Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 23 aug 2018, 18:42
- Type: R1100RT
- Bijz: Phoenixs herezen uit de as
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Arnhem
Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.
Hallo, een week of twee geleden reed ik met een gangetje van 80, naar mijn werk ,over een provinciale weg toen mijn R1100RT uit 1997 ineens begon te ploffen. Met veel moeite heb ik hem aan de gang gehouden. Dit ging het beste door met heel weinig toeren te gaan rijden. Op mijn werk aangekomen hem weggezet en met lood in de schoenen hem 's avonds gestart om naar huis te gaan. Dit lukte maar kon alleen met weinig toeren rijden anders begon hij te ploffen. Thuis na een paar dagen er nieuwe bougies er ingezet maar kreeg hem niet gestart. Gecontroleerd of er een vonk was en dat was het geval. Ook de brandstoftoevoer was goed (het spoot er uit!).
Nu heb ik het gevoel dat de naalden niet open gaan omdat ik ook niet één plofje krijg.
Heeft iemand een idee?
Gr, Arjan.
Nu heb ik het gevoel dat de naalden niet open gaan omdat ik ook niet één plofje krijg.
Heeft iemand een idee?
Gr, Arjan.
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.
Ik weet niet wat met de naalden bedoeld.
De brandstof spuit er uit. Is dat uit de slang op uit de injectoren?
Daar zit nog al een verschil tussen omdat er druk nodig is en uiteraard ook een puls voor de injectoren.
Een vonk kan in de open lucht wel aanwezig zijn maar onder druk kan deze de kop ingedrukt worden.
Advies is een injector te lichten en aangesloten te starten om te kijken of er brandstof komt.
Met remreiniger zou je kunnen testen of deze wel aanslaat door in het open gat te spuiten tijdens het starten.
Ik krijg het idee dat, gezien de ploffen, een hall-sensor het heeft begeven. Dan zie je nog wel vonken maar je mist dan de helft.
Stukje voor stukje testen. Niet in 1 keer alles los gooien want dan wordt het een echte puzzel.
De brandstof spuit er uit. Is dat uit de slang op uit de injectoren?
Daar zit nog al een verschil tussen omdat er druk nodig is en uiteraard ook een puls voor de injectoren.
Een vonk kan in de open lucht wel aanwezig zijn maar onder druk kan deze de kop ingedrukt worden.
Advies is een injector te lichten en aangesloten te starten om te kijken of er brandstof komt.
Met remreiniger zou je kunnen testen of deze wel aanslaat door in het open gat te spuiten tijdens het starten.
Ik krijg het idee dat, gezien de ploffen, een hall-sensor het heeft begeven. Dan zie je nog wel vonken maar je mist dan de helft.
Stukje voor stukje testen. Niet in 1 keer alles los gooien want dan wordt het een echte puzzel.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 23 aug 2018, 18:42
- Type: R1100RT
- Bijz: Phoenixs herezen uit de as
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Arnhem
Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.
Hallo Isaac, bedoel met de naalden inderdaad de injectoren. De brandstofdruk is wel goed maar ik denk inderdaad dat de injectoren geen puls krijgen.
Hoe kan ik de Halsensor testen? Ik ga in ieder geval eerst wel even de injectoren lichten,
Bedankt voor de reactie,
Hoe kan ik de Halsensor testen? Ik ga in ieder geval eerst wel even de injectoren lichten,
Bedankt voor de reactie,
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.
Als je 1 injector tilt dan kan je de puls zien (even een vocht opnemend papiertje er onder houden) tijdens het starten.
De puls is dan zichtbaar op de nevel.
Om de hall sensoren (globaal) te testen is een ledje in serie met een weerstand als gereedschap voldoende.
De ene zijde sluit je aan op een plus aansluiting en de andere zijde op de puls draad vanaf de sensor.
Om zeker te weten of de led werkt eerst even de meetdraad (die dus op de puls aangesloten moet worden) even tegen massa te houden. De led moet dan aan gaan.
Tijdens het starten zie je de led dan knipperen. De vonk zou 2 maal zo vaak langs moeten komen dan dat de led knippert.
De injectoren staan parallel dus die kunnen, net als de ontsteking, niet 1 afwezige sensor laten zien.
Als je de aansluitnummers moet hebben voor deze meting dan kan ik die opzoeken. Heb hier alle schema's van de 1100.
De puls is dan zichtbaar op de nevel.
Om de hall sensoren (globaal) te testen is een ledje in serie met een weerstand als gereedschap voldoende.
De ene zijde sluit je aan op een plus aansluiting en de andere zijde op de puls draad vanaf de sensor.
Om zeker te weten of de led werkt eerst even de meetdraad (die dus op de puls aangesloten moet worden) even tegen massa te houden. De led moet dan aan gaan.
Tijdens het starten zie je de led dan knipperen. De vonk zou 2 maal zo vaak langs moeten komen dan dat de led knippert.
De injectoren staan parallel dus die kunnen, net als de ontsteking, niet 1 afwezige sensor laten zien.
Als je de aansluitnummers moet hebben voor deze meting dan kan ik die opzoeken. Heb hier alle schema's van de 1100.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.
Oude R1100RT = Hallsensor probleem (mits daar nog de originele in zit), ik blijf het zeggen hoor en als hij nu niet defect is komt het komende zomer midden in je vakantie .....
Kijk even welke stekker je hebt: https://www.tills.de/hallgeber-komplett ... r1150.html of [url]https://www.tills.de/hallgeber-komplett ... 5.html[url], ik denk de eerste bij de oudere 1100 ...
Kijk even welke stekker je hebt: https://www.tills.de/hallgeber-komplett ... r1150.html of [url]https://www.tills.de/hallgeber-komplett ... 5.html[url], ik denk de eerste bij de oudere 1100 ...
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zeist
Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.
De Hall sensor is een redelijk eenvoudig concept: (magneetje/spoeltje/draadje), toch gaan ze stuk (blijkbaar 'gegarandeerd stuk' zoals Baird aangeeft). Dit is prima natuurlijk, zolang je maar niet op vakantie bent. Meeste problemen kunnen we voorkomen door het onderhoudsplan te volgen, maar dat is er niet voor deze sensor.
Is er iets bekend van de oorzaak van dit falen? Is dit een structurele oorzaak? of heeft het te maken met de ouderdom van bepaalde kunststoffen waardoor er vervormingen en/of breuk optreedt?
-
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
- Type: R1100RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Maassluis
Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.
De Hall-sensoren zitten op een plaat tegen het motorblok gemonteerd. NU zijn er 2 dingen aan de hand. De sensoren zelf zitten vrij warm. Zolang je rijdt is dat nagenoeg geen probleem. Als je vaak met draaiende motor in een file staat dan loopt die temperatuur daar aardig op.
Kunnen ze tegen maar hoe groter het verschil in temperatuur hoe meer materiaal krachten ontstaan in de componenten. Haarscheurtjes, dus slecht werken, komt hierdoor vaker voor dan als deze componenten in een constantere temperatuur zouden werken.
Ook droogt de rubber isolatie langzaam uit en kan spontaan er zoveel isolatie weg brokkelen dat de aansluitkabel sluiting maakt. In beide gevallen dus veroudering door de verhoogde temperatuur.
Als je met FreekC kontakt op neemt dan kan hij je vermoedelijk aan een redelijk goedkoop revisie setje helpen.
Als hij hier niet op reageert dan moet je even op het BMW GS forum kijken.
Kunnen ze tegen maar hoe groter het verschil in temperatuur hoe meer materiaal krachten ontstaan in de componenten. Haarscheurtjes, dus slecht werken, komt hierdoor vaker voor dan als deze componenten in een constantere temperatuur zouden werken.
Ook droogt de rubber isolatie langzaam uit en kan spontaan er zoveel isolatie weg brokkelen dat de aansluitkabel sluiting maakt. In beide gevallen dus veroudering door de verhoogde temperatuur.
Als je met FreekC kontakt op neemt dan kan hij je vermoedelijk aan een redelijk goedkoop revisie setje helpen.
Als hij hier niet op reageert dan moet je even op het BMW GS forum kijken.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.
De problemen met de hall-sensor treden ook vaak op bij het rijden in de regen, slechte bekabeling en dan vocht, motor weer droog dan doet hij het weer.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.
Klopt, het is wel aftellen totdat deze wederom de geest geeft. Lees ook de verklaring van Isaac in dit topic. Mijn advies is op voorhand (zelfs preventief) de AF fabriek hallgever (laten) vervangen door een gereviseerd exemplaar die storingsvrij is. FreekC reviseert deze voor een schappelijke prijs. Hij heeft mij al verteld dat inbouwen geen rocket science is. Al behoor ik tot die mensen die het laat doen.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zeist
Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.
FreekC? ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar zonder resultaat......
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.
Zijn gegevens als forumlid:
FreekC
Berichten: 96
Lid geworden op: wo nov 28, 2012 9:18 pm
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Contacteer: Contacteer FreekC
Als je FreekC bij privéberichten bij "ontvangers toevoegen" intoetst en dan "toevoegen" kun je hem een PB sturen.
FreekC
Berichten: 96
Lid geworden op: wo nov 28, 2012 9:18 pm
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Contacteer: Contacteer FreekC
Als je FreekC bij privéberichten bij "ontvangers toevoegen" intoetst en dan "toevoegen" kun je hem een PB sturen.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.
Roep u maar...........
Kijk hier maar eens.... https://www.bmwgsclub.nl/forum/topic/25 ... ent-431127
-Freek-
Kijk hier maar eens.... https://www.bmwgsclub.nl/forum/topic/25 ... ent-431127
-Freek-
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:18
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sommelsdijk
Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.
Hoe is het inmiddels met dit machien??
-Freek-
-Freek-
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.
Arie 1100 offline sinds 13 januari ........................
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 23 aug 2018, 18:42
- Type: R1100RT
- Bijz: Phoenixs herezen uit de as
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Arnhem
Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.
Fijn dat iedereen zo meeleeft en nu weer verder gegaan met de machine. De halgever is inmiddels vervangen maar het ziet er naar uit dat ik totaal geen brandstof krijg. Wel brandstofdruk tot aan de verstuivers maar er achter blijft het droog. Welk relais is daarvoor verantwoordelijk of is het de grote unit die bij de relais zit.
B.v.d. Arjan
B.v.d. Arjan
- DickJe
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
- Type: Ik heb een andere motor
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Obdam
Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.
De verstuivers en de benzinepomp worden door hetzelfde relais aangestuurd. Allemaal tegelijk.
Je kunt de stekker van de verstuiver los nemen en er een klein vermogen lampje op aansluiten, of een multimeter. Dan weet je of de stuurspanning ook daar aan komt.
Het lijkt er op dat beide verstuivers verstopt zitten. Heb je die los genomen en geconstateerd dat ze geen benzine spuiten (stukje karton er onder)?
Groet, Dick
Je kunt de stekker van de verstuiver los nemen en er een klein vermogen lampje op aansluiten, of een multimeter. Dan weet je of de stuurspanning ook daar aan komt.
Het lijkt er op dat beide verstuivers verstopt zitten. Heb je die los genomen en geconstateerd dat ze geen benzine spuiten (stukje karton er onder)?
Groet, Dick
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
Nu: Honda NC750X DCT
- DickJe
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 02 jul 2018, 10:05
- Type: Ik heb een andere motor
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Obdam
Re: Wel vonk, wel brandstof maar niet aanslaan.
De benzinepomp hangt al aan de massa.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ooit: Suzuki T500, Honda CB750-four, Honda CB400-four, Honda CX-500, Kawasaki GPZ-900, Suzuki GSX-600F, BMW R1100RT, Honda CB500, Yamaha Fazer 600, BMW R1150R, BMW R1150RT
Nu: Honda NC750X DCT
Nu: Honda NC750X DCT