Vraag over het zadel . . .

Alles over het zitcomfort (zadels rugsteunen)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
SjoukeB
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jun 2019, 13:47
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2014, watergekoeld model
Land: Nederlands
Woonplaats of omgeving: Bolsward

Vraag over het zadel . . .

Ongelezen bericht door SjoukeB »

Hallo, ik ben Sjouke en nadat ik vorig jaar een schuiver heb gemaakt met mijn Yamaha fjr 1300 heb ik een bmw r 1200 rt uit 2014 aangeschaft.
Inmiddels al wat kilometers er op zitten en op zich bevalt de motor prima.
Ik ben alleen niet zo tevreden over het zadel. Op mijn Yamaha had ik een corbin zadel. Op deze motor zit nog het standaard zadel (met verwarming).
Ik zit te denken om deze te vervangen door een Bagster of weer een Corbin. Er zit alleen een behoorlijk prijsverschil tussen deze twee.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Vraag over het zadel . . .

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik heb je bericht even verplaatst naar dit topic en de vraag aangepast. ;)

Er zit idd een behoorlijk prijs verschil tussen een Bagster en een Corbin. Met beide heb ik geen ervaring, maar heb er natuurlijk wel e.e.a. over gelezen. De Corbin schijnt als een zetel te zitten. Het zadel is volledig van leer. En dat maakt dat zadel ook zeer prijzig. Toch is het allemaal erg persoonlijk en eigenlijk zou je moeten proefrijden om de verschillen te ervaren.

Een goedkopere oplossing is om met je standaard zadel eens langs te gaan bij Tijger Leathers in Den Haag. Echt een ambachtelijk atelier. Men werkt zeer klantgericht en passen je zadel naar wens aan. Feitelijk maakt men een meer stevige laag schuim onder het zadeldek aan waardoor je niet, zoals nu op de plastic leest zit. En ja, dat verklaard een “houten achterwerk”. Ik heb het destijds bij hen laten doen en kan comfortabel uren achtereen rijden.

Wanneer je de zoekfunctie gebruikt kom je de nodige info tegen. ;)
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Vraag over het zadel . . .

Ongelezen bericht door HansD »

Even zoeken op "zadel" of "zadel aanpassen" op dit forum en je zult heel wat vinden.
- soms zijn Corbin/bagster zadels tweedehands te krijgen
- je kunt het schuim in het zadel laten vervangen en het zadel vlakker laten maken
- Tijgerleathers is een bekend adres daarvoor, maar voor jou niet naast de deur (Den Haag)
- zoek een stoffeerder of zadelmaker bij je in de buurt

Ik vind de zadels van BMW altijd slecht en heb ze bij elke motor aan laten passen of vervangen.
Gebruikersavatar
joekes
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 nov 2017, 08:21
Type: R1200RT/LC
Bijz: BJ 2015 Callisto grey matt
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Vraag over het zadel . . .

Ongelezen bericht door joekes »

Dag Sjouke,

Je hebt een BMW RT uit 2014 (kan nog een DOHC uitvoering zijn of de watergekoelde). Op dit moment staan er op Marktplaats corbinzadels voor zowel de DOHC en de watergekoelde RT te koop.

Ik zelf heb een wunderlich voorzadel op mijn RT. Ik vond de originele ook te zacht en te glad.

Groet,
Jack
Diversen RT's gereden...momenteel een R1200RT Lc uit 2015 callisto grey matt
Gebruikersavatar
SjoukeB
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jun 2019, 13:47
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2014, watergekoeld model
Land: Nederlands
Woonplaats of omgeving: Bolsward

Re: Vraag over het zadel . . .

Ongelezen bericht door SjoukeB »

Hallo,

Ik heb een watergekoelde RT.
Ik heb meteen even gekeken op marktplaats en er staat een Corbin zadel te koop.
Meteen een berichtje gestuurd.

Ik hoor verder ook veel goeds over Touratech en Wunderlich dus ik ben er nog niet helemaal uit.
Wat ik wel begrpen heb is dat Tourarech geen verwarmde zadels heeft wat ik op zich weer jammer vind want de optie zit op de motor en dan is het zonde om het niet te gebruiken.

Van Wundelich weet ik niet of ze verwarmde zadels hebben. Helaas is het voor mij net even te ver weg om even een bezoekje te brengen aan hun shop.

Groete, Sjouke
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Vraag over het zadel . . .

Ongelezen bericht door HansD »

Touratech zadel voor de RT LC zou ik niet doen. Ik heb er een gekocht en zat er na 1 jaar al door heen. Ik ben er toen mee naar Tijgerleathers gegaan en die moesten erg lachen over het gebruikte schuim in het zadel. Ook het feit dat het Touratech zadel naar voren wat afloopt vonden zij merkwaardig en zorgde bij mij voor klachten. Tijgerleathers heeft het schuim vervangen door een steviger soort en het zadel vlak gemaakt en dat zat een stuk beter.
En na 5 jaar gebruik zitten er nu 2 grote scheuren in de zadelbodem :O
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Vraag over het zadel . . .

Ongelezen bericht door Snellecees »

Ik heb meerdere goede ervaringen met Tijgerleather en adviseer ook om eerst daar langs te gaan voordat je een duur nieuw zadel koopt.

Tijgerleather is ook schappelijk qua prijs


Groet
Cees
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Vraag over het zadel . . .

Ongelezen bericht door EileRT »

Het is wonderbaarlijk hoe toch dure zadels zoals Touratech en Bagster (en ja logischer wijze ook de goedkope AF fabriek qua comfort slechte zittende zadels van o.a. BMW) worden “gereviseerd” door Tijger Leathers. Ik laat het Corbin zadel even buiten beschouwing.

En ze zijn zéker niet duur. Voor 80 euro (arbeidsloon en materiaal wat onder het zadeldek komt) maakte men destijds mijn AF fabriek BMW zadel heerlijk zittend voor uren en uren. Voor dat bedrag ben ik zelfs kosteloos een keer terug gekomen om het verder naar wens te laten perfectioneren. Waar vind je dat? Wel even twee keer vice versa Drachten - Den Haag rijden. Maar dat had ik er graag voor over. Na afspraak klaar terwijl u wacht.

Topic starter heeft een verwarmd zadel en geeft aan de verwarmingsfunctie te willen behouden. Dat kan wanneer je het zadel laat aanpassen bij Tijger Leathers. En voor alle duidelijkheid, ik heb daar geen aandelen. ;)

Succes met je keuze.
Snellecees schreef: 18 feb 2020, 21:32 Ik heb meerdere goede ervaringen met Tijgerleather en adviseer ook om eerst daar langs te gaan voordat je een duur nieuw zadel koopt.

Tijgerleather is ook schappelijk qua prijs
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
QuickFix
Berichten: 726
Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
Type: R1150RT
Bijz: Titan-grau, 2005
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
Contacteer:

Re: Vraag over het zadel . . .

Ongelezen bericht door QuickFix »

EileRT schreef: 18 feb 2020, 22:03Voor 80 euro (arbeidsloon en materiaal wat onder het zadeldek komt)
Ik heb van mijzelf een dikke bips en nog niet echt last gehad van een houten kont, maar hou dit zeker in het achterhoofd: dit zijn van die niet-BMW prijzen waar ik totaal geen moeite heb om te betalen voor wat extra comfort. _004
Freude am Fahren
Gebruikersavatar
fschuurman
Berichten: 353
Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
Type: R1200RT
Bijz: R 1200 RT LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Vraag over het zadel . . .

Ongelezen bericht door fschuurman »

Ik heb mijn zadel van een 20 jaar oude Deauville in Mei 2019 laten fixen door Tijger Leathers. Kundige mannen, die het zadel dat bijna uit elkaar viel, zeer vakkundig zo hebben gemaakt dat ik geen centje pijn meer had. Normaal na 15 minuten kreeg ik al protesten van het zitvlak. Nu 1 dag Haarlem - Calais zonder enig protest. Het is mijn voorkeur keuze en ik ga er met de RT zeker weer heen.
Groet,
Frank

Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Vraag over het zadel . . .

Ongelezen bericht door Bert M »

Als de Corbin jou op een Yamaha goed bevallen is, ben ik bang dat je 'bedorven' bent voor het leven. Ik vermoed dat na de Corbin alles zal aanvoelen als een compromis (doet het bij mij wel in elk geval). En in principe behoudt een tweedehands Corbin altijd z'n waarde, mits je natuurlijk regelmatig de juiste leerproducten gebruikt voor het onderhoud.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
SjoukeB
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 jun 2019, 13:47
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2014, watergekoeld model
Land: Nederlands
Woonplaats of omgeving: Bolsward

Re: Vraag over het zadel . . .

Ongelezen bericht door SjoukeB »

Wanneer ik het forum een beetje afzoek op zadels dan komt de corbin er niet echt goed voor weg. Om nou een corbin te kopen en er achter te komen dat de forumleden die met corbin hebben gereden gelijk krijgen is een beetje een dure grap.
Misschien is het een idee om naar Tiger leathers af te reIzen om te kijken wat zij voor mij kunnen betekenen.
Qua prijs is het volgens mij de moeite waard om eens een kijkje te nemen.
Ik heb bagster nog al optie achter de hand. Die zit niet zo ver bij mij vandaan
Gesloten

Terug naar “Over: Zitcomfort”