100 km/u op alle snelwegen

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door EileRT »

Om het RT Verkeersforum weer wat nieuw leven in te blazen is een actueel onderwerp de beslissing van de regering om op alle snelwegen 100 km/u als maximum grens aan te houden. 's Avonds en 's nachts tussen 19.00 uur en 06.00 uur mag nog wel de 120 of 130 km/u worden gereden. Dit besluit is niet gevallen vanwege de verkeersveiligheid, maar om de stikstof emissie van het verkeer terug te dringen.

Nu kunnen we een discussie starten over het nut van deze stikstof maatregel, maar ik ben eigenlijk benieuwd hoe forumleden denken over deze 100 km/u maatregel wat betreft de verkeersveiligheid.

Mijn mening:

Ik merk in de spits dat de snelheid van 130 km/u niet of nauwelijks wordt gehaald. Ik ben zo iemand die in de spits doorgaans kiest voor de rechter rijbaan in plaats van om links achter elkaar te hangen, te kleven en te remmen. Ik merk, ook vanochtend weer, dat het op de rechter rijbaan sneller gaat dan op de linker. Kortom 130 km/u in de spits is sowieso niet haalbaar. Dus heb ik weinig moeite met die 100 km/u maatregel in de spits. Buiten de spits houd ik op dit moment een hogere snelheid aan.

Waar ik wel moeite mee heb is dat weggebruikers (niet zijnde het vrachtverkeer) die nu structureel 100 km/u rijden op de snelweg met de invoering van deze maatregel daar straks 70 tot 80 km/u gaan aanhouden als maximum snelheid. Dit schijnt psychologisch gezien zo te werken. Met mogelijk minder wenselijke gevolgen van dien voor ook de verkeersveiligheid. Zijn er mensen met dezelfde mening of juist een andere mening?


foto.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door scan »

Nu nog een heéeeeeééél hoog scherm op de grens tussen NL en D dan vangen we bij oosten wind ook de stikstof uit D op!
Dat scheelt meer dan die 100km maatregel... :$
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik begrijp je opmerking scan, maar hoe denk je over deze 100 km/u maatregel m.b.t. de verkeersveiligheid?
scan schreef: 13 nov 2019, 14:00 Nu nog een heéeeeeééél hoog scherm op de grens tussen NL en D dan vangen we bij oosten wind ook de stikstof uit D op!
Dat scheelt meer dan die 100km maatregel... :$
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door QuickFix »

In de spits zal het sowieso niets uitmaken op drukke snelwegen, daar rijdt men stapvoets of 30 à 50 (soms zelfs 80) als het even kan, om vervolgens met ze allen weer in de ankers te gaan.

Ik denk dat het voor de verkeersveiligheid wel iets uitmaakt. Mensen rijden nu ook al 110 op de linker- of middelste baan waar 130 is toegestaan, dan rijden ze straks 80 of in het meest gunstige geval 90. We krijgen daarmee weer dezelfde situatie als een paar jaar terug waarbij vrachtwagens caravans gingen inhalen toen deze laatsten nog max. 80 mochten (en 70 reden). Daarnaast zullen er altijd een aantal (uit de categorie dikke Duitsers) blijven die stug 150 blijven karren en dan krijg je wel gevaarlijkere situaties door het grotere snelheidsverschil.

Zolang er niet gehandhaafd gaat (of kan) worden, zal er in de praktijk weinig veranderen, maar diegenen die wel gezagsgetrouw zijn, zullen (vrees ik) vaker voor ongewenste verrassingen komen te staan.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Misschien moet die nieuwe Indian er dan toch maar komen..of die Goldwing (bankstel op wielen).

Want met de RT rij ik gegarandeerd veel harder...

Met de RT is 100 km niet vol te houden..

Zo veel power..

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door EileRT »

Helemaal mee eens. Dat is ook wat ik verwacht: vrachtwagens en touringcars die met een zeer gering snelheidsverschil (lees: een slakkengang) automobilisten die rond de 80 km/u rijden, gaan inhalen op de linker rijbaan. Verkeer wat mogelijk toch (aanmerkelijk) sneller rijdt dan 100 km/u gaat vervolgens vol in de ankers met alle gevolgen van dien.
QuickFix schreef: 13 nov 2019, 14:45Ik denk dat het voor de verkeersveiligheid wel iets uitmaakt. Mensen rijden nu ook al 110 op de linker- of middelste baan waar 130 is toegestaan, dan rijden ze straks 80 of in het meest gunstige geval 90. We krijgen daarmee weer dezelfde situatie als een paar jaar terug waarbij vrachtwagens caravans gingen inhalen toen deze laatsten nog max. 80 mochten (en 70 reden). Daarnaast zullen er altijd een aantal (uit de categorie dikke Duitsers) blijven die stug 150 blijven karren en dan krijg je wel gevaarlijkere situaties door het grotere snelheidsverschil.
Ik denk dat er wél gehandhaafd gaat worden. De snelheidscontroles zullen de staatskas afdeling verkeer, ook wel het CJIB genoemd, flink gaan spekken.
QuickFix schreef: 13 nov 2019, 14:45Zolang er niet gehandhaafd gaat (of kan) worden, zal er in de praktijk weinig veranderen, maar diegenen die wel gezagsgetrouw zijn, zullen (vrees ik) vaker voor ongewenste verrassingen komen te staan.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door HansD »

Ik las ergens dat deze maatregel wel 0,6 % gaat schelen in de stikstofoxides-uitstoot. Waar zijn we mee bezig!
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door EileRT »

Het is op het totaal idd maar voor klein percentage w.b. het terugdringen van de stikstof emissie, maar hoe denk je over de verkeersveiligheid n.a.v. deze maatregel Hans?
HansD schreef: 13 nov 2019, 21:57 Ik las ergens dat deze maatregel wel 0,6 % gaat schelen in de stikstofoxides-uitstoot. Waar zijn we mee bezig!
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Van diverse kanten heb ik gehoord/gelezen dat 100km/h op veel trajecten een kortere reistijd gaat inhouden dan wanneer er 130 kan/mag gereden worden. Dat moet ik nog zien gebeuren.

En dan wordt er geroepen dat als iedereen met gelijke snelheid rijdt "een rustig wegbeeld" dat goed is voor de veiligheid. Hier ben ik het niet mee eens, uit ervaring opgedaan in de 100km/h met trajectcontrole A2 Utrecht-Amsterdam:
  • De helft van de bestuurders staart alleen maar naar de snelheidsmeter om maar niet te hard te gaan en let vrijwel niet meer op het verkeer
  • de andere helft gebruikt de cruise control en let helemaal nergens meer op ( Oia - telefoon)
  • Omdat iedereen ongeveer even hard gaat wordt er zeer weinig afstand gehouden, hierdoor is van rijstrook wisselen flink lastiger dan op andere wegen (en ja, je wil soms naar een andere strook, niet direct vanwege de snelheid maar om in/uit te voegen bijvoorbeeld)
  • omdat iedereen ongeveer even hard gaat rij je kilometers lang in elkaars dode hoek
Uiteraard is in geval van een aanrijding het beter om dat met een lagere snelheid te doen, maar liever helemaal niet. Ik zie snelheid niet als primaire oorzaak van een ongeval, wel als factor in de ernst van de gevolgen. Waarschijnlijk zal de belangstelling voor FlitsNav/Flitsmeister/Waze en dergelijke flink toenemen, en de snelheid niet significant lager liggen.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door Baird »

Op de motor ga ik als het even kan me er niet aan houden, ik heb geleerd in het vorige millenium altijd ongeveer 10% harder te rijden dan het verkeer om me heen, puur om in beweging te blijven t.o.v. de rest waardoor je concentratie veel hoger blijft dan wanneer je meesukkelt in de kudde, puur lijfsbehoud dus! Dit is volledig toegestaan door Artikel 0 van onze Grondwet: Alles wat nodig of nuttig is ten behoeve van het lijfsbehoud van Bert is toegestaan waarmee tevens alle andere artikelen die in strijd zijn met artikel 0 ondergeschikt gemaakt worden..........

en Flitsmeister in mij oortje ....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik ben, net als enkele vorige sprekers, bang dat de verlaging van de maximumsnelheid het verkeer in ieder geval onoverzichtelijker en waarschijnlijk daarmee onveiliger gaat maken. Voor de onderbouwing kunnen we kijken naar de casus "M-wegen in het Verenigd Koninkrijk".

Enkele feiten:
- Maximum snelheid personenauto's. motorfietsen en Campers en vrachtwagens met een maximaal beladen gewicht van 7.5 ton is 70 mph /112 km/h
- Maximum snelheid Vrachtwagens (> 7.5 ton beladen gewicht) en Voertuigen met aanhanger is 60 mph / 96 km/h
- Veel 'witte' busjes zijn door een te behalen voordeel in verzekeringspremie, gelimiteerd tot een maximale snelheid van 62 mph
- De meeste Motorways zijn tegenwoordig Smart-snelwegen met variabele maximum snelheid, aangegeven door matrix-borden en gekoppeld aan automatische traject/snelheidscontrole.
- standaard snelheidsovertredingen (alles boven de 2 mph /3 km/h te snel, maar tot 20 mph) worden beschouwd als misdrijf (!) maar worden, zonder tussenkomst van de rechter, afgedaan met een Fixed Penalty Notice (FPN) bestaande uit een bekeuring van 100 GBP + 3 punten op je rijbewijs. (inderdaad geen variabel tariefschaal!). Boven de 20 mph gaat het misdrijf naar de rechter en het staat hem/haar vrij om een passende straf op te leggen (kan in principe oplopen tot 5 jaar cel indien er geen ongeval heeft plaatsgevonden. Is er sprake van een ongeval met blijvend letsel of dood kan de straf oplopen tot 14 jaar vrijheidsstraf).

Wat betekent dit in de dagelijkse praktijk:
- Weggebruikers zijn meer geconcentreerd bezig met de naald van de snelheidsmeter dan met het verkeer;
- Met name personenwagens rijden rond met een metersnelheid van 65 mph en vrachtwagens doen dat ook, waardoor er eindeloze rijen auto's en vrachtwagens elkaar zullen inhalen met uiterst geringe snelheidsverschillen;
- Onderlinge afstand tussen voertuigen is ver onder het verstandige minimum, waardoor je vaak zult zien dat de linker rijstrook (in Nederlandse situatie: de rechter) nagenoeg onbenut blijft, terwijl op de tweede en derde rijstrook het een drukte van belang is. Daarnaast is het aantal kop/staart aanrijdingen waar je hier dagelijks mee geconfronteerd wordt, enorm hoog. Met veel extra filevorming tot gevolg.
- door de lage snelheden lijkt het voor veel weggebruikers aantrekkelijk om naast het autorijden nog wat secundaire bezigheden te verrichten (zoals gebruik van telefoons, laptops, make-up dozen, scheerapparaten en natuurlijk niet te vergeten: diverse vormen van zelfbevrediging. Wat je al niet ziet vanuit je Vauxhall Vivaro :O ...

Een schrikbarend cijfer ter afsluiting:
Mijn bedrijfsbus heeft in 2018 een afstand afgelegd van iets meer dan 10.000 mijl (ca 16200 km). Dit gebeurt door de enorme spreiding van mijn clientele, hoofdzakelijk (95%) op snelwegen en doorgaande hoofdwegen (waar ook een maximum snelheid van 70 mph geldt). De gemiddelde snelheid waarmee deze afstand is afgelegd bedroeg maar liefst 34 mijl (55 km) per uur, waarbij ik in verband met de filedruk, regelmatig om 4 uur 's ochtends vertrek juist om voorafgaande aan de ochtendspits op mijn bestemming te zijn...
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Allemaal vergeten dat we in Nederland lange tijd een snelheidslimiet van 100 km/u hebben gehad? Volgens mij is het met het invoeren van 120 km/u cq. 130 km/u niet veiliger is geworden, dwz. ik kan me niet herinneren dat het aantal verkeersslachtoffers is gedaald. Persoonlijk is mijn gevoel van veiligheid wel gedaald toen de max. snelheid is verhoogd. Vooral vanwege lieden die 130 km/u met 'onbeperkt' hebben verward en daardoor veel eerder bumperkleven, als ik met de max. snelheid tragere weggebruikers aan het inhalen ben.
Ik geloof er niets van de degenen die nu al 100 km/u rijden opeens 60 tot 70 km/u gaan rijden..... De tijd zal het leren...
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door Bert M »

PaPinkelman schreef: 14 nov 2019, 15:34 Allemaal vergeten dat we in Nederland lange tijd een snelheidslimiet van 100 km/u hebben gehad?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik toen nog vrij jong was, maar het beeld wat ik er aan heb overgehouden, is dat iedereen toen al rond de 120 km/h reed en de handhaving hoofdzakelijk werd verzorgd door de toenmalige Porsche-dienst: de mannen en vrouwen die je in principe alleen de auto uit kreeg als je het wel heel erg bont maakte.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Arjan W
2024
2024
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door Arjan W »

PaPinkelman schreef: 14 nov 2019, 15:34 Allemaal vergeten dat we in Nederland lange tijd een snelheidslimiet van 100 km/u hebben gehad?
Euhhmmm.... ;) dat was nog voor mijn geboorte jaar.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door QuickFix »

PaPinkelman schreef: 14 nov 2019, 15:34Allemaal vergeten dat we in Nederland lange tijd een snelheidslimiet van 100 km/u hebben gehad?
Er is natuurlijk niet direct een vergelijking te maken tussen vroeger en nu, aangezien het verkeersaanbod flink gegroeid is en ondanks investering in infrastructuur er nu meer verkeer rondrijdt dan voor 1988 (het jaar dat de maximum snelheid verhoogd werd naar 120km/u). Je zult dus moeten extrapoleren om een realistisch beeld te kunnen vormen: sinds 1970 komen er per jaar 125.000 auto's bij (nog afgezien van het verkeer dat sinds de hereniging van de EU uit het buitenland komt), terwijl het aantal kilometers nieuw asfalt niet zo snel oploopt.

Daarbij komt nog eens dat de Nederlandse manier van leven aan het veranderen is: we gaan allemaal verder van huis werken en waar er vroeger voornamelijk traditionele gezinnen waren (man werkt, vrouw blijft thuis), zijn er nu meer tweeverdieners die ook de weg op gaan dan ooit.
We zitten anno 2019 dus met meer, vaker en langer op de weg en dus is het een stuk drukker op de weg dan voor 1988, maar we zijn wel gehaaster geworden omdat mensen meer willen (maar ook vooral moeten) doen in minder tijd en dat maakt mensen slordiger en minder flexibel.

Eigenlijk zou het rijk ook de visie van een verkeerspsycholoog mee moeten nemen in het besluit over wat de echte effecten zijn van het terugdraaien van de maximum snelheid, want we kunnen er met z'n allen wel van alles van vinden, maar alleen de tijd zal het leren.
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door HenkvanR »



Touringcar mag tegenwoordig ook 100 dus die gaan wel mee zoals je tegenwoordig veel ziet.


Groeten Henk
Laatst gewijzigd door HenkvanR op 16 nov 2019, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
[groet]
HenkvanR -1200-
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door HenkvanR »

EileRT schreef:Helemaal mee eens. Dat is ook wat ik verwacht: vrachtwagens en touringcars die met een zeer gering snelheidsverschil (lees: een slakkengang) automobilisten die rond de 80 km/u rijden, gaan inhalen op de linker rijbaan. Verkeer wat mogelijk toch (aanmerkelijk) sneller rijdt dan 100 km/u gaat vervolgens vol in de ankers met alle gevolgen van dien.
Touringcar mag tegenwoordig ook 100 dus die gaan wel mee zoals je tegenwoordig veel ziet.


Groeten Henk
[groet]
HenkvanR -1200-
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door EileRT »

Klopt Henk. Vrachtverkeer rijdt 90 en touringcars rijden 100 km/u. Waar het mij vooral om gaat is dat dit verkeer in de toekomst naar mijn verwachting vaker op de linker rijbaan te vinden is omdat veel automobilisten aanmerkelijk langzamer gaan rijden dan 100 km/u op de rechter rijbaan. Tenzij er een inhaalverbod geldt voor het vrachtverkeer op een bepaald tijdstip. Wat weer kleefgedrag uitlokt. De gevaarzetting zit vooral in het achterop komend verkeer op de linker rijbaan dat achter inhalend vrachtverkeer en touringcars aangereden komt en dus (aanmerkelijk) sneller rijdt dan die 100 km/u.

Ik vind het overigens zeer interessant om de verschillende lezingen hier te volgen. Ik geloof zeker dat er genoeg voer is voor verkeerspsychologen. Wat hier ook voorbij komt is het gedrag van weggebruikers bij lagere snelheden op de snelweg en dan vooral bij het totaal niet bezig zijn met het (overige) verkeer!

En inderdaad, de tijd zal het ons leren . . .
HenkvanR schreef: 16 nov 2019, 16:40
EileRT schreef:Helemaal mee eens. Dat is ook wat ik verwacht: vrachtwagens en touringcars die met een zeer gering snelheidsverschil (lees: een slakkengang) automobilisten die rond de 80 km/u rijden, gaan inhalen op de linker rijbaan. Verkeer wat mogelijk toch (aanmerkelijk) sneller rijdt dan 100 km/u gaat vervolgens vol in de ankers met alle gevolgen van dien.
Touringcar mag tegenwoordig ook 100 dus die gaan wel mee zoals je tegenwoordig veel ziet.

Groeten Henk
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door Baird »

Bert M schreef: 14 nov 2019, 11:51 Ik ben, net als enkele vorige sprekers, bang dat de verlaging van de maximumsnelheid het verkeer in ieder geval onoverzichtelijker en waarschijnlijk daarmee onveiliger gaat maken. Voor de onderbouwing kunnen we kijken naar de casus "M-wegen in het Verenigd Koninkrijk".

Knip Knip
En ik neem aan dat de Britten de schuld voor hun belachelijk snelheidscontrolesysteem in goedgevolg van hun traditie aan Brussel geven ...
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door Bert M »

Baird schreef: 18 nov 2019, 12:28
Bert M schreef: 14 nov 2019, 11:51 Ik ben, net als enkele vorige sprekers, bang dat de verlaging van de maximumsnelheid het verkeer in ieder geval onoverzichtelijker en waarschijnlijk daarmee onveiliger gaat maken. Voor de onderbouwing kunnen we kijken naar de casus "M-wegen in het Verenigd Koninkrijk".

Knip Knip
En ik neem aan dat de Britten de schuld voor hun belachelijk snelheidscontrolesysteem in goedgevolg van hun traditie aan Brussel geven ...
Hahahaha, die kon ik natuurlijk zien aankomen. Nee hoor, dit idiote snelheidscontrole systeem hebben we te danken aan het eindeloos wegbezuinigen van politiemensen van vlees en bloed door de vorige Labour-regering. Recent zag ik voor het eerst in meer dan 5 jaar een koppel motoragenten op de M1 dat was echt een bezienswaardigheid! Je zag overal om je heen telefoons door auto's heen vliegen: erg geestig gezicht...
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door scan »

Dat is de nachtmerry die we hier ook gaan zien.
Nog afgezien van de doorgesnoven, hallicunerende en verwarrende personen die ook ons wegenent er niet veiliger op maken.
Snelheid is nog wel het minste waar ik me zorgen over maak.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door MofkaP »

scan schreef: 19 nov 2019, 12:32 Snelheid is nog wel het minste waar ik me zorgen over maak.
Mee eensch.
90 rijden, stug op de middelste rijstrook waar je 130 mag.
Linker rijstrook gaan staan bij een verkeerslicht waar je 100 meter verder rechtsaf wil slaan.
Richtingaanwijzer uit en invoegen maar.
(Dat heeft me toch al twee aanrijding opgeleverd. Hij: "je had me toch even voor kunnen laten gaan." Ik: "Draai de zaak even lekker om, jij MOET mij voor laten gaan.")
Richtingaanwijzer uit en meteen van rijstrook wisselen.
(Dat was dus total loss vorig jaar; heb nu wel een mooie nieuwe auto. Hij: "Jij rijdt mij aan!!" Ik: "O? Wil je het filmpje even zien? Hoorde je me niet toeteren?"
Enzovoort.

Ik vind 100 niet erg, als ze die snelheid ook maar garanderen. Want nu red ik dat op de meeste snelwegen niet.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door Bert M »

MofkaP schreef: 23 nov 2019, 15:58
Mee eensch.
90 rijden, stug op de middelste rijstrook waar je 130 mag.
Linker rijstrook gaan staan bij een verkeerslicht waar je 100 meter verder rechtsaf wil slaan.
Richtingaanwijzer uit en invoegen maar.
(Dat heeft me toch al twee aanrijding opgeleverd. Hij: "je had me toch even voor kunnen laten gaan." Ik: "Draai de zaak even lekker om, jij MOET mij voor laten gaan.")
Richtingaanwijzer uit en meteen van rijstrook wisselen.
(Dat was dus total loss vorig jaar; heb nu wel een mooie nieuwe auto. Hij: "Jij rijdt mij aan!!" Ik: "O? Wil je het filmpje even zien? Hoorde je me niet toeteren?"
Enzovoort.

Ik vind 100 niet erg, als ze die snelheid ook maar garanderen. Want nu red ik dat op de meeste snelwegen niet.
Het grootste probleem is dat we elkaar vooral geen millimeter geen ruimte meer gunnen...
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door MofkaP »

Bert M schreef: 23 nov 2019, 16:15 Het grootste probleem is dat we elkaar vooral geen millimeter geen ruimte meer gunnen...
Daar zijn de verkeersregels voor uitgevonden.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door siebke »

MofkaP schreef: 23 nov 2019, 18:23
Bert M schreef: 23 nov 2019, 16:15 Het grootste probleem is dat we elkaar vooral geen millimeter geen ruimte meer gunnen...
Daar zijn de verkeersregels voor uitgevonden.
Verkeersregels? Na het halen van dat pasje (vroeger rose papiertje genoemd) blijken velen vergeten wat dat betekent; net als bij het fietsdiploma :$ .
Verkeersveiligheid vraagt een gedragsverandering van heel veel weggebruiker.... of het nu met 100 of 130 max. is. Verdraagzaamheid en acceptatie lijken mij de sleutelwoorden. Vroeger haalde je wél de max. snelheid van A naar B én had geen enkele auto de huidige veiligheidsvoorzieningen. Maar ik stam dan ook nog uit de tijd waar zelfs gelaagde voorruit en kreukelzone niet aan Kever, Eend of Kadett besteed waren.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door AGVerheij »

siebke schreef: 23 nov 2019, 22:29 huidige veiligheidsvoorzieningen
Hoe veilig je het voertuig ook maakt, de zwakste plek zit achter het stuur.
En ik vraag me af of die zelfrijdende wagens nu echt een verbetering zijn op dat gebied.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Xangadib
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mar 2019, 13:12
Type: R1250RT
Bijz: 2022
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noord Nederland

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door Xangadib »

Vandaag in de spits mogen ervaren hoe 100 km/h bevalt. Ik denk niet dat het veiligheid bevorderend gaat zijn. Hele volksstammen op rijstrook 1, telefoon/scheerapparaat/makeup kit in de hand en achter elkaar aantuffen. Vervolgens haalt een bus met 101 km/h een personenauto in die 95 km/h rijdt. Gevolg rijstroom 1 en 2 in een lang lint.

Alles binnen de regels, maar het duurde en duurde. Persoonlijk vond ik het niet ontspannen rijden.
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door MofkaP »

AGVerheij schreef: 25 nov 2019, 13:46 En ik vraag me af of die zelfrijdende wagens nu echt een verbetering zijn op dat gebied.
Velen vinden dat autonoom rijden bezwaarlijk
Want de vrijheid van het sturen dat wordt weggenomen
Maar het is de mens die is gevaarlijk
Dus uiteindelijk zal het er wel van komen

De opzet is de gevaarlijkste factor er uit te halen
De mens wordt vervangen door geavanceerde apparatuur
En ja, ook die techniek kan wel eens falen
Maar de meeste ongevallen komen nu door degene achter het stuur

Het zal nog best wel een tiental jaar of langer duren
Het vraagt naar nieuwe technieken en andere infrastructuur
Ook op de motor kun je dan nog maar beperkt zelf sturen
Misschien niet zo leuk, maar beter dan in het ziekenhuis met een fractuur
Gebruikersavatar
MofkaP
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 mei 2013, 08:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS + F850GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelland
Locatie: Juynen aan den Aemstel
Contacteer:

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door MofkaP »

Wantrouwig als ik ben, ben ik het verder uit gaan zoeken
Het werkelijke verhaal doe ik hieronder uit de doeken
De overheid heeft weer eens een dubbele agenda
Want boete inkomsten is voor de regering een bonanza

Nu hebben niet begroot en geheel onverwacht
De boetes vijftig miljoen minder opgebracht
Om zo tegen het zere been te schoppen
Dat kan de overheid niet verkroppen

Hoe kon men toch die inkomsten veilig stellen?
Wat moest men de autorijder gaan vertellen?
Na veel beraad produceerde men flux een document
Met stikstof en CO2 als argument

Met de geringe hoeveelheid die de uitlaat spuit
Gaat het milieu er echt niet op vooruit
Maar door de snelheid te verlagen
Kan men weer aan de staatskas bij gaan dragen

Met verkeersveiligheid of milieu heeft het niets van doen
Het draait alleen maar om de poen
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: 100 km/u op alle snelwegen

Ongelezen bericht door EileRT »

Beste Sint, ;)

Bedankt voor uw dichterlijke bijdrage in dit RT-forum topic . . . ! _004

MofkaP schreef: 30 nov 2019, 16:41 Wantrouwig als ik ben, ben ik het verder uit gaan zoeken
Het werkelijke verhaal doe ik hieronder uit de doeken
De overheid heeft weer eens een dubbele agenda
Want boete inkomsten is voor de regering een bonanza

Nu hebben niet begroot en geheel onverwacht
De boetes vijftig miljoen minder opgebracht
Om zo tegen het zere been te schoppen
Dat kan de overheid niet verkroppen

Hoe kon men toch die inkomsten veilig stellen?
Wat moest men de autorijder gaan vertellen?
Na veel beraad produceerde men flux een document
Met stikstof en CO2 als argument

Met de geringe hoeveelheid die de uitlaat spuit
Gaat het milieu er echt niet op vooruit
Maar door de snelheid te verlagen
Kan men weer aan de staatskas bij gaan dragen

Met verkeersveiligheid of milieu heeft het niets van doen
Het draait alleen maar om de poen
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”