restauratie BMW 51/3
-
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 06 jul 2015, 19:44
- Type: Ik heb een andere motor
- Land: Belgium
- Woonplaats of omgeving: Buggenhout
Re: restauratie BMW 51/3
Altijd genieten van de verdere werkzaamheden! Bedankt.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: restauratie BMW 51/3
Op dit moment zijn er meer dan 100 reacties en is het bijna 9200 keer gelezen. En ja, dit leest als een zeer goed boek met hele mooie foto’s. We zijn gelukkig nog niet bij het laatste hoofdstuk!
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- joekes
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 22 nov 2017, 08:21
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: BJ 2015 Callisto grey matt
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
Re: restauratie BMW 51/3
Lees dit topic voor het eerst....wat een machtig project is dit, en wat een geweldige BMW uit het verleden, maar het belangrijkste is het ongeevenaarde geduld van de restaurateur.....
Schitterend verhaal
Schitterend verhaal
Diversen RT's gereden...momenteel een R1200RT Lc uit 2015 callisto grey matt
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R850R
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: restauratie BMW 51/3
Dank joekes.
Geduld zeker .
Even een kleine update : achterlicht zit er op.
2e paasdag klusje; leuker dan de woonboulevard of gamma :
Sorry voor de foto’s op zijn kant , zo zijn ze niet in het echt .
Aan de cardan is ook al gewerkt, maar daar heb ik nog wat onderdelen voor nodig .
Uiteraard deel ik hiervan de werkzaamheden met jullie .
Als jullie iets willen weten en of vragen brand los .
Misschien hebben jullie ook interesse gekregen in een restauratie voor jezelf .
Geduld zeker .
Even een kleine update : achterlicht zit er op.
2e paasdag klusje; leuker dan de woonboulevard of gamma :
Sorry voor de foto’s op zijn kant , zo zijn ze niet in het echt .
Aan de cardan is ook al gewerkt, maar daar heb ik nog wat onderdelen voor nodig .
Uiteraard deel ik hiervan de werkzaamheden met jullie .
Als jullie iets willen weten en of vragen brand los .
Misschien hebben jullie ook interesse gekregen in een restauratie voor jezelf .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
BMW R1150RT; BMW R850R
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R850R
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: restauratie BMW 51/3
Weer wat spullen binnen, dus weer wat te knutselen.
Rijderszadel, rubbers voor de voetsteunen, spulletjes om de tank te monteren .
Die kan er wel pas op als het blok er in zit, en ik de kabelboom in het blok aangesloten heb.
Verder o.a chrome tankdop, benzinefilters,benzinekraan,en ..
Voor de finishing touch de tankemblemen
Voorzichtig monteren,want het is emaille.
Ook nog wat spullen voor de cardan-as, daarover komt nog een verslag .
Rijderszadel, rubbers voor de voetsteunen, spulletjes om de tank te monteren .
Die kan er wel pas op als het blok er in zit, en ik de kabelboom in het blok aangesloten heb.
Verder o.a chrome tankdop, benzinefilters,benzinekraan,en ..
Voor de finishing touch de tankemblemen
Voorzichtig monteren,want het is emaille.
Ook nog wat spullen voor de cardan-as, daarover komt nog een verslag .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
BMW R1150RT; BMW R850R
- Arjan W
- 2024
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
- Type: R1150RT
- Bijz: De bestuurder
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Re: restauratie BMW 51/3
Fantastisch om te lezen allemaal. Ben weer benieuwd naar de volgende update.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R850R
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: restauratie BMW 51/3
Ben maar eens aan de slag gegaan met de cardan as.hier zie je de oude as, nog vast aan het cardanhuis,
naast de nieuwe. Om de as los te krijgen, moet de chromen “bell “ losgedraaid, maar deze is ooit mishandeld en doordat de schroefdraad
beschadigd is gaat deze niet los.
Als oplossing word gekozen om deze door te slijpen met de multitool .
De draad blijkt inderdaad beschadigd, en moet vervangen :
Evenals de oliekeerring :
Eerst de boel maar eens reinigen :
Dat ziet er al beter uit.
Wanneer de keerring er uit is blijkt dat ook de dubbele lager van het pignonwiel vervangen te moeten worden.
Vooruit dan maar.
Doe het goed, of doe het niet.
naast de nieuwe. Om de as los te krijgen, moet de chromen “bell “ losgedraaid, maar deze is ooit mishandeld en doordat de schroefdraad
beschadigd is gaat deze niet los.
Als oplossing word gekozen om deze door te slijpen met de multitool .
De draad blijkt inderdaad beschadigd, en moet vervangen :
Evenals de oliekeerring :
Eerst de boel maar eens reinigen :
Dat ziet er al beter uit.
Wanneer de keerring er uit is blijkt dat ook de dubbele lager van het pignonwiel vervangen te moeten worden.
Vooruit dan maar.
Doe het goed, of doe het niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
BMW R1150RT; BMW R850R
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R850R
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: restauratie BMW 51/3
Zo. Dat is ook weer netjes :
Het monteren van de cardanas en het huis gebeurt als het blok terug is van reparatie.
Dit is op zich handiger , omdat anders de as in de weg zit met het monteren van het blok.
Ook het rijders- zadel zit er op inmiddels :
Het monteren van de cardanas en het huis gebeurt als het blok terug is van reparatie.
Dit is op zich handiger , omdat anders de as in de weg zit met het monteren van het blok.
Ook het rijders- zadel zit er op inmiddels :
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
BMW R1150RT; BMW R850R
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: restauratie BMW 51/3
Bedankt voor je update . . . fantastisch! Dit leest als een jongensboek!
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- QuickFix
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: restauratie BMW 51/3
Het geeft, mij althans, ook een soort benijdingswaardig gevoel: ik kan aardig sleutelen, maar laat het echte werk toch liever aan iemand over die meer kennis en kunde in huis heeft; ik heb niet echt het geduld voor grote operaties.
Ik blijf dit onderwerp vol interesse volgen in ieder geval.
Freude am Fahren
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R850R
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: restauratie BMW 51/3
@Quickfix :
Het was inderdaad wel een uitdaging om er aan te beginnen .
Ook ik had er totaal geen ervaring mee, maar veel lezen, met hier en daar vragen ,en tenslotte gewoon maar beginnen kom je al een heel eind .
Bovendien is dit voor mij een speciaal project, wat de motivatie ook wat groter maakt .
Ik hoop dat hij volgend jaar aan het begin van het motorseizoen klaar is, voor bijv. Een ritje naar een BMW dealer op de seizoens openingsdag, maar ik moet nog best wat doen, en eerlijk is eerlijk , het kost ook allemaal wat .
We kennen allemaal de BMW prijskaartjes, en ondanks dat de motor nu 67 jaar oud is , de prijzen zijn dat niet hoor
Het was inderdaad wel een uitdaging om er aan te beginnen .
Ook ik had er totaal geen ervaring mee, maar veel lezen, met hier en daar vragen ,en tenslotte gewoon maar beginnen kom je al een heel eind .
Bovendien is dit voor mij een speciaal project, wat de motivatie ook wat groter maakt .
Ik hoop dat hij volgend jaar aan het begin van het motorseizoen klaar is, voor bijv. Een ritje naar een BMW dealer op de seizoens openingsdag, maar ik moet nog best wat doen, en eerlijk is eerlijk , het kost ook allemaal wat .
We kennen allemaal de BMW prijskaartjes, en ondanks dat de motor nu 67 jaar oud is , de prijzen zijn dat niet hoor
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
BMW R1150RT; BMW R850R
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R850R
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: restauratie BMW 51/3
Een kleine update
Hier onder de kickstart-as waar de lekkage zat op de olie keerring . Duidelijk te zien zijn de slijtplekken op het asje :
De as gaat binnenkort naar de hardverchromer om hersteld te worden.
Verder nog een hoop onderdelen besteld, waarvan hieronder een selectie
Onder andere een contactplaat, passagierszadel, en een andere middenbok.
De middenbok die er nu onder zit is te breed, en hoort op een later bouwjaar.
De andere onderdelen waren nog niet voorradig, maar komen spoedig.
Ik kan voorlopig weer iets doen.
De doelstelling blijft om volgend voorjaar te rijden
Hier onder de kickstart-as waar de lekkage zat op de olie keerring . Duidelijk te zien zijn de slijtplekken op het asje :
De as gaat binnenkort naar de hardverchromer om hersteld te worden.
Verder nog een hoop onderdelen besteld, waarvan hieronder een selectie
Onder andere een contactplaat, passagierszadel, en een andere middenbok.
De middenbok die er nu onder zit is te breed, en hoort op een later bouwjaar.
De andere onderdelen waren nog niet voorradig, maar komen spoedig.
Ik kan voorlopig weer iets doen.
De doelstelling blijft om volgend voorjaar te rijden
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
BMW R1150RT; BMW R850R
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R850R
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: restauratie BMW 51/3
De voorbereidingen om het passagiers zadel te monteren
Meten, nog eens meten
Dan aftekenen, boren, en ....
Meten, nog eens meten
Dan aftekenen, boren, en ....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
BMW R1150RT; BMW R850R
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: restauratie BMW 51/3
Wauw . . . SUPER ook dat passagierszadel!
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R850R
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: restauratie BMW 51/3
Van verschillende mensen al gehoord dat de zweefzadels stukken comfortabeler zijn dan de huidige zadels .
De kickstart-as is inmiddels weggebracht voor reparatie.
Ik wilde deze laten “ laser-cladden “ ,maar omdat de as gehard is kan dat niet.
Hij word nu hardverchroomt, en weer op maat geslepen.
Over ongeveer een week kan ik m ophalen, en breng ik m bij de man die mijn blok onder handen heeft.
Hopelijk komt het blok dan snel mijn kant weer op.
De kickstart-as is inmiddels weggebracht voor reparatie.
Ik wilde deze laten “ laser-cladden “ ,maar omdat de as gehard is kan dat niet.
Hij word nu hardverchroomt, en weer op maat geslepen.
Over ongeveer een week kan ik m ophalen, en breng ik m bij de man die mijn blok onder handen heeft.
Hopelijk komt het blok dan snel mijn kant weer op.
Laatst gewijzigd door Atra Hasis op 08 aug 2020, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
BMW R1150RT; BMW R850R
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R850R
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: restauratie BMW 51/3
Ondertussen nog wel iets te doen hoor.
Hier een foto van de oude en de nieuwe conntactplaat.
Daar komen alle draden samen ( zie schema ) en deze word gemonteerd bovenin de koplamp.
De contactsleutel die je bovenin steekt verzorgt dan de spanning etc.
Ik heb verder nog wel meer onderdelen besteld, o.a de complete uitlaten set, snelheidsmeter, alle kabels voor rem,koppeling,snelheidsmeter.
Daar heb ik even toch niets aan nu zolang het blok niet terug is , maar gaan jullie zeker nog iets van zien
Hier een foto van de oude en de nieuwe conntactplaat.
Daar komen alle draden samen ( zie schema ) en deze word gemonteerd bovenin de koplamp.
De contactsleutel die je bovenin steekt verzorgt dan de spanning etc.
Ik heb verder nog wel meer onderdelen besteld, o.a de complete uitlaten set, snelheidsmeter, alle kabels voor rem,koppeling,snelheidsmeter.
Daar heb ik even toch niets aan nu zolang het blok niet terug is , maar gaan jullie zeker nog iets van zien
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
BMW R1150RT; BMW R850R
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R850R
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: restauratie BMW 51/3
Hier ligt nog even een uitdaging
( voor iemand als ik, die al zenuwachtig word van batterijen verwisselen )
( voor iemand als ik, die al zenuwachtig word van batterijen verwisselen )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
BMW R1150RT; BMW R850R
- AGVerheij
- Berichten: 852
- Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
- Type: R1200RT
- Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Utrecht
- Locatie: Utrecht
Re: restauratie BMW 51/3
Duidelijke draden en een schema zijn goed te doen voor een amateur.
Beter dan een onbekende chip of vaag relais die zich toch meer als black-box gedragen waar je nooit weet wat er uit komt.
Prachtig project en reportage
Beter dan een onbekende chip of vaag relais die zich toch meer als black-box gedragen waar je nooit weet wat er uit komt.
Prachtig project en reportage
Groets, GerbeRT
Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
- QuickFix
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: restauratie BMW 51/3
Ach, berust je in het feit dat er mensen zijn (ik zei de gek) die precies het omgekeerde hebben.Atra Hasis schreef: ↑12 aug 2020, 13:50( voor iemand als ik, die al zenuwachtig word van batterijen verwisselen )
Een elektronisch probleem los ik doorgaans zonder problemen op, maar het betere mechanische werk laat ik liever aan een ander over.
Freude am Fahren
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 13 dec 2018, 17:12
- Type: R850RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Drenthe
Re: restauratie BMW 51/3
Let erop dat je de draaduiteinden niet vertind maar een adereindhuls plaatst.
Vertinde draden breken, zeker op een motorfiets waar alles trilt.
Verder een mooi project.
Mvg Rieks.
P.S. adereindhulzen vind je o.a. bij de Hornbach en Bauhaus. Niet bij de andere "bouwmarkten".
Vertinde draden breken, zeker op een motorfiets waar alles trilt.
Verder een mooi project.
Mvg Rieks.
P.S. adereindhulzen vind je o.a. bij de Hornbach en Bauhaus. Niet bij de andere "bouwmarkten".
- QuickFix
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: restauratie BMW 51/3
Goede tip van @rieks inderdaad.
Zorg trouwens ook, als het even kan, dat je een correcte aderhulstang leent/huurt/koopt: niet alleen maakt dat het leven makkelijker bij het aankrijpen, je weet dan ook zeker dat de hulzen goed en volledig om de aders heenklemmen.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan tangen die "Klikken en doordrukken" (4- of 6-kantig), maar je hebt ook de bekende tangen die als een schaar 2-kantig aderhulzen kan aankrimpen.
Wanneer je deze laatste categorie kiest, neem er dan in ieder geval eentje van een gerenommeerd merk (Knipex, Wiha, ...) en niet van die pisbakkenstaal tangen van de Action of de lokale bouwmarkt voor €5 (die gaan scheef, knijpen slecht aan en dan kom je er achter dat, nadat je alles dichtgeschroeft hebt, de verbdingen het toch niet doen, etc. etc.).
Zorg trouwens ook, als het even kan, dat je een correcte aderhulstang leent/huurt/koopt: niet alleen maakt dat het leven makkelijker bij het aankrijpen, je weet dan ook zeker dat de hulzen goed en volledig om de aders heenklemmen.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan tangen die "Klikken en doordrukken" (4- of 6-kantig), maar je hebt ook de bekende tangen die als een schaar 2-kantig aderhulzen kan aankrimpen.
Wanneer je deze laatste categorie kiest, neem er dan in ieder geval eentje van een gerenommeerd merk (Knipex, Wiha, ...) en niet van die pisbakkenstaal tangen van de Action of de lokale bouwmarkt voor €5 (die gaan scheef, knijpen slecht aan en dan kom je er achter dat, nadat je alles dichtgeschroeft hebt, de verbdingen het toch niet doen, etc. etc.).
Freude am Fahren
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R850R
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: restauratie BMW 51/3
Bedankt voor de tips mannen.
“Adereindhulzen” nog nooit van gehoord, maar ga zeker kijken .
Een goede tang heb ik overigens wel ooit aangeschaft.
“Adereindhulzen” nog nooit van gehoord, maar ga zeker kijken .
Een goede tang heb ik overigens wel ooit aangeschaft.
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
BMW R1150RT; BMW R850R
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 13 dec 2018, 17:12
- Type: R850RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Drenthe
Re: restauratie BMW 51/3
Dit zijn adereindhulzen.
Mvg Rieks
Mvg Rieks
- QuickFix
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 19 jul 2018, 11:13
- Type: R1150RT
- Bijz: Titan-grau, 2005
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: OosteRhouT
- Contacteer:
Re: restauratie BMW 51/3
En dit een voorbeeld van een goede tang (al zijn dergelijke merktangen erg prijzig voor eenmalig gebruik)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Freude am Fahren
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R850R
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: restauratie BMW 51/3
Deze heb ik ooit aangeschaft :
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
BMW R1150RT; BMW R850R
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R850R
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: restauratie BMW 51/3
Vandaag de kickstart-as opgehaald bij de hardverchromer, en gelijk bij de man gebracht die mijn blok doet.
Direct nog wat spulletjes meegenomen die ik besteld had, en nu binnen waren.
Kan er nog even niks mee zolang het blok niet terug is, maar toch .
Mooi zo’n nieuw uitlaatsysteem, old style
Direct nog wat spulletjes meegenomen die ik besteld had, en nu binnen waren.
Kan er nog even niks mee zolang het blok niet terug is, maar toch .
Mooi zo’n nieuw uitlaatsysteem, old style
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
BMW R1150RT; BMW R850R
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R850R
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: restauratie BMW 51/3
Het blok is terug !
Nog een testrun gehad, en toen ingeladen.
Ik breng jullie snel op de hoogte van de vorderingen.
https://youtu.be/Lvheu45fPys
Nog een testrun gehad, en toen ingeladen.
Ik breng jullie snel op de hoogte van de vorderingen.
https://youtu.be/Lvheu45fPys
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
BMW R1150RT; BMW R850R
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R850R
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: restauratie BMW 51/3
Zo !
Het blok zit er weer in.
Ook direct maar een jiffy gemonteerd.
Geen algemeen artikel destijds ( althans in deze uitvoering ), maar vind het makkelijker om hem eerst op de jiffy te zetten met afstappen.
Daarna de electra in het blok aangesloten op de dynamo
Of alles goed is,en bij laad zien we later.
Er is makkelijk bij te komen op die plaats, voorop het blok.
Zoals in het filmpje van de testrun te zien is loopt het blok goed.
Klein probleempje is er nog in de carburateurs echter.
De randen van de benzinekamer zijn wat ingevreten waardoor hij soms wat benzine lekt.
Dit is wel normaal voor carburateurs van 66 jaar oud , en kan worden opgelost door de randen wat op te schuren maar dit heeft niet de voorkeur.
Een oplossing kan ook zijn om vloeibare pakking te gebruiken voor de deksels.
Tevens moet bij 1 van de carbs de ruimte van de gasschuif iets “geslepen” worden,
omdat de gasschuif soms iets blijft hangen.
Nu is slijpen een groot woord.
Dit kan opgelost worden met commandant groene versie omdat het minimaal is
Het blok zit er weer in.
Ook direct maar een jiffy gemonteerd.
Geen algemeen artikel destijds ( althans in deze uitvoering ), maar vind het makkelijker om hem eerst op de jiffy te zetten met afstappen.
Daarna de electra in het blok aangesloten op de dynamo
Of alles goed is,en bij laad zien we later.
Er is makkelijk bij te komen op die plaats, voorop het blok.
Zoals in het filmpje van de testrun te zien is loopt het blok goed.
Klein probleempje is er nog in de carburateurs echter.
De randen van de benzinekamer zijn wat ingevreten waardoor hij soms wat benzine lekt.
Dit is wel normaal voor carburateurs van 66 jaar oud , en kan worden opgelost door de randen wat op te schuren maar dit heeft niet de voorkeur.
Een oplossing kan ook zijn om vloeibare pakking te gebruiken voor de deksels.
Tevens moet bij 1 van de carbs de ruimte van de gasschuif iets “geslepen” worden,
omdat de gasschuif soms iets blijft hangen.
Nu is slijpen een groot woord.
Dit kan opgelost worden met commandant groene versie omdat het minimaal is
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
BMW R1150RT; BMW R850R
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R850R
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: restauratie BMW 51/3
Ik zou vandaag eigenlijk beginnen met de cardanas monteren, maar vond toch iets leukers te doen zo op mijn verjaardag .
Vandaag de nieuwe, en maagdelijke snelheidsmeter gemonteerd :
En de tank.
Het betreft hier niet de normale standaard tank, maar de Schorsch Meier sporttank.
Deze was destijds verkrijgbaar als assessoire, en heeft 24 liter inhoud .
De standaard tank 17 liter.
Met als kers op de taart de nieuwe BMW emblemen.
Dit maakt het echt af vind ik, en ziet er zo uit :
Het geheel tot nu toe ziet er dan zo uit :
Uiteraard krijgen jullie ook de vorderingen wat betreft de cardanas nog te zien, maar voor nu even genoeg
Vandaag de nieuwe, en maagdelijke snelheidsmeter gemonteerd :
En de tank.
Het betreft hier niet de normale standaard tank, maar de Schorsch Meier sporttank.
Deze was destijds verkrijgbaar als assessoire, en heeft 24 liter inhoud .
De standaard tank 17 liter.
Met als kers op de taart de nieuwe BMW emblemen.
Dit maakt het echt af vind ik, en ziet er zo uit :
Het geheel tot nu toe ziet er dan zo uit :
Uiteraard krijgen jullie ook de vorderingen wat betreft de cardanas nog te zien, maar voor nu even genoeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
BMW R1150RT; BMW R850R
- fschuurman
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 18 feb 2020, 22:51
- Type: R1200RT
- Bijz: R 1200 RT LC
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard
- Contacteer:
Re: restauratie BMW 51/3
Fantastisch om te volgen!
Groet,
Frank
Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
Frank
Sinds 2018 herintreder op de motor.
Yamaha XT350 - Honda NT650V - BMW R1200RT/LC
-
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 06 jul 2015, 19:44
- Type: Ik heb een andere motor
- Land: Belgium
- Woonplaats of omgeving: Buggenhout
Re: restauratie BMW 51/3
Weeral genieten van de plaatjes Prachtig! Kijk er altijd naar uit. En hopelijk genoten van je verjaardag en nog vele jaren gewenst
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: restauratie BMW 51/3
WOW stap voor stap naar een SCHITTEREND MOOIE BMW. Je eerste verrichtingen en resultaten waren al schitterend om te zien hoor maar alles wat daarna volgde blijft ADEMBENEMEND MOOI.
En idd nog gefeliciteerd met je verjaardag!
En idd nog gefeliciteerd met je verjaardag!
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Arjan W
- 2024
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
- Type: R1150RT
- Bijz: De bestuurder
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Re: restauratie BMW 51/3
Het ziet er inderdaad fantastisch uit. Zo te lezen ben je goed op weg en is er al licht in de tunnel. Succes met de laatste stappen.
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R850R
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: restauratie BMW 51/3
Even tussendoor wat kleine dingen gedaan.
Een benzinefilter gemonteerd.
Lang getwijfeld of ik de originele plastic filters zou monteren, of deze mooie glazen modellen,
die trouwens herbruikbaar zijn.
Ik vond deze toch wel mooier.
Daarna nog wat bling toegevoegd, een uitlaat.
Ook dit heeft wel wat vind ik.
Deze worden door verschillende fabrikanten aangeboden, in verschillende kwaliteit.
Uiteraard voor de wat duurdere, en betere kwaliteit gekozen .
Je zou kunnen zeggen hoe vaak rij je nou, maar je wil wel de volle 22 pk ! benutten
Beide ( filter, en uitlaat ) alleen even gedaan aan de “fotozijde “ van de motor
Een benzinefilter gemonteerd.
Lang getwijfeld of ik de originele plastic filters zou monteren, of deze mooie glazen modellen,
die trouwens herbruikbaar zijn.
Ik vond deze toch wel mooier.
Daarna nog wat bling toegevoegd, een uitlaat.
Ook dit heeft wel wat vind ik.
Deze worden door verschillende fabrikanten aangeboden, in verschillende kwaliteit.
Uiteraard voor de wat duurdere, en betere kwaliteit gekozen .
Je zou kunnen zeggen hoe vaak rij je nou, maar je wil wel de volle 22 pk ! benutten
Beide ( filter, en uitlaat ) alleen even gedaan aan de “fotozijde “ van de motor
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
BMW R1150RT; BMW R850R
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
- Henk7777
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
- Type: Overig R-serie
- Bijz: 40 jaar GS editie
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ter Aar
- Locatie: Ter Aar
Re: restauratie BMW 51/3
Ik had die benzine filters ook op mijn R65, ze gaan op een moment lekken.
Je kunt ze heel makkelijk open draaien en die rubbertjes zijn niet helemaal goed..
Hou het in de gaten...
Henk7777
Je kunt ze heel makkelijk open draaien en die rubbertjes zijn niet helemaal goed..
Hou het in de gaten...
Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R850R
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: restauratie BMW 51/3
Ik ga er op letten Henk , dank voor de tip
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
BMW R1150RT; BMW R850R
Re: restauratie BMW 51/3
Geweldig mooi.
Laat je aan het eind ook het financiële plaatje zien, of willen we dat helemaal niet weten
Ik ben daar wel benieuwd naar, is iets om mee te nemen in de overweging of ik dat ook een keer ga doen.
Momenteel staat er een gedemonteerde K75RT in de garage, wordt omgebouwd naar caferacer, en dat kost al genoeg euris, dus ik ben wel beniieuwd.
Groet, Aad
Laat je aan het eind ook het financiële plaatje zien, of willen we dat helemaal niet weten
Ik ben daar wel benieuwd naar, is iets om mee te nemen in de overweging of ik dat ook een keer ga doen.
Momenteel staat er een gedemonteerde K75RT in de garage, wordt omgebouwd naar caferacer, en dat kost al genoeg euris, dus ik ben wel beniieuwd.
Groet, Aad
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R850R
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: restauratie BMW 51/3
Wat het financiële plaatje betreft, je kunt er ook een mooie nieuwe BMW voor aanschaffen, maar zeker in mijn geval
met de sentimentele waarde die dit project voor mij heeft is dit niet zo relevant.
Op een gegeven moment stap je er in en is er maar 1 weg en dat is vooruit.
Bovendien beslaat het al een tijdsruimte van 5 jaar.
De kosten zijn bovendien sterk afhankelijk van hoe compleet is de motor, hoe is de staat van de onderdelen, wat kan je zelf doen.
In mijn geval heb ik het blok compleet laten reviseren tot nieuw, en dat kostte alleen al. € 4000
Maar het heet niet voor niets een “motor”fiets , dus dat moest gewoon in orde zijn.
Ook het in orde brengen met de juiste modelspecifieke onderdelen kostte al aardig wat .
In de loop der tijd had de eigenaar creatief geknutseld .
Zo trof ik de motor aan :
En kijk hoe die er nu bij staat :
met de sentimentele waarde die dit project voor mij heeft is dit niet zo relevant.
Op een gegeven moment stap je er in en is er maar 1 weg en dat is vooruit.
Bovendien beslaat het al een tijdsruimte van 5 jaar.
De kosten zijn bovendien sterk afhankelijk van hoe compleet is de motor, hoe is de staat van de onderdelen, wat kan je zelf doen.
In mijn geval heb ik het blok compleet laten reviseren tot nieuw, en dat kostte alleen al. € 4000
Maar het heet niet voor niets een “motor”fiets , dus dat moest gewoon in orde zijn.
Ook het in orde brengen met de juiste modelspecifieke onderdelen kostte al aardig wat .
In de loop der tijd had de eigenaar creatief geknutseld .
Zo trof ik de motor aan :
En kijk hoe die er nu bij staat :
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
BMW R1150RT; BMW R850R
- wannesie
- 2024
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 08 jun 2010, 21:43
- Type: R1200RT
- Bijz: R1200RT LC uit 2014
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zutphen
- Contacteer:
Re: restauratie BMW 51/3
Met recht een prestatie van topformaat. Goed gedaan!
- ErikS
- 2024
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
- Type: R1250RT
- Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
- Locatie: De parel van Gelderland
- Contacteer:
Re: restauratie BMW 51/3
In een woord: Fantastisch; Ook de manier waarop je ons mee laat genieten!
En wat een mooie motor is het geworden. volgens mij ga je er volgend jaar TROTS op rijden!. Veel succes met de afwerking en . . .
Ga zo door!.
En wat een mooie motor is het geworden. volgens mij ga je er volgend jaar TROTS op rijden!. Veel succes met de afwerking en . . .
Ga zo door!.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
- Arjan W
- 2024
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
- Type: R1150RT
- Bijz: De bestuurder
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Re: restauratie BMW 51/3
Wat een mooi resultaat is het geworden. Ik wens je veel plezier en genot toe met deze motor
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R850R
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: restauratie BMW 51/3
Dank voor jullie lovende woorden.
Al is hij nog niet klaar, ik ben er nu al trots op.
Ik vind het leuk ook om de vorderingen met jullie te delen, en op deze manier een inkijk te geven in de restauratie.
Ook voor mij was dit destijds een sprong in het diepe.
Totaal geen ervaring met zoiets maar gewoon begonnen .
Ik heb geen 2 linkerhanden, maar dit was wel een uitdaging, en totaal geen feedback of hulp van een ander.
En ja, natuurlijk onderweg met bouwen foutjes gemaakt, maar gelukkig geen grote, of dure.
Voor alles geldt : niet haasten om iets af te maken, en beter 3 x meten/bekijken dan in 1 x fout
Ik blijf jullie op de hoogte houden van de vorderingen
Al is hij nog niet klaar, ik ben er nu al trots op.
Ik vind het leuk ook om de vorderingen met jullie te delen, en op deze manier een inkijk te geven in de restauratie.
Ook voor mij was dit destijds een sprong in het diepe.
Totaal geen ervaring met zoiets maar gewoon begonnen .
Ik heb geen 2 linkerhanden, maar dit was wel een uitdaging, en totaal geen feedback of hulp van een ander.
En ja, natuurlijk onderweg met bouwen foutjes gemaakt, maar gelukkig geen grote, of dure.
Voor alles geldt : niet haasten om iets af te maken, en beter 3 x meten/bekijken dan in 1 x fout
Ik blijf jullie op de hoogte houden van de vorderingen
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
BMW R1150RT; BMW R850R
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R850R
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: restauratie BMW 51/3
Vandaag ff gestoeid met het aanbrengen van de cardanas met huis.
Eerst maar het geheel een beetje in de richting “ gehangen “
Omdat de originele pakking voor het cardanhuis niet helemaal de goede passing had, en door proberen stuk ging, ( want dunner dan toiletpapier )
een vloeibare pakking aangebracht die hopelijk straks afdicht.
Ik zeg hopelijk, omdat ik normaal nooit vloeibare pakking toe pas, en daar dus niet zo ervaring mee heb.
Als ik echter zie hoe het werkt denk ik dat het wel goed zal zijn.
Helaas is daar geen beeld van omdat ik eigenlijk direct de delen wilde samenvoegen, ondanks dat de verpakking zegt : binnen 15 minuten samenvoegen.
Daarna de oliekeerring aangebracht.
Deze zit tussen het cardanhuis en de behuizing van de trommelremmen.
Dit met behulp van een “ special tool “
Dit is nodig om te voorkomen dat de keerkring beschadigd word door de tandwielkrans die het achterwiel aandrijft.
Het geheel ziet er dan zo uit :
De regelmatige lezers zullen zeggen : Hé , je achterspatbord zat er toch ook al op, met het zadel ?
Klopt, maar het eerdere type achterspatbord bevat een uitholling die demontabel was, waardoor de cardan as iets meer naar binnen kan draaien om in het cardanhuis te passen.
Mijn uitvoering van het achterspatbord mist de demontabele holling zodat ik om ruimte te creëren het gehele spatbord moest demonteren. ( zie foto hier onder )
Eerst maar het geheel een beetje in de richting “ gehangen “
Omdat de originele pakking voor het cardanhuis niet helemaal de goede passing had, en door proberen stuk ging, ( want dunner dan toiletpapier )
een vloeibare pakking aangebracht die hopelijk straks afdicht.
Ik zeg hopelijk, omdat ik normaal nooit vloeibare pakking toe pas, en daar dus niet zo ervaring mee heb.
Als ik echter zie hoe het werkt denk ik dat het wel goed zal zijn.
Helaas is daar geen beeld van omdat ik eigenlijk direct de delen wilde samenvoegen, ondanks dat de verpakking zegt : binnen 15 minuten samenvoegen.
Daarna de oliekeerring aangebracht.
Deze zit tussen het cardanhuis en de behuizing van de trommelremmen.
Dit met behulp van een “ special tool “
Dit is nodig om te voorkomen dat de keerkring beschadigd word door de tandwielkrans die het achterwiel aandrijft.
Het geheel ziet er dan zo uit :
De regelmatige lezers zullen zeggen : Hé , je achterspatbord zat er toch ook al op, met het zadel ?
Klopt, maar het eerdere type achterspatbord bevat een uitholling die demontabel was, waardoor de cardan as iets meer naar binnen kan draaien om in het cardanhuis te passen.
Mijn uitvoering van het achterspatbord mist de demontabele holling zodat ik om ruimte te creëren het gehele spatbord moest demonteren. ( zie foto hier onder )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
BMW R1150RT; BMW R850R
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: restauratie BMW 51/3
Bedankt voor de update. Mooi zo’n “special tool” in de vorm van een lege petfles . . . !
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
Re: restauratie BMW 51/3
Dat is het soort creatieve oplossingen waar ik van houdt, kost niks, je hebt het meestal wel in huis, je moet er alleen even op komen.
Ik hoop dit pracht exemplaar toch echt een keer tegen te komen op een van onze forumbijeenkomsten of ritten.
Groet, Aad
Ik hoop dit pracht exemplaar toch echt een keer tegen te komen op een van onze forumbijeenkomsten of ritten.
Groet, Aad
- hugo75
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 17 nov 2020, 20:49
- Type: R1200RT
- Bijz: Gruwelijk mooi voor zijn leeftijd!
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Brabant
Re: restauratie BMW 51/3
Ik zit mijn ogen uit te kijken. Wat een prachtig project. Wat een schitterende motor is het geworden. Ik hoop op snel meer nieuwe aanvoer.....want dit is echt heel leuk om te volgen
Motorrijder sinds 2002
Kawasaki ZZR 1100
Bmw R1100s
Aprilia Tuono
Suzuki Gsxr 750
Suzuki TL1000r
Suzuki Gsx 600 srad
Kawasaki ZZR 1100
Bmw R1100s
Aprilia Tuono
Suzuki Gsxr 750
Suzuki TL1000r
Suzuki Gsx 600 srad
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44
Re: restauratie BMW 51/3
Wat een mooie,grote restauratie, boeiend om te volgen en respect voor je aanpak
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R850R
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: restauratie BMW 51/3
Echt hele grote werkzaamheden zijn er niet meer.
De complete achterrem moet nog wel er op, enige electra aansluiten, de voorrem afstellen.
Ook alle kabels fatsoeneren, accu er in.
1 ding moet dan nog aangepakt,dat hou ik ff als sluitstuk.
Op de plek waar de contactplaat zit in de koplamp daar zit een bevestigingspunt met 4 “lippen “ om de contactplaat aan te bevestigen.
Een van de lipjes is afgebroken waardoor de contactplaat niet meer goed vast gaat.
Een nieuw bevestigingspunt is wel te koop maar word normaal gesproken gepuntlast in de koplamp.
Dit zou betekenen dat de gehele koplamp opnieuw bewerkt en gespoten moet.
Eigenlijk wil ik dit voorkomen, maar zoek nog een oplossing.
Uiteindelijk komt ook dit wel weer goed , maar of ik zoals gehoopt in het voorjaar kan rijden is ff de vraag.
Anders komen jullie gezellig bij mij thuis naar de motor kijken
Eens komt hij buiten, en tussen jullie fietsen pronken .
De complete achterrem moet nog wel er op, enige electra aansluiten, de voorrem afstellen.
Ook alle kabels fatsoeneren, accu er in.
1 ding moet dan nog aangepakt,dat hou ik ff als sluitstuk.
Op de plek waar de contactplaat zit in de koplamp daar zit een bevestigingspunt met 4 “lippen “ om de contactplaat aan te bevestigen.
Een van de lipjes is afgebroken waardoor de contactplaat niet meer goed vast gaat.
Een nieuw bevestigingspunt is wel te koop maar word normaal gesproken gepuntlast in de koplamp.
Dit zou betekenen dat de gehele koplamp opnieuw bewerkt en gespoten moet.
Eigenlijk wil ik dit voorkomen, maar zoek nog een oplossing.
Uiteindelijk komt ook dit wel weer goed , maar of ik zoals gehoopt in het voorjaar kan rijden is ff de vraag.
Anders komen jullie gezellig bij mij thuis naar de motor kijken
Eens komt hij buiten, en tussen jullie fietsen pronken .
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
BMW R1150RT; BMW R850R
-
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 06 okt 2017, 17:21
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R850R
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Restauratie R51/3
Ongetwijfeld kennen jullie nog het verhaal over de restauratie van mijn R51/3
Hij rijdt !
De laatste beelden :
https://youtu.be/smvOaeA-sH8
https://youtu.be/bLRxT55vMcs
https://youtu.be/njv_lw1PW-Y
Hij rijdt !
De laatste beelden :
https://youtu.be/smvOaeA-sH8
https://youtu.be/bLRxT55vMcs
https://youtu.be/njv_lw1PW-Y
Yamaha XS850; Goldwing 1100A; Goldwing 1100Aspencade; Honda CX650; Yamaha XVZ1300; Yamaha FZR600; Honda “blackbird”; BMW R850RT; BMW R1150R; BMW R1150RT; BMW R1150GS; Honda Goldwing 1200; Honda Goldwing 1500;
BMW R1150RT; BMW R850R
BMW R1150RT; BMW R850R