Ik ben, net als enkele vorige sprekers, bang dat de verlaging van de maximumsnelheid het verkeer in ieder geval onoverzichtelijker en waarschijnlijk daarmee onveiliger gaat maken. Voor de onderbouwing kunnen we kijken naar de casus "M-wegen in het Verenigd Koninkrijk".
Enkele feiten:
- Maximum snelheid personenauto's. motorfietsen en Campers en vrachtwagens met een maximaal beladen gewicht van 7.5 ton is 70 mph /112 km/h
- Maximum snelheid Vrachtwagens (> 7.5 ton beladen gewicht) en Voertuigen met aanhanger is 60 mph / 96 km/h
- Veel 'witte' busjes zijn door een te behalen voordeel in verzekeringspremie, gelimiteerd tot een maximale snelheid van 62 mph
- De meeste Motorways zijn tegenwoordig Smart-snelwegen met variabele maximum snelheid, aangegeven door matrix-borden en gekoppeld aan automatische traject/snelheidscontrole.
- standaard snelheidsovertredingen (alles boven de 2 mph /3 km/h te snel, maar tot 20 mph) worden beschouwd als misdrijf (!) maar worden, zonder tussenkomst van de rechter, afgedaan met een Fixed Penalty Notice (FPN) bestaande uit een bekeuring van 100 GBP + 3 punten op je rijbewijs. (inderdaad geen variabel tariefschaal!). Boven de 20 mph gaat het misdrijf naar de rechter en het staat hem/haar vrij om een passende straf op te leggen (kan in principe oplopen tot 5 jaar cel indien er geen ongeval heeft plaatsgevonden. Is er sprake van een ongeval met blijvend letsel of dood kan de straf oplopen tot 14 jaar vrijheidsstraf).
Wat betekent dit in de dagelijkse praktijk:
- Weggebruikers zijn meer geconcentreerd bezig met de naald van de snelheidsmeter dan met het verkeer;
- Met name personenwagens rijden rond met een metersnelheid van 65 mph en vrachtwagens doen dat ook, waardoor er eindeloze rijen auto's en vrachtwagens elkaar zullen inhalen met uiterst geringe snelheidsverschillen;
- Onderlinge afstand tussen voertuigen is ver onder het verstandige minimum, waardoor je vaak zult zien dat de linker rijstrook (in Nederlandse situatie: de rechter) nagenoeg onbenut blijft, terwijl op de tweede en derde rijstrook het een drukte van belang is. Daarnaast is het aantal kop/staart aanrijdingen waar je hier dagelijks mee geconfronteerd wordt, enorm hoog. Met veel extra filevorming tot gevolg.
- door de lage snelheden lijkt het voor veel weggebruikers aantrekkelijk om naast het autorijden nog wat secundaire bezigheden te verrichten (zoals gebruik van telefoons, laptops, make-up dozen, scheerapparaten en natuurlijk niet te vergeten: diverse vormen van zelfbevrediging. Wat je al niet ziet vanuit je Vauxhall Vivaro
...
Een schrikbarend cijfer ter afsluiting:
Mijn bedrijfsbus heeft in 2018 een afstand afgelegd van iets meer dan 10.000 mijl (ca 16200 km). Dit gebeurt door de enorme spreiding van mijn clientele, hoofdzakelijk (95%) op snelwegen en doorgaande hoofdwegen (waar ook een maximum snelheid van 70 mph geldt). De gemiddelde snelheid waarmee deze afstand is afgelegd bedroeg maar liefst 34 mijl (55 km) per uur, waarbij ik in verband met de filedruk, regelmatig om 4 uur 's ochtends vertrek juist om voorafgaande aan de ochtendspits op mijn bestemming te zijn...