Aanhaalmoment tuimelaarconsole

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
endebendebus
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:24
Type: R1100RT
Bijz: 1997
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Aanhaalmoment tuimelaarconsole

Ongelezen bericht door endebendebus »

Beste mensen,
Allereerst de beste wensen en veel veilige kilometers gewenst _004
Ik ben deze maanden mijn r1100rt aan het overhalen (hij is uit 1997 en 160k op de klok) blijkt geen overbodige luxe
Ik kan in de reparatie handleiding nergens terug vinden met welk moment de tuimelaarconsole vast gezet dient te worden.
Het is met 6 x M6 inbusboutjes dus ik vermoed met 20Nm??
Wie weet het en wil het met mij delen? -kwijling-
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 991
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Aanhaalmoment tuimelaarconsole

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Volgens mij staat het hier tussen
Afbeelding
endebendebus
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:24
Type: R1100RT
Bijz: 1997
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Aanhaalmoment tuimelaarconsole

Ongelezen bericht door endebendebus »

773C3AAA-B5C7-4474-99FC-6181433B6612.jpeg
Dank je voor het overzicht (deze heb ik ook) maar daar staat hij niet tussen, toch?
Nokkenas lagerkap? Of lagerkap tuimelaaras? Allebei 15 Nm.... :$ Niet echt duidelijk...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Aanhaalmoment tuimelaarconsole

Ongelezen bericht door Baird »

Wat zegt het boek van Haynes over deze waarden? Of moet ik gaan naar zolder om het boek te halen :D ?

Toch maar naar zolder gegaan:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
endebendebus
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:24
Type: R1100RT
Bijz: 1997
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Aanhaalmoment tuimelaarconsole

Ongelezen bericht door endebendebus »

Fijn dat je naar zolder bent gelopen _004
Maar welke is het nu? (Wat is jullie ervaring: staat in Haynes meer dan in de reparatiehandleiding?)
Vast bedankt! Heerlijk zo’n forum 8)_
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 991
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Aanhaalmoment tuimelaarconsole

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Mijn GBV zegt dat het de tuimelaar lagerkap is en dus 15 Nm. Zie deze waarde echter niet terug in het overzicht van Baird (en ken helaas niet alle Engelse termen) . [emoji848]

Hartelijke groeten van TA-1021 aan alle forumleden

endebendebus
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:24
Type: R1100RT
Bijz: 1997
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Aanhaalmoment tuimelaarconsole

Ongelezen bericht door endebendebus »

Nico4sen schreef: 06 jan 2020, 21:26 Mijn GBV zegt dat het de tuimelaar lagerkap is en dus 15 Nm. Zie deze waarde echter niet terug in het overzicht van Baird (en ken helaas niet alle Engelse termen) . [emoji848]

Hartelijke groeten van TA-1021 aan alle forumleden
Ok bedankt! Ik heb hem met 15 Nm vastgezet. Komend weekeinde kop weer monteren Big RT Smile
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Aanhaalmoment tuimelaarconsole

Ongelezen bericht door Baird »

Als ik naar de foto kijk die je gemaakt hebt en dan naar het boek kom ik op 9Nm, bladerend in het boek kom ik mijn eigen aantekeningen tegen en zie daar 15Nm met de pen bij staan, waar ik die laatste waarde vandaan gehaald heb weet ik niet maar zo heb ik ze destijds blijkbaar vast gezet.

Koop het boek van Haynes of deze viewtopic.php?f=7&t=15830 of anders het Duitstalige boek dan alleen over motor, bak en kardan gaat ( heb ik wel van de 1150, niet van 1100 )
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Aanhaalmoment tuimelaarconsole

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Heb je iets aan de cylinders gedaan? Op die laatste foto staan de hoonlijnen er nog in.
Kan me herinneren dat mijn dealer in apeldoorn ooit de cylinder van mijn 1100RS lost moest maken bij 70K en daar stonden ook de hoonlijnen nog in.
Repelsteeltje144
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 apr 2019, 09:15
Type: R1100RT
Bijz: 20 jaar oud en geheel origineel
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Hoorn NH

Re: Aanhaalmoment tuimelaarconsole

Ongelezen bericht door Repelsteeltje144 »

Met deze km stand is deze motor net ingereden....

Ook het kool in de cilinderkop is niets schokkends.

Hoodfoorzaak van deze revisie lijkt een doorgeblazen koppakking. Achterliggende oorzaak is hiervan dat wel eens "vergeten" wordt de koppen van een nieuwe motor of na revisie na te trekken volgens bmw voorschrift.

Ofwel voor de topicstarter, vergeet dat niet. Zie het onderhoudsschema.
endebendebus
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:24
Type: R1100RT
Bijz: 1997
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Aanhaalmoment tuimelaarconsole

Ongelezen bericht door endebendebus »

Repelsteeltje144 schreef: 11 jan 2020, 18:38 Met deze km stand is deze motor net ingereden....

Ook het kool in de cilinderkop is niets schokkends.

Hoodfoorzaak van deze revisie lijkt een doorgeblazen koppakking. Achterliggende oorzaak is hiervan dat wel eens "vergeten" wordt de koppen van een nieuwe motor of na revisie na te trekken volgens bmw voorschrift.

Ofwel voor de topicstarter, vergeet dat niet. Zie het onderhoudsschema.
Bedankt voor de tips Big RT Smile Nee ik was dat van dat natrekken niet vergeten. De motor heeft nog niet gelopen. Was te slecht weer. Ga van de week er eens wat schone benzine in de tank gooien en kijken of er leven in zit. Vandaag mijn upgrade set van Tills ontvangen (einspritz ventile). Dan kan het afstellen beginnen. (Alles is los geweest) Hal sensor al afgesteld..TPS afgesteld...Kleppen gesteld....nu eerst starten :O
endebendebus
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:24
Type: R1100RT
Bijz: 1997
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Aanhaalmoment tuimelaarconsole

Ongelezen bericht door endebendebus »

Starten......en niet aanslaan :oops:
Geen vonk, en geen benzine uit de inspuitventielen. De benzinepomp draait wel en op de aanvoer leidingen staat druk (met benzine) Zou dat iets elektrisch kunnen wezen? zekeringen zijn ok...Wat zie ik over het hoofd? Heeft iemand een idee?
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: Ik heb een andere motor
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: Aanhaalmoment tuimelaarconsole

Ongelezen bericht door DickJe »

Misschien te makkelijk: stekker van de hall sensor los? _001 Zit de kap al over de dynamoriem heen? Anders kun je daar je krukas aan draaien (rechtsom). Twee keer per omwenteling moet je dan de benzinepomp horen werken.
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
endebendebus
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:24
Type: R1100RT
Bijz: 1997
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Aanhaalmoment tuimelaarconsole

Ongelezen bericht door endebendebus »

DickJe schreef: 09 mar 2020, 21:58 Misschien te makkelijk: stekker van de hall sensor los? _001 Zit de kap al over de dynamoriem heen? Anders kun je daar je krukas aan draaien (rechtsom). Twee keer per omwenteling moet je dan de benzinepomp horen werken.
Kap van de dynamo zit er idd nog niet op...goeie tip. Dus de HAL sensor stuurt de pomp, de ontsteking en de inspuitventielen aan? Het is wel typisch dat ik zowel geen vonk als geen brandstof zie. Benzine druk heb ik wel (zelf mogen proeven _005 )
Ook gek dat de HAL in orde was en ik hem met een lampje op tijd heb gezet. Dan toch de stekker??? :neutral: Tank er weer af...
Wachten op droog weer :cry:
endebendebus
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:24
Type: R1100RT
Bijz: 1997
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Aanhaalmoment tuimelaarconsole

Ongelezen bericht door endebendebus »

endebendebus schreef: 10 mar 2020, 09:41
DickJe schreef: 09 mar 2020, 21:58 Misschien te makkelijk: stekker van de hall sensor los? _001 Zit de kap al over de dynamoriem heen? Anders kun je daar je krukas aan draaien (rechtsom). Twee keer per omwenteling moet je dan de benzinepomp horen werken.
Kap van de dynamo zit er idd nog niet op...goeie tip. Dus de HAL sensor stuurt de pomp, de ontsteking en de inspuitventielen aan? Het is wel typisch dat ik zowel geen vonk als geen brandstof zie. Benzine druk heb ik wel (zelf mogen proeven _005 )
Ook gek dat de HAL in orde was en ik hem met een lampje op tijd heb gezet. Dan toch de stekker??? :neutral: Tank er weer af...
Wachten op droog weer :cry: HAL stekker zit er goed in, wat een k... plastic hoesje zit daaromheen zeg! Nog maar eens getest met de tester, led’s lichten op bij BDP en 180 gr, dus dat lijkt mij ok. Jiffy schakelaar is ook ok. Alle connectors zitten vast.
Wie heeft er nog een idee???
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: Ik heb een andere motor
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: Aanhaalmoment tuimelaarconsole

Ongelezen bericht door DickJe »

Maar hoor je nu de pomp 2 keer per omwenteling draaien? Enne; kill switch is ook in orde?
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
endebendebus
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:24
Type: R1100RT
Bijz: 1997
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Aanhaalmoment tuimelaarconsole

Ongelezen bericht door endebendebus »

Hall sensor bedrading was totaal aan puin. Mantel opengesneden en er komt allen stof uit. De koperen draden zijn zelfs geoxideerd hier en daar. Op nieuw bedraad volgens een video op YouTube. Motor starten en gelukkig hij slaat aan. -kwijling-
Probleem is nu dat hij (nog) niet lekker loopt geplof uit de uitlaat en hij blijft stationair niet lekker lopen.
De gasklepsensor heb ik met totaal gesloten klep op 0,010 V staan en vervolgens met de aanslag-stelmoer naar een basis spanning gesteld naar ongeveer 0,370 V . Met ingedraaide bypasschroeven zou de motor dan stationair moeten lopen en dan met de rechter gasklep stelmoer synchroon moeten stellen met een vacuüm meter. Omdat hij plofte en niet stationair bleef lopen heb ik de HAL sensor iets verdraaid (met de klok mee, ik denk dat dan “later” is ??) en lijkt wel beter te gaan.
Ga nu morgen de klepspeling even nakijken voor de zekerheid.
Overigens heb ik bij Tills.de vervangende inspuit ventielen gekocht (voor een 1200 met een ombouw setje voor de 1100) mijn vraag is of bij deze ventielen nu een andere basis waarde gebruikt dient te worden?
Groet Thomas
8B4A923A-0B28-40AA-AFFD-FDC85CCCADF5.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: Ik heb een andere motor
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: Aanhaalmoment tuimelaarconsole

Ongelezen bericht door DickJe »

Ik meen dat het stationair zo gaat: zorg dat de gaskabels 1-1,5mm vrije slag hebben waar de gaskabel bij de gasklep zit. (Overigens schiet deze bij werkzaamheden vaak uit het 'trommeltje' waar de kabel in rust; check dit eerst.)
Dan stel je stationair af met de bypass schroeven, waarbij je tegelijkertijd zorgt dat links en rechts synchroon staan. Vervolgens stel je synchroon bij een hoger toerental door de gaskabel rechts naar binnen of buiten te schroeven bij de gasklep.

Geen idee of er iets gedaan moet worden omdat er andere inspuitventielen in geplaatst zijn. _001

De Hall sensor kan afgesteld worden volgens deze beschrijving:
Hall.png
Voor de blokkeerdoorn kan een L-vormig stuk draadeind genomen worden. Ik meen 10cm lang en diameter van 8mm.
Is op Youtube ook wel ergens te vinden.

Groet, Dick
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Aanhaalmoment tuimelaarconsole

Ongelezen bericht door Baird »

Aanslag schroeven niet verdraaien, zijn in de fabriek afgesteld, je had de TPS-sensor zelf kunnen verdraaien om aan de juiste spanning te komen. Verder is er een standaard afstelling van de bypass-schroeven en dan pas gaan we afstellen. De Hall-sensor heeft maar één goed stand en die heb je anders afgesteld.

Mijn advies is om opnieuw te beginnen i.p.v. de ene foute afstelling met de volgende te compenseren .......
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Edward1968
Berichten: 320
Lid geworden op: 08 okt 2017, 21:34
Type: Overig R-serie
Bijz: R1250R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heijningen
Contacteer:

Re: Aanhaalmoment tuimelaarconsole

Ongelezen bericht door Edward1968 »

Baird schreef: 18 mar 2020, 21:28
Mijn advies is om opnieuw te beginnen i.p.v. de ene foute afstelling met de volgende te compenseren .......
Voorkom inderdaad dat je in een cirkeltje gaat werken. De zero=zero methode is het beste als alles ontregeld is.
endebendebus
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 sep 2019, 21:24
Type: R1100RT
Bijz: 1997
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Aanhaalmoment tuimelaarconsole

Ongelezen bericht door endebendebus »

Dank jullie wel voor jullie adviezen _004
Uiteindelijk lukte me het niet. De motor bleef ploffen en was niet af te stellen.
Ik kwam er achter dat ik de gaskleppen (omdat ik alles uit elkaar had gehaald) verkeerd had gemonteerd. Als ik naar het licht keek zag ik dat er een randje licht tussen klep en huis kierde. Klep omgedraaid en dicht. Nu was de motor af te stellen.
Ik heb de motor afgesteld volgens de Duitse site powerboxer.de met een zelfgemaakte vacuüm tester. Dat ging perfect.
Eerst de basis afstelling op de linker gasklep de gasklepsensor op 0,011 V afgesteld en vervolgens de aanslag verdraait naar 360 mV. Dan aangesloten op de vacuüm meter en de rechter aanslagschroef versteld tot een gelijk vacuüm . Dat ging goed. Daarna de luchtschroeven langzaam en gelijkmatig opengedraaid met gelijk vacuüm. Gaskabel exact gelijk gezet met 0,5 mm speling
Helaas tijdens het testen olie lekkage bij het distributie deksel :O en de linker kettingspanner lekt. Gaan we weer _001
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”