knipperlichtschakelaar er mee opgehouden. Zo ver ik kan zien op het forum (en uit ervaring met een K1300S van mijn zoon) een veel voorlomend euvel met dit type schakelaar.
Vandaag de unit opengemaakt en de microstekkertjes er uit gehaald. Alles goed drooggeblazen met perslucht en ingespoten met WD40. Na montage bleek het euvel niet verhopen, helaas.
Ik weet dat het (haast?) niet te doen is om te werken aan deze units en dat in zijn geheel vervangen de enige remedie lijkt te zijn. Maar ook dat dit een dure grap kan worden.

Nu mijn eigenlijke vraag: in hoeverre is het inderdaad de knoppendoos in het linker stuurdeel die het probleem is? Kan het bijvoorbeeld ook in een connectordoos "ergens" onder de tank zitten?
Het gaat om een R1200RT uit 2010 met de separate vloeistofhouders op het stuur (en verder alle toeters en bellen erop...).

Uitzetten onderweg gaat natuurlijk uit zichzelf na 300 m of zoveel seconden rijden of, voor nood, even de alarmlichten aan- en weer uitzetten. Maar simpel het knopje indrukken is toch wel wenselijk op zijn tijd.
RaymonT
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 okt 2018, 18:24
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: NL

Re: Knipperlicht wil niet "uit"

Ongelezen bericht door RaymonT »

Zelfde aan de hand gehad.... linker knoppendoos vocht in. Zit verder ingegoten dus je krijgt het er niet zomaar uit.

Op marktplaats heb ik een nieuwe knoppendoos met bekabeling gekocht en samen met een vriend dit vervangen. Was bij elkaar een uurtje werk. Vooraf nog bij BMW gevraagd en ook bij een onafhankelijke motorzaak maar dan ben je gauw 4 a 500 Euro kwijt.

En op je vraag terug te komen: het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat het probleem onder je zadel ergens zit. Daar komt niet zomaar vocht in, tenzij je de hogedrukreiniger op je motor zet ofzo.
RonV1963
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mei 2019, 17:52
Type: R1200RT
Bijz: 2de hands gekocht met errug weinig kilometers...
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Haag

Re: Knipperlicht wil niet "uit"

Ongelezen bericht door RonV1963 »

Raymon, dank voor de info. Zoals je zelf al aangeeft: ik denk ook dat de stuurunit de boosdoener is, maar vanwege de vervangingsprijs is een vraag altijd de moeite waard. Ik ben zelf kundig genoeg om de unit te vervangen als dat nodig is, dus ga mijn licht eens opsteken bij de Beierse firma. Kijken wat een los geleverde unit gaat kosten...
RaymonT
Berichten: 98
Lid geworden op: 13 okt 2018, 18:24
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: NL

Re: Knipperlicht wil niet "uit"

Ongelezen bericht door RaymonT »

Afhankelijk van het type / opties rond de 250 Euro
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”