Vreemde schakelgeluiden R1200RT/LC ?

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Harry67
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2020, 00:17
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Vreemde schakelgeluiden R1200RT/LC ?

Ongelezen bericht door Harry67 »

SInds begin april rijdt ik nu op een R1200RT LC van 2015 en is me nog steeds niet duidelijk wat acceptabel is aan krakend geluid bij het schakelen.
Als de motor nog koud is schakelt hij vrij zacht en soepel, maar zodra de motor warm is komt het regelmatig voor bij schakelen dat het geen 'klak' geluid is maar meer een 'krak' waarbij ik het idee heb dat metalen delen/tandwielen over elkaar schuiven voordat hij goed in de versnelling valt. Het gebeurd vervolgens ook niet continue, soms schakelt hij heel soepel en plots gaat het weer erg grof.
Enkele weken geleden door de dealer laten checken maar bevinding tijdens korte test was dat dit vrij normaal is.
Ik kan me niet voorstellen dat dit goed is voor de versnellingsbak en laat het nu uitgebreider testen door de dealer.
Verder ben ik super tevreden over deze motor na 12 jaar rijden op een 1100RT, maar ben bang voor vroegtijdige slijtage/storing en hoge reparatiekosten als dit niet normaal blijkt te zijn. Zijn er andere R1200RT-LC rijders met deze ervaringen?
Ik ben erg benieuwd naar de mening van andere bezitters van deze motor wat wel en wat niet acceptabel is.
Gebruikersavatar
BlackBull
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 mar 2014, 08:59
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: NoordHollandNoord

Re: Vreemde schakelgeluiden R1200RT/LC ?

Ongelezen bericht door BlackBull »

Goedendag Harry,

Mijn LC is van 2016 en dit probleem herken ik niet. Heeeel af en toe bij het schakelen naar z'n 1 vanuit neutraal bij stilstand.
Dat voorkom ik, zoveel mogelijk maar af en toe vergeet ik dat _001 , door de motor al te starten als deze in z'n 1e versnelling staat.
De gebruikte motorolie zou een dingetje kunnen zijn naar mijn mening. Welke motorolie is er gebruikt? Ik gebruik zelf "Motorex Boxer 5W40".
Ietwat plakkende koppelingsplaten vanwege te slappe veren zou kunnen. Ik weet dat hier een upgrade voor bestaat. Zowel de koppelingsplaten als de veren: https://www.youtube.com/watch?v=DQqsR7pfdO4
Of dat het probleem oplost weet ik niet. Nog geen ervaring mee.
Is de schakelassistent gemonteerd? Mijn ervaring is dat je daar mee om moet leren gaan. Wil zeker in de eerste 3 versnellingen nog wel eens abrupt overschakelen. Opschakelen is gas vast houden en bij het juiste toerental (boven 4000) pas schakelen bij vlot optrekken. Bij langzaam optrekken pak ik de koppeling er bij. Naar een lagere versnelling schakelen is gas volledig dicht en pas bij lagere toerentallen (onder 2000) schakelen. De toerentallen noem ik zo even uit m'n hoofd en is zeker geen exacte wetenschap :). Je moet het een beetje aanvoelen is mijn mening. Kan dus bij iedereen verschillend zijn.
Voor mezelf vind ik het zeker geen fijn gevoel als ik dat krakende geluid hoor.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Vreemde schakelgeluiden R1200RT/LC ?

Ongelezen bericht door Lemoi »

@Harry67. Kan jij de motor starten als ie in zijn eerste versnelling staat? Dat kan bij mij niet. Niet te starten als ie in de eerste versnelling staat.
Wat ik doe is hem starten en gelijk dan in de eerste versnelling drukken. Dat gaat ook.

En dat met schakel assist. Ook van lage toeren kan je op schakelen (krijg je soms een knal in je uitlaat :-) )
En ben mee eens dat je een gevoel moet krijgen hoe je met de schakel assist om moet gaan. As je niet elke dag rijd kan dat wel even duren ja

En bij mij is het meer een grove "klak"en geen "krak" . Misschien een audio opname maken?
Gebruikersavatar
BlackBull
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 mar 2014, 08:59
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: NoordHollandNoord

Re: Vreemde schakelgeluiden R1200RT/LC ?

Ongelezen bericht door BlackBull »

Starten met een ingeschakelde 1e versnelling gaat bij mij iig prima.
Wel de koppelingshandle intrekken en de zijstandaard inklappen uiteraard Big RT Smile Maar dat wist je natuurlijk al Big RT Smile
Harry67
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2020, 00:17
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Vreemde schakelgeluiden R1200RT/LC ?

Ongelezen bericht door Harry67 »

Blackbull, bedankt voor uw reactie en tips.
Mijn motor staan al sinds afgelopen zaterdag bij de dealer voor deze klacht en ze zijn er nog niet uit.
Ik zal vrijdag eens afstemmen of de juiste olie er op zit en de link naar upgrade voor koppelingsplaten en veren doorgeven.
De motor is tot vorig jaar november 4 jaar in gebruik geweest bij de vorige, 1e eigenaar en die heeft er 115000 km mee gereden.
Behoorlijk veel dus in zo'n korte tijd.
Volgens het onderhoudsboekje heeft hij altijd keurig op tijd zijn beurten gehad bij de BMW dealer, dus ben ik er vanuit gegaan dat onderhoud goed geweest is en dat de juiste olie/materialen gebruikt zijn.

Ik weet niet eens of er schakel assist op zit. Dat was ook nog een vraag van mij voor de dealer. Hoe herken ik dat?
Is dit een functie die ook in het menu moet zitten en kan dit in- en uitgeschakeld worden als deze optie aanwezig is?
Gebruikersavatar
joekes
Berichten: 143
Lid geworden op: 22 nov 2017, 08:21
Type: R1200RT/LC
Bijz: BJ 2015 Callisto grey matt
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Vreemde schakelgeluiden R1200RT/LC ?

Ongelezen bericht door joekes »

Beste Harry,
Ik herken je probleem enigzins. Ik krijg ook bij een warme motor wat meer geklak dan bij een koude motor. Het is wat mij betreft nog geen probleem, ik herken het geklak als een BMW “ probleem” , ik heb dat bij mijn eerder BMW ‘ s ook gehad.

Groet,
Jack
Diversen RT's gereden...momenteel een R1200RT Lc uit 2015 callisto grey matt
Harry67
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 mei 2020, 00:17
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Vreemde schakelgeluiden R1200RT/LC ?

Ongelezen bericht door Harry67 »

Dag Joekes,
Wat leuk! Je hebt delfde motor, kleur en bouwjaar wat ik ook heb😃. Ik begrijp dat je er minder problemen mee hebt, maar dat het schakelgegeluid wat harder gaat bij Warme motor. Bij mij wordt het dan vaak een ‘krak’.
Heb je ook de optie van schakel assistent en zo ja, bevalt dat?
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”