Booster Plug

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Eytank
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jul 2017, 15:15
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2016
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelveen

Booster Plug

Ongelezen bericht door Eytank »

Heeft iemand ervaring met dit apparaat?

https://www.boosterplug.com/shop/booste ... -189p.html
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Booster Plug

Ongelezen bericht door Isaac »

Het is niet anders dan bij de 1100RT. Het bedriegen van de buiten temperatuur waardoor er iets meer brandstof wordt ingespoten.
Hier is al veel over geschreven. Als een motor goed wordt onderhouden en afgesteld (dus echte service wordt gegeven) dan is dit weggegooid geld.
Maar de meningen bij menig lid zal anders zijn.
Als je het toch wil aanpassen soldeer dan een weerstand in serie met de huidige sensor.Iets meer werk maar voor 20 cent aan onderdelen inclusief de zelf vulkaniserende tape die nodig is om alles water werend te maken wegen niet op tegen de prijs van dit hulpmiddel.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Booster Plug

Ongelezen bericht door Bert M »

Zo, die durven wel met een prijskaartje van USD 160 ! :O
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Booster Plug

Ongelezen bericht door Baird »

Allemaal lapmiddelen: de mapping van je motor is gemaakt om met een arm mengsel te rijden uit milieu overwegingen en dat rijdt voor geen meter, zet er een stage 7 of 8 chip in van John en 2 ruil injectoren van Tills.de en je heb een nieuwe motorfiets _004 _004 _004 en ik weet waar ik het over heb .....


https://www.facebook.com/JohnGS1100


en hier een How To, het lijkt ingewikkelder dan het is..
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Eytank
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jul 2017, 15:15
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2016
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amstelveen

Re: Booster Plug

Ongelezen bericht door Eytank »

Bedankt allemaal, stof tot nadenken...
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Booster Plug

Ongelezen bericht door Isaac »

De Booster plug zou ik nooit aanschaffen.
Als de motor loopt zoals het zou moeten dan niets aan veranderen.
Vind je de motor niet lekker lopen of wil je een wat soepeler motor dan zou ik de chip kiezen.
De software (de chip) regelt aan de hand van de gegevens die hij kan meten en componenten die hij kan aansturen.
Software bedriegen door andere waarden (valse informatie) te geven is een lap middel.
Dan kan je de keuze beperken door te kiezen voor zou houden of andere software in een nieuwe chip.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Booster Plug

Ongelezen bericht door EileRT »

Helemaal mee eens om deze boosterplug niet aan te schaffen. Als de R1150RT goed loopt inderdaad afblijven. Zoals vaker gezegd op het forum is een boosterplug of chip een lapmiddel. Al hoor ik ook in dit en meerdere topics, dat er mensen zijn die er bij zweren. Helemaal goed natuurlijk. Omdat ik mij altijd wil laten informeren, zowel hier op het forum als bij mijn BMW specialist (ik ga al vele jaren naar MSA in Ede) heb ik wel gehoord van MSA dat een chip voor de R1100RT absoluut geen meerwaarde heeft. Integendeel. Gewoon goed laten afstellen en synchroniseren. Ik heb ook van hen gehoord dat de R1150RT er mogelijk wel bij gebaat kan zijn. Maar ook daarvoor geldt goed laten afstellen en synchroniseren vanuit de basis. De vorige eigenaar van MSA, Kenny Simon, had echt niets met chips en haalde deze er op voorhand af en begon bij de basis. Bij MSA is vorig jaar bij een klant, die daar uitdrukkelijk om vroeg, op een 1150 een John Gemi chip geïnstalleerd en deze had een wat gelijkmatiger vermogensafgifte. Althans dat was achteraf in eerste instantie de gedeelde ervaring van die klant. Ik wil niet zeggen dat het een één op één verhaal is, want ik behoor tot de “kerk” die geloofd in de basis van het goed afstellen en synchroniseren. Maar ja, eerlijk is eerlijk, ik heb geen ervaring met de 1150. Mijn 1100 loopt i.i.g. als een zonnetje. Pakt goed op (ook in vermogensafgifte) en loopt stationair mooi rond en dus zonder KFR.

Succes met je keuze. Ik zou sowieso deze boosterplug er niet in (laten) bouwen. Je kunt natuurlijk proberen wat Baird aangeeft (de John Gemi chip i.c.m. Tills injectoren) en als je daar vrolijker van wordt behoor je tot die andere “kerk”! ;)

Het gaat er uiteindelijk om dat je veel plezier beleefd met je RT! _004


Isaac schreef: 16 jan 2020, 08:09 De Booster plug zou ik nooit aanschaffen.
Als de motor loopt zoals het zou moeten dan niets aan veranderen.
Vind je de motor niet lekker lopen of wil je een wat soepeler motor dan zou ik de chip kiezen.
De software (de chip) regelt aan de hand van de gegevens die hij kan meten en componenten die hij kan aansturen.
Software bedriegen door andere waarden (valse informatie) te geven is een lap middel.
Dan kan je de keuze beperken door te kiezen voor zou houden of andere software in een nieuwe chip.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Booster Plug

Ongelezen bericht door Baird »

We moeten onderscheid maken tussen de Recyclyzer, weerstandjes om waarden te foppen etc en een andere chip, dan hebben we het nog niet over de Little Green Bastard (LGB), Little Yellow Bastard (LYB), koop geen originele R1150RX uit Zwitserland, die draaien helemaal niet stationair .....

Iedere moderne verbrandingsmotor heeft mappings, noem het settings of instellingen in een chip zitten. De fabrikant moet bij aflevering de motor voorzien van afstellingen die voldoen aan de wettelijke eisen van dat moment, die kunnen haaks staan of een beetje afwijken van wat een motor eigenlijk nodig om echt goed te functioneren. 'Onze' BMW's voldoen bij aflevering aan de eisen maar kunnen daardoor last hebben van de een niet-optimaal lucht-brandstof mengsel-ontstekings- en inspuitmoment bij diverse omstandigheden. Door nu een chip te plaatsen die met andere settings de motor aanstuurt krijg je de lucht-brandstof mengsel-ontstekings- en inspuitmoment die zorgt dat de motor wèl doet wat hij eigenlijk meteen al had moeten hebben maar niet mocht van de wetgever.

Voor wat betreft de injectoren: BMW pakt er 2 uit de bak en schroeft die er in, beiden voldoen afzonderlijk aan de specificaties dus rijden maar! Tills reinigt de injectoren en doet een opbrengst meting, maakt setjes van 2 stuks die zo dicht mogelijk bij elkaar liggen en voilá de motor doet het in eens een stuk beter.

Bovenstaand verklaard waarom sommigen R11X0RX het prima doen met heel goed afstellen (zoals Kenny terecht opmerkte), bij andere exemplaren blijf je jaren klooien en krijg je het nooit goed omdat bijvoorbeeld de injectoren te ver bij elkaar vandaan liggen binnen de toegestane toleranties.( eentje aan min kant, de andere aan de plus kant).

Daarom, mijn soms wat kort-door-de-bocht, conclusie: zorg dat de basis van de motor goed is: chip vervangen en 2 andere injectoren, samen kost dit minder dan € 200.= , een middagje knutselen en je herkent je R1150RX niet meer terug!

Have Fun!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”