Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Arie1100
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2018, 18:42
Type: R1100RT
Bijz: Phoenixs herezen uit de as
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Ongelezen bericht door Arie1100 »

Hallo, een week of twee geleden reed ik met een gangetje van 80, naar mijn werk ,over een provinciale weg toen mijn R1100RT uit 1997 ineens begon te ploffen. Met veel moeite heb ik hem aan de gang gehouden. Dit ging het beste door met heel weinig toeren te gaan rijden. Op mijn werk aangekomen hem weggezet en met lood in de schoenen hem 's avonds gestart om naar huis te gaan. Dit lukte maar kon alleen met weinig toeren rijden anders begon hij te ploffen. Thuis na een paar dagen er nieuwe bougies er ingezet maar kreeg hem niet gestart. Gecontroleerd of er een vonk was en dat was het geval. Ook de brandstoftoevoer was goed (het spoot er uit!).
Nu heb ik het gevoel dat de naalden niet open gaan omdat ik ook niet één plofje krijg.
Heeft iemand een idee?
Gr, Arjan.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik weet niet wat met de naalden bedoeld.
De brandstof spuit er uit. Is dat uit de slang op uit de injectoren?
Daar zit nog al een verschil tussen omdat er druk nodig is en uiteraard ook een puls voor de injectoren.
Een vonk kan in de open lucht wel aanwezig zijn maar onder druk kan deze de kop ingedrukt worden.

Advies is een injector te lichten en aangesloten te starten om te kijken of er brandstof komt.
Met remreiniger zou je kunnen testen of deze wel aanslaat door in het open gat te spuiten tijdens het starten.
Ik krijg het idee dat, gezien de ploffen, een hall-sensor het heeft begeven. Dan zie je nog wel vonken maar je mist dan de helft.

Stukje voor stukje testen. Niet in 1 keer alles los gooien want dan wordt het een echte puzzel.
Arie1100
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2018, 18:42
Type: R1100RT
Bijz: Phoenixs herezen uit de as
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Ongelezen bericht door Arie1100 »

Hallo Isaac, bedoel met de naalden inderdaad de injectoren. De brandstofdruk is wel goed maar ik denk inderdaad dat de injectoren geen puls krijgen.
Hoe kan ik de Halsensor testen? Ik ga in ieder geval eerst wel even de injectoren lichten,
Bedankt voor de reactie,
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Ongelezen bericht door Isaac »

Als je 1 injector tilt dan kan je de puls zien (even een vocht opnemend papiertje er onder houden) tijdens het starten.
De puls is dan zichtbaar op de nevel.
Om de hall sensoren (globaal) te testen is een ledje in serie met een weerstand als gereedschap voldoende.
De ene zijde sluit je aan op een plus aansluiting en de andere zijde op de puls draad vanaf de sensor.
Om zeker te weten of de led werkt eerst even de meetdraad (die dus op de puls aangesloten moet worden) even tegen massa te houden. De led moet dan aan gaan.
Tijdens het starten zie je de led dan knipperen. De vonk zou 2 maal zo vaak langs moeten komen dan dat de led knippert.
De injectoren staan parallel dus die kunnen, net als de ontsteking, niet 1 afwezige sensor laten zien.
Als je de aansluitnummers moet hebben voor deze meting dan kan ik die opzoeken. Heb hier alle schema's van de 1100.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Ongelezen bericht door Baird »

Oude R1100RT = Hallsensor probleem (mits daar nog de originele in zit), ik blijf het zeggen hoor ;) en als hij nu niet defect is komt het komende zomer midden in je vakantie .....

Kijk even welke stekker je hebt: https://www.tills.de/hallgeber-komplett ... r1150.html of [url]https://www.tills.de/hallgeber-komplett ... 5.html[url], ik denk de eerste bij de oudere 1100 ...
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Ongelezen bericht door Georgio »

Baird schreef: 14 jan 2020, 00:01 Oude R1100RT = Hallsensor probleem (mits daar nog de originele in zit), ik blijf het zeggen hoor ;) en als hij nu niet defect is komt het komende zomer midden in je vakantie .....
De Hall sensor is een redelijk eenvoudig concept: (magneetje/spoeltje/draadje), toch gaan ze stuk (blijkbaar 'gegarandeerd stuk' zoals Baird aangeeft). Dit is prima natuurlijk, zolang je maar niet op vakantie bent. Meeste problemen kunnen we voorkomen door het onderhoudsplan te volgen, maar dat is er niet voor deze sensor.

Is er iets bekend van de oorzaak van dit falen? Is dit een structurele oorzaak? of heeft het te maken met de ouderdom van bepaalde kunststoffen waardoor er vervormingen en/of breuk optreedt?
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Ongelezen bericht door Isaac »

De Hall-sensoren zitten op een plaat tegen het motorblok gemonteerd. NU zijn er 2 dingen aan de hand. De sensoren zelf zitten vrij warm. Zolang je rijdt is dat nagenoeg geen probleem. Als je vaak met draaiende motor in een file staat dan loopt die temperatuur daar aardig op.
Kunnen ze tegen maar hoe groter het verschil in temperatuur hoe meer materiaal krachten ontstaan in de componenten. Haarscheurtjes, dus slecht werken, komt hierdoor vaker voor dan als deze componenten in een constantere temperatuur zouden werken.

Ook droogt de rubber isolatie langzaam uit en kan spontaan er zoveel isolatie weg brokkelen dat de aansluitkabel sluiting maakt. In beide gevallen dus veroudering door de verhoogde temperatuur.

Als je met FreekC kontakt op neemt dan kan hij je vermoedelijk aan een redelijk goedkoop revisie setje helpen.
Als hij hier niet op reageert dan moet je even op het BMW GS forum kijken.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Ongelezen bericht door Baird »

De problemen met de hall-sensor treden ook vaak op bij het rijden in de regen, slechte bekabeling en dan vocht, motor weer droog dan doet hij het weer.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Ongelezen bericht door EileRT »

Klopt, het is wel aftellen totdat deze wederom de geest geeft. Lees ook de verklaring van Isaac in dit topic. Mijn advies is op voorhand (zelfs preventief) de AF fabriek hallgever (laten) vervangen door een gereviseerd exemplaar die storingsvrij is. FreekC reviseert deze voor een schappelijke prijs. Hij heeft mij al verteld dat inbouwen geen rocket science is. Al behoor ik tot die mensen die het laat doen.
Baird schreef: 15 jan 2020, 23:43 De problemen met de hall-sensor treden ook vaak op bij het rijden in de regen, slechte bekabeling en dan vocht, motor weer droog dan doet hij het weer.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Ongelezen bericht door Georgio »

FreekC? ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar zonder resultaat...... _001
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Ongelezen bericht door EileRT »

Zijn gegevens als forumlid:

FreekC
Berichten: 96
Lid geworden op: wo nov 28, 2012 9:18 pm
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Contacteer: Contacteer FreekC

Als je FreekC bij privéberichten bij "ontvangers toevoegen" intoetst en dan "toevoegen" kun je hem een PB sturen.
Georgio schreef: 16 jan 2020, 17:26 FreekC? ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar zonder resultaat...... _001
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Ongelezen bericht door FreekC »

Roep u maar........... 8)_
Kijk hier maar eens.... https://www.bmwgsclub.nl/forum/topic/25 ... ent-431127

-Freek-
FreekC
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Ongelezen bericht door FreekC »

Hoe is het inmiddels met dit machien??

-Freek-
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Ongelezen bericht door Baird »

Arie 1100 offline sinds 13 januari ........................ _001
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Arie1100
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 aug 2018, 18:42
Type: R1100RT
Bijz: Phoenixs herezen uit de as
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Ongelezen bericht door Arie1100 »

Fijn dat iedereen zo meeleeft en nu weer verder gegaan met de machine. De halgever is inmiddels vervangen maar het ziet er naar uit dat ik totaal geen brandstof krijg. Wel brandstofdruk tot aan de verstuivers maar er achter blijft het droog. Welk relais is daarvoor verantwoordelijk of is het de grote unit die bij de relais zit.
B.v.d. Arjan
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Ongelezen bericht door DickJe »

De verstuivers en de benzinepomp worden door hetzelfde relais aangestuurd. Allemaal tegelijk.
Je kunt de stekker van de verstuiver los nemen en er een klein vermogen lampje op aansluiten, of een multimeter. Dan weet je of de stuurspanning ook daar aan komt.
Het lijkt er op dat beide verstuivers verstopt zitten. Heb je die los genomen en geconstateerd dat ze geen benzine spuiten (stukje karton er onder)?

Groet, Dick
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R
Nu: BMW R1150RT, Honda NC750X DCT
Gebruikersavatar
DickJe
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Obdam

Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.

Ongelezen bericht door DickJe »

R1100RT motronic met uitgangen.pdf
Naschrift: ik was iets te snel :neutral: . De verstuivers krijgen wel 12 volt van het relais dat ook de benzinepomp aanstuurt, maar de massa van de verstuivers komt uit de Motronic. Wanneer die massa er niet is, doen de verstuivers het niet. Toch even dat lampje of de multimeter er aan.
De benzinepomp hangt al aan de massa.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R
Nu: BMW R1150RT, Honda NC750X DCT
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”