Klakkend / tikkend geluid bij loslaten koppeling in N

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
sijmenlaag
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 jan 2020, 22:10
Type: R1200RT
Bijz: Ex - Politie. Omgebouwd naar duo-zit
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeeland

Klakkend / tikkend geluid bij loslaten koppeling in N

Ongelezen bericht door sijmenlaag »

Hoi Allemaal,

Inmiddels een behoorlijk lang bericht op Facebook, ook hier maar even weggezet voor de geinteresseerde.

Vraag: Is het getik in de video iets om naar te laten kijken en zorgen om te maken!? Of valt dit gewoon onder het "klakkende" karakter van de bak van de boxer? Het is me nooit opgevallen omdat ik niet anders weet, heb de fiets sinds begin dit jaar.

Zie video. over 2 weken naar de BMW dealer om te laten synchroniseren. Dit zou het moeten verhelpen. Ik laat het weten!

https://www.facebook.com/sijmen.lagendi ... nt_mention

Bij deze de link naar het YouTube filmpje : https://youtu.be/T5Odp-guppU
Laatst gewijzigd door sijmenlaag op 24 jun 2020, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW 1200 RT-P, 2008 - Zumo 340 LM - akrapovic - Cardo Freecom 4
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Klakkend / tikkend geluid bij loslaten koppeling in N

Ongelezen bericht door EileRT »

Via de link naar FB hoor ik idd het geluid. Ook lees ik de verschillende opmerkingen.

TIP: plaats het filmpje hier rechtstreeks. Op FB verdwijnt alles (nou ja bijna alles) na verloop van tijd. Op het forum voeg je het toe aan onze immense bibliotheek en is het na verloop van tijd ook altijd terug te vinden in beeld, geluid en oplossingen.

Op het forum zitten de meeste doorgewinterde sleutelaars. Persoonlijk zou ik een technisch probleem of raadsel in eerste instantie op het forum plaatsen. Maar wie ben ik? ;) :D
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Klakkend / tikkend geluid bij loslaten koppeling in N

Ongelezen bericht door Baird »

Ik gebruik geen FB, waarom zou ik ook? _001

Klakkend geluid als de koppeling los is in neutraal? Is een bekende rammel bij onze droge koppelingen, beetje speling op de splines, net niet lekker stationair afgesteld, ingaande as van de bak draait ook lekker schokkend mee en je hebt het al. Goed afstellen en koppelinghandel intrekken en het is weg... :D
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
sijmenlaag
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 jan 2020, 22:10
Type: R1200RT
Bijz: Ex - Politie. Omgebouwd naar duo-zit
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeeland

Re: Klakkend / tikkend geluid bij loslaten koppeling in N

Ongelezen bericht door sijmenlaag »

EileRT schreef: 19 jun 2020, 13:05 Via de link naar FB hoor ik idd het geluid. Ook lees ik de verschillende opmerkingen.

TIP: plaats het filmpje hier rechtstreeks. Op FB verdwijnt alles (nou ja bijna alles) na verloop van tijd. Op het forum voeg je het toe aan onze immense bibliotheek en is het na verloop van tijd ook altijd terug te vinden in beeld, geluid en oplossingen.

Op het forum zitten de meeste doorgewinterde sleutelaars. Persoonlijk zou ik een technisch probleem of raadsel in eerste instantie op het forum plaatsen. Maar wie ben ik? ;) :D
Je hebt gelijk Eilert, het forum idd uiteindelijk waar "the magic happens" 😀. Wat is de makkelijkste manier in filmpjes te plaatsten?
BMW 1200 RT-P, 2008 - Zumo 340 LM - akrapovic - Cardo Freecom 4
Gebruikersavatar
sijmenlaag
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 jan 2020, 22:10
Type: R1200RT
Bijz: Ex - Politie. Omgebouwd naar duo-zit
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeeland

Re: Klakkend / tikkend geluid bij loslaten koppeling in N

Ongelezen bericht door sijmenlaag »

Baird schreef: 19 jun 2020, 21:44 Ik gebruik geen FB, waarom zou ik ook? _001

Klakkend geluid als de koppeling los is in neutraal? Is een bekende rammel bij onze droge koppelingen, beetje speling op de splines, net niet lekker stationair afgesteld, ingaande as van de bak draait ook lekker schokkend mee en je hebt het al. Goed afstellen en koppelinghandel intrekken en het is weg... :D
Dat is inderdaad wat de monteur ook zei. Ben benieuwd!
BMW 1200 RT-P, 2008 - Zumo 340 LM - akrapovic - Cardo Freecom 4
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Klakkend / tikkend geluid bij loslaten koppeling in N

Ongelezen bericht door EileRT »

Je kunt het filmpje uploaden via YouTube en het linkje hier posten Sijmen. _004
sijmenlaag schreef: 20 jun 2020, 19:17Wat is de makkelijkste manier in filmpjes te plaatsten?
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
JeHo
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: Klakkend / tikkend geluid bij loslaten koppeling in N

Ongelezen bericht door JeHo »

Hallo sijmenlaag,
synchroniseren is nooit weggegooid. Teveel speling koppelingsplaat op splaines ingaande as is een mogelijkheid.
Dacht ik ook , nieuwe plaat gemonteerd maar klakken bij niet ingetrokken koppeling was het er nog. (37000 Km)
Persoonlijk denk ik dat je een probleem hebt met een kapotte demper van de ingaande as.
Hier zijn tig artikelen op de duitse fora en vakpers over geschreven.
Zelf heb ik mij een klein beetje in deze materie verdiept , daar ik zelf dit probleem heb(had).
Niet om bang te maken maar de ingaande as is alleen compleet te koop . Losse onderdelen zijn niet te krijgen.
BMW heeft in de nieuwe assen een versterkt onderdeel gemonteerd.
M.v.g. Jeho
pietermich
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 aug 2020, 22:19
Type: R1200RT/LC
Land: be
Woonplaats of omgeving: 2400

Re: Klakkend / tikkend geluid bij loslaten koppeling in N

Ongelezen bericht door pietermich »

Hey,
Is het klakken nu opgelost of verbeterd na goed synchroniseren?
Dit probleem kom je dikwijls tegen bij deze rt's
Ik hoor het graag
mvg
Pieter
Robbertq
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jul 2019, 22:31
Type: R1200RT
Bijz: Ex overheid r1200rt + r80rt
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Z-holland

Re: Klakkend / tikkend geluid bij loslaten koppeling in N

Ongelezen bericht door Robbertq »

ik ben ook al enige tijd aan het strijden tegen het tikkende/rammelende geluid in z'n vrij met koppeling los.
als ik de drukstift van de koppeling eruit haal is het geluid weg (kan vrij eenvoudig). bij mij is het dus de stift die rammelt. een nieuwe bracht geen verbetering. de hydrauliek van de koppeling ontluchten wel! het lijkt erop dat als de drukstift niet hard genoeg wordt ingeklemd tussen de veerplaat aan de koppeling zijde en de zuiger van de koppeling bediening, dan gaat de boel ratelen.

Misschien een puntje om eens te proberen./

p.s. in mijn geval had een ongelukje tijdens het sleutelen (Niet aan de koppeling hendel komen als je de koppeling cyclinder van de bak hebt losgemaakt!) wat lucht in het circuit gebracht,
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Klakkend / tikkend geluid bij loslaten koppeling in N

Ongelezen bericht door Baird »

Robbertq schreef: 04 okt 2020, 21:12 ik ben ook al enige tijd aan het strijden tegen het tikkende/rammelende geluid in z'n vrij met koppeling los.
als ik de drukstift van de koppeling eruit haal is het geluid weg (kan vrij eenvoudig). bij mij is het dus de stift die rammelt. een nieuwe bracht geen verbetering. de hydrauliek van de koppeling ontluchten wel! het lijkt erop dat als de drukstift niet hard genoeg wordt ingeklemd tussen de veerplaat aan de koppeling zijde en de zuiger van de koppeling bediening, dan gaat de boel ratelen.

Misschien een puntje om eens te proberen./

p.s. in mijn geval had een ongelukje tijdens het sleutelen (Niet aan de koppeling hendel komen als je de koppeling cyclinder van de bak hebt losgemaakt!) wat lucht in het circuit gebracht,
Bij de R1150RT was mijn gewoonte om ieder jaar de koppelingsvloeistof te verversen, gelijk met de remmen, je bent toch bezig, dan ben je ook het mogelijk beetje lucht kwijt. Verder ligt de drukstang daar in een vilten cilindertje die voorkomt dat hij ligt te rammelen. De drukstang constant onder voorspanning laten lijkt me lastig vanwege de gebruikte materialen en constructie,en tevens ongewenst omdat je de koppeling altijd volledig vrij wilt hebben ongeacht de temperatuur die hij heeft en waaronder hij moet werken, daarnaast zet het aluminium van de bak, koppelingshuis en blok meer uit dan de stalen drukstang en zal de speling toenemen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
JeHo
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: Klakkend / tikkend geluid bij loslaten koppeling in N

Ongelezen bericht door JeHo »

Lijkt mij ook niet erg gezond voor het kleine druklagertje als dit constant met het motortoerental meedraait en de axiale kracht constant opvangt.
M.v.g. Jeho
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”